Toon posts:

CDroms branden onder linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik een cdrom brander ingebouwd in mn computer. De computer draait Linux/Mandrake 8.0 als OS en Gnome als window manager.

Gisteravond heb ik vrolijk gnome-toaster geinstalleerd, cdrecord, mkisofs e.d. No Problem. Daarna kwartiertje rommelen om de ide-hp-brander_9500 aan de praat te krijgen. Ok werkte perfect. Ik heb wat testjes gebrand op een cd writable. Ging prima.

Ok nu mijn in jullie ogen vast stomme vraag. Ik wilde dus meteen ff een quake2 cdrom branden voor een collega op mn werk. Die heeft Windows. Ik heb verder niks veranderd aan de instellingen binnen gnome-toaster. quake2 cdrom + patches heb ik in /home neergezet, daarna chmod 777 * -R gedaan in de dir zodat tijdens het branden iig geen prroblemen konden ontstaan met file rechten.Branden ging perfect. 427MB op 10 speed in zo'n minuut of 7 meen ik. Dus ik vandaag enthousiast cdrom mee naar mn collega (windows dus) en wat bleek...

Cdrom is prima leesbaar onder windows. Alle files staan erop maar als je een .EXE file dubbelklikt dan komt de melding dat het geen geldig win32 programma is. Ik heb nog even met een ascii viewer de .EXE geopend en ik zie zo wel dat het geen goede .EXE file is..

Wat heb ik fout gedaan? Of wat kan de oorzaak geweest zijn.

Ik brand dus wel vanaf een EXT2 partitie. Ik heb geen windows thuis of fat(xx) partities..

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:04

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Als je gewoon een ISO9660 evt met Joliet fikt, zou er niets mis mee moeten zijn... Weet je zeker dat je niet perongeluk ISO9660 met Rock Ridge toevoegingen aan het fikken bent?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Als je de cdrom in je lunixbak mount, wat zegt 'file <exefile>' dan?
En wat zegt 'file <originele-exefile>' ?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 04 december 2001 18:53 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
Als je gewoon een ISO9660 evt met Joliet fikt, zou er niets mis mee moeten zijn... Weet je zeker dat je niet perongeluk ISO9660 met Rock Ridge toevoegingen aan het fikken bent?
Joliet en RR voegen alleen iets toe aan iso9660 qua filesystem-laag (en dan met name de filename-lengte en toegestane tekens), en zouden geen invloed op de inhoud van de files moeten hebben...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 december 2001 18:55 schreef deadinspace het volgende:
Als je de cdrom in je lunixbak mount, wat zegt 'file <exefile>' dan?
En wat zegt 'file <originele-exefile>' ?
Ok goede opmerking. Ik heb het even geprobeerd alleen heb ik nu ruzie met mounten van de cdrom waarop ik net een testbestand heb gebrand. Ik ga even de cd writable helemaal legen en daarna opnieuw proberen. Over een half uur ofzo post ik het resultaat.

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:43

Sjonny

Fratser

daarom is het altijd wel makkelijk om eerst zelf met mkisofs de iso te maken, en dan kan je met mount -o loop file.iso /mnt/disk ff checken of de iso wel goed is die je op cd gaat fikken (ik haat gfx burn progs onder linux)

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
Ik heb op mijn bak (Slack 8.0) al honderden cd'tjes gefikt, 12 speed plextor, niets aan de hand.
Ik heb ook nog nooit van iemand iets gehoord over corrupte cd'tjes ofzo. Ik fik ze met gtoaster (cdrecord) met de standaard instellingen gewoon.
Ik kan je verder niet helpen, ik denk alleen dat de executable al corrupt was voor je em op cd zette, dus dat het helemaal niets met het brand proces te maken heeft gehad.

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 december 2001 19:16 schreef smasr het volgende:

[..]

Ok goede opmerking. Ik heb het even geprobeerd alleen heb ik nu ruzie met mounten van de cdrom waarop ik net een testbestand heb gebrand. Ik ga even de cd writable helemaal legen en daarna opnieuw proberen. Over een half uur ofzo post ik het resultaat.
Pff hij wilde niet meer mounten. Anyway het is nu weer goed na een reboot.
Het resultaat is.

1 bij de originele file die op mn ftp site staat zegt "file <filename>:
q2ctf150.exe: MS-DOS executable (EXE), OS/2 or MS Windows

Daarna (zojuist) heb ik dezelfde file op een cdrom gebrand en na mounten van de cdrom en file <filename>:

q2-3.20-x86-full.exe: MS Windows PE 32-bit Intel 80386 GUI executable

Lijkt me goed he ?

===

Er was ook zojuist iemand (stukkie verderop in de thread inmiddels) die nog opperde dat misschien de files in eerste instantie corrupt zijn. Dat denk ik toch niet. De files kwamen vanaf de originele cdrom en de quake2 patches staan rechtstreeks op mn ftp en ik weet gewoon dat die patches goed zijn als iemand ze download..

Verwijderd

Topicstarter
als toevoeging:

zojuist ook nog even opnieuw de test cd gemount en daarna command mount gegeven. commando: "mount /dev/scd0 -t auto /mnt/cdrom". Dat werkt dus een geeft in het overzicht na commando "mount":

/dev/scd0 /mnt/cdrom type iso 9660 (ro)

conclusie met mounten en -t auto snapt linux dus dat het een iso 9660 filesystem betreft. Dit lijkt me ook goed.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien heb ik het probleem gevonden?

Als ik bij gnome-toaster onder voorkeuren kijk. En dan bij tabblad filetypes dan staat er :

suffix tractype pcformat filtername detectsize addfiletype
------ -------- -------- ---------- ---------- -----------
default data <leeg> <leeg> <leeg> $filesize
.mp3 audio l endian mpg123 -r <leeg> $mp3size
.wav audio b endian sox -t <leeg> $wavsize

bij de eerste regel DATA staat dus helemaal geen format ofzo. Misschien pakt ie per abuis audio tracktype en dat daarom de files vernaggeld worden? Het vreemde is er bij data waar veel velden <leeg> staan er ook niks zinvols in te vullen is...

Verwijderd

Ik kan me niet voorstellen dat gtoaster een data cdrom als audio gaat inlezen.
Dat zou betekenen dat hij cdparanoia (een cdripper) erop loslaat.
Lijkt me niet te gaan werken.

Gokje...
Ik neem aan dat wanneer gtoaster een iso maakt dat hij dan mkisofs bepaalde opties (joliet/RR) meegeeft.
Terwijl ik denk dat de originele cdrom ook al bepaalde iso extensies heeft. Dat zou er dan voor zorgen dat de iso andere extensies krijgt.

Lees de cdrom eens in met dd of cat:
dd if=/dev/cdrom of=file.iso
cat /dev/cdrom > file.iso
Dit zou allebei moeten werken, en dan de iso maken met de extensies van de originele cdrom.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ik dacht dat je ook vanuit de terminal kunt fikken.
Met zo iets als:
mksiso /bron/ naam.iso
damn ik weet het zo ook niet meer zeker.
Als ik thuis ben zoek ik het voor je op.
[edit om 18.00]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 11:28 schreef Scarecrow het volgende:
ik dacht dat je ook vanuit de terminal kunt fikken.
Met zo iets als:
mksiso /bron/ naam.iso
damn ik weet het zo ook niet meer zeker.
Als ik thuis ben zoek ik het voor je op.
[edit om 18.00]
Hier ben ik dan wel benieuwd naar. Ik ben net thuis. Ik zal voorvast ff man mkisofs en mkisofs -h doornemen.

In gnome-toaster staat trouwens de regel:
mkisofs$eltorito$msession$getts -quiet -V "fsedit_volid" -f -J -r "$symlinktree"

Ik zal zodadelijk even kijken wat er zo ongeveer met die variabelen bedoeld worden. Ik ben trouwens helemaal niet thuis in cd writers en zeker al niet onder linux maar goed dat hadden jullie al in de gaten. Het is vast een kleinigheidje.. Probleem is ook dat ik geen windows computer hier heb om even te testen of er goed gebrand wordt als ik wat uitprobeer. Komend weekend neem ik even een laptop van mn werk mee dan kan ik tenminste wat beter wat testen uitproberen.

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens ook MarcelP nog even bedankt voor de tips hoe je makkelijk even een .iso kunt maken. Dat kan ik wel gebruiken als ik straks eventueel even direct een iso brand met mkisofs.

Trouwens ik zie nog wat staan in de settings van gnome-toaster wat het probleem zou kunnen veroorzaken.
Bij de optie: "mount an iso image with" staat als parameter "$filesystem".

Aangezien ik in gnome-toaster nergens een instelling heb kunnen vinden tot nu toe waar gesproken wordt over filesystem zal deze parameter misschien automatisch gevuld worden door gnome-toaster met het filesystem waar de files op staan die je probeert te branden. Aangezien ik vfat? filesystem wil branden voor windows maar de source files nu op ext2 staan mount ie misschien de iso file met ext2 ofzoiets?

Tja ik doe maar een gooi hoor ik heb geen flauw idee waarom dit niet werkt. Mn enige ervaring met een cdwriter onder linux is geweest ooit eens een oude scsi writer en met dat ding brandde ik cd's vanaf een gemounte fat partitie en dat ging altijd vlekkeloos.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm nog iets gevonden de tempdirectory wees naar hda1 /tmp. Die partitie is bij mij vrij klein. Er is nog maar 20MB vrij ofzo. Misschien is dit ook wel het hele probleem geweest alhoewel ik tijdens het branden geen enkele foutmelding heb gezien en alle files dus gewoon wel op de cdrom staan.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ik weet niet hoe gtoaster dat doet, maar je kunt natuurlijk ook die iso on-the-fly tijdens het branden maken:
code:
1
2
[marcelm@something marcelm]$ cat /usr/local/bin/burn_dir 
mkisofs -R -J "$1" | cdrecord dev=0,0 fs=30M -v speed=12 driveropts=burnproof -eject -

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 18:57 schreef deadinspace het volgende:
Ik weet niet hoe gtoaster dat doet, maar je kunt natuurlijk ook die iso on-the-fly tijdens het branden maken:
code:
1
2
[marcelm@something marcelm]$ cat /usr/local/bin/burn_dir 
mkisofs -R -J "$1" | cdrecord dev=0,0 fs=30M -v speed=12 driveropts=burnproof -eject -
Thanks dit werkt als een speer! Ik was inmiddels zelf al druk aan het experimenteren geslagen met mkisofs en wat iso's maken voor test enzo.. Maar dit is prima. Ik heb het net even geprobeerd en het gaat perfect. Met het commando "file <filename(s)> nog even gekeken naar de files die ik voor test op een cd-tje heb gezet en het ziet er goed uit.

Ik test morgen deze cd in een Windows machine. Eens kijken of het nu goed gegaan is. Met gnome-toaster als front gaat het namelijk ook wel goed maar worden de files niet herkend als .EXE files maar is het een soort van ASCII file geworden ofzoiets. Als het met bovenstaand wel goed werkt dan brand ik voortaan commandline. Werkt eigenlijk veel efficienter.

Regards,
Smasr

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Het is wel verstandig (altijd eigenlijk) om wel even op te zoeken wat de argumenten die ik meegeef doen, zodat je kunt kijken of deze voor jouw situatie/wensen wel toepasselijk zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 19:22 schreef deadinspace het volgende:
Het is wel verstandig (altijd eigenlijk) om wel even op te zoeken wat de argumenten die ik meegeef doen, zodat je kunt kijken of deze voor jouw situatie/wensen wel toepasselijk zijn.
Yah klopt dat had ik ook wel gedaan :) Ik heb ook niet helemaal dezelfde syntax genomen. Anyway het werkt wel mooi. Als nou morgen blijkt dat het onder windows ook goed leesbaar is dan pas ik gnome-toaster dit weekend nog aan met mn eigen parameters.. Maaruh misschien ga ik ook wel s even echt serieus de diverse commandline opties door om een stel shell scripts te maken. Aan de andere kant wil ik er ook niet teveel tijd aan spenderen want cd's branden doe ik eigenlijk zelden het kwam nu toevallig zo uit dat mn voeding defect ging en ik die gelegenheid meteen maar aangegrepen heb om wat hardware te upgraden. Ik kan van mn werkgever binnen enkele weken een afgeschreven laptop voor een prikkie krijgen dus ik wilde eigenlijk binnenkort wat Linux iso's downen en branden om wat te experimenteren :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok via de commandline branden werkt prima! Ik gebruik wel shellscriptjes voortaan. Werkt ook nog lekker efficient.

Iedereen bedankt voor de suggesties. Ik heb er best veel baat bij gehad.

Thanks.. :7
Pagina: 1