Ik moet een netwerkje thuis maken maar heb hier niet echt ervaring mee. Welke hardware zou ik het beste kunnen aanschaffen?
Ik heb thuis de volgende computer staan
Standaard:
Asus P2B-F
PIII700mhz
512 Ram
3 x 7200 rpm HD, 14, 20, 30 GB
partition Win 98se
partition XP default partition
partition XP video editing partition
AGP: Ati Rage 128 GL SG TV AGP 32 mb
PCI 1: NVidia Riva TNT2 Model 64 (dual monitor)
PCI 2: SoundBlaster Live Value
PCI 3: DV500
PCI 4: Scsi 2904 Adapter met hierop Cd-rom en brander
PCI 5: 3COM 3C900B-TPO 10 MB ethernet (voor UPC kabel-internet)
HP Deskjet 950C
Extra:
Nu heb ik een barebone gekocht die in 1 van de andere kamers staat en waar ik een netwerk mee wil vormen. Deze heeft geen PCI, wel op het moederboord geïntegreerde 10/100 base-T Lan Port. Dus nu wil ik het "gewone" bestanden, printer en internet delen tussen deze 2 computers.
Een aantal dingen:
Soms zal ik videoprojecten moeten overzetten, 3 a 5 GB, dus des te sneller dat dit kan, des te beter. Dit maakt 100 MB/s dus aantrekkelijker dan 10mb/s
Ik kan dus geen PCI kaarten meer bij plaatsen.
Alle computers hebben XP Prof NL.
De standaard computer heeft nog 1 USB poort vrij. (hier zou dus nog een USB ethernetkaart op kunnen)
Vragen:
Wat is het beste uitgangspunt:
1. er vanuit gaan de 3com kaart in de standaard computer bestemd blijft voor de UPC kabel aansluiting en hierbij een extra aansluiting creëren (dan wordt het dus een USB ethernetkaart) voor het netwerk met de barebone
2. Gebruik gaan maken van een 5 aansluitingen-hub en op de hub
a.de 3com kaart,
b.UPC-kabel en
c.geïntegreerde netwerkkaartje van de Barebone aansluiten.
Wanneer optie 2 de beste : wanneer ik een geïntegreerde 10/100 netwerkkaartje heb zitten in de barebone en ik zet ook een 100 mb kaartje in de standaard computer en een 100 mb/s hub ertussen, dan draait alles dus op 100 mb/s?
Vast bedankt voor de moeite
Groetjes Ad
Ik heb thuis de volgende computer staan
Standaard:
Asus P2B-F
PIII700mhz
512 Ram
3 x 7200 rpm HD, 14, 20, 30 GB
partition Win 98se
partition XP default partition
partition XP video editing partition
AGP: Ati Rage 128 GL SG TV AGP 32 mb
PCI 1: NVidia Riva TNT2 Model 64 (dual monitor)
PCI 2: SoundBlaster Live Value
PCI 3: DV500
PCI 4: Scsi 2904 Adapter met hierop Cd-rom en brander
PCI 5: 3COM 3C900B-TPO 10 MB ethernet (voor UPC kabel-internet)
HP Deskjet 950C
Extra:
Nu heb ik een barebone gekocht die in 1 van de andere kamers staat en waar ik een netwerk mee wil vormen. Deze heeft geen PCI, wel op het moederboord geïntegreerde 10/100 base-T Lan Port. Dus nu wil ik het "gewone" bestanden, printer en internet delen tussen deze 2 computers.
Een aantal dingen:
Soms zal ik videoprojecten moeten overzetten, 3 a 5 GB, dus des te sneller dat dit kan, des te beter. Dit maakt 100 MB/s dus aantrekkelijker dan 10mb/s
Ik kan dus geen PCI kaarten meer bij plaatsen.
Alle computers hebben XP Prof NL.
De standaard computer heeft nog 1 USB poort vrij. (hier zou dus nog een USB ethernetkaart op kunnen)
Vragen:
Wat is het beste uitgangspunt:
1. er vanuit gaan de 3com kaart in de standaard computer bestemd blijft voor de UPC kabel aansluiting en hierbij een extra aansluiting creëren (dan wordt het dus een USB ethernetkaart) voor het netwerk met de barebone
2. Gebruik gaan maken van een 5 aansluitingen-hub en op de hub
a.de 3com kaart,
b.UPC-kabel en
c.geïntegreerde netwerkkaartje van de Barebone aansluiten.
Wanneer optie 2 de beste : wanneer ik een geïntegreerde 10/100 netwerkkaartje heb zitten in de barebone en ik zet ook een 100 mb kaartje in de standaard computer en een 100 mb/s hub ertussen, dan draait alles dus op 100 mb/s?
Vast bedankt voor de moeite
Groetjes Ad