Netwerk IP

Pagina: 1
Acties:

• Marc
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-12-2021
Ik heb een vraag over mijn netwerk, ik heb een server onder windows, maar nu wil ik een client onder linux maken.
Alleen bij de installatie van Linux vragen ze om mijn IP-adres, nu wilde ik weten: moet dat IP-adres hetzelfde zijn als het IP adres dat mijn server heeft? en zo nee, wat moet het dan zijn?

• mr_daTA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

mr_daTA

Probeert student te zijn

Euhhh.... ik zou niet het IP van de server voor de client gebruiken.

Lees de FAQ ook eens door over private adressen. Als je een eigen netwerkje hebt en je server is bijv. 192.168.1.1 dan kun je de client 192.168.1.2 geven. Dat is geen probleem. Gebruik je publieke adressen dan moet je wel eerst twee ip's hebben.

Het kan wel zijn als de server ook voor gateway speelt, om bijv. het internet te delen dat je daar WEL het ip van de server moet intikken. Maar je moet nooit een IP dubbel gebruiken.

Beetje meer info zou handig zijn

Chance favors the prepared mind

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:15

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 04 december 2001 18:00 schreef mr_daTA het volgende:
.....
Het kan wel zijn als de server ook voor gateway speelt, om bijv. het internet te delen dat je daar WEL het ip van de server moet intikken. Maar je moet nooit een IP dubbel gebruiken.
De install vraagt gewoon naar het ip dat je aan je netwerk kaart wil toewijzen. ( bv 192.168.0.2 of zo )
je moet daar geen ip van je server gaan invullen OOK NIET als ie gateway is.

als ie gateway is add je later gewoon een default route ( misschien vraagt ie wel gateway tijdens kan je ook vullen )
anders gewoon:
route add -net default gw [gateway_ip]
en NAT op je gateway

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Marc
ok ik heb 192.168.0.3 gedaan omdat ik ook al een andere client heb, nu moet ik een hostname invullen, dit is toch gewoon mijn hostname die ik van mijn provider heb gekregen?(kbl-gsXXXX.zeelandnet.nl).

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:15

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 04 december 2001 18:34 schreef Sanchez het volgende:
ok ik heb 192.168.0.3 gedaan omdat ik ook al een andere client heb, nu moet ik een hostname invullen, dit is toch gewoon mijn hostname die ik van mijn provider heb gekregen?(kbl-gsXXXX.zeelandnet.nl).
Nee
want die pc hangt toch niet rechtstreeks aan je provider maar is gewoon een lokaal netwerk.
Geef hem gewoon een hostname zoals je wil.
Linuxserv of zo

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Marc
oh kewl :)

• mr_daTA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

mr_daTA

Probeert student te zijn

Ik bedoelde met 'daar WEL het ip van de server moet intikken' het gateway veld.... niet het IP van dat station zelf natuurlijk

Beetje onduidelijk misschien maar ja.... dat lijkt me ook wel heel voor de hand liggend

Chance favors the prepared mind

Pagina: 1