Kleurencirkels maken

Pagina: 1
Acties:

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:06
Ik probeer in het kader van een opdracht voor school twee kleurmodellen te maken, één in het RGB model en één in het CMYK model. Ik dacht dat het mij gelukt was met Photoshop, maar dit blijkt toch niet helemaal waar. Met CMYK behoort het middelste stuk zwart te zijn (omdat daar cyaan, magenta en geel bij elkaar komen). In de praktijk echter, is het middenstuk nét niet zwart...

Even nog een stukje uitleg, want het is wat vaag allemaal:

Ik maak drie cirkels, elk in een aparte layer, die elkaar gedeeltelijk overlappen. 1 cirkel is cyaan, 1 is magenta en 1 is geel. Nu maak ik gebruik van de "multiply" layer-optie, en ik denk dat daar het probleem zit. Maar hoe moet ik het dan doen?!

Ik hoop dat mijn probleem een beetje duidelijk is en dat iemand mij kan helpen!

omniscale.nl

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Klopt wel hoor, dat het niet echt zwart is.. vies bruin wordt het. Daarom hebben ze ook vier drukgangen met full-colour drukken.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• posttoast
Okay, maar volgens de theorie die ik op school geleerd heb zouden C, M en Y samen zwart moeten zijn, in ieder geval op het scherm in Photoshop dus.

Maar volgens jou is wat ik wil dus niet mogelijk?

Met het RGB model lukt het trouwens wel goed; ik krijg in het midden een wit gedeelte...

edit:

Dat nummer op die "Goed Fout" website (van jou?) is trouwens geweldig, ik heb er hard om moeten lachen in ieder geval! :P

omniscale.nl

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 10:08

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Op dinsdag 04 december 2001 16:06 schreef VincentB het volgende:
Okay, maar volgens de theorie die ik op school geleerd heb zouden C, M en Y samen zwart moeten zijn, in ieder geval op het scherm in Photoshop dus.

Met het RGB model lukt het trouwens wel goed; ik krijg in het midden een wit gedeelte...
het geeft ook helemaal geen zwart, het geeft een hele donkere mengkleur waar je wel weer hele mooie grijzen mee kunt maken, vertel je leraar maar dat ie onzin verkondigd (en zie mijn sig)

Stoer; Marduq

• posttoast
Op dinsdag 04 december 2001 16:08 schreef XangadiX het volgende:

[..]

het geeft ook helemaal geen zwart, het geeft een hele donkere mengkleur waar je wel weer hele mooie grijzen mee kunt maken, vertel je leraar maar dat ie onzin verkondigd (en zie mijn sig)
Op jouw, overigens erg informatieve, site vond ik zo snel wel een paar mooie schilderijen van Kandinsky en het een en ander over RGB vs schilderskleuren, maar volgens mij zijn CMYK toch niet de schilderskleuren?

Misschien heb ik het over het hoofd gezien...

omniscale.nl

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op dinsdag 04 december 2001 16:06 schreef VincentB het volgende:

Nope, dat is wel een theorie, maar in de praktijk werkt dat anders. Zou goed te maken kunnen hebben met dat het pigment van die drie kleuren gewoon niet genoeg is voor een krachtige zwart. Nu is zwart alleen ook niet krachtig genoeg voor drukwerk en daarom zitten er de full-colour-zwart normaal ook extra kleuren om het voor het oog goed zwart en dekkend te maken.
Klopt.. nu is je scherm ook wel zo in te stellen dat je zwart krijgt bij CMYK maar dan hou je jezelf voor de gek.
Dat nummer op die "Goed Fout" website (van jou?) is trouwens geweldig, ik heb er hard om moeten lachen in ieder geval! :P
Wordt ook erg veel aangevraagd en sja.. wie zei er nou dat NL een cultuurloos landje was ;) (zijn overigens Ronnie Tober en Ciska Peters.. probeer daar maar es een CD van te vinden.. bang dat het een singletje wordt.. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.fizion.com/kermis98/images/ciskah.jpg

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• posttoast
[quote]
Op dinsdag 04 december 2001 16:37 schreef OzBoz het volgende:
Klopt.. nu is je scherm ook wel zo in te stellen dat je zwart krijgt bij CMYK maar dan hou je jezelf voor de gek.
[..]
Okay, maarre: hoe kan ik dat instellen dan? Bepaalde settings in Photoshop aanpassen ofzo?
Wordt ook erg veel aangevraagd en sja.. wie zei er nou dat NL een cultuurloos landje was ;) (zijn overigens Ronnie Tober en Ciska Peters.. probeer daar maar es een CD van te vinden.. bang dat het een singletje wordt.. :)
:)

omniscale.nl

• dacurve
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-10-2021
Ik werk op de technische afdeling bij Xerox (Dublin, Ierland). Ik zal wel eens wat leuke informatie gaan opspitten en hier posten.. 8-)

• posttoast
Op dinsdag 04 december 2001 17:06 schreef dacurve het volgende:
Ik werk op de technische afdeling bij Xerox (Dublin, Ierland). Ik zal wel eens wat leuke informatie gaan opspitten en hier posten.. 8-)
Altijd gezellig! :)

omniscale.nl

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 19:29
Je moet zowel het RGB model en het CMYK model maken in RGB modus...
Bij rgb: 3 lagen, bovenste 2 op lighten
Bij cmyk: 3 lagen, bovenste 2 op darken
(als je een witte achtergrond hebt mot je die ff verwijderen...)

Als je er nog niet uitkomp, stuur ff berichie met icq, dan stuur ik mn psd's ff door

Chris

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

• equationunequal
Btw vergeet niet alleen absolute waarden te gebruiken, zoals 255,255,0 en NIET 255,255,6 want dat vind meneer leon niet leuk ;)

• posttoast
Op dinsdag 04 december 2001 18:59 schreef Hankey het volgende:
Je moet zowel het RGB model en het CMYK model maken in RGB modus...
Bij rgb: 3 lagen, bovenste 2 op lighten
Bij cmyk: 3 lagen, bovenste 2 op darken
(als je een witte achtergrond hebt mot je die ff verwijderen...)

Als je er nog niet uitkomp, stuur ff berichie met icq, dan stuur ik mn psd's ff door

Chris
Moet wel lukken denk ik. Maar wat doen "lighten" en "darken" precies?

Ik gebruikte nu "Exclude" en "Multiply"...

omniscale.nl

• equationunequal
Dit bedoel ik:

Afbeeldingslocatie: http://www.yoursighost.com/users/Hankey/sig1.jpg

Lighten: maakt onderliggende lagen lichter
Darken: maakt onderliggende lagen donkerder

• posttoast
Op dinsdag 04 december 2001 19:39 schreef Hankey het volgende:
Dit bedoel ik:

[afbeelding]

Lighten: maakt onderliggende lagen lichter
Darken: maakt onderliggende lagen donkerder
Toppie Chris, met jou kan ik werken :)

Toch vind ik het raar dat dit niet in CMYK werkt... Maargoed, het blijkt maar weer dat ik nog een hoop moet leren over Photoshop! ;)

omniscale.nl

• equationunequal
Op dinsdag 04 december 2001 20:11 schreef VincentB het volgende:

[..]

Toppie Chris, met jou kan ik werken :)

Toch vind ik het raar dat dit niet in CMYK werkt... Maargoed, het blijkt maar weer dat ik nog een hoop moet leren over Photoshop! ;)
np :)

Pagina: 1