17" 19" of TFT??

Pagina: 1
Acties:

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Topicstarter
Mijn oude 15" monitor (zat ooit bij een 486) is nogal aan vervanging toe, nu zit ik te twijfelen wat voor monitor ik zal gaan kopen. Ik wil een monitor van rond de 700 of 800 gulden, daarvoor kan ik denk ik een goede 17" kopen, een redelijke 19" of een instapmodel TFT als ik nog een paar maanden wacht (dat lukt misschien nog net met dit ding). Ik gebruik m'n pc vooral voor: Word, Excel, Outlook, Internet, Mp3, DivX (via tv-out, heeft dus niet zoveel met monitor te maken). Heeft een 19" dan enige meerwaarde voor mij ten opzichte van een 17" en wat zijn de voordelen van een TFT?

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 19:23 schreef Henkie20nl het volgende:
Mijn oude 15" monitor (zat ooit bij een 486) is nogal aan vervanging toe, nu zit ik te twijfelen wat voor monitor ik zal gaan kopen. Ik wil een monitor van rond de 700 of 800 gulden, daarvoor kan ik denk ik een goede 17" kopen, een redelijke 19" of een instapmodel TFT als ik nog een paar maanden wacht (dat lukt misschien nog net met dit ding). Ik gebruik m'n pc vooral voor: Word, Excel, Outlook, Internet, Mp3, DivX (via tv-out, heeft dus niet zoveel met monitor te maken). Heeft een 19" dan enige meerwaarde voor mij ten opzichte van een 17" en wat zijn de voordelen van een TFT?
Bij Kinorama hebben ze een Dell 19 inch met Sony Trintonbeeldbuis voor 599 gulden.

http://www.kinorama.nl/index45.html en klik op advertenties en daarna op de krant. In Acrobatreader zie je dan een advertentiekrant en rechtsboven staat de Dell 19 inch.

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Topicstarter
Thanx, ik zal eens kijken

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:17
Op dinsdag 04 december 2001 19:40 schreef rara het volgende:

[..]

Bij Kinorama hebben ze een Dell 19 inch met Sony Trintonbeeldbuis voor 599 gulden.

http://www.kinorama.nl/index45.html en klik op advertenties en daarna op de krant. In Acrobatreader zie je dan een advertentiekrant en rechtsboven staat de Dell 19 inch.
die heb ik ook..en i heb er 800 inc. verzendkosten voor betaald :( (door beetje gedoe heb ik er nog 50 piek vanaf gekregen, 750 dus)

Overgins is dit dezelfde monitor als de Sony E400.

'kzelf vind het een prima monitor, 'k draai 1600x1200 @ 75 hrtz (jammer dat de 85hrtz niet echt lekker werkt, maar opzich is voor mij 75 hrtz ookwel zat)

aanrader, ZEKER voor die prijs :)

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Topicstarter
Maar ik twijfel toch nog over 17" 19" of TFT, prijs is natuurlijk wel leuk, maar ik wil er ook wel iets aan hebben. Iemand ervaring met TFT t.o.v. 17" 19", wat zijn de voor/nadelen?

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:41

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Zal er eentje kunnen noemen. TFT heeft zo'n lage refresh rate. Bij goedkope modellen 1024x768 @ 60HZ ;( En 19 inch hogere resolutie :)

Verwijderd

TFT heeft dik genoeg aan 60Hz , bij een TFT moeten de elektronen niet constant vernieuwd worden zoals bij een CRT .

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Topicstarter
Op dinsdag 04 december 2001 21:02 schreef real_raichu70 het volgende:
TFT heeft dik genoeg aan 60Hz , bij een TFT moeten de elektronen niet constant vernieuwd worden zoals bij een CRT .
Dus 60Hz op een TFT maakt niet veel verschil met laten we zeggen 85Hz op een 19 of 17"?

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 21:52 schreef Henkie20nl het volgende:

[..]

Dus 60Hz op een TFT maakt niet veel verschil met laten we zeggen 85Hz op een 19 of 17"?
Als je nu 60 Hz of 100 Hz draait op een lcd zie je daar geen verschil in, het beeld is altijd even stabiel.
De refresh rate van een tft zowat altijd 60 Hz. De nieuwere en duurdere lcd schermen hebben soms een refresh rate van 75 Hz.

Dus de conclusie is dat de refresh rate bij een tft totaal geen belang heeft.

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Topicstarter
Oke bedankt, maar heeft een tft scherm voor de "gewone" computergebruiker zin? Met gewoon bedoel ik, geen erg grafische spellen/bewerkingen e.d.

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 11:19

PromWarMachine

Forsaken Archer

Zoals ook al door m'n voorganger(s) is gezegd, de resolutie en de fresh rate zijn echt niet om te aanvaarden, ik dacht er ook aan, maar de prijs van een 15" TFT blijkt ongeveer gelijk te liggen aan een GOEDE 19" monitor, om een indruk te geven:
Euro Gulden
19 INCH IIYAMA 0.25 MA901U 449,00 989,46 <--- CRT
15 INCH IIYAMA TFT AX3816U 499,00 1099,65 <-- TFT

resp:
Maximale Resolutie 1800 x 1440 @ 64Hz
Maximale resolutie 1024x768 @ 75 Hz

Maar de 19" heeft ook:
1024x786 (Hz) 118
1125x864 (Hz) 105
1280x1024 (Hz) 89
1600x1200 (Hz) 76

Je hoeft geen IIYAMA te nemen, is heel goed merk, maar niet goedkoop, maar als je alleen kiest tussen 19" CRT of 15" TFT, neem dan zeker de 19" al was het alleen maar voor de beeldkwaliteit.

Dividend for Starters

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025

[..]

Man Dell monitoren roeleren ongeloofelijk. Ik durf vergelijken met Iiyama en NEC !
Mijn nonkel heefft een 17" DELL van 4 jaar oud, en die doed 1600x1200 op z'n sokken @ 75hz !
Ongeloofelijk scherp beeld, en super rustig excellent contrast.
Gaan voor die hap zou ik zo zeggen !

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 22:31 schreef Henkie20nl het volgende:
Oke bedankt, maar heeft een tft scherm voor de "gewone" computergebruiker zin? Met gewoon bedoel ik, geen erg grafische spellen/bewerkingen e.d.
Hangt er eigenlijk van af of je er het geld wil aan geven. Ik heb nu zelf een 17" lcd scherm en ik ben aan het sparen om er nog één te kopen.

Ik vind die schermen gewoon prachtig en voor mij hoeft een crt niet meer. Er zullen hier wel genoeg mensen zijn die dit beamen en ook een heel deel dit totaal zullen tegenspreken.

Heb je er het geld voor dan zou ik het zeker doen.

• Chadi
  • Laatst online: 24-06 16:47
18"TFT heb ik nu ook en is echt geweldig. En het voordeel is denk toch de enorme ruimte die een gewone monitor in neemt.

Verwijderd

[..]

zijn er vaak dit soort aanbiedingen?? Want dit is wel een heel erg relaxed prijsje. Ik heb alleen nu net geen geld meer, kom net van de hcc :7

Verwijderd

Elementaire verschillen in beeld kwaliteit tussen een crt en tft zijn dat een crt betere kleuren levert maar een tft absoluut geen last heeft van beeld vervorming.
een tft is stukken duurder en kan minder snel beelden verversen. Echter hij is wel stukken kleiner en kan prima met 60Hz overweg.

Ik zou voor een redelijk geprijsde crt gaan, die dell's met sony beeldbuizen zijn erg goed en relatief goed te betalen.
Sony is nog altijd een klasse apart die een betere beeld kwaliteit leverd dan de mitshubishi beeldbuizen in de iiyama's etc. Het enige nadeel is dat sony beeldbuizen prijzig kunnen zijn. echter zodra het een dell kast is, valt dat best mee.

crt nemen dus, tenzij je een groot budget hebt en absoluut geen ruimte

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 12:41 schreef Peltier het volgende:
Elementaire verschillen in beeld kwaliteit tussen een crt en tft zijn dat een crt betere kleuren levert
De nieuwe lcd schermen gebruiken een techniek die sRGB genaamd is en die ervoor zou moeten zorgen dat de kleurenweergaven op zowel de printer als de scanner als het crt of het lcd scherm allemaal hetzelfde zijn.
Op woensdag 05 december 2001 12:41 schreef Peltier het volgende:
... en kan minder snel beelden verversen
De nieuwste schermen zoals die van met MVA techniek (van Fujistu) of de nieuwste van NEC (van Mitsubishi) hebben daar geen last meer van. Daar hun reactiesnelheid van 25 -30 ms dit probleem volledig oplost.

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:54
Het nadeel van TFT vind ik nog steeds de vaste resolutie. Je zit altijd vast aan een resolutie van 1024x768 (15") of 1280x1024 (17"). Da's niet te verhogen, en alhoewel er verlaagde resoluties kunnen worden weergegeven, is het resultaat niet altijd even goed.

Voor de rest heeft TFT alleen maar voordelen: Klein, stroombesparend, superscherp beeld. Ik zit nu tegen een TFT aan te kijken waarbij het scherm zelfs gekanteld kan worden. In het begin even wennen, maar nu kun je met minder scrollen meer lezen op een website.

En die lage verversingsfrequentie: Daar merk je niets van.

Verwijderd

arg , nu is ie niet meer in promotie bij Kinorama . Dacht er vandaag 5 te bestellen :(

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:17
Op woensdag 05 december 2001 06:54 schreef ByMeS_Dy het volgende:

[..]

zijn er vaak dit soort aanbiedingen?? Want dit is wel een heel erg relaxed prijsje. Ik heb alleen nu net geen geld meer, kom net van de hcc :7
dit soort aanbiedingen hebben ze idd wel vaker jah

jammer dat ie weer over is...'k heb zo'n monitor, enne hij is :9

Qua beeldqualiteit vind ik hem wel te vergelijken met de Phlips 109P van m'n pa (nouja, op dezelfde resolutie en refresh rate, de philips kan 85 hrtz aan ipv. 75 op 1600x1200)

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
kijk op deze site voor meer info over tft en crt en het verschil daarvan : http://www.hardwareinfo.net/artikelen.php?id=44

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 19:55

silitek

Tubes Only

Heb bij LIDL...ja een supermarkt een 19" bellagio 98hz...flatscreen monitor voor 699 gekocht..absoluut perfect monitor voor dat geld..:-)

Op dinsdag 04 december 2001 19:23 schreef Henkie20nl het volgende:

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

De keuze tussen 17" en 19" hangt ook af van de afstand tot je beeldscherm, wanneer je aan een normaal bureau zit en je monitor staat recht voor je dan is de afstand vaak ook wel beperkt en kun je makkelijk toe met een 17".
Wanneer de monitor een stukje verderop staat, bijvoorbeeld op de hoek van een bureau, dan is afstand groter (stelling van Pythagoras) of je bureau is bijvoorbeeld heel diep. In ieder geval bij een afstand van minder dan een halve meter zou ik zeker geen 19" nemen. Ik word nu soms al gek van m'n 17", en die staat ongeveer 50 cm van mij af.
Succes!!

Verwijderd

19" is vet man , alleen moet je er wel redelijk hoog voor zitten , want je moet zien dat je ogen ongeveer iets boven het midden van het scherm zitten . Ma en pa hebben nu een 19" AOC , maar die hun bureau is zo gemaakt , dat je nekkrampen krijgt als je daar een dag op fragt ....
Pagina: 1