Toon posts:

Kast onder spanning

Pagina: 1
Acties:
  • 501 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren wou ik effe een netwerkkaartje in m'n kast stoppen. Toen ik de kaart erin wilde duwen kreeg ik een vette optater (220 volt?). Mijn haren stonden rechtop, maar verder leek alles in orde. Ik de spanningszoeker erbij gehaald (zo'n simpele die je normaal gebruikt om te kijken of er stroom op een stopcontact staat) en nu blijkt dat mijn kast onder stroom staat.

Ik de stroomkabel eruit gehaald en nog steeds staat er stroom op. De stroom is afkomstig van de kabel van de monitor, die naar de videokaart gaat.

Het is geen 220 want als ik alle kabels aan sluit, dan kan ik de kast gewoon aanraken, maar het lampje van de spanningszoeker gaat wel branden als ik hem achter tegen de kast hou. Ik denk dat die optater met de netwerkkaart gewoon kwam doordat ik iets verkeerds aanraaakte terwijl alle kabels er nog aan hingen, maar waarom er nu nog steeds stroom op de kast staat is me niet duidelijk. Is dit normaal :?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-04 17:10

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Heb je je kast wel geaard? Als je dat namelijk niet hebt, dan is dat je probleem (En dan is het trouwens 110V :) )...

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Goede vraag of dat ding geaard is (ben net verhuisd), maar dan nog 110V voel je ook aardig...

Hoezo komt die stroom dan van de kabel van de monitor af :?

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Ik heb dat met 1 compu als ik hem aansluit op de niet geaarde groep van het huis. Ligt aan die groep zelf. Kijk ook maar eens met die spanningszoeker beide polen van je stopcontact na. Bij mij lichten die beide op.

ieeeepppppp :P

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
dat komt door 2 condensatorretjes die in de voeding van je monitor zitten, een daarvan zit namelijk tussen de fase van de spanning en de aarde en de ander tussen de nul en de aarde.
Hierdoor krijg je een soort van spanningsdeler en staat dus de halve netspanning (iets meer dan 110v) op de aarde.
doordat de behuizing van een computer (en de metalen kap aan de binnenkant van een monitor) verbonden zijn met de aarde, komt er een spanning op de behuizing van de computer te staan.
Doordat deze spanningsdeler verder niet veel stroom kan leveren is hij niet gevaarlijk, maar je kunt er idd een flinke opdonder van krijgen >:)

Zo... nu eerst een bavaria :)

If it ain't broke, fix it till it is...

Verwijderd

Topicstarter
Dit alles kan verder geen kwaad voor mijn kostbare onderdelen in mijn kastje?

• [TazZ]
Op dinsdag 04 december 2001 09:12 schreef ScarFace_2000 het volgende:
Dit alles kan verder geen kwaad voor mijn kostbare onderdelen in mijn kastje?
volgens mij niet, mijn computers doen het allemaal verder nog steeds

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 09:13 schreef -LoOneY- het volgende:

[..]

volgens mij niet, mijn computers doen het allemaal verder nog steeds
Maar echt relaxt lijkt het me niet :?
LoOneY schreef:
Me icon doet het weer :P
Nee hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
by the way. Ik was zelf wel nogal gespannen gisteren >:)

• [TazZ]
Rensje... ik gloof je... :'(

Maar toch doet hij et :P (althans hier dan)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/EHOMTOTDHHE

Echt niet >:) :D

Verwijderd

Ok dit is een probleem wat voorkomt als apparaten die veiligheidsaarde moeten hebben zonder worden aangesloten, ik had het laatst zelfs met een apparaat wat geen ge-aarde stekker heeft(TV) leunde tegen de CV met mijn blote kakken en kwam met hand tegen tulpplug en kreeg schok
Overgens is het deudelijk dat de orinele poster zijn monitor niet via de computerPSU voedt maar direct vanuit de WCD(of verdeelblok)
soms helpt het omdraaien van de stekker(in nederland) omdat het nulpunt van de transformator dan aan de andere kant komt te liggen(belgische en engelse stekers hebben dit niet omdat de positie van fase en nul vaststaat, de steker kan niet omgedraaid worden

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 december 2001 09:38 schreef DannyS het volgende:

Overgens is het deudelijk dat de orinele poster zijn monitor niet via de computerPSU voedt maar direct vanuit de WCD(of verdeelblok)
En nu in het nederlands :?

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 10:49
Op dinsdag 04 december 2001 09:29 schreef -LoOneY- het volgende:
Rensje... ik gloof je... :'(

Maar toch doet hij et :P (althans hier dan)
Hier doet hij het ook.

Coïtus ergo sum

• FitNiX
  • Laatst online: 21-03 05:02
Op dinsdag 04 december 2001 09:55 schreef Chilly_Willy het volgende:

[..]

Hier doet hij het ook.
Nu doet hij het wel :? :? :? .
Ik snap er geen bal van.
Nou ja boeien...

Verwijderd

Topicstarter
Misschien kunnen jullie een andere topic beginnen om te testen of jullie icons het doen? Ik ben aan het wachten op een serieuze reply op mijn vraag...

• FitNiX
  • Laatst online: 21-03 05:02
Op dinsdag 04 december 2001 09:58 schreef ScarFace_2000 het volgende:
Misschien kunnen jullie een andere topic beginnen om te testen of jullie icons het doen? Ik ben aan het wachten op een serieuze reply op mijn vraag...
Ow ja sorry. :+ |:( }:O

Verwijderd

Maakt niets uit als ik mijn pc aard via het stopcontact via een speciale compu-stekkerblok staat mijn kast toch nog onder spanning. Moet je maar eens met je elleboog tegen je kast aanleunen en met je arm tegen de cv. (Je armen zijn gevoeliger dan je handen) Ik heb nu mijn hele netwerk geaard via de cv met van die aardeklemmen. Nu kan ik gewoon werken zonder onder spanning te staan. :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik moet gewoon zorgen dat alles goed geaard is en dan kan het geen kwaad meer...

Ik dacht dat al die hardware zo gevoelig was voor stroom... (statische shit en zo) :?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op dinsdag 04 december 2001 10:17 schreef Mickey_Bravo het volgende:
Maakt niets uit als ik mijn pc aard via het stopcontact via een speciale compu-stekkerblok staat mijn kast toch nog onder spanning.
Hmm.. Dan is er iets niet in orde met de aardleiding ofzo.. Dat zou namelijk niet moeten kunnen..

Maargoed, aan de cv knopen, of een metalen waterleiding/gasleiding is ook een goede oplossing..

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 december 2001 10:25 schreef Twynn het volgende:

[..]

Hmm.. Dan is er iets niet in orde met de aardleiding ofzo.. Dat zou namelijk niet moeten kunnen..

Maargoed, aan de cv knopen, of een metalen waterleiding/gasleiding is ook een goede oplossing..
Volgens de wml (http://www.wml.nl) mag dit niet meer:

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/guustest/naamloos.jpg

(http://www.geocities.com/guustest/naamloos.jpg)

edit:
waarom werkt dat kl$#@te plaatje niet?

nou ja. er staat dat het niet meer mag omdat er tegenwoordig ook kunstof leidingen worden gebruikt en dat de aarding dus niet meer ok is.

Verwijderd

Als de PC EN monitor geaard zijn en je toch spanning voelt op de CV, dan houdt het dus niet in dat er spanning op de kast staat maar dat de CV op dat niet genoeg geaard is
Immers er loopt slechts een heel kleine stroon zal de weerstand dus hoog moeten zijn om 75-100+v op te wekken
En een hoge weerstand houdt in dat de CV dus niet direct aan de aarde van de WandContactDoos(WCD)hangt
Ondanks popuylar believe is een CV dus geen goed aardpunt(zeker niet in flats waar de afstand tot het werkelijke aardpunt dus groter is)

• Twynn
Op dinsdag 04 december 2001 10:35 schreef ScarFace_2000 het volgende:
nou ja. er staat dat het niet meer mag omdat er tegenwoordig ook kunstof leidingen worden gebruikt en dat de aarding dus niet meer ok is.
Dat klopt.. Dat bedoelde ik dus ook met metalen waterleiding..

Maargoed, da's natuurlijk wel na te meten enzo.. De beste oplossing blijft natuurlijk gewoon een geaard stopcontact, maar als dat er niet is moet je creatief worden ;)

Verwijderd

Topicstarter
Okay... ik zal es checke als ik straks thuis ben of alles netjes geaard is. Dat zal idd wel het probleem zijn :'(

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 09:11 schreef -LoOneY- het volgende:
dat komt door 2 condensatorretjes die in de voeding van je monitor zitten, een daarvan zit namelijk tussen de fase van de spanning en de aarde en de ander tussen de nul en de aarde.
Hierdoor krijg je een soort van spanningsdeler en staat dus de halve netspanning (iets meer dan 110v) op de aarde.
doordat de behuizing van een computer (en de metalen kap aan de binnenkant van een monitor) verbonden zijn met de aarde, komt er een spanning op de behuizing van de computer te staan.
Doordat deze spanningsdeler verder niet veel stroom kan leveren is hij niet gevaarlijk, maar je kunt er idd een flinke opdonder van krijgen >:)

Zo... nu eerst een bavaria :)
Je vergeet dat op de polen van het lichtnet een spanning van -110v en +110v staat, een spanningsdeler zou een uitgangsspanning ten gevolge hebben van 0v. wat precies overeenkomt met aarde. Dus een niet geaarde pc heeft een LEKSPANNING (geen 110v spanning, hoe vaak moet dat nog verteld worden?!) over de kast heen varieeren van 0-230v, vooral monitors en aangesloten stereoapp. of tvs zijn hiervan de boosdoener. Remedie, zorg altijd voor een goed randaarde stopkontakt, of trek een aarde lijntje van je plaatselijke cv radiator.

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 10:40 schreef DannyS het volgende:
Als de PC EN monitor geaard zijn en je toch spanning voelt op de CV, dan houdt het dus niet in dat er spanning op de kast staat maar dat de CV op dat niet genoeg geaard is
Immers er loopt slechts een heel kleine stroon zal de weerstand dus hoog moeten zijn om 75-100+v op te wekken
En een hoge weerstand houdt in dat de CV dus niet direct aan de aarde van de WandContactDoos(WCD)hangt
Ondanks popuylar believe is een CV dus geen goed aardpunt(zeker niet in flats waar de afstand tot het werkelijke aardpunt dus groter is)
Maar je vergeet dat de lekstroompjes over de aarde lijnen ontzettend klein zijn, waardoor je met een r'retje van 10k inserie nog steeds een deugelijke pc aarding hebt. (althans, de lekspanning is dan weg, voor echte gevaarlijke problemen zoals blote netspanningsdraden tegen de kast is de aarde nietmeer geschikt, omdat er in dat geval vrolijk 220 op je pckast komt te staan :z )

• Twynn
Op dinsdag 04 december 2001 11:27 schreef axkman het volgende:
Je vergeet dat op de polen van het lichtnet een spanning van -110v en +110v staat, een spanningsdeler zou een uitgangsspanning ten gevolge hebben van 0v. wat precies overeenkomt met aarde.
Nope.. Ten eerste heeft het lichtnet maar 1 spanningsvoerende pool, namelijk de fase..
Ten tweede heeft deze een piekspanning die veel hoger is dan -110 en +110, namelijk +/- 310V (bij 220V, bij 230/240V dus nog hoger!)

Ten tweede is een spanningsdeler ook inderdaad gewoon letterlijk een deler. Een gedeelte van de spanning staat dus over het eerste deel van de spanningsdeler, het andere gedeelte heeft de rest van de spanning.. En als dat volgens jouw 0V is, dan zou dat betekenen dat de lichtnetspanning ook 0V zou zijn!
Dus een niet geaarde pc heeft een LEKSPANNING (geen 110v spanning, hoe vaak moet dat nog verteld worden?!) over de kast heen varieeren van 0-230v, vooral monitors en aangesloten stereoapp. of tvs zijn hiervan de boosdoener. Remedie, zorg altijd voor een goed randaarde stopkontakt, of trek een aarde lijntje van je plaatselijke cv radiator.
Dit klopt wel.. De lekspanning ontstaat normaal gesproken door condensatoren die het chassis, dat als massa wordt gebruikt, verbinden met de voedingsspanning..
Hoe hoog deze spanning is, hangt dus ook af van de gebruikte voeding etc.

• [TazZ]
Het komt er dus op neer dat als je pc goed geaard is, dat je er dan geen last meer van hebt... :)

Verwijderd

soory dak nie alles lees of zo, maar staat hier al welk merk het is van monitor??

anders wil ik wel een gok doen: PHILIPS! (of een van de klonen, iig met hopen philips onderdelen enz)

heb reeds tweemaal gehad dat die rotmonitors (:r :r :r )van dat k*tmerk m'n volledige stroomvoorziening op een lan-party platlegden!

anders idd aarden, helpt meestal wel (en anders gaat het rotding maar kapot, wie niet horen wil moet voelen >:) )!

Verwijderd

[..]

Je vergeet dat op de polen van het lichtnet een spanning van -110v en +110v staat, een spanningsdeler zou een uitgangsspanning ten gevolge hebben van 0v. wat precies overeenkomt met aarde. Dus een niet geaarde pc heeft een LEKSPANNING (geen 110v spanning, hoe vaak moet dat nog verteld worden?!) over de kast heen varieeren van 0-230v, vooral monitors en aangesloten stereoapp. of tvs zijn hiervan de boosdoener. Remedie, zorg altijd voor een goed randaarde stopkontakt, of trek een aarde lijntje van je plaatselijke cv radiator.
wat een gelul allemaal!

-110 tot +110, vergeet het maar!
-165 tot +165V, das al beter (235V is de RMS verschilspanning, *wortel(2) is de piekspanning)

verder: hoe kan een tv een lekspanning genereren, dat is een dubbel afgeschermd apparaat, geen enkel deel van de elektronica die naar buiten gaat of naar binnen komt heeft dus een galvanische verbinding met eender welke geleider van het stopcontact (een tv heeft trouwens nooit een aarding). Dus is er ook geen condensator of wat dan ook tussen zijn 'aarding' (want hij heeft er geen) en de voedingsspanning.
Spanning op chassis' en op kabels zijn ALTIJD fouten, geen enkel apparaat wordt goedgekeurd als het een spanning groter dan 40VDC op het chassis of op een niet afgeschermd deel (als een signaalkabel) naar buiten kan brengen!

aarden zal zeker helpen, das waar, want waar die spanning ook van komt, dan wordt ze kortgesloten!
Maar das natuurlijk geen remedie, want op een dag wordt de defecte component toch te warm en vliegt in brand of weetikveel!
probleem zoeken dus en zo mogelijk oplossen!

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-03 16:45
heb dit probleem al heel vaak gezien (gevoeld) Was altijd een probleem van aarding. Indien er goed geaard wordt is er niets meer aan de hand. Voor de rest kan het absoluut geen kwaad. Je schrikt je alleen het apezuur.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 december 2001 14:17 schreef mughato het volgende:
heb dit probleem al heel vaak gezien (gevoeld) Was altijd een probleem van aarding. Indien er goed geaard wordt is er niets meer aan de hand. Voor de rest kan het absoluut geen kwaad. Je schrikt je alleen het apezuur.
idd. het doet je effe wakker maken...

Mijn monitor is van het merk PROVIEW (zo'n goedkope ja.. :) ), maar daar ligt het dus niet aan. Ik moet alles gewoon effe netjes aarden en dan klopt de boel weer.

Verder maak ik me niet zo druk om al dat gedoe met hoeveel volt het wel of niet is.

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-03 16:09

[..]

-110V en +110 V :?
Nou, geef mij maar wisselspanning op mijn lichtnet hoor, vindt mijn apparatuur veel fijner om mee te werken |:(

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

Volgens mij staat er geen -110 en +110 volt op de polen van de WCD, maar 0 V (blauwe draad / nul) en 220/230 V wisselspanning (bruine draad / fase)

Maar weet het maar 99.9% zeker |:(

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Verwijderd

Axkman: :?

Naar mijn weten worden hier in Nederland door elk verdeelstation drie fasen van 380~ afgeleverd bij elk huis. Als deze in het station in driehoek geschakeld worden, en in het huis in ster aangenomen worden, krijg je thuis 230~ op een fase. Of zoiets. dat lulverhaal van -110 en +110 klopt dus helemaal niet.

Als je dus de 3 fasen oppikt voordat je ze in driehoek schakelt, kun je een krachtstroom-aansluiting maken (3x 380~)

Ik ken het probleem van de topicopener wel. Ik durf daarop 2 beweringen te doen:
- of geen geaarde wcd voor de monitor en pc
- of voeding in pc maakt geen contact met behuizing.
Beide mogelijkheden veroorzaken statische spanningen die je een schokeffect kunnen geven.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren effe gekeken en het blijkt idd zo te zijn dat ik alles heb aangesloten op een mooie geaarde stekkerdoos, die weer in een stopcontact op de muur is ingestoken dat niet geaard is.

Dus dat wordt weer kabeltjes trekken :'( helaas. Bedankt voor de tips...

en over hoeveel volt het nou wel of niet is? I don't care. Ik voelde em goed :)

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-03 16:09
We zullen het maar even goed uitleggen:

Er staat 320 Volt op de fase draad, maar omdat dit wisselspanning is hou je een effectieve spanning over van
320V / wortel (2) = +/- 230 V (226 nogwat geloof ik :) )
En op de nuldraad staat dus niks nakkes nada :D

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Verwijderd

Topicstarter
effe test met plaatje...

[img]http://http://www.geocities.com/guustest/naamloos.jpg[/img]

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 06 december 2001 15:14 schreef ScarFace_2000 het volgende:
effe test met plaatje...

[afbeelding]

Verwijderd

[..]

Je vergeet dat op de polen van het lichtnet een spanning van -110v en +110v staat, een spanningsdeler zou een uitgangsspanning ten gevolge hebben van 0v. wat precies
Ik wil niet miereneuken, maar in NL (e.o.) staat er altijd nog steeds 0 en 230V AC op de netdraden. GEEN +110 en -110V. Waarom 0 en 230V AC?

Omdat de 220V (tegenwoordig ietsie opgekrikt naar 230) 1 van de 3 fasen van de 380V AC is die uit de trafo-huisjes komt: sommige mensen hebben de luxe van een drie-fasen aansluiting in huis (en alle bedrijven die machines hebben staan die stroom slurpen). In het trafohuis staat een 3-fasen trafo die de hoge distributiespanning (in de kilovoltjes) omlaag transformeert naar 3 fasen 380V. En in de straten die vanuit dat trafootje (kuch) worden gevoedt wordt een dell van de huizen vanuit fase 1, een andere sectie vanuit fase 2 en weer andere huizen vanuit fase 3 gevoedt: iedereen met 220 krijgt 1 'hete lijn' van de 3-fasen trafo PLUS de 'koude lijn' oftewel de gemeenschappelijke nul van de 3-fasen.

Als je dus een 'zwevende aarde' hebt (randaarde die niet naar aardpen loopt of ander aardpunt) en apparatuur met netfilters, dan kun je stellen dat op die 'zwevende aarde' ONGEVEER 110V AC staat t.o.v. de 'echte aarde'.

Alles natuurlijk afhankelijk van spreiding van de componenten (condensatoren in de netfilters) en de uitvoering van de netfilters (symmetrisch of niet).

Mijn 0.02 EUR...

Verwijderd

ik weet niet of het hier al eens genoemd is maar ik ben ff te leem om alles na te lezen :D

Probeer de stekker eens andersom in de contactdoos te duwen,soms doet dat wonderen!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:05
Op maandag 07 januari 2002 21:10 schreef Insh_Allah het volgende:

[..]

Ik wil niet miereneuken, maar in NL (e.o.) staat er altijd nog steeds 0 en 230V AC op de netdraden. GEEN +110 en -110V. Waarom 0 en 230V AC?
miereneuker :P

maar het klopt idd

en die +- 110 V op je kast klopt ook

bewijs :

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~nadir123/stroom.jpg

Repareren doe je zo.

Pagina: 1