sorry lange post => topic stond verkeerd
Sorry voor dit maar m'n topic stond verkeerdIk probeer op een PI 100 waar geen CDrom in zit een CDrom te stoppen. Welnu, er is 1 HD aangesloten op de Primary IDE bijgevolg kan ik nog 1 toestel op de 1e IDE hangen.
De Secundary IDE hangt geen kabel aan.
Als ik nu de CDrom bij op de 1e IDE kabel hang dan start de pc niet meer op . Hetzelfde als ik de CDrom alleen op de secondary hang.
Wat ik wel raar vond: het is een Mitsumi "double speed" van 1994 (waar is de tijd) waar ik nergens een jumpertje kan op zetten
P 100
32 MB RAM
Win 98 SE
Mitsumi double speed
Mijn vermoeden is dat de CDrom *** is
Windows XP | Asus P2 BF | P3 500 Mhz | 512 RAM 133 Mhz | Quantum 12.7 Gb + Quantum 10.2 Gb HD | Diamond Viper V770 Ultra | SB Live 1024 | 2 Netwerkkaarten 3Com 100 Mbit | Aopen 52x cdrom | Plextor 24x 10x 40x | LG 17' Flatron |
MrTinux
Toyota roelt!
Door MrTinux - dinsdag 04 december 2001 10:13
--------------------------------------------------------------------------------
Is het geen cdrom speler die een eigen interfacekaart vereist?
Vroeger waren de meeste cdromspelers niet ATAPI-compatible maar moest je er een aparte kaart bij hebben. Sommige oude geluidskaarten (bijv. de Sound Blaster Pro) hadden zo'n interface op de kaart zitten.
Als het zo'n cdromspeler is zal je hem simpelweg niet aan de praat krijgen zonder geschikte interfacekaart.
edit: fyi, de SBPro had een Panasonic aansluiting, de toenmalige Creative cdromspeler was nl. een Panasonic.
[Dit bericht is gewijzigd door MrTinux op 04-12-2001 10:16]
Oldschool C64 coder
Door Twynn - dinsdag 04 december 2001 10:14
--------------------------------------------------------------------------------
Hmm.. En weet je wel zeker dat dat een IDE cd-rom is?!
Wat ik me kan herinneren uit die tijd is dat je een aantal verschillende speciale interfaces had, namelijk van sony, panasonic en mitsumi.. En dat was geen van allen ide
(de aansluiting is wel 40 pins, er wordt ook een gewone ide-kabel gebruikt, maar het is niet hetzelfde!)
Door Schumi_the_Champ - dinsdag 04 december 2001 10:17
hmm het was een CDrom dat die persoon had gekregen van iemand die niet wist wat ie ermee moest doen... => komt uit een andere pc en daar werkte die wel in.
Ik ben er praktisch zeker van dat het een IDE Cdrom is
kan ik dat ergens aan zien?
Sorry van zo'n hardware dingen heb ik niet veel verstand
Windows XP | Asus P2 BF | P3 500 Mhz | 512 RAM 133 Mhz | Quantum 12.7 Gb + Quantum 10.2 Gb HD | Diamond Viper V770 Ultra | SB Live 1024 | 2 Netwerkkaarten 3Com 100 Mbit | Aopen 52x cdrom | Plextor 24x 10x 40x | LG 17' Flatron |
MrTinux
Toyota roelt!
Door MrTinux - dinsdag 04 december 2001 10:19
Nou sowieso moet zo'n IDE/ATAPI ding jumpers hebben voor master/slave instellingen.
Kijk eens op het apparaat naar woorden als IDE of ATAPI of iets met interface ofzo... en anders misschien www.mitsumi.com ??
F1 Worldchampion 2001
Door Schumi_the_Champ - dinsdag 04 december 2001 10:23
Ik heb heel het ding ondersteboven gedraait!
Rechts naast de IDE aansluiting was er een witte aansluiting met 4 kleine pinnetjes (vergelijk het met een aansluiting voor naar de soundkaart) Eerst dacht ik dus dat daar een jumper op moest maar die kans is eerder klein denk ik. Ik had het ff geprobeert maar dit had geen invloed
BTW: het gaat om een Mitsumi double speed van januari 94 ik denk niet dat daar nog veel over te vinden gaat zijn op www.mitsumi.com Ik ga wel eens via Google enzo kijken...
Ik heb nog een 48x liggen van Aopen ik ga die vanavond eerst ff proberen.
nog iemand die raad voor me heeft?
Ik hoop dat ik voldoende info heb gegeven
[Dit bericht is gewijzigd door Schumi_the_Champ op 04-12-2001 10:32]