Toon posts:

HD Ontkoppelen terwijl PC draait !!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een hd-rekje steken in mijn pc, voor het verwisselen van een 2e hardeschijf.

Nu vroeg ik mij af of het kwaad kan om via het sleuteltje de stroom af te sluiten terwijl men pc opstaat, en hem op een ander tijdstip terug aan te sluiten?

Ps het ide ledje blijft wel branden wanneer 2e hd in rekje is afgesloten
Ps2 het WERKT wel, moet ik er toch ff bijzeggen, maar is dit schadelijk voor iets?

(uiteraard moet de pc na het opnieuw voeden van mijn hardeschijf worden herstart, anders kan ik ze niet raadplegen vanwege niet hot swappable. maar dit is niet erg, ik gebruik dit systeem voor wekelijkse backupdoeleinden en dit gebeurt allemaal geautomatiseerd)

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik vraag me ernstig af of dit wel gezond is voor die disk. Want je bios / os linux in dit gevalt doet de hardware detectie.
Wanneer je de stroom ervan af haalt valt die disk weg terwijl de pc kan denken dat die er nog is.
Ik zie dat je wel die disk kan unmounten maar blijkbaar toch ni terug mounten.
Het blijft iets gevaarlijks.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Verwijderd

Topicstarter
nee als ik hd ontkoppel via sleuteltje, en ff later terug aankoppel, en ik probeer hem dan te mounten onder linux, dan crasht pc

Maar dit doe ik dus niet, ik koppel af, op andere moment terug aan, en voor ik hem dan mount wordt pc volledig herstart

Ik moet wel zeggen als ik hem afzet blijft da ide ledje branden en da verontrust mij ook een beetje

BELANGRIJK: ik wil er vooral van verzekerd zijn dat dit HARDWAREMATIG geen schade kan berokkenen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op een IDE controller zetten die je als module laadt onder Linux? Elke keer als je die disk afkoppelt eerst unmounten en rmmod doen voor die IDE controller. Als je em dan weer aankoppelt geef je gewoon een insmod voor die IDE controller en kan je gewoon verder (dan scant ie gewoon IDE bus weer :) )

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Bedoel je daar dan mee zo'n pci ide controllerkaart zoals Promise bijvoorbeeld ?

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• MagicTempest
  • Laatst online: 12:53
ken iemand die het iets te vaak heeft gedaan, nu gebeurt het wel eens dat zijn windows crasht omdat hij zegt dat hij geen hdd meer heeft. (winxp)

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Verwijderd

Topicstarter
waarom kunt ge hier geen berichtjes verwijderen?? àç'è(ç'

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:58

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Dit is niet goed, er is niet voor niets verschil tussen HOT-swap en niet HOT-swap schijven. Dit heeft te maken met hoe de schijf je bus verlaat, als dit doet met een niet HOT swap, krijg je spanningspieken op je bus (in dit geval IDE).

I play my enemies like a game of chess...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 december 2001 22:30 schreef _JGC_ het volgende:
Op een IDE controller zetten die je als module laadt onder Linux? Elke keer als je die disk afkoppelt eerst unmounten en rmmod doen voor die IDE controller. Als je em dan weer aankoppelt geef je gewoon een insmod voor die IDE controller en kan je gewoon verder (dan scant ie gewoon IDE bus weer :) )
Als dit zou werken man ik zou een gat in de lucht springen. In feite heb je dan toch bijna hot swappable toestanden als ge dat zou kunnen? Ik ga direct is zoeken zie.

Kan je een kleine tip geven ivm die modules? welke modules bijvoorbeeld? bij werke kernel opties moet ik "compile as module" selecteren?

thx alvast!!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 december 2001 19:55 schreef Angelfire het volgende:
Dit is niet goed, er is niet voor niets verschil tussen HOT-swap en niet HOT-swap schijven. Dit heeft te maken met hoe de schijf je bus verlaat, als dit doet met een niet HOT swap, krijg je spanningspieken op je bus (in dit geval IDE).
In da handleidingsken van dat hd-rekje staat in dat het "hot removable" is, dus het afzetten met de sleutel lijkt ongevaarlijk te zijn volgens hun. Ps de ide kabel blijft volgens mij wel aangekoppeld, en enkel de stroom wordt afgesneden via sleuteltje (tenzij je de hd eruittrekt natuurlijk)

over het terug aanzetten spreken ze nie

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:58

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Het rekje is Hot -removeble??? :? Dat is leuk, alsof je hdd er nietmeer toe doet. Als je HDD het niet ondersteund, moet je het niet doen. Het is nl. iets wat op je HDD is geregeld, niet in je rekje, misschien zit er iets van een buffertje in wat de pieken tegenhoud, maar daar zou ik niet al teveel op vertrouwen.

I play my enemies like a game of chess...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op dinsdag 04 december 2001 19:55 schreef backbone het volgende:

[..]

Als dit zou werken man ik zou een gat in de lucht springen. In feite heb je dan toch bijna hot swappable toestanden als ge dat zou kunnen? Ik ga direct is zoeken zie.

Kan je een kleine tip geven ivm die modules? welke modules bijvoorbeeld? bij werke kernel opties moet ik "compile as module" selecteren?

thx alvast!!
Als je bijvoorbeeld een Promise controller gebruikt, compileer je de driver voor die Promise controller als module. Als je een HighPoint chip gebruikt, compileer je die driver als module. Tis maar net welke controller je hebt dus. Zo kon ik telkens als mijn Intel EEPRO driver crashte gewoon het lopende systeem weer ter been brengen.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:51
Ik gebruik dit ook op school en thuis, een bracket om mijn harde schijf mee te kunnen nemen, (ik weet niet of je een bracket bedoeld) maar het is al gebeurd dat als iemand uit mijn klas zijn schijf eruit haalt zijn moederbord verrot ging, in ieder geval het ding waarmee de schijf mee word aangestuurd zeg maar, weet niet precies hoe dat heet, maar hij deed het niet meer. Dus het lijkt me niet echt goed voor je pc ofzo.

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 14:28

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

HOT swap of niet HOT swap, hard disk verwijderen als de pc aan staat is zekers niet aan te raden.
De drive is geaard (als hij in de pc zit) om piekspanningen af te voeren. Verbreek je deze aarde, kan je drive een beetje mol gaan (nooit drive los hangen in putter. wil je dit wel, een drive vastmaakschroefje met een draatje verbinden aan de putter kast).
Ook de drive lostrekken als hij nog draait (zelf als je de putter uit zet draait deze nog een beetje na) kan de platters mollen (bad bloks) en in het ergste geval de lees/schrijf-koppen.
Als je een beetje statisch elektriciteid in je handje hebt, kan dit er voor zorgen dat je de chipjes op de schijf kapot maakt als je ze aanraakt tijdens het verwijderen, doe dit dus voorzichtig (als je data je lief is).

Ik raad je aan hot swappen niet te doen dus

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een moederbordje met de Intel 440BX chipset op. 2 ide controllers dus (primary en secundary) waarop maxiumum 2 apparaten per controller mogen worden gestoken.

Nu vraag ik mij toch af hoe ik dien secondary kan uitschakelen via het unloaden van een of andere module, en dit ZONDER de eerste de unloaden (want hier steekt de hd op die linux draait, die kan ik nie afsluiten he).

Of moet ik hiervoor een aparte ide controller kopen als insteek-pci-kaartje?

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:40
Op woensdag 05 december 2001 10:43 schreef De_Paashaas het volgende:
HOT swap of niet HOT swap, hard disk verwijderen als de pc aan staat is zekers niet aan te raden.
De drive is geaard (als hij in de pc zit) om piekspanningen af te voeren. Verbreek je deze aarde, kan je drive een beetje mol gaan (nooit drive los hangen in putter. wil je dit wel, een drive vastmaakschroefje met een draatje verbinden aan de putter kast).
Ook de drive lostrekken als hij nog draait (zelf als je de putter uit zet draait deze nog een beetje na) kan de platters mollen (bad bloks) en in het ergste geval de lees/schrijf-koppen.
Als je een beetje statisch elektriciteid in je handje hebt, kan dit er voor zorgen dat je de chipjes op de schijf kapot maakt als je ze aanraakt tijdens het verwijderen, doe dit dus voorzichtig (als je data je lief is).

Ik raad je aan hot swappen niet te doen dus
Bovenstaand verhaal kwa aarde en statische elektriciteit klopt volgens mij wel :)

Maar ik dat altijd dat Hot Swap gemaakt was om je HD te kunnen afsluiten op commando, en er even mee naar een andere sys te wandelen.
Als dit de HD beschadigd denk ik dat ik daar toch maar eens vlug mee ga uitscheiden :(

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-04 22:46

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Hier op werk hebben we hotswappable HD's

de meeste mensen denken vaak dat het meteen eruit halen is,

nee dus:
eerst uit laten spinnen en dan eruit halen.

of dat ook met orginele spul ook gaat :? denk et niet

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Pagina: 1