Lite-On pakt lege CDs, maar wil niet lezen

Pagina: 1
Acties:

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-03 13:15
Ik heb eigenlijk al vanaf de installatie wat problemen gehad met m'n Lite-On 16102B. In den beginne wilde íe helemaal niet aan de praat gaan en spuugde íe elk schijfje dat íe binnenkreeg na een aantal seconden weer uit. Ik had bijna de hoop opgegeven, ware het niet dat íe ineens alles accepteerde en prima ging branden. Direct hevig getest met branden en lezen, en hij gaaf geen krimp, deed het perfect. Kast dicht, branden met die handel.

Nu echter, een kleine maand later, geeft íe weer problemen. Hij pakt geen data- of audio-schijfje meer, maar vreemd genoeg pakt íe nog wel lege schijfjes. Alles behalve lege schijfjes spuugt íe zonder pardon uit of probeert íe zo intensief uit te lezen dat m'n systeem er onwerkbaar van word, totdat íe 'm in een enkel geval na een minuut of 3 a 4 eindelijk alsnog uitspuugd.

Toevallig in de tracker een firmware update zien staan, die ik er nu in heb geflashed, maar dit geeft geen resultaat. Het apparaat werkt technisch prima, ik kan 'm aansturen vanuit windows (ejecten via Verkenner, etc) en hij herkent lege schijfjes en brand deze zelfs (via images uiteraard). Echter, na het finalizen speelt hetzelfde probleem weer parten: Ik kom via Nero (5.5.5.1, maar dat heeft er verder bar weinig mee te maken) nooit toe aan "Discard", want na de Lead-In en Lead-Out blijft het lampje dus knipperen en krijg ik de lade niet meer open.

M'n mainbord is een oudje, een Abit LX-6, maar ook dat moet het probleem toch niet zijn? Ik heb er een CD of 10-12 prima mee gebrand, zelfs on the fly? Iemand die hetzelfde probleem heeft gehad en een oplossing weet?

Oef, noemde ik het daar Verkenner? Explorer natuurlijk! :+

• twi
Niemand?

• dogmeister
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-01 08:06
bij mij stoorde een geluidskaart driver de brander. toen ik die verwijderde ging die brander perfect werken...misschien stoort er bij jou ook iets? jij zegt dat ie het een maand goed deed, misschien iets geinstalleerd waardoor het zou kunnen komen?

• twi
Niets speciaals. Nouja, morgen maar een dagje uittrekken en 'm testen in een andere computer...Bedankt voor de tip in ieder geval, ik zal ernaar kijken...

• DaNose
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik zou HEEL graag willen weten wat hier de oorzaak van is. Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn Lite-on 241040. Lege schijfjes worden perfekt beschreven, na lead-in/lead-out begint mijn brander te knipperen en krijg ik de CD er niet meer uit zonder te rebooten. De cd is wel perfect. Elke cdrom/cdspeler kan ze zonder problemen lezen. Wanneer ik er een beschreven CDR in gooi gaat hij ook weer knipperen, waardoor ik de cd er niet uit kan halen. Wanneer ik er een geperste cd in doe, spuugt hij hem na 10 seconden weer uit. Bovenstaande geld zowel in win98 als dos. Zelfs wanneer hij alleen stroom heeft en geen aangesloten ide kabel vertoont'ie bovenstaand gedrag. Ik denk dus niet dat het aan een storende driver ligt. Iemand een ander geniaal idee?