dhcp server van linux

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:04
Die dhcp server kun je statische leases instellen.
Maar deze beginnen met host XXX { .... }
tussen de {} staat ook het hardware addrees van de nic, wat als nu de hostname verandert ? blijft deze persoon dat zijn statische ip gebruiken?

if broken it is, fix it you should

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:55
Dacht het wel, alhoewel 100% ik er niet van ben.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-08 14:29

chromeeh

the Gnome

Hmmm... Als je je DHCP locked dan blijft tie de 'oude' instellingen forceren en dit kan dus leiden tot een IP conflict...

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op maandag 03 december 2001 23:32 schreef elgringo het volgende:
blijft deze persoon dat zijn statische ip gebruiken?
Ja. Net even hier geprobeerd.
Op maandag 03 december 2001 23:53 schreef crashoverride het volgende:
Hmmm... Als je je DHCP locked dan blijft tie de 'oude' instellingen forceren en dit kan dus leiden tot een IP conflict...
Je moet die statische leases ook niet uit de 'random range' halen, IPs die ook al gelocked zijn op MAC adres mogen _nooit_ randomly uitgedeeld worden aan een machine met ander MAC adres.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-08 14:29

chromeeh

the Gnome

Argh Jotti je hebt gelijk... Was ik helemaal vergeten |:(

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:53
Op maandag 03 december 2001 23:32 schreef elgringo het volgende:
Die dhcp server kun je statische leases instellen.
Maar deze beginnen met host XXX { .... }
tussen de {} staat ook het hardware addrees van de nic, wat als nu de hostname verandert ? blijft deze persoon dat zijn statische ip gebruiken?
DHCP is kent überhaupt een dynamisch IP adres toe dacht ik.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Een reservering binnen DHCP is wel degelijk een IP adres uit de gewone range. De reservering wordt gekoppeld aan het MAC adres van de netwerkkaart. De Hostname die in de dhcp.conf file stan bij de reserveringen zijn puur ter informatie.
Dus Jotti, sorry, maar de reservering valt dus wel binnen je normale range. Hij wordt echter niet uitgedeeld aan een ander werkstation, omdat er een reservering op staat.

Binnen de M$ DHCP server is het zelfs niet mogelijk een resevering te creeeren die niet binnen de range valt.

Je kan de HOSTNAME dus zonder problemen wijzigen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 04 december 2001 12:05 schreef CyberJ het volgende:
Een reservering binnen DHCP is wel degelijk een IP adres uit de gewone range. De reservering wordt gekoppeld aan het MAC adres van de netwerkkaart. De Hostname die in de dhcp.conf file stan bij de reserveringen zijn puur ter informatie.
Dus Jotti, sorry, maar de reservering valt dus wel binnen je normale range. Hij wordt echter niet uitgedeeld aan een ander werkstation, omdat er een reservering op staat.
Ik weet niet of je statische declaraties in de dynamische pool mag laten vallen, maar ik zou het sowieso nooit doen - het is in het allerbeste geval onduidelijk.
En het kan best zijn dat het alsnog fout gaat, maar dat verschilt per dhcp-server.

• Equator

Equator

Crew Council

Ik spreek hier ook over reserveringen. |:(
Tuurlijk, als jij handmatig een IP adres inklopt op een systeem, dan moet dat geen IP adres zijn die ook in de DHCP scope valt, Logisch.
maar we hebben het hier over reseveringen. En die moeten in de DHCP scope vallen.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op dinsdag 04 december 2001 12:05 schreef CyberJ het volgende:
Ghe. Probeer dat maar eens met de 'standaard' DHCP server. Staat nota bene in de sample config dat je dit niet moet doen. En ja, dit heb ik geprobeerd, er kan idd (per ongeluk zou je dit bijna noemen) een gereserveerd IP toegewezen worden. Niet doen dus.
Binnen de M$ DHCP server is het zelfs niet mogelijk een resevering te creeeren die niet binnen de range valt.
Ik hoef je niet te vertellen dat MS DHCP server niet onder linux draait? ;)
Je kan de HOSTNAME dus zonder problemen wijzigen.
Ack.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Equator

Equator

Crew Council

Op dinsdag 04 december 2001 12:37 schreef Jotti het volgende:

Ik hoef je niet te vertellen dat MS DHCP server niet onder linux draait? ;)
Klopt, maar zoals zo veel dingen, hebben ze voor linux, via reverse enginering meerder dingen "gesteeld" ;) van M$

O.a. WINS en het SMB protocol, maar ook de DHCP server.

Maar goed, het kan zijn dat de DHCP server van linux soms nog de fout ingaat met dit soort dingen. NOu ja.

I.i.g. lijkt mij dat als je een adres reserveert voor een specifieke client, dat dit adres dan wel beschikbaar moet zijn, (C.Q. in de scope zitten).

Maar goed, even back on topic, de hostnaam kan zonder problemen gewijzigd worden.

CyberJ

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 04 december 2001 13:18 schreef CyberJ het volgende:
Klopt, maar zoals zo veel dingen, hebben ze voor linux, via reverse enginering meerder dingen "gesteeld" ;) van M$
Zoals? DHCP is gewoon een open protocol, dus je download de RFC, en je implementeert een server ervoor...

Het enige netwerk-protocol dat we via reverse engineering 'gestolen' hebben van MS is SMB, en dat is dus omdat MS het SMB protocol niet open geeft.

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 13:18 schreef CyberJ het volgende:

O.a. WINS en het SMB protocol, maar ook de DHCP server.
:? DHCP is een MS protocol??? Het heeft MS nog behoorlijk veel moeite gekost om NT RFC 2131 compliant te maken (dat is de DHCP RFC).
Maar goed, het kan zijn dat de DHCP server van linux soms nog de fout ingaat met dit soort dingen. NOu ja.
Tja, er zijn dus mensen bij wie FUD zijn werking niet mist...
Pagina: 1