Om het maar kort te houden:
ik wil een veilig gateway hebben naar het net.
Aldus kwam ik vanuit windows via linux en haar verschillende 'verwarrende'* distro's terecht op OpenBsd.
Nu kan ik als linux-newbie me wel aardig de weg vinden, unix is toch een wat ander verhaal.
Ik heb een goeie middag gezocht naar de info die ik zoek,
helaas kon ik niets bevredigends vinden. De informatie over Openbsd is, zeker in vergelijking met FreeBsd, magertjes.
Vraagstelling:
Wie kan me op (weg) helpen met oa het volgende:
- Een lijstje met de devicenames samen met die van linux?
(ethx = yyyx)
- Hoe kan ik met die oude harde schijven met de installaitie gelijk als raid-1 instellen. (mocht er een overlijden dan is het geen ramp).
- Algemene installatie tips
- tips wat betreft security, het voeren van een DMZ, snort, etc. 'dichtspijkeren die hap'.
- wat is voor unix: ' dhcp(c)d -h pietjepuk eth0 '
many thx ahead
* Met alle respect voor de Linux mensen:
Op een gegeven moment wíst ik het gewoon niet meer. Door de vele prachtige bomen werd het me gewoon groen voor mijn ogen. Desondanks wil ik nog graag verwijzen naar leaf.souceforge.net. Een prachtig product voor diskless gateway's...
Openbsd word toch wel unaniem op het net 'veiliger' genoemd als linux...
ik wil een veilig gateway hebben naar het net.
Aldus kwam ik vanuit windows via linux en haar verschillende 'verwarrende'* distro's terecht op OpenBsd.
Nu kan ik als linux-newbie me wel aardig de weg vinden, unix is toch een wat ander verhaal.
Ik heb een goeie middag gezocht naar de info die ik zoek,
helaas kon ik niets bevredigends vinden. De informatie over Openbsd is, zeker in vergelijking met FreeBsd, magertjes.
Vraagstelling:
Wie kan me op (weg) helpen met oa het volgende:
- Een lijstje met de devicenames samen met die van linux?
(ethx = yyyx)
- Hoe kan ik met die oude harde schijven met de installaitie gelijk als raid-1 instellen. (mocht er een overlijden dan is het geen ramp).
- Algemene installatie tips
- tips wat betreft security, het voeren van een DMZ, snort, etc. 'dichtspijkeren die hap'.
- wat is voor unix: ' dhcp(c)d -h pietjepuk eth0 '
many thx ahead
* Met alle respect voor de Linux mensen:
Op een gegeven moment wíst ik het gewoon niet meer. Door de vele prachtige bomen werd het me gewoon groen voor mijn ogen. Desondanks wil ik nog graag verwijzen naar leaf.souceforge.net. Een prachtig product voor diskless gateway's...
Openbsd word toch wel unaniem op het net 'veiliger' genoemd als linux...