boxen zelfbouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 22:24
ik heb hier een philips stereo van 350 ( >:) ) staan waar een 5.1 boxen set bij zit. Nu ben ik hier niet tevreden mee :Y) en wil ik graag wat boxjes erbij gaan halen. Kan ik deze beter kopen of zelfbouwen. En wat raden jullie aan?

dan heb ik het over wat over omhuizing, wat voor een woofers,tweaters etc.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 13:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

zelfbouwen is zeker geen simpele hobby en het vereist ECHT skill en ervaring, je kan ze beter kopen

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:26
Ik heb ze zelf ook gebouwd en ja het is niet makkelijk.
Je moet er echt de tijd voor nemen en je verdiepen in de inhoud van de luidspreker dit is erg belangrijk namelijk.

Denk ook aan het juiste aantal watt en ohm van de speakers zodat dit bij je versterker past anders kan een van beide het niet aan.

succes

ps. het is natuurlijk leuker en vaak ook goedkoper dan kopen

Leeg

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

hmmz.. idd
waar ze je goed kunnen informeren :
Speaker & CO
ze hebben mooie spullen

enkele details om je even van bewust te zijn

strakke bas = dunne kast
passief / acteif ?
open of gesloten kast?
heoveel wegs?
scheidingsfilter 6 / 12 / 24 db??
dan nog over binnen in..
klankkamers/acoustisch labirynth
eigenlijk teveel om op te noemen.

Je zou eens voor de gein eens een kijkje in de bieb moeten nemen en naar dure audiozaken moeten gaan (en bij b&o, hier tenminste is niet veel bijzonders te zien, (wel qua design) )

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:22
Op maandag 03 december 2001 21:38 schreef gitaarwerk het volgende:
hmmz.. idd
waar ze je goed kunnen informeren :
Speaker & CO
ze hebben mooie spullen

enkele details om je even van bewust te zijn

strakke bas = dunne kast
wat bedoel je daarmee :?
een kast bouw je om een speaker heen en de kast dient zo 'dood' mogelijk te zijn en het juiste volume te hebben.
Je kan best een speaker monteren in een van spaanplaat gemaakte behuizing maar een strakke bas kan je dan wel vergeten :P

MDF hout is het betere materiaal om speakerbehuizingen van te maken. De speakers die ik nu aan het maken ben hebben een wand dikte van 22mm. mijn huidige speakers hebben dat ook en voor 2x 17cm woofers is dat dik genoeg :)

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik ben op het moment zelf boxen aan het bouwen. De hoeveelheid werk is behoorlijk. Het maken van een eigen ontwerp zou ik sowieso nog niet aan beginnen voorlopig, maar er zijn gelukkig sites met beproefde ontwerpen genoeg, maar een geschikte winkel zal je ook wel aan een ontwerp en andere nuttige tips kunnen helpen.

Bedenk wel goed van te voren wat je eigenlijk wilt. Boxen van 200 piek per stuk bouwen vind ik persoonlijk onzin als je bekijkt hoe de hoeveelheid werk zich verhoudt tegenover het uiteindelijke resultaat wat geluid betreft. Of je moet gewoon eens willen "oefenen" met bouwen natuurlijk...

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op maandag 03 december 2001 22:21 schreef twiekert het volgende:

[..]

wat bedoel je daarmee :?
een kast bouw je om een speaker heen en de kast dient zo 'dood' mogelijk te zijn en het juiste volume te hebben.
Je kan best een speaker monteren in een van spaanplaat gemaakte behuizing maar een strakke bas kan je dan wel vergeten :P

MDF hout is het betere materiaal om speakerbehuizingen van te maken. De speakers die ik nu aan het maken ben hebben een wand dikte van 22mm. mijn huidige speakers hebben dat ook en voor 2x 17cm woofers is dat dik genoeg :)
uhmz.. jawel.. volume tulak..maar dat is al gezegd..
De bouw van een kast is niet alleen een volume wat het doet hoor.
Hoe dunner de kast, hoe strakker de bas..ligt aan veel meer andere dingen, maar dit is ook een belangrijke.. Je kan ook een labirytnh maken, ik heb er eens zo een gemaakt, en die klonk wel erg goed.

Et volume bepalen en er een kast omheen bouwen kan iedereen, maar de kunst is om er zelf een te ontwerpen en de juiste response te krijgen op de kale speaekers zodat de beide lijnen uit een gradfiek (die je kan meten) rechtlijnig lopen. Er zijn heel veel formules voor, je unt dan ook de dikte van je hout bepalen. Tis in ieder geval een hele klus.

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op maandag 03 december 2001 21:24 schreef AtomicShockwave het volgende:
zelfbouwen is zeker geen simpele hobby en het vereist ECHT skill en ervaring, je kan ze beter kopen
Nah.. dat valt wel mee vind ik.

Mijn verhaal: Ik wilde nieuwe speakers. Een paar weken lang heb ik overal naar speakers geluisterd, en op het laatst had ik een paar in gedachten die mij in totaal 1300 piek zouden kosten. Toen kwam ik in een zaak, waar ze ook losse onderdelen verkochten. De verkoper was zelf een zelfbouw-fanaat, en hij verkocht me een boekje van Monacor, met een heel stel voorbeeld-speakers.
Uit dat boekje heb ik een speaker uitgezocht. De technische onderdelen kocht ik bij die winkel, het MDF bij de Gamma. Ik heb wel het geluk dat m'n pa op z'n werk de beschikking heeft over professioneel zaag- en timmergereedschap. Ik heb 'm de maten opgegeven, en 's middags kwam hij terug met 2 complete speakerkasten.
Na een nachte lijm laten drogen heb ik de speakerunits erin gemonteerd, de filters gesoldeerd etc. Gewoon volgens het boekje, daar was niets moeilijks aan. Als laatste heb ik de speakers dichtgelijmd (en de volgende keer SCHROEF ik 'm dicht, want als er nu een draadje losschiet ben ik de lul ;))
Verfje erover, en voor 600 piek was ik klaar. Dat was dus heel wat minder dan die 1300 piek.
De speakers zelf heb ik (na inspelen) meegenomen naar de verkoper, en 'm daar even laten beluisteren. Die man was namelijk zelf erg benieuwd naar 't resultaat. We hebben 'm naast wat merkspeakers gezet, en naast nog wat andere zelfbouwers. Er waren speakers bij die voor meer dan 1000 piek over de toonbank gingen, en de mijne klonken mooier >:)

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Dat mooier klinken is natuurlijk sterk van je smaak afhankelijk . Kijk anders eens hier : www.bender-piano-hifi.nl , daar staan links naar diverse goede speakerfabrikanten op.

Verwijderd

Boxen zelf bouwen is natuurlijk erg handig, want zo kan je zelf je eigen formaat etc. bepalen. Maar het vereist wel heel veel tijd, en concentratie. Dus als je genoeg tijd hebt, kan je het wel doen (alleen als je weet dat je het kan) Het is zoiezo een stuk goekopen.

MAAR WEET WAAR JE AAN BEGINT!!!!!!!!!!

Grtn Mickey999 (8>

Verwijderd

Wat ik me nou al een hele tijd afvraag::

Speakers zijn smaak afhankelijk, dat weet iedereen. Dus ga je luisteren als je speakers gaat kopen. Probleem:: als je zelf gaat bouwen kun je niet eerst luisteren en op specs afgaan of een speaker mooi gaat klinken :? Daar geloof ik niet in. En het lijkt me ook een beetje onwaarschijnlijk als er nu gezegd gaat worden:: je kan zelf bepalen hoe ze gaan klinken... ik bedoel: je kan veel berekenen, maar het blijft subjectief :?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op dinsdag 04 december 2001 18:09 schreef Techieguy het volgende:
Wat ik me nou al een hele tijd afvraag::

Speakers zijn smaak afhankelijk, dat weet iedereen. Dus ga je luisteren als je speakers gaat kopen. Probleem:: als je zelf gaat bouwen kun je niet eerst luisteren en op specs afgaan of een speaker mooi gaat klinken :? Daar geloof ik niet in. En het lijkt me ook een beetje onwaarschijnlijk als er nu gezegd gaat worden:: je kan zelf bepalen hoe ze gaan klinken... ik bedoel: je kan veel berekenen, maar het blijft subjectief :?
Je kan op parameters sturen en op bekende eigenschappen van typen behuizingen, bovendien hebben drivers ook klankeigenschappen die behouden blijven.

concrete voorbeelden:
Hoorn: supergevoelig, "in your face" sound (mijn persoonlijke mening erover: bijzonder irri :P ), kleuring
Bassreflex: Diepe bas, minder strakke bas
gesloten: minder diepe bas, wel heel strak

textiel Dome tweeters: Soft geluid
metal dome tweeters: "scherper"
ribbons: heerschen (die heb ik zelf, ben bevooroordeeld :o )

En uiteraard verschillen tussen merken en materialen.

En het belangrijkste: Het scheidingsfilter. Niet alleen valt of staat de kwaliteit van je speaker met dit filter, je kan ook enorm veel bijsturen aan het karakter van de speaker.

Dus je kan behoorlijk de speaker ontwerpen zoals je hem wilt hebben. Moet je van te voren wel weten wat je mooi vind natuurlijk :)

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op dinsdag 04 december 2001 08:38 schreef Varienaja het volgende:

[..]

Na een nachte lijm laten drogen heb ik de speakerunits erin gemonteerd, de filters gesoldeerd etc. Gewoon volgens het boekje, daar was niets moeilijks aan. Als laatste heb ik de speakers dichtgelijmd (en de volgende keer SCHROEF ik 'm dicht, want als er nu een draadje losschiet ben ik de lul ;))
Ik monteer mijn zelfbouwspeakers altijd met "duvels" (+ houtlijm natuurlijk). Van die geribbelde houten staafjes die je in gaatjes in het hout laat zinken. Geeft echt een ijzersterke verbinding. Er zijn van speciale "priksetjes" om te zorgen dat de gaten goed tegenover elkaar komen te liggen. Een beetje gepriegel, maar veel mooier dan schroeven.
Een stuk of 3 grote lijmklemmen is btw een must als je gaat bouwen.

Je moet overigens voor houtdikte < 20 mm altijd een extra raamwerk gebruiken van latjes. Maar ja MDF is niet echt duur, dus minimaal 22 mm voor kleine speakers (tot 50 cm hoog), 25mm of meer voor grotere.

Edit. lol, je schreef "draadje" en ik las "naadje".
Maar met een beetje flinke woofer kun je er toch nog via het gat erbij (of heb je de woofer ook gelijmd?)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

OE!
geil topic!

ik zit er al een tijdje over te denken om 2 gaten in me bank te boren en daar een paar speakers in te hangen...
ik bedoel dus gewoon zo een dubbele box van de kijksjop
en dan alles over zetten...
alleen gaat dat dan wel een beetje vibreren :?

btw.
het is niet zonde van me bank want die is toch gaar
en eerst goodkope speakers om uit te proberen he 8-)

Verwijderd

zelf heb ik hier ook zelf bouwers

per kast zit dit er in

2x 20cm 150watt bass speakers magnat
1x 13cm midde tonen 150watt magnat
1x tweater 80watt (nog wel) merk jamo

merken van de filters weet ik niet meer

deze klinken met hun tonen beter dan de jamo's die ik hier heb staan
alleen de jamo's klinken met hun lagen tonen weer beter
de jamo serie zijn cornet 195

verder vullen de speaker elkaar wel op
met hun berijk

men ook erg tevreden er over

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 13:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op maandag 03 december 2001 22:21 schreef twiekert het volgende:

en als je grote PA-kasten construeren kan je weer beter multiplex gebruiken

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

precies..tis een hele kunst..maar het hoft ook neit moeilijk te zijn.. men eerste speakerkast was een niet berekende zuil met wat breedband erin..en zelfs die klonken heel erg goed :)

beste kan je gewoon even een simpel boek halen bij de bieb, en kijk dan eens verder..
Maar als je neit wilt zelfbouwen : mission is ook een mooie optie (en nog een stel :P )

Verwijderd

Een andere:
http://www.remo.nl
Kun je vooraf ook luisteren.

Wat je ook kunt doen: naar tweedehands/rommel-winkels en daar oude boxen kopen. Kijk wel of de speakerrand niet doorgerot is.

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op dinsdag 04 december 2001 18:36 schreef Duck-Twacy het volgende:
...
Maar met een beetje flinke woofer kun je er toch nog via het gat erbij (of heb je de woofer ook gelijmd?)
In principe wel ja, maar m'n woofer moest per se aan de achterkant gemonteerd worden (Ja: gruwel...weer iets voor de volgende keer om op te letten). Ik kan alleen nog maar via het gat van de tweeter naar binnen.
Maar als de nood echt aan de man is breek ik de boel gewoon los natuurlijk.

Siditamentis astuentis pactum.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op woensdag 05 december 2001 10:03 schreef Varienaja het volgende:

[..]

In principe wel ja, maar m'n woofer moest per se aan de achterkant gemonteerd worden (Ja: gruwel...weer iets voor de volgende keer om op te letten). Ik kan alleen nog maar via het gat van de tweeter naar binnen.
Maar als de nood echt aan de man is breek ik de boel gewoon los natuurlijk.
Als je op een beetje fatsoenlijke manier de kabels aan de speakers en filter heb gemonteerd zal het wel loslopen (slechte woordkeuze in dit verband). Je gaat toch niet staan springen met die speakers?
Achterkant montage ze je niet vaak. Enige model die in ken is zo'n BBC Rogers monitor(retje) LS5A of zo (ook door Kef gebouwd). Grappig :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

lijmen.. en grote houtschroeven :9 samen zijn ze de beste,.. overr die duvels.. leuke oplossing, maar niet de beste. Je zou et er niet echt aan horen hoor.. maar beter is om goeie houtschroeven te gebruiken.

24dB scheidingsfilter is ook lekker veilig voor je speakers!
werkt bij mij perfect. Ik heb een 24dB in me subwoofer zitten en hij filtert perfect (zelf berkenten welke waarde :9~ )

Ow jah.. wat ook leuk is om meerdere breedband speakers te gebruiken.. Iedereen gebruikt altijd een standard tweeter en een bas..

Wat een leuk systeem zou zijn (ik ben er zelf mee bezig om er ooit een te gaan bouwen,..ik heb een halve bouwtekening nu, dus ben er nog mee bezig :p )

hier is men ontwerp in woorden : misschien idee voor high-end lovers/boxen bouwers?

1 tweeter met enorm goeie klank (dure, van visaton :) )
dan 4 breedband speakers, deze geven het laag/midden midden/hoog weer. Waarom nou zoveel? omdat je breedband speakers minder hoeven weer te geven per speaker zodat WAT ze weergeven, zuiverder is. Daaronder zit in een afgelsoten ruimte 2 krachtige(wel dezelfde), strakke woofers tegenover elkaar in tegengestelde stroom richting (een 1 fase de ander in tegenfase) dik stuk hout ertussen (zodat de uitslag genoeg ruimte heeft) en in beide delen van de kast een voor en een achter een basreflex buisje (ik hou van dat woord : basreflex) zo zou je de ultieme speakerkast hebben.
mits je alle goeie spullen hebt! (goeie kwaliteit en goed gebouwd ofcourse)

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
gitaarwerk:

Het lijkt mij, als je twee woofers tegenover elkaar zet, bijna onmogelijk zelf te berekenen wat het resultaat daarvan wordt, omdat je heel moeilijk kunt bepalden wat die geluidsgolven die aan beide kanten onstaan gaan doen.

Zoiezo heb ik met zelf ontwerpen het gevoel dat je pas aan het resultaat kunt horen of het een beetje goed is geworden, en niet aan een simulatie/ontwerp. Je neemt dus erg veel risico volgens mij.

Verwijderd

Nou ik dit lees, krijg ik behoorlijke zin om ook te gaan bouwen, maar ik heb 1 iets wat me tegenhoud, de "look" van de kasten, Hoe maken jullie die kasten mooi af?
Hout spuiten lijkt mij niet echt mooi!? Een filt frondje lukt nog wel, dat kun je gewoon los kopen bij de conrad, maar dat hout :?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op dinsdag 11 december 2001 01:14 schreef Nikel het volgende:
gitaarwerk:

Het lijkt mij, als je twee woofers tegenover elkaar zet, bijna onmogelijk zelf te berekenen wat het resultaat daarvan wordt, omdat je heel moeilijk kunt bepalden wat die geluidsgolven die aan beide kanten onstaan gaan doen.

Zoiezo heb ik met zelf ontwerpen het gevoel dat je pas aan het resultaat kunt horen of het een beetje goed is geworden, en niet aan een simulatie/ontwerp. Je neemt dus erg veel risico volgens mij.
hmz.. tis wel te berkenen.. je moet in princiepe aanhouden, dat et om 1 woofer gaat.. denk hierbij gewoon als je een aparte basbox bouwt. Immers is namelijk de tegenovergestelde woofer in tegenfase, en dan heeft de ander op dat moment niet activiteit. Ja, alleen je bas wod 10x zo strak :) ,Ik ben er al een tijdje niet meer in, et is alelmaal te vinden op internet met name bij http://www.speakerland.com

Over het uiterlijk?
Ja, dat blijft altijd een probleem.
Ik verzink de schroeven altijd en daar een laagje plamuur overheen! :)

dan krijg je iig een kast zonder schroefafdrukken in de verf :)

Het mooiste is natuurlijk geen 4kante kast, dus ff afschaven die rande van de front, een mooie afwerking maken van het speakerdoek.

Wat ook erg mooi is is van die superdure mooie speaker(banaan)aansluitingen.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op dinsdag 11 december 2001 01:33 schreef didaaf1 het volgende:
Nou ik dit lees, krijg ik behoorlijke zin om ook te gaan bouwen, maar ik heb 1 iets wat me tegenhoud, de "look" van de kasten, Hoe maken jullie die kasten mooi af?
Hout spuiten lijkt mij niet echt mooi!? Een filt frondje lukt nog wel, dat kun je gewoon los kopen bij de conrad, maar dat hout :?
MDF > schuren, gronden(plamuren evt), verven of spuiten!
Het mooiste is in een wind/stofvrije spuitcabine!, maar dat hebebn de meeste niet. Je kan em ipv verven met een plakfolie die ze bij bouwezaken zoals formido hebben. Dat heb ik op een aantal ook zitten. Tis niet echt lelijk, maar niet sterk!. Ook heb je strijkplaten. Dat is wel mooi! en sterk ook nog.. misschien een oplossing?

Als je je design hebt gemaakt, willen we em natuurlijk wel ff bewonderen! :)

(vragen? post maar :) )

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Zelfbouw is erg leuk, heb zelf een setje gebouwd rond wat Visaton speakers. Voordeel: alle info op het web en zeker niet duur. Ideaal om een keer uit te proberen en het is zeker een stuk beter dan wat je bij de Megapool o.i.d. voor hetzelfde bedrag haalt...

Is er trouwens iemand die een link heeft naar een pagina met prijzen van losse speakers. Liefst een FLINK assortiment zodat je eens kan vergelijken wat het nou allemaal kost?

de betaler vervuilt

• Raymond
Op dinsdag 11 december 2001 01:14 schreef Nikel het volgende:
gitaarwerk:
Nee, is een standaardconfiguratie. Je kan gewoon de thiele small parameters blijven gebruiken, maar de Vas gaat door de helft (uit m'n hoofd) en uiteraard veranderd de impedantie (/2 indien parallel en x2 indien in serie)

Het staat in boekies, maar hier valt er ook wel het een en ander over te lezen:

www.diysubwoofers.org

Verwijderd

/me is hard aan het sparen voor zijn 5.1 Visaton setje.

Maar daarhoren / zien jullie pas in de zomer wat van. Dan heb ik alle tijd om het te gaan bouwen. Nix te kopen. Nog geen box in mijn leven gekocht. Ennuh is echt niet moeilijk, als je de tijd neemt.

Verwijderd

Hier staat vrij veel info en ook bouwtekeningen van allerlei zelfbouwboxen.

zelfbouwluidsprekers

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

speaker en co
weet ik alleen geen website van, maar je kan gerust prijzen aanvragen via telefoon..hele vriendelijke mensen daaro

• Raymond
Op dinsdag 11 december 2001 22:24 schreef gitaarwerk het volgende:
speaker en co
weet ik alleen geen website van, maar je kan gerust prijzen aanvragen via telefoon..hele vriendelijke mensen daaro
www.speakerenco.nl

Bizar hoe simpel het soms kan zijn :P

collega zaak in oss:
www.speakerland.nl

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Er stond hier pas ook een link van iemand naar zijn site die ook zelfbouw speakers gemaakt had en tevens een amp. voor zijn hoofdtelefoon.

Maar is vast wel met een search te vinden.

Maar ik ga het zelf ook maar eens een keer proberen. :P

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

heb net een in het andere post gepost..
hiermag ie vast ook wel bij staan.. sorry : kleine crosspost jongens :)

Afbeeldingslocatie: http://www.aloha-audio.com/ABC/joost2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.aloha-audio.com/ABC/velkov.jpg

en de site waar alle bouwplannen opstaan > dit is de best bereknde kast die ik ken :)

http://www.aloha-audio.com/ABC.html

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op dinsdag 11 december 2001 12:47 schreef Jamez_Joint het volgende:
* Duck-Twacy is hard aan het sparen voor zijn 5.1 Visaton setje.
...
[offtopic en na een zwaar diner]
he, is jouw nickname inspired on James Joyce ("Ullyses" aso)??
Eindelijk een literate tweaker :)
Of heb ik nu teveel gedronken (burp)
[/offtopic, who cares]

• Raymond
Op dinsdag 11 december 2001 22:32 schreef Padje het volgende:
Er stond hier pas ook een link van iemand naar zijn site die ook zelfbouw speakers gemaakt had en tevens een amp. voor zijn hoofdtelefoon.
/shameless site promotion
klik op het huisje rechtsboven
/shameless sitepromotion

:P
Pagina: 1