Welke hardware config voor webserver

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08 22:57

Greyfox

MSX rulez

Topicstarter
Ik ben door de search heen gegaan en ik kon eigenlijk alleen maar vragen vinden over welke software te draaien.

Dus dan stel ik hem toch maar.
Ik wil thuis (ADSL) mijn eigen webserver draaien en ik wil graag weten welke hardware configuratie daar genoeg voor is. Ik kan natuurlijk wel een 1GHz proc nemen, maar volgens mij is dat veel te zwaar.
Het wordt een relatief licht belast systeem met enkele 10-tallen users per dag.
Welke configuratie is dan goed genoeg?

MSX 2 rulez more

Verwijderd

als je nu iets nieuw koopt heb je zowiezo genoeg, ook de kleinste configuratie. Als je alles een beetje goedkoop doet, zonder monitor & geluid enzo, dan kun je voor 1000 gulden klaar zijn.
Let wel op 't geheugen, da's een belangrijke factor.
(maar da's altijd zo)

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:36
Kijk eens in je grabbel bak,

Mijn server zie sign:

SSH
Web (php/MySQL)
Mail
FTP
File (samba)
Audio (<-50% CPU belasting)

P100@120 48MB *D
8Gb + 30Gb Disk
10Mbit + 10/100 Mbit netwerk

Alleen als ik op 100Mbit aan het schrijven ben wil het geluid wel eens een beetje haperen, zeker de mp3's op hogere bitrates

1+1+1 = 1

• janster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06-2025
Op dinsdag 04 december 2001 11:12 schreef nozem het volgende:
als je nu iets nieuw koopt heb je zowiezo genoeg, ook de kleinste configuratie. Als je alles een beetje goedkoop doet, zonder monitor & geluid enzo, dan kun je voor 1000 gulden klaar zijn.
(maar da's altijd zo)
Een leuk en goedkoop 2e hand systeempje op de kop tikken kan natuurlijk ook, er zijn genoeg 2e hand pIII in de aanbieding, alleen zoals boven al aangegeven de grootte van het geheugen is wel belangrijk.

• janster
Op dinsdag 04 december 2001 11:12 schreef nozem het volgende:
(maar da's altijd zo)

• janster
Op dinsdag 04 december 2001 11:17 schreef janster het volgende:

[..]hmmm damm die compu's hier op school doen erg gek :7

Verwijderd

Kheb hier met mijn kabel een cyrix 200 staan, met 64mb ram, 6,4 gb harde schijf, en tussen thuis netwerkje een 100Mbit verbinding.
hier heb ik dus linux op draaien,

Het draaid allemaal best lekker, maar is eigenlijk net iets te langzaam, en er zou wat geheugen bij mogen, maar ik ben er zo wel tevreden over.

Verwijderd

mijn server draait;
mail; apache; proxy(intern); ftp (intern); ssh
op een P100 / 96MB / 2.6GB draait perfect nooit ergens last mee

fileserver op een andere computer(afp, nfs)

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 11:16 schreef janster het volgende:

[..]

Een leuk en goedkoop 2e hand systeempje op de kop tikken kan natuurlijk ook, er zijn genoeg 2e hand pIII in de aanbieding, alleen zoals boven al aangegeven de grootte van het geheugen is wel belangrijk.
ja, kan ook, maar ik bedoelde alleen te zeggen dat wat nu nieuw (minimaal) te koop is zeker voldoende is.
tweedehands kan natuurlijk ook, maar ik heb bij zoiets liever zekerheid (nieuw, dus garantie).
maar een PII kan ook prima zijn idd. zeker voor enige tientallen bezoekers per dag :)

• Knoetje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-01 13:39
Heb hier een:
PII@400 MHz,
6 GB HD,
128 MB DiMM,
2 * 3com nic.

Daarop draait aardappel (2.2.19), dit is behoorlijk wat overkill. Kij maar naar m'n proc belasting in m'n webicon...
>:) >:) >:)

Alles is najagen van wind...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:19
K6/3+ 450
640MB RAM
2,5GB Seagate IDE voor systeem + swap
4,5GB Seagate U-SCSI 7200RPM voor data + swap

hoeft niet veel te kosten en het staat vrijwel de hele dag uit z'n neus te vreten.

Ohja, wat ik ermee doe:

Apache (ehm, doet nix?)
Sendmail (ehm, doet ook nix?)
DNews (Vreet swap)
MySQL InnoDB (vreet RAM)

Eerst had ik een P75@100 met 48MB staan, die trok alles ook wel, tot ik zin had om MySQL uit te breiden met InnoDB :+
Extra EDO RAM in dat ding was evenduur als een ander mobo, CPU en SDRAM bijelkaar.

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 11:28 schreef nozem het volgende:

[..]

ja, kan ook, maar ik bedoelde alleen te zeggen dat wat nu nieuw (minimaal) te koop is zeker voldoende is.
tweedehands kan natuurlijk ook, maar ik heb bij zoiets liever zekerheid (nieuw, dus garantie).
maar een PII kan ook prima zijn idd. zeker voor enige tientallen bezoekers per dag :)
/me heeft per dag gemiddeld 3000 bezoekers, en m'n server (zie vorige post) trekt dat echt perfect...

Verwijderd

ligt ook een beetje wat je erop zet...
html pagina's zullen minder belastend zijn dan een java aplicatie

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 11:54 schreef Reflex het volgende:

[..]

/me heeft per dag gemiddeld 3000 bezoekers, en m'n server (zie vorige post) trekt dat echt perfect...
hoe kom je aan 3000 bezoekers per dag (thuisservertje neem ik aan)... je telt je monitorhits toch niet mee hehe

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op dinsdag 04 december 2001 12:23 schreef betweter het volgende:
html pagina's zullen minder belastend zijn dan een java aplicatie
Java-servlets bedoel je? Java applets en scripts zijn client based, dus daar heeft je server niet echt last van.

En, vergeet asp en php niet, da's ook server based ;)

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 12:24 schreef betweter het volgende:

[..]

hoe kom je aan 3000 bezoekers per dag (thuisservertje neem ik aan)... je telt je monitorhits toch niet mee hehe
nee worden niet meegeteld... en hoe ik daaraan kom ? beats me.. ik host 3 sites (virtual hosts kix ass) waarvan 1 niet helemaal legaal :X :X

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Topicstarter
Het is de bedoeling dat ik daar Win2000 server + IIS5 op ga draaien.

MSX 2 rulez more

Verwijderd

Auw.

Dat maakt de eisen iets zwaarder, maar nog steeds heb je niet zo'n enorme machine nodig hoor. Alles boven de 166Mhz zal dat prima trekken (eronder waarsch. ook wel, afhankelijk vd. hoeveelheid ram).

Je verbinding is de bottleneck, zo'n beetje elke PC kan genoeg data aanleveren om die vol te krijgen.

Ter referentie, dit is een K6/2 en die draait mail (qmail), windows shares (samba), web (apache), mysql, php, ftp en ssh.

De load komt op basis van deze services nooit boven de 0.2 uit. 't is dat ik er ook andere dingen mee doe (MP3-speler) :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:19
Hezik: zonder die MP3's is je load altijd 0.00 :)

Een tijdje terug, toen mijn apache server ineens een heleboel requests tegelijk moest serveren (zeg maar gerust 75 servers open), kreeg ik mn load van 0.00 ad :)

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Topicstarter
Op dinsdag 04 december 2001 13:03 schreef hezik het volgende:
Ter referentie, dit is een K6/2 en die draait mail (qmail), windows shares (samba), web (apache), mysql, php, ftp en ssh.
Zijn dit standaard performance statistieken of koop je dat ergens?
(zijn die er ook voor W2000?)

MSX 2 rulez more

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:36
Op dinsdag 04 december 2001 13:08 schreef Greyfox het volgende:

[..]

Zijn dit standaard performance statistieken of koop je dat ergens?
(zijn die er ook voor W2000?)
zoek eens op phpsysinfo, helaas geen windows

1+1+1 = 1

Verwijderd

idd phpsysinfo, klein beetje door mij aangepast.. :)

Niet erg netjes van me om de bron erbij weg te halen, zal 'm er weer eens bij zetten.

Dit soort statistieken zijn er ook wel voor win2k bakken alleen dan heet het anders.
Pagina: 1