Geheugenmerken en Snelheid ?

Pagina: 1
Acties:

• Rudy_X
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03-2013
Hoi allemaal,

Ik heb eerst de search 3x gebruikt en lang nagedacht over het plaatsen van deze topic. Maar omdat ik met de search er niet uitkwam en mijn vraag toch (voor mijn gevoel) belangrijk is, heb ik de topic toch maar geplaatst.

het probleem:
Ik wil in januari mijn abit zm6,celly 466 en 256mbPc133 sdram vervangen. Hierdoor viel mijn keuze op een Asus 7V266-e (geen raid, scheelt volgens mijn niks) en een Athlon XP 1900+.
Het enige probleem waarmee ik zit is het geheugen. Ik wil (omdat ik winME draai) maar 512MB DDR-ram inprikken. Dit om windows gezeik te voorkomen met meer geheugen. Deze keuze ligt dus vast. Dat het pc2100 moet zijn ligt ook vast, omdat ik denk dat een fsb van 133 van de processor en geheugen de beste combo is. Alleen het merk ligt mij dwars.
Ik kan gaan voor de goedkope naamloze van fl 210,- maar ik kan ook een duur merk pakken. Maar zit daar nou verschil in :? . Ik bedoel; ik heb nu hier een naamloze Sdram gekocht en die loopt ook op cas 2-2-2 (volgens bios dan en als ik dit goed lees :) ). Dus als ik een naamloze DDR koop kan dat ook, of zit er nu bij mijn een kronkel :? . Of is een merk-geheugen sneller om iets anders ??

Wie kan mij vertellen waarom ik nou een duur merk moet kopen i.p.v een merkloze.(wel onderbouwen graag. Een eerdere topic is ook goed maar die vond ik niet in de search

Pc: Geen :(

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
De xp lopen standaart al op 133 en dan loopt het geheugen op pc 2100. Ddr lopot trouwens op cas 2.5 en het verschil tussen 2 en 2.5 is niet zo heel groot.

En je naam onder je post willen ze nu ook niet meer dus ik zu je bericht ff editen, dat vinden de mod. wat fijner.

• Rudy_X
Op maandag 03 december 2001 21:29 schreef amd_ruluzzz het volgende:
De xp lopen standaart al op 133 en dan loopt het geheugen op pc 2100. Ddr lopot trouwens op cas 2.5 en het verschil tussen 2 en 2.5 is niet zo heel groot.
Ok dat verschil zal niet groot zijn, Maar ik kan gaan voor de merkloze fl210,- of een duur merk van rond de fl 350,-. en ik vraag me af of je met een merkloze ook 2.5 kan halen en zo hetzelfde effect krijgt als een dure. of heeft een duur merk ergens anders meer snelheid :? :?

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:51
koop geen nameless geheugen want dat loopt langzaam en doet alleen maar raar van goedkoopheid zoals vaak vastlopen.

• Rudy_X
Op maandag 03 december 2001 21:54 schreef koeskoesappelmoes het volgende:
koop geen nameless geheugen want dat loopt langzaam en doet alleen maar raar van goedkoopheid zoals vaak vastlopen.
Ok. Het loopt langzaam zeg je. maar als ik hem toch op cas 2.5 zet loopt hij toch even snel als een duur merk. of zit er ergens anders een verschil?? en wat raad jij mij dan aan i.p.v een naamloos??

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik zit te twijfelen tussen (bij Gistron):
-256 MB Infineon CAS2 fl. 175
-256 MB Samsung CAS? fl. 149
-256 MB Hyundai CAS2.5 fl. 149

Ik heb al 256 MB Infineon PC133 gehad, en dat was errug fijn geheugen... is die Infineon het extra geld waard, qua snelheid/stabiliteit?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
alle 3 merken heb ik aardig wat ervaring mee en ze hebben me alle 3 niet teleur gesteld.

het enige echt klote geheugen is het oem geheugen wat tegenwoordig godzijdank weer uit de mode is, zoals mtec en dat soort ellende.

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 10:31

Frenkpie

"Crocs Rule !"

merk geheugen is ook beter te oc-en dacht ik

• Rudy_X
Dus als ik het goed lees moet ik geen naamloze kopen.

maar dan kan ik net zo goed voor de goedkoopste daarna gaan. En dat is de 512MB DDR van Dane-elec. want als elke merk even snel is dan zie ik geen verschil tussen een dane-elec (= fl 369) en een corsair (= fl 586) :? of niet dan ??

• Rudy_X
even een bevestiging horen :)

Verwijderd

met het geheugen heb je bij die 2100 heb je iets van een c 2.0 en 2.5 wat houd dat nou eigenlijk in.
Wat is beter???
Heb zelf en 2 er achterstaan weet ik.
Zag er wel stoer uit en heb ik het gekocht :P

• Rudy_X
Op woensdag 05 december 2001 14:46 schreef bopitje het volgende:
met het geheugen heb je bij die 2100 heb je iets van een c 2.0 en 2.5 wat houd dat nou eigenlijk in.
Wat is beter???
Heb zelf en 2 er achterstaan weet ik.
Zag er wel stoer uit en heb ik het gekocht :P
dat is cas 2 of 2,5 . de 2 is sneller als het moet kloppen.

Verwijderd

Ik vindt Hyundai het meest stabiele geheugen, met Infinion had ik toch wat meer last van hoge temperaturen.
Ik heb een P3 500 en die liep niet meer stabiel op 600 met Infinion, met Hyundai wel.
En van alle merken geheugen die ik inmiddels heb geprobeerd blijft mijn processor met Hyundai het koelst.
Dat klinkt misschien vreemd, maar met Infinion liep mijn processor niet meer op 600 (120mhz) en werd de temperatuur aanzienlijk hoger. (maar dit verschilt waarschijnlijk per systeem-config)

(Dus ik heb nu weer Hyundai :) )

Ik zou niet voor een duur merk gaan.
Koop Hyundai (of Infinion), spreek af met de winkelier dat wanneer het niet naar tevredenheid werkt omgeruild kan worden voor een evt. 'duurder' merk.
OC de hele hap, test de zooi een weekje trek je conclusie >:)

Thats what i do :)

Verwijderd

Ik kan inmiddels uit ervaring je dit vertellen.Koop geen no name geheugen.
Ik had bijna 4 weken gelden een complete upgrade op mijn pc gedaan (cpu,mobo,geheugen,videokaart) + voor het eerts windows xp pro er op gezet.Ik had constant problemen ik zat de hele tijd te denken aan de software , want je hebt toch nieuw spul gekocht daar kon het niet aan liggen.Na een paar weken kwam ik er pas achter dat mijn No Name geheugen niet goed was.Erg he een paar weken later pas, maar goed.Nu op de hcc een corsair gekocht en nu heb ik geen problemen meer zelfs na een kleine overclocking gaat het hier nog steeds als een TGV.

Verwijderd

BTW: Ik heb ook slechte ervaringen met noname geheugen.

Dus dat raadt ik ook zeker af . .

• Rudy_X
nou steven we eigenlijk een beetje af op ervaringen, maar is dane-elec ook goed dan? Deze is na de naamloze het goedkoopste merk (zeg maar).
en nog 4 vraagjes wat ineens teboven schiet

1 - betekend registered hetzelfde als ECC (en wat betekend het precies)??
2 - is geheugen met ECC langzamer??
3 - is geheugen met ECC het betrouwbaarst
4 - is geheugen met ECC ook goed overclockbaar

ik hoop ,na het beantwoord krijgen van deze vragen, dat ik eindelijk een keuze kan maken :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:57
Op woensdag 05 december 2001 23:41 schreef Rudy_X het volgende:
nou steven we eigenlijk een beetje af op ervaringen, maar is dane-elec ook goed dan? Deze is na de naamloze het goedkoopste merk (zeg maar).
en nog 4 vraagjes wat ineens teboven schiet

1 - betekend registered hetzelfde als ECC (en wat betekend het precies)??
2 - is geheugen met ECC langzamer??
3 - is geheugen met ECC het betrouwbaarst
4 - is geheugen met ECC ook goed overclockbaar

ik hoop ,na het beantwoord krijgen van deze vragen, dat ik eindelijk een keuze kan maken :)
Dane-Elec, daar is niets verkeerds mee; heb hier een P3B-F draaien met 4 maal 256MB Dane-Elec op 133MHz, en nog nooit problemen mee gehad :)

1 Nee, registered betekend iets anders dan ECC. ECC staat voor Error Checking & Correcting en betekend in feite niets anders dat er wat extra (8) pariteits bits gebruikt worden om eventuele corruptie v.d. data in de DIMM's te verbeteren. Registered staat voor een soort buffer (er wordt niet daadwerkelijk gebufferd, maar alle signalen worden met één tik vertraagd om het enorme drukke (elektrische) verkeer op de geheugenbus ten gevolge van veel DIMM's en chips, in goede banen te leiden) welke op de DIMM is gesitueerd tussen alle chips op de DIMM en de geheugencontroller. Het tegenovergestelde van registered is unbuffered, hier staan alle chips op de DIMM in direct contact met de geheugencontroller zonder tussenkomst van een register o.i.d. Registered wordt eigenlijk alleen toegepast als er sprake is van veel DIMM's en dus chips (is veel ram, like in een server) of als de geheugencontroller gewoon niet van die 'kwaliteit' is dat er gegarandeerd 6 of 8 banken probleemloos aangestuurd kunnen worden (wat dat betreft roeleert mijn oude i440BX nog duidelijk over m'n nieuwe 760MP geheugencontroller ;) )

2 Ja, het is iets langzamer omdat de pariteit telkens berekend dient te worden. In hoeverre je dit in de praktijk merkt? Ik zou durven zeggen 'niet'.

3 Om eerder genoemde reden is ECC ram betrouwbaarder. Niet dat de DIMM an sich betrouwbaarder is, maar de data die er in staat is 'betrouwbaarder'.

4 Nee, voor dit soort DIMM's staat de factor 'overclockability' geen eens op het lijstje. DIMM's met ECC worden eigenlijk alleen in servers gebruikt waar bepaalde data soms wel weken tot maanden onafgebroken in het geheugen staat (denk aan database processen e.d.), en dan is het vrij belangrijk dat een eventueel corrupte bit gecorrigeerd kan worden.

Al met al zou ik je voor een gewone PC geen ECC aanraden; het is duurder en je zult er nagenoeg geen profijt van hebben. Zelf heb ik er, omdat mijn moederbord er om vraagt, wél registered ECC DIMM's in zitten, maar de ECC functionaliteit heb ik dus uitgeschakeld; ik heb er niks aan en m'n bak wordt er met het opstarten alleen maar veel trager van.

Als jij niet van plan bent flink met de FSB over te gaan clocken zou ik je geen duur top-merk adviseren, dan ben je met de minder duurdere A-merken prima af. Qua performance maakt het op default snelheid geen fluit uit, alleen bieden de top-merken veelal wat meer ruimte om over te clocken én de timings wat strakker in te stellen (betere kwaliteit kan wat meer hebben, daar betaal je o.a. voor). Het grootste voordeel van een bekend merk (ik zal nimmer noname stuff in m'n bak proppen), althans, da's mijn mening, is de betere garantie dat het werkt op alle borden, dat het voldoet aan de Jedec/Intel PCxxx eisen én dat het veelal beter werkt met meerdere gelijkmerkige (hé, da's volgens mij een nieuwe uitdrukking) DIMM soortgenoten op één bord.

In ieder geval, bespaar niet op geheugen; beter iets meer betalen voor een top merk dan voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Veel software ellende en instabiliteits gedonder komt door suffe DIMM's.

Nu heb ik al veel te veel getyped en ga ik maffen (of zou m'n verhaaltje te slaapverwekkend lang zijn geworden :P )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Rudy_X
Op donderdag 06 december 2001 00:23 schreef abbadon het volgende:

[..]

Dane-Elec, daar is niets verkeerds mee; heb hier een P3B-F draaien met 4 maal 256MB Dane-Elec op 133MHz, en nog nooit problemen mee gehad :)

..........

Nu heb ik al veel te veel getyped en ga ik maffen (of zou m'n verhaaltje te slaapverwekkend lang zijn geworden :P )
Dan ga ik dus gewoon voor Dane-Elec. ik zit namelijk al een beetje krap, want ik had mijn budget gerekend met een noname geheugen. Maar ik kijk lief naar mijn moeders en dan zal die fl 100,- extra piekies er wel inzitten hoop ik :)

Tja over dat veel typen en slaapverwekking is je eigen mening. ik schiet er teminste veel mee op. Harstikke bedank iig. :)

Verwijderd

Hyundai is geen no-name en Infinion(Siemens) ook niet.

Zolang je maar geen reepjes koopt waar alleen China op staat ofzo . .

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
bestel gewoon crucial geheugen op de crucial site, dat kost geen ruk, is goed te overklokken, zitten de zelfde chips op als corsair en is binnen 2 dagen geleverd. wat wil je nog meer?

Verwijderd

Op vrijdag 07 december 2001 19:37 schreef salvador4 het volgende:
bestel gewoon crucial geheugen op de crucial site, dat kost geen ruk, is goed te overklokken, zitten de zelfde chips op als corsair en is binnen 2 dagen geleverd. wat wil je nog meer?
yep dit kan ik be-amen...

ALS je koopt (credit card --> ppaaapppiiieeee :* ) :)
koop dan via die tweakers link (krijgt tweakers.net 7%

Crucial is Brand on Brand (merk geheugen op merk bankjes) Je hebt Micron geheugen, wat echt heel erg snel en goed is. Draaid ook vaak op hogere FSB... en niet eens zo heel erg duur...

• Rudy_X
Ik heb nu al een stuk of 20 sites bekeken over geheugen, maar ik zie vaak staan: 512 PC266 ddr BRAND/3rd.

Wat is die brand/3dr.

is het zo dat je, zeg maar, random een bepaald merk krijgt ofzo??

Pagina: 1