Wat voor server voor netwerkje?

Pagina: 1
Acties:

• Kayz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:51
Ik heb hier een stuk of 10 pentium pc's staan (90mhz), hier willen we een netwerkeje van breien.
Er zullen geen zware apps op worden gedraaid, alleen het standaar office en internetwerk.
Nu is het de vraag wat voor server we hiervoor nodig hebben?

Een gast hiero wil al een heel nieuw ding kopen, maar volgens mij doet een pentium 2 met wat geheugen het net zo goed.

Wat bevelen jullie aan?

(p.s. En ja, ik heb de search gebruik, maar hier vind ik niks nuttigs)

Verwijderd

Een P2 met wat geheugen zal denk ik wel volstaan ja.
Als je Linux d'r op gooit draait dat perfect denk ik ...

Lees nog eens wat topics hierover want er zijn er al een heleboel geweest hierover :)

Succes met je netwerkje opzetten

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:59
Een pentium 2 met een flinke harde schijf voldoet prima als je linux er op zet, windows heeft meer nodig voor een server voor 10 pc's.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 15:56
Misschien dat zoŽn Pentium 90 Mhz ook wel voldoet. Ik zou het zeker proberen.

• Kayz
Ok, maar windows 2000, doet dat het nie?
Ik ben namelijk nog niet zo ervaren met linux (ben er wel aan bezig, maar kost tijd)

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21-08 17:33

Metten

ik hou het graag simpel

meer nodig? ligt er maar net aan wat voor dingen je wil gaan doen met die server. Een P2 kan prima win2k (server draaien) als er maar genoeg mem en HD in zit
Linux beveel ik niet aan omdat dan het configgen (+beheer)erg lastig wordt. Met Linux moet je gewoon weten wat je doet iig.

• michiel100
Als je een oude NT versie van Windows hebt zou je dat nog kunnen proberen. 2000 werkt niet nee (in een 90 Mhz computer), dan heb je vooral veel geheugen nodig. Overigens is het niet moeilijk om een linux-servertje op te zetten. Je moet alleen niet bang zijn om een paar A4Žtjes tekst door te moeten lezen.

Verwijderd

wat moet die server dan precies doen?

• michiel100
Op dinsdag 04 december 2001 20:44 schreef tomazzz het volgende:
wat moet die server dan precies doen?
Op dinsdag 04 december 2001 20:34 schreef Kayz het volgende:
Er zullen geen zware apps op worden gedraaid, alleen het standaar office en internetwerk.

• Kayz
Suse linux, zou dat een goeie versie zijn om te gebruiken, of kan ik beter een andere versie nemen?

Verwijderd

Vraagje komen er bedrijfskritische gegevens (gaat je failiet als de gegevens langer dan x dagen niet beschikbaar zijn) op te staan?

Zo ja; koop een Dell/Compaq/HP/etc doos met Raid-5 en DAT/DLT tape unit.
Zo nee; dan voldoet een P2 kloon ook.

• Kayz
Er komen geen belangrijke gegevens op, dus het is geen ernstig probleem als het een dagje plat ligt.

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Ik zou of een P90 of een iets zwaardere pentium met veel geheugen inzetten en er SME server V5.0 opzetten. Draait perfect ook als server-only (is nl. eigenlijk gateway distro) en er zit alles standaard al in..

• Kayz
Ik ga eens effe kijken wat dat SME server V5.0 is.

• Kayz
Maare, welke linux versie kan het beste nemen?
Suse, Redhat?

• MinddiggerNL
  • Nu online
Tsja...ik vind zelf RedHat fijner...maar dat is heel persoonlijk...gewoon omdat ik daar vanaf het begin mee werk en suse op sommige punten afwijkt en ik dat lastig vind :)

Voor meer info over dat SME v5 zie mijn sig :)

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

FreeSCO :9~

Hoi

Verwijderd

www.e-smith.org is een router/webserver/email server/FTP server in een. En het is nog erg makkelijk te installeeren ook. Is wel linux maar het heeft heel erg weinig nodig. Ik heb het namelijk met een 486 en 32 MB geheugen draaien, en het werkt prima. Freesco eist wel minder maar kan ook minder dan dit. Freesco gebruikt namelijk maar een floppy, en zet dan he gehele besturingssysteem in de geheugen. Dus is het erg stil en hoor je geen harde schijf geluid. :7

• Mr_Ozio
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-04-2022

Mr_Ozio

Kawaaai! (@ lan)

ja, freeSCO is ok, werkt hier ook fijn, (maar dan met wat minder pc's), lekker stabiel en geen omkijken naar, Redhat schijnt ook ok te zijn, maar ik raad FreeSCO aan, ook niet zo moeilijk te installen

• MinddiggerNL
  • Nu online
Op woensdag 05 december 2001 13:59 schreef Mr_Ozio het volgende:
ja, freeSCO is ok, werkt hier ook fijn, (maar dan met wat minder pc's), lekker stabiel en geen omkijken naar, Redhat schijnt ook ok te zijn, maar ik raad FreeSCO aan, ook niet zo moeilijk te installen
Freesco is voor een Linux-newbie toch nog lastiger dan e-smith / SME, dus ik zou gewoon e-smith aanhouden...is ook RedHat compatible...waar is freesco eigenlijk op gebaseerd, weet iemand dat?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:15

Predator

Suffers from split brain

Wat ga je er eigenlijk mee doen met die server ?
Is het een fileserver ?
Zal ie router ( ev via NAT ) spelen zodat je met die pc's online kan ?

Moeten er andere services op draaien ?

Win2k Advanced Server of Server of eventueel Pro draai je zeker op een doodgewone PII met 256mb ram in.
Pred zit hier in W2k pro op PII-333mhz 256mb. Runt lekker smooth&snel
Als er echt veel services op moeten runnen steek er dan 512mb in.

je zal specifieker moeten zijn over het doel van de server voor ik meer kan zeggen

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:15

Predator

Suffers from split brain

Moet nog iets zeggen.

Als het geen fileserver moet zijn er gewoon als routertje moet dienen kan je 1 van die P90's gebruiken.
Met linux natuurlijk :Y)

Je kan er wel een fileserver van maken maar dan zit je met 3 problemen:

1) dat oud mobo kan waarschijnlijk maar beperkte aantal GB's aan. 32gb max met bios flash als je veel geluk hebt
als dat genoeg is ...
linux bypassed bios wel maar soms herkent ie ze gewoon niet.
IDE controller op die P90 kan natuurlijk geen DMA dus zeer traag + mem intensief
2) In fileserver moet zeker 100mbit NICje en als er daar veel transfer op zit kan je trage cpu voor wat vertraging zorgen.
3) SIMM Ram voor P1's is duur :(

Maar zoals ik zei voor een simpel routertje voor kabel of zo lukt het wel

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1