Wellicht een standaard probleem met een standaard oplossing, maar ik kon 'em niet vinden.
Deze gegevens heb ik:
- basisgegevens (partij_id, beginaantal)
- mutatiegegevens (partij_id, datum, aantal)
Wat ik wil is een overzicht met partijen/goederen waarvan het totaal aantal mutaties niet overeenkomt met het beginaantal. Zodoende krijg ik de huidige voorraad (>0) en adm. fouten (<0), lijkt me.
Deze views heb ik aangemaakt:
- totaal_mutaties; berekent van alle partijen het totaal aantal mutaties
- huidige_voorraad; pakt de bovenstaande view en de basisgegevens en doet daar de '<>' selectie op.
Ik heb mijn doel bereikt, maar ik krijg het gevoel dat ik 't via een omslachtige manier doe. Mijn vraag dus: kan dit sneller? 1 SQL-statement/view, stored procedure? Kan het m.a.w. eenvoudiger?
Graag jullie mening.
Deze gegevens heb ik:
- basisgegevens (partij_id, beginaantal)
- mutatiegegevens (partij_id, datum, aantal)
Wat ik wil is een overzicht met partijen/goederen waarvan het totaal aantal mutaties niet overeenkomt met het beginaantal. Zodoende krijg ik de huidige voorraad (>0) en adm. fouten (<0), lijkt me.
Deze views heb ik aangemaakt:
- totaal_mutaties; berekent van alle partijen het totaal aantal mutaties
- huidige_voorraad; pakt de bovenstaande view en de basisgegevens en doet daar de '<>' selectie op.
Ik heb mijn doel bereikt, maar ik krijg het gevoel dat ik 't via een omslachtige manier doe. Mijn vraag dus: kan dit sneller? 1 SQL-statement/view, stored procedure? Kan het m.a.w. eenvoudiger?
Graag jullie mening.