Toon posts:

Hardware Monitoring (temp,RPM,V)

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand "toevallig" hoe je in vredesnaam
de temperaturen, voltages, en toerental van
je mobo kunt uitlezen?

Ik heb namelijk een Abit BX6 met hardware monitoring. Nu wil ik zelf een progje maken die dit alles uitleest. Heb dan namelijk wat meer controle over uitgelezen waarden (mooi in grafiekje zetten, in bestand opslaan, etc).

Het liefste in Delphi, maar andere taal mag ook.

Heeft het btw te maken met I2C?

Verwijderd

[waarschijnlijk niet veel hulp]

Zulke programmaatjes moeten _volgens mij_ in assembler worden geschreven. Als er proggies bij je moederbord zijn geleverd om die dingen te meten (misschien, als je geluk hebt), kun je die toch aanroepen vanuit delphi?

[/waarschijnlijk niet veel hulp]

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zulke programmaatjes moeten _volgens mij_ in assembler worden geschreven.
Nee hoor, nergens voor nodig. :)

Maarre... kijk eens op de site van (bijv.) Winbond. Misschien dat daar wat techsheetjes rondslingeren over hun hardware monitor chips.
En dan moet je natuurlijk nog weten hoe je I/O dingen kunt doen in Windows...

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Nee, hoeven helemaal niet in assembly gelezen te worden. Je moet alleen wel de (hardware) adressen uitlezen, dus op bit niveau. Iig kan het met C(++). Met delphi weet ik het niet. En het is inderdaad geen slecht idee om de techsheets eens door te pluizen van de chip dir hiervoor zorgt die op jouw moederbord zit. (op de site van MBM staat welke chip op welk moederbord, als ik me niet vergis).

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Ik heb een keer gezien dat een gast het allemaal via SNMP en PHP had gedaan. Kon je mooi op zijn website kijken hoe warm zijn CPU was. Maar hoe hij het exact gedaan had weet ik niet. Maar ik zal eens een keer aan hem vragen als ik hem zie.

Maar misschien kan je eens kijken naar de SNMP mogelijkheden van de bijgeleverde software (moet je helaas wel onder windows draaien :( )

Programmer - an organism that turns coffee into software.