• MaFFia
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-01 19:51
Ik heb bepaalde keuzes in mijn leven gemaakt waarin geen plek was voor school.
normaal krijg je daar later spijt van en ga je later minder verdiennen.
Bij mij is het tegenovergestelde gebeurd ben blij met mijn werk en verdien zelfs heel goed.
nou kan ik me voorstellen dat er mensen zijn met andere gedachtes daarover mijn vraag is?
wat zou je liever willen of wat zou je gedaan hebben ?
een leven zonder school maar naderhand een leuke baan met middelmatige salaris of een leven met school goede verdiensten maar niet naar je zin .
spreek u zich tot mij :z

http://www.youtube.com/user/elfirx AKA MaFFia|NL|

Verwijderd

School is mij altijd goed bevallen, maar werken ook :)

Het beste lijkt mij om ze te combineren.. hangt natuurlijk ook van je financiele situatie af of je je dat kan veroorloven...

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-01 15:30
Op maandag 03 december 2001 22:27 schreef rhermans het volgende:
Bij mij is het tegenovergestelde gebeurd ben blij met mijn werk en verdien zelfs heel goed.
nou kan ik me voorstellen dat er mensen zijn met andere gedachtes daarover mijn vraag is?
Wat zou je liever willen of wat zou je gedaan hebben ?
een leven zonder school maar naderhand een leuke baan met middelmatige salaris of een leven met school goede verdiensten maar niet naar je zin.

Dat lijkt me duidelijk, het belangrijkste (voor mij dan) is dat je plezier hebt in wat je doet. Een lekker salaris is dan wel fijn, maar als het werk klote is, zou ik liever gaan voor een wat lager salaris, maar een relaxte baan waar je nog vele jaren plezier van hebt :)
Ieder zijn eigen mening natuurlijk, dit is de mijne :P

Verwijderd

uhm.. tja.. ik studeer om later een baan te kunnen doen die me leuk lijkt. het betaald ook leuk.. maar als ik het voor de centen zou doen.. dan zou ik wel een andere studie gekozen hebben.

Studie = Sterrenkunde :))

ennuh.. het belangrijkste is dat je een leuke baan hebt. opzich niet wat voor opleiding je genoten hebt. (naja. lezen en schrijven is wel handig.. ;) )

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:38
ik zou graag willen werken maar omdat ik toch ook wel me diploma wil blijf ik nog op school, ik hoef nog maar een jaartje en ik ga absoluut niet met tegenzin naar school toe :)

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

Verwijderd

Je mag je hele leven nog werken... Dan kun je beter iets doen wat je erg leuk vind. Ik heb van mijn hobbie mijn beroep gemaakt. Is het beste wat je kan doen. Aan het eind van de week heb je wel van: hehe, maar ga ik nooit met tegenzin naar het werk.

Maarre, da's maar net wat je zoekt in het leven.

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Het probleem is dat je voor veel werk een diploma nodig hebt. Kun je gheen papiertje laten zien? Jammer dan gat de baan naar die jongen naast je.

Maar ik ben achteraf wel blij dat ik een opleiding doe. Hoewel ik niet sta te springen om naar school te gaan ben ik blij bdat ik het wel doe. Mensen die niet verder dan de basischool zijn gekomen of mensen die nooit naar school gaan kunnen achetr raken in hun ontwikkeling en daar later problemen mee krijgen.
Natuurlijk geld dit niet voor iedereen en is er een kleine groep die het zonder opleiding ook ver schopt, maar een groot deel zal nooit echt hogerop komen in de maatschappij, en, helaas, draaid het daar tegenwoordig om :(

Signature

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Op maandag 03 december 2001 22:27 schreef rhermans het volgende:
wat zou je liever willen of wat zou je gedaan hebben ?
een leven zonder school maar naderhand een leuke baan met middelmatige salaris of een leven met school goede verdiensten maar niet naar je zin .
waarom meer verdienen dan dat je nodig hebt? Gewoon een beetje van het leven genieten....

[topic=339068/1/25]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Voor mij is dat een non-keuze. Zonder scholing is wat ik wil gaan doen gewoon simpelweg niet mogelijk.

Ik zal waarschijnlijk nog wel tot mijn 30e ofzo bezig zijn met scholing. So be it, het is het mij waard.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het lijkt me eenvoudig, natuurlijk kan het zo uitkomen dat je zonder school toch een leuke baan hebt. Maar de kans daarop is kleiner dan met school. Je hebt gewoon meer keuze met school. Als je je hele opleiding aan astrofysica hebt besteed, kan je best wel portier worden bij een AZC als je dat leuk vindt. Ik vind het wat zonde van de belastingcenten, maar jij hebt zelf de keuze. Maar als je op je 14de gaat spijbelen en nooit meer echt een spat uitvoert op school, dan zal het je knap lastig worden om rond je 40ste te zeggen: Goh..eigenlijk wil ik wat gaan doen in de niet-westerse culturele antropologie. En dan 'moet' je nog 25 jaar door met wat je deed.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 23:26 schreef Diadem het volgende:
Voor mij is dat een non-keuze. Zonder scholing is wat ik wil gaan doen gewoon simpelweg niet mogelijk.

Ik zal waarschijnlijk nog wel tot mijn 30e ofzo bezig zijn met scholing. So be it, het is het mij waard.
Wat ga je doen dan :? Plastisch chirurg :P :P

[edit]
Technische Informatica @ Universiteit Twente
Waarom duurt dat zo lang dan?
[/edit]

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:36

m0nk

16-09-2003 15.15

ik heb precies hetzelfde gedaan, 2 jaar geleden, en het gaat erg goed, goed salaris en ook nog een goeie toekomst.

Het hangt er ook vanaf waarvoor je leert, want je wordt echt geen arts als je geen opleiding hebt.

Dus...!

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 04 december 2001 09:25 schreef Rensje het volgende:

Waarom duurt dat zo lang dan?
Hij kan het vast zelf wel uitleggen :)

Maar even wat rekenen: Een atheneum voltooid dan ben je ongeveer 17-18. Daarna een jaar of 4-5 om het eerste stukje te doen. Dan ben je 22-23. En daarna moet je nog een jaar of wat om te promoveren. Vaak gaat dat in combinatie met werk. Dan zit je zo op 26-28 jaar. En dan heb je nergens een jaartje over gedaan en je hebt nooit een jaartje even wat anders gedaan.

De meeste artsen in zijn pas helemaal klaar NA hun 30ste. Ik was laatst op een promotie van een oncoloog en die kreeg als compliment dat ze het toch wel heel snel had gedaan, klaar op haar 32ste.

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 09:42 schreef Ortep het volgende:

[..]

Hij kan het vast zelf wel uitleggen :)

Maar even wat rekenen: Een atheneum voltooid dan ben je ongeveer 17-18. Daarna een jaar of 4-5 om het eerste stukje te doen. Dan ben je 22-23. En daarna moet je nog een jaar of wat om te promoveren. Vaak gaat dat in combinatie met werk. Dan zit je zo op 26-28 jaar. En dan heb je nergens een jaartje over gedaan en je hebt nooit een jaartje even wat anders gedaan.

De meeste artsen in zijn pas helemaal klaar NA hun 30ste. Ik was laatst op een promotie van een oncoloog en die kreeg als compliment dat ze het toch wel heel snel had gedaan, klaar op haar 32ste.
Maar hij doet Technische Informatica @ Universiteit Twente:

• Na atheneum ben je ongeveer 17-18.
• Daarna een jaar of 4-5 TU Twente. (weet niet hoe lang het precies duurt) Dan ben je 22-23.
En dan kan je toch al gaan werken :?

• xillius
  • Laatst online: 23-01-2022
werk of school???

nou das voor mij een makkelijke keuze, want dat studentenleven bevalt me verschrikkelijk goed. Ik wou dat ik dat altijd kon blijven doen. Niet al teveel doen, veel vrije tijd en dan ook nog geld krijgen van de overheid!!!

Maar ok, het is nu eenmaal nodig om te gaan werken want op een gegeven moment word je door je ouders uit huis gekickt en moet je zelf een huisje kopen. (Kost geld)
En dan ga je natuurlijk ook nog een keer samenwonen met een vrouw ofzo, en iedereen weet dat die een vermogen kosten!!! >:)

Dus gewoon lekker lang studeren en daarvan genieten en dan werpt dat later wel weer de vruchten af in bijv een goede baan.

Zo denk ik er in ieder geval over.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 04 december 2001 09:48 schreef Rensje het volgende:
Euh...heb je het hele stuk wat ik schreef niet gelezen? Er kwm nog een stukje achter over het promoveren.

En ja je kan al eerder gaan werken, dat kan je al naar de mavo. Maar het gaat er nu juist om dat sommige mensen door gaan tot ze gepromoveerd zijn. Net als de arts die ik noemde die heel SNEL was toen ze op haar 32ste klaar was.

• Diadem

Diadem

fossiel

Op dinsdag 04 december 2001 09:48 schreef Rensje het volgende:

Maar hij doet Technische Informatica @ Universiteit Twente:

• Na atheneum ben je ongeveer 17-18.
• Daarna een jaar of 4-5 TU Twente. (weet niet hoe lang het precies duurt) Dan ben je 22-23.
Ehm, ja, ik ben bang dat mijn profiel enigszins verouderd is. Ik heb een jaar lang Inf gestudeerd aan de UT iid, maar ik ben inmiddels overgestapt naar Natuurkunde aan de UU.

Na vwo was ik 18, een jaar verloren door inf, dus ik ben nu 19. Na 5 jaar natuurkunde ben ik dus 24, of meer als ik onderweg nog ergens een jaar verlies, zoals bijna iederen. Als ik dan nog ga promoveren ga je heel snel richting de 30 hoor.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan, en ben op m'n 17e fulltime gaan werken. Heb momenteel dus alleen een MAVO-papiertje... maar werk bij een leuk bedrijf met goede baas, erg naar m'n zin. En krijg goed betaald, heb genoeg geld voor een mooie auto onder m'n kont, en kan 's avonds en in het weekend doen wat ik wil... en inmiddels best wel wat ervaring en voor grote klanten gewerkt. Helemaal geen spijt van die beslissing gehad dus, bevalt mij perfect zo :Y)

• Diadem

Diadem

fossiel

Op dinsdag 04 december 2001 12:31 schreef Tom het volgende:
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan, en ben op m'n 17e fulltime gaan werken. Heb momenteel dus alleen een MAVO-papiertje... maar werk bij een leuk bedrijf met goede baas, erg naar m'n zin. En krijg goed betaald, heb genoeg geld voor een mooie auto onder m'n kont, en kan 's avonds en in het weekend doen wat ik wil... en inmiddels best wel wat ervaring en voor grote klanten gewerkt. Helemaal geen spijt van die beslissing gehad dus, bevalt mij perfect zo :Y)
Dat kan. Maar dat is dus niet wat ik wil. Als ik dat had gewilt was ik ook niet gestopt met informatica. Tsja, uiteindelijk komt het daar op neer, wat wil je zelf.

Best kans dat àls ik ga promoveren ik daarna, op mijn 30e ofzo, zeg: 'Jongens, ik heb die natuurkunde wel gezien, ik ga romanschrijver worden', of zoiets. Voorlopig studeer ik puur uit interesse.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-01 12:07
Heb de twee werelden gecombineerd: ik volg een HBO opleiding én ben gewoon fulltime in dienst bij een detacheringsbedrijf.

Ben nu twee jaar hiermee bezig, zit op de helft dus wat betreft school, en het gaat goed, het is goed te doen. Vooral het feit dat ik én een HBO diploma behaal én een goed inkomen is echt perfect.

• Tom
  • Niet online

Tom

Op dinsdag 04 december 2001 12:34 schreef Diadem het volgende:

[..]

Dat kan. Maar dat is dus niet wat ik wil. Als ik dat had gewilt was ik ook niet gestopt met informatica. Tsja, uiteindelijk komt het daar op neer, wat wil je zelf.
Ja, had ook geluk dat ik al wel ervaring had met wat ik doe..

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-01 00:17
Op dinsdag 04 december 2001 12:31 schreef Diadem het volgende:

Na vwo was ik 18, een jaar verloren door inf, dus ik ben nu 19. Na 5 jaar natuurkunde ben ik dus 24, of meer als ik onderweg nog ergens een jaar verlies, zoals bijna iederen. Als ik dan nog ga promoveren ga je heel snel richting de 30 hoor.
Een jaar? Wees maar blij, ik heb 3 jaar verloren aan technische natuurkunde voordat ik de overstap maakte naar rechten (een keuze die ik niet berouw, zeker gezien de verdiensten later 8-)).

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 04 december 2001 12:31 schreef Tom het volgende:
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan, en ben op m'n 17e fulltime gaan werken.

Helemaal geen spijt van die beslissing gehad dus, bevalt mij perfect zo :Y)
Volgens je info ben je krap 19. Dat kan ik nauwelijks een heel werkend leven noemen na je 17e. Waar het om gaat is of je het op je 30, 40 of 50ste nog zo leuk vindt.

• Tom
  • Niet online

Tom

Op dinsdag 04 december 2001 13:34 schreef Ortep het volgende:

[..]

Waar het om gaat is of je het op je 30, 40 of 50ste nog zo leuk vindt.
Valt nooit te zeggen natuurlijk, het is en blijft een gok. Stel dat ik wel mijn studie had afgemaakt, dan had ik waarschijnlijk over 2 of 3 jaar hier ook gezeten, maar dan met diploma... weinig verschil, behalve dat de kans op een baan met diploma groter is.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 04 december 2001 14:24 schreef Tom het volgende:
Stel dat ik wel mijn studie had afgemaakt, dan had ik waarschijnlijk over 2 of 3 jaar hier ook gezeten, maar dan met diploma... weinig verschil, behalve dat de kans op een baan met diploma groter is.
Het grote verschil is dat je met diploma's meer kan kiezen. Je kan maar zelden een baan krijgen die diploma's vraagt terwijl je ze niet hebt. Andersom kan wel. Je kan zelfs een heel andere richting op dan waarin je gestudeerd hebt. Een bedrijf zegt dan: Hij heeft chemie gestudeerd en dat heeft hij hier niet nodig. Maar het bewijst dat hij iets kan leren op een zeker nivo en dus geven we hem de baan als hoofd arbo dienst. De kennis die hij mist pikt hij wel op. Misschien zou iemand met een niet afgemaakte mavo dat wel beter kunnen. Maar ja, welk bedrijf neemt dat risico?

Andersom kan je rustig besluiten dat je als meester in de rechten liever postbode wordt. Dat is geen enkel probleem.

Je kennis verouderd wel, maar als je na 10 jaar zegt dit bevalt me echt niet, dan is een jaartje bijspijkeren wel voldoende om je weer op nivo te brengen en je kan als nog bedrijfs jurist worden. Waarna je na weer 10 jaar kan zeggen: Toch maar liever tweedehands auto's verkopen.

• MaFFia
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-01 19:51
Nou ik heb zelf een keuze gemaakt om te gaan voor voetballen en niet voor school.
Ik ben daar gedeeltelijk in geslaagd.
IK heb jaren lopen voetballen en vrij goed ook.
Ben ook gevraagd door twee bekende clubs alleen op het moment dat ik kon zei ik nee .
Daar heb ik achteraf een hoop spijt van maar de omstandigheden op het thuisfront lieten het niet toe dus moest eigenlijk wel nee zeggen .
toen heb ik me gestort op het echte werk .
En ben de metaal ingegaan .
daar in razende tempo 2 lasdiploma's gehaald en nog wat andere onbelangrijke certificaten.
ben daar na 2 jaar ontslagen op een lullige manier en werk nou ergens anders waar ik het dubble verdien en ik ben daar aangenomen als mts'er .
Maar ik moet zeggen ik heb na mijn bassisschool niets meer gedaan .
Het is ook geluk hebben maar geluk dwing je af met je mondje vind ik dan maar .

http://www.youtube.com/user/elfirx AKA MaFFia|NL|

• pope0r
  • Laatst online: 04-02-2024
Ik denk dat, als je het zou kunnen, altijd eerst moet leren. Zoveel je kunt. Ik bedoel, al dat leren is dubbel zoveel waard in een baan. Maarja, wat geld verdienen is nooit mis. Dus, na school zoveel mogelijk werken! Hehe, dit is vast en zeker al gezegd, en het is ook makkelijker gezegd dan gedaan.
Pagina: 1