Toon posts:

Enermax 350W genoeg?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een 300W noname (funprice voeding). Maar die kan het niet meer bijhouden. Spontane reboets als ik alle randapparatuur aansluit en over de 1600Mhz ga.
Ik heb dus een:
XP1600+
Geforce2 Ti 64MB
Maxtor 30GB 7200rpm ata100
Quantum 13,6GB 5400rpm ata66
Philips 2 speed brandertje
AOpen 36x cdromspeler
2 netwerkkaartjes
Soundblaster 128
en een TVkaart

Als ik die XP richting de 1700Mhz wil sturen met een voltagemod, zou die 350W van enermax dan genoeg zijn? Ik vind het prijs verschil tussen de 350 en de 430 wel erg groot. Vandaar..

Verwijderd

dat je voeding het niet helemaal trekt ligt er niet alleen aan dat je 'maar' 300 watt hebt, maar ook aan het feit dat je een noname voeding hebt .. tussen noname voedingen en A-merk voedingen (die evenveel Watts kunnen leveren) maakt ook nog wel veel uit .. ik denk dat een 350 Watt Enermax wel genoeg moet zijn..

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ja, die Enermax 350 moet genoeg zijn

Verwijderd

Topicstarter
Maar de 5+ voltlijn blijft die goed stabiel? Of zakt hij net als mijn huidige voeding onder de 4,7 bij full load...daarna reboet ie spontaan..

Verwijderd

Ik heb die Enermax 350 Watt, en bij mij zakt de +5 volt lijn niet onder de 4.94 volt .. lijkt me wel redelijk stabiel ..

Verwijderd

Topicstarter
ja 1200Mhz Athlon @ 1.91V met 1 HDtje en 1 Cdrom speler wel ff verschil!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dus XP@1700 @ 2.05V...Trekt wel even wat meer stroom..

Verwijderd

jah ok.. maar die HD / CDROM spelers hebben toch nix met de +5 volt lijn te maken.. die worden gevoed door de +12volt .. of begrijp ik dit nu verkeerd?

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
Ik heb een 431watt enermax en de laatste tijd wil mijn 5v lijn ook wel eens onder de 4,82 v springen (full load). Bij 1,85v had ik nergens last van maar op core 2,05v en meer dan 1733 mhz begint die voeding toch wel een beetje te piepen. Gemiddeld zit nu rond de 4,85/4,90. Ik heb dan wel mijn hele bak vol (2x nic, 1x isdn, radeon, dxr kaartje, sblaster, tvkaart) ook nog 2 7200 rpm hd's, brander, dvd, cdrom etc en een stuk of 8 fans. (dit trekt een 350 watt ook makkelijk dat ff ter zijde)

Die 5v mag dan niet (meer) bijster hoog zijn, ik heb iig absoluut geen problemen met reboots of andere stabiliteits problemen. Maar mocht ik toch tegen problemen aan lopen ga ik wel die 5v mod proberen toe te passen.

Verwijderd

Topicstarter
Is de sterkte van de 5 voltlijn anders als die van een 430W?

• salvador4
Op dinsdag 04 december 2001 15:29 schreef NoStra het volgende:
Is de sterkte van de 5 voltlijn anders als die van een 430W?
350watt = 32A op de +5v
431watt = 44A of 46A (2 versies) op de +5v

Verwijderd

Topicstarter
Als jou voeding er al moeite mee heeft ga ik niet eens een 350watter halen...

• salvador4
Op dinsdag 04 december 2001 15:38 schreef NoStra het volgende:
Als jou voeding er al moeite mee heeft ga ik niet eens een 350watter halen...
Tja, je hoort idd altijd veel gezeik over die enermaxen, maar zoek maar eens een goede voeding waarvan je zeker weet dat de 5v goed (regelbaar en betaalbaar) is.

De antec 400watt schijnt goed te zijn, laatst in een topic gelezen dat er een paar waren die em deze week kregen.
Oc-shop kreeg ook een nieuwe voeding in hun assortiment komende weken. Ff afwachten dan maar.

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Volges mij is 350 watt nogsteeds ruim voldoende dezer dagen, zolang je dat bakkie niet TE Extreem volstopt met neon enzo ;)

• salvador4
Op dinsdag 04 december 2001 15:42 schreef caesartje het volgende:
Volges mij is 350 watt nogsteeds ruim voldoende dezer dagen, zolang je dat bakkie niet TE Extreem volstopt met neon enzo ;)
Het gaat dus niet zozeer om de neons, die slurpen bijna niks. Ook veel hardware trekt ie wel. Echter als je met hoge core voltages gaat werken en cpu's dik overklokt dan keldert die 5v lijn als een baksteen en kan je dus stabiliteits problemen krijgen.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 15:50

AMDFreak

Intel is zo..

350 watt heb ik met mijn specz (zie sig) werkt perfect hoor

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

Verwijderd

Zolang je niet de VCore van de CPU gaat opjagen om dik over te klokken, trekt een (goede) 350 Watter het wel.

Anders die Antec of een nieuwe 'ster aan het firmament', die Flower Power supply 420 watt van OC shop .. ;)

Nog leuker eigenlijk vind ik die 340 watt Sirtec van www.tweakshop.nl . D'r was net een topic voorbij gekomen met iemand die zijn XP 1500 op 1650 had geklokt met die voeding, VCore op max 1,85 en de 5 Volt blijft full load op 4.93
Tof voedinkje dus 8-)

(MartNL)
[topic=338339/1/50]

Verwijderd

Topicstarter
Kijk aan dit soort tips hebben we wat! Binnenkort maar eens zo een halen :)

Verwijderd

Hoge Vcore's zijn wel dodelijk voor de belasting op de +5V. De efficiency van de regulator zakt goed in, dus de vereiste hoeveelheid stroom neemt onevenredig toe. Je zit dus met meer dan een kwadratische toename van vermogen te kijken. 't is nog net geen 3e macht. Let dus op de belastbaarheid van de +5V lijn. 300W kun je op vele manieren maken, maar je +5V lijn is de zwaarst belaste lijn in moderne Athlon systemen.

Mijn Epoxje (8KHA+) doet het kwa efficiency overigens wel beter dan mijn 'oude' ex-A7V133 en ex-A7V. Zou dat aan de 3-phase regulator liggen :? (de A7V(133) heeft een 2-phase regulator en k*tspoelen)

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 16:32 schreef DaBit het volgende:

Mijn Epoxje (8KHA+) doet het kwa efficiency overigens wel beter dan mijn 'oude' ex-A7V133 en ex-A7V. Zou dat aan de 3-phase regulator liggen :? (de A7V(133) heeft een 2-phase regulator en k*tspoelen)
Volgens mij wel, zover ik me de test nog kan herinneren die ik ergens had gezien, is vooral bij hogere VCore waardes het verlies van een 2 fasige regelaar twee keer zo hoog als een 3 fasige. Boven de 1,80 dus .. ;)

Verwijderd

hmmm .. ik merk dat mijn +5-lijn met een vCore van 1.85v naar een waarde van 4.87v is gedaald.. :(

heeft iemand iets meer info over die 5volt-lijn-mod waar salvador4 het net over had?

• [NUT]
  • Laatst online: 18-08 15:32

[NUT]

Heppiedepeppie

euh? het prijs verschil is toch niet zo groot?

431watt FL 245,-
350watt FL 190,-

Prijzen bij Space Promotion

[illegaal modus]
ik heb nog een NIEUWE 350watt Enermax in de verkoop in vraag&aanbod bij t.net :7
[/illegaal modus]

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 17:15 schreef n0va^ het volgende:
hmmm .. ik merk dat mijn +5-lijn met een vCore van 1.85v naar een waarde van 4.87v is gedaald.. :(

heeft iemand iets meer info over die 5volt-lijn-mod waar salvador4 het net over had?
Wat doet die waarde als je CPUburn opstart ?

Verwijderd

Dit is de Rick2001 Enermax mod ;)
Door Rick2001 - maandag 27 augustus 2001 12:56

--------------------------------------------------------------------------------

Je hebt 5% marge in de spanningen. Als ik vanavond thuis ben zal ik even opzoeken en posten hoe dit te modificeren. Bij mij werkt het in ieder geval. +5Volt is nu max bij idle 5.15volt en bij een koe die al een uur aan het grazen is zakt de spanning naar 4.88volt. De +12volt is bij idle 12.76volt en bij een grazende koe 12.15volt. Mooie waardes dus.
De ENERMAX heeft in ieder geval inderdaad geen potmeters om de spanning bij te kunnen regelen.
Zover uit mijn hoofd is het de weerstand r82 (op de print direct achter de outtake fan). Deze is 7.15kohm en deze kun je dus het beste vervangen door een potmetertje van 10kohm en deze afregelen op 7.25kohm. Bij zware belasting van de voeding zakt de waarde van deze weerstand een beetje waardoor dus je 5volt iets zakt. 5% spec betekend niet lager dan 4.75volt en dit is al erg laag. Ook heb je natuurlijk nog de afwijking van je sensors.

Ja, ik weet het zeker van die r82. Ik heb deze mod afgelopen vrijdag nog bij mijn eigen ENERMAX uitgevoerd, dus het is zeker weten die.
Door middel van een 10kohm potmetertje te plaatsen ipv de 7.15kohm weerstand kun je mooi met een klein schroevendraaiertje vanuit je fan de spanning bijregelen.
Ik heb de potmeter voor het plaatsen eerst afgeregeld op 7.25kohm en daarna niet meer versteld. Probleem is dat het nogal moeilijk is om je voeding zo erg zwaar te belasten aan de 5volt zonder aan je pc te hangen. Onbelast meet ik dus 5.4volt en belast komt het dus heel wat lager uit.

--------------------------------------------------------------------------------
In je ENERMAX heb je achter bij de outtake fan een weerstandje R82 zitten van 7.15kohm. Deze is bij sommigen iets minder en dit is dus ook de oorzaak.
Deze kun je het beste verwijderen en er een potmetertje voor in de plaats solderen van 10kohm (afgesteld op 7.25-7.30kohm)
Als je de potmeter zo plaatst kun je vanuit ingebouwde stand (voeding) buiten door met een klein schroevendraaiertje door de fan heen bijregelen als het nodig mocht zijn. Maar met een instellings van 7.25kohm dan kom je uit op een IDLE van 5.15volt en een FULL load van 4.9volt.
Dat bij jouw het wel stabiel loopt (niet overclocked) dat kan best. Ik zei al eerder dat dit alles met tolleranties temaken heeft.
Het probleem ligt hem niet zo zeer in het overclocken van je cpu, maar aan het verhogen van je VCORE.
Probeer maar eens de VCORE op 1.95 ofzo te zetten en dan te kijken hoe laag je +5volt nog maar is. Gegarandeerd dat het niet meer stabiel is op dat moment.
Bij mij loopt ie nu op 1668mhz met een vcore van 1.85volt
De hoogst gemeten spanning was 5.18volt en laagst 4.88volt

Verwijderd

Moet voldoende zijn. Zeker omdat het enermax is. 430 is meer met het oog op de toekomst. ;)

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb een k6-2 500 (als fileserver) op een Asus P5A-B mobo met monster fusion video, 6 HD's (4x60GB@5400, 1x30GB@5400 en 1x20GB@7200 alles maxtor), 1 extra casefan, netwerkkaart, awe64, scsi controller, CD-R en een onstream tapedrive op één 145 watt psu draaien >:)

Ik was even bang dat hij 6 HD's niet zou trekken, die worden bij het opstarten nl allemaal tegelijk op snelheid gebracht, maar het blijkt allemaal prima te werken.
Wel zit het systeem met 130Watt redelijk dicht bij het max van de psu.

300watt? pfff leuk als je waterkoeling gaat inbouwen of peltiers gebruikt, maar verder vette overkill. vroeger, bij de oude athlons had je die overkill nodig omdat een extreem stabiele voedingsspanning nodig was, maar dat is tegenwoordig opgelost met die rij condensatoren die je op je mobo ziet zitten.
"maar ik heb wel 3 casefans"... nou en? een beetje fan trekt nog geen 3 watt.
Maar ja, zolang iedereen roept dat meer beter is blijven de meest onnozele klanten steeds zwaardere voedingen kopen, zelfs voor de eenvoudigste pc-tjes, zo'n zwaardere voeding kost tenslotte maar een paar piek extra. (tweakers kopen zowiezo alleen maar het beste wat er te koop is, maar die hebben geen significant marktaandeel) En dus gaan de 200 watt voedingen (die prima voldoen voor simpele desktops) vanzelf uit het assortiment.

Daarnaast heb ik nog wel een 1800+ met 1 hd (60GB@7200), scsi cd-rom, cd-rw, jaz, floppy(+netwerk +2 casefans +gf2 incl tv-tuner) op een 300watt psu zitten, maar die trekt maar 80 watt, die 300watt psu zat nu eenmaal bij de kast.

(en ik heb nog ergens een op stroomverbruik geoptimaliseerd 486 die maar 32 watt gebruikt :))

Als je vermoedt dat je voedingsspanning laag of onstabiel is, waarom kijk je dan niet even in het bios? daar kun je ze zo aflezen... Of download even een programmaatje dan kun je het onder windows ook zien (cpu-cool kan het zelfs in een grafiekje over tijd zetten voor je)

Ik zou de onstabiliteit van je systeem echt ergens anders zoeken dan bij de capaciteit van jouw voeding (kwaliteit van het moederbord misschien? of randapparatuur met een ongestabiliseerde voeding?) 300Watt is ruim voldoende voor wat jij hebt.
Sluit je misschien randapparatuur uit verschillende fase-groepen op elkaar aan? dat staat meestal wel garant voor wat vonken en als je geaarde apparatuur erbij betrekt ligt al heel snel de aardlek er uit.

Gezien je tv-kaart kan ik nog 1 tip geven waar ik zelf ervaring mee heb (alleen veroorzaakte dat stevige storing, geen crashes) knoop de aarde van de tv-antenne eens aan de aarde van het huis (in de meterkast bv) misschien helpt dat bij jou ook.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Topicstarter
De voeding trekt het absoluut niet!
En een XP @1700 op 2.05 trekt zowiezo al 107 Watt. De overgeklokte Geforce2 trekt ook redelijk wat stroom.
En de 2 HDs en 2 CDrom spelers ook!
Als ik namelijk alleen 1 HD er aan zet, dan is het geen probleem. Dan loopt ie prima stabiel. Dus lijkt me duidelijk dat die voeding het niet meer trekt.

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Een harddisk gebruikt maar iets van 6 watt dus dan zit je wel erg dicht aan de grens...

maar waarom meet je niet eens wat je nu werkelijk verstookt? 300 watt is wel heel erg veel zeker gezien je niet echt veel bijzonders in je kast hebt zitten (no offence intended)

Ik zit met ongeveer dezelfde hardwarwe pas aan 80 watt. Goed, ik heb maar 1 hd en niets overgeklokt, maar ruim 200 watt exta?!?

als je het zo specifiek terug kunt leiden tot een harddisk, is het dan misschien de harddisk die niet lekker samenwerkt met de rest? Vroeger wilde het nog wel eens voorkomen dat bepaalde merken niet gecombineerd konden worden, misschien zorgt de combinatie wel voor een onstabiliteit op de IDE-bus?

Wat voor mobo heb je eigenlijk? kan die wel zo hoog? (wat was beschikbaar toen je dat bord kocht? waren er toen al 1700+-en?

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 03:15 schreef RolandWitvoet het volgende:
Een harddisk gebruikt maar iets van 6 watt dus dan zit je wel erg dicht aan de grens...

maar waarom meet je niet eens wat je nu werkelijk verstookt? 300 watt is wel heel erg veel zeker gezien je niet echt veel bijzonders in je kast hebt zitten (no offence intended)

Ik zit met ongeveer dezelfde hardwarwe pas aan 80 watt. Goed, ik heb maar 1 hd en niets overgeklokt, maar ruim 200 watt exta?!?

als je het zo specifiek terug kunt leiden tot een harddisk, is het dan misschien de harddisk die niet lekker samenwerkt met de rest? Vroeger wilde het nog wel eens voorkomen dat bepaalde merken niet gecombineerd konden worden, misschien zorgt de combinatie wel voor een onstabiliteit op de IDE-bus?

Wat voor mobo heb je eigenlijk? kan die wel zo hoog? (wat was beschikbaar toen je dat bord kocht? waren er toen al 1700+-en?
Neem van mij nou maar aan dat de voeding aan zijn max zit. De 5+ en de 12+ volt lijn liggen gewoon op kritieke waarden. Vandaar die instabiliteit!
Ik wil alleen weten of een Enermax 350W WEL genoeg zou zijn en dat daarbij ook neit de 5+ Volt lijn in zal storten als ik een voltage mod zou uitvoeren. W

Verwijderd

RolandWitvoet:

Ook al kan de voeding in totaal best 300W leveren, op de +5V/+3.3V lijn is het max. vermogen toch wat minder. En daar gaat het om. Hang voor de grap eens een DC stroomtang rondom je +5V lijnen naar je mobo (overgeklokte Athlon dus), en schrik je rot. Bij een Vcore van 2.0V en een hoge frequentie moet je niet raar staan te kijken als die stroomtang ergens tussen de 35A en 45A aangeeft.

Verder betekent de 300W van een 300W voeding dat-ie bij 300W aan afgenomen vermogen nog net niet stuk gaat.

Verwijderd

En daar bij,
hier draait ook een P5A met K6-2/500 als 2e machine. Daar blijven de spanningen ook dik in de plus (12.15 5.05 etc) met maar een 200 Watt voedinkje.

Op deze machine lukt dat niet. (Kt7-RAID met TB1333@1400)
Hier zit een Enermax 430 watt voeding in, die het vooral op de sectie die 5 en 12 volt moet leveren, moeilijk heeft. Zo is het leven nu eenmaal van de overklokker.. ;)

Verwijderd

Hooi, uit welk topic komt die quote van Rick2001, ik wil ff alles lezen over die enermax-mod..

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 14:52 schreef n0va^ het volgende:
Hooi, uit welk topic komt die quote van Rick2001, ik wil ff alles lezen over die enermax-mod..
Uhh,flip.
Dat staat hier op m'n PC in een tekst bestand, zo belangwekkend vond ik het .. ;)

Het waren twee topics over het '5 volt probleem'

• Sinlath
  • Laatst online: 03-06 18:40
hmmmm spontane reboots..

ik heb daar een topic over geopend, een dag terug.

[topic=341411/1/25]

ik heb spontane reboots met een enermax 350, ik heb alleen nog niet de kans gehad om een zwardere/andere voeding erin te hangen om te kijken of dat het probleem is.

wel weet ik ondertussen dat het niet de randapparatuur is.

ik heb alles eruit gesloopt op de videokaart,HD, Radiateur FAN en memory na.

en het blijft hetzelfde.

dus van mijn kant een korte conclusie. ik heb een enermax 431W nodig, ik raad je dus aan om dat ook te doen (of vergelijkbare).

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

Sinlath,
stoppen de reboots als je op standaard kloksnelheid en VCore werkt ?
Uhh en eventueel een laag mogelijke FSB en hoog mogelijke multiplier..
Pagina: 1