Op Sunday 09 December 2001 21:40 schreef mietje het volgende:
Precies. Daat gaat het dus om, interpretatie van de leer, in dit geval van de bijbel. Het probleem is dat zowat iedere gelovige aan zijn interpretatie autoriteit meent te kunnen ontlenen, en dat andersdenkenden het "verkeerd opvatten". Dit gaat in het christendom zo ver dat men in het verleden zonder pardon complete stukken uit de bijbel hervertaald of zelfs weggelaten heeft omdat die "verkeerd opgevat" konden worden. Men verklaarde complete boeken apocrief, wat letterlijk "geen gezag hebbend" betekent, om andersdenkenden de wind uit de zeilen te nemen.
Sterker nog, in de middeleeuwen werd je door de inquisitie op de vuurstapel verbrand als je alleen maar al een bijbel had. Gebeurd in sommige landen nog steeds. Op dit moment is dat bijvoorbeeld het geval met JG in Georgie waar religieuze leiders van de kerk aldaar de mensen opstoken om bijkomsten van ons op een geweldadige manier te verstoren.
Je ontleent weer die autoriteit aan jouw interpretatie van Jezus' leer, en meent het recht te hebben anderen te beleren over wat wel en niet mag volgens Jezus. Dit terwijl die anderen er diep in hun hart van overtuigd zijn dat zij gelijk hebben en jij ongelijk, en met precies de zelfde argumenten (bijbelcitaten). Als die anderen ook met de "autoriteit van het hart" gaan spreken is discussie inderdaad niet mogelijk.
Tja, sommige dingen vind ik zoooo ontzettend duidelijk. Maar ik besef dat anderen dat ook denken. Toch kan er maar n gelijk hebben. De cruciale vraag is hoe je met die meningsverschillen om gaat.
Om eens een voorbeeld te verzinnen zouden ze kunnen aandragen dat de bijbelse Jezus helemaal niet zo geweldloos is, dat hij wel eens met spullen gooit en wel eens kwaad wordt en dan mensen vervloekt (zelfs een vijgenboom die niet aan zijn wonderen meewerkt). Dit soort argumenten tast dan weer jouw gevoel van waar Jezus voor staat aan, en dan is ruzie voorgeprogrammeerd.
Beide partijen menen dan in hun recht te staan en op autoriteit van hun geloof te spreken, en toch komt er conflict. Juist omdat dit soort conflicten om fundamentele religieuze waarden draait zijn mensen bereid om er "tot het bittere einde" voor te strijden, en "geloofsbroeders" in die strijd te betrekken. Dit is wat er keer op keer gebeurt in de geschiedenis, ongeacht de goede bedoelingen van alle betrokkenen.
Hoe ik zou reageren op in jouw voorbeeld:
"Ga toch weg, man! Jezus was het voorbeeld van liefde voor ons."
...
"Oh, ja. Mmm. 't Staat idd in de bijbel... Moeilijk, moeilijk. Zal toch maar weer ff in de boeken moeten duiken, want hier heb ik echt geen antwoord op."
En zeg nu niet van 'ja ja', want zo heb ik in de praktijk gereageerd.
Reden waarom veel christenen moeite hebben met andere christenen (naast het feit dat ze 'gewoon' van mening verschillen), zijn ongetwijfeld de volgende bijbelteksten:
"Wacht U voor de valse profeten, die in schaapsklederen tot U komen, maar van binnen roofzuchtige wolven zijn... Niet een ieder die tot mij zegt: 'Heer, Heer', zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is." (Matthes 7:15,21)
"Uit UW eigen midden zullen mannen opstaan die verdraaide dingen zullen spreken om de discipelen achter zich aan te trekken." (Handelingen 20:30)
"Nu vermaan ik U, broeders, hen in het oog te houden die, in strijd met de leer welke GIJ hebt geleerd, verdeeldheid veroorzaken en aanleiding tot struikelen geven, en mijdt hen... Door vleiend gepraat en complimenteuze woorden verleiden zij de harten van de argelozen." (Romeinen 16:17,18)
"De genspireerde uitspraak zegt echter uitdrukkelijk dat in latere tijdsperiodes sommigen zullen afvallen van het geloof." (1 Timothes 4:1)
"Er [zullen] ook onder U valse leraren zijn. Dezen zullen heimelijk verderfelijke sekten invoeren... En uit hebzucht zullen zij U met vervalste woorden uitbuiten." (2 Petrus 2:1,3)
Dit is ook werkelijk gebeurd. Alleen zijn de 'sekten' uitgegroeid tot kerken met soms wel miljoenen aanhangers...
Nogmaals, ik vind dat een verschil in geloof nooit de reden mag zijn voor een geweldadig conflict.