Toon posts:

Geluidskaart kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heeft mijn SBLive! de nare eigenschap om niet meer herkend te worden door mijn pc. Eerst had ik dit alleen in
M$ WinXP, dus ik ging ervan uit dat het aan XP lag. Nu zegt zelfs Linux dat ik geen Geluidskaart geinstalleerd heb. Ik kreeg hem vanmiddag even aan de praat, maar nu wordt hij zelfs tijdens ht POSTEN niet meer herkend (Normaal gesproken zie ik een MultiMedia Controller in het IRQ lijstje staan tijdens het opstarten).

Ik heb ook al geprobeerd om de geluidskaart in een ander PCI slot te prikken => geen resultaat, zou hij de geest hebben gegeven?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

herkent de BIOS em wel in de lijst met PCI apparaten tijdens het booten (vlak voordat Windows start) ?
In principe is dat het POSTen waar je het over hebt, maar sommige mensen gebruiken dit woord gewoon voor booten vandaar dat ik het voor de zekerheid ff vraag...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds gisteren herkende hij hem inderdaad niet meer in de lijst van PnP apparaten. Als laatste redmiddel heb ik toen de BIOS Setup Defaults geladen en toen werd hij wel herkend. OP zich vreemd want ik had niets in mijn BIOS veranderd.

Ik dacht dat het probleem opgelost was, maar toen ik net een spel speelde, liep het geluid vast en wordt hij weer niet weergegeven in de lijst van PnP apparaten. Ook het laden van Setup Defaults biedt nu geen remedie meer.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

In principe kun je bijna niets doen waardoor de kaart niet gevonden wordt door BIOS PCI PnP ... als het toch niet lukt zou je inderdaad andere sloten moeten proberen maar dat heb je al gedaan... (probeer wel *meer* dan 1 ander slot !!)

Wat ik me dan nog kan voorstellen is de instelling van de IRQ's of timings (PCI Latency) etc. in de BIOS... maar die IRQ instellingen zouden eigenlijk allemaal op PnP moeten staan zodra je de SetupDefaults laadt...

Kun je misschien niet de kaart in een andere PC proberen? Helemaal installeren in Windows is niet echt nodig, ik bedoel meer dat BIOS gedeelte, als de kaart daar ook niet gevonden wordt issie vrijwel zeker kaduuk natuurlijk.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem in een andere PC geprobeerd, hier deed hij het wel in. De geluidskaart van de andere pc deed het ook prima bij mij. Het lijkt wel alsof de kaart spontaan uitvalt als die even in een pc zit, zou dit een hardwarematige storing kunnen zijn?

Misschien nog wat nuttige info: Ik heb dit probleem sinds ik het kaartje in een ander PCI slot zette. Hiervoor deed hij het een jaar lang prima in het PCI slot, maar ik had gelezen dat de geluidskaart zover mogelijk van de videokaart moest zitten, dus ik dacht dat even snel te doen. Vervolgens crachte XP constant. Ik het kaartje weer teruggezet en XP werkte weer. Maar sindsdien heb ik dit probleem.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Misschien was die andere kaart niet helemaal top en heeft die je PCI bus beschadigd? Echt ik doe maar een ideetje omdat de sblive kaart dus niet kapot is!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Heb je al een BIOS update geprobeerd voor je moederbord? Mogelijk is dit een van de eerste versies van het bord en heeft het nog wat problemen met bepaalde kaarten?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een A7V en draai deze configuratie al een jaar lang probleemloos. Het probleem is dus ontstaan toen ik de SBLive! even in een ander PCI slot had gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de SBLive! vandaag nog even in al mijn PCI sloten geprobeerd. In elk slot doet hij het heel even (d.w.z. hij staat bij de eerste boot in de lijst met PnP apparaten, de volgende boot is hij weer verdwenen.)

Ik heb nu tijdelijk de SBpci 128 erin zitten. Deze doet het prima. Iemand nog enig idee?

Verwijderd

Topicstarter
Misschien interessant voor mensen met het zelfde probleem:

Mijn SBLive! heb ik een aantal dagen in een andere computer gestopt om te kijken of hij over een langere periode ook nog goed bleef functioneren. Dit bleek niet het geval.
De computer werd onstabiel, bleef vaak hangen etc.

Conclusie: SBLive! kapot :'(

Ik heb nu een Hercules Fortissimo II, werkt perfect in WinXP en Linux en geeft een beter geluid dan mijn SBLive!...
:9

• kamphuis
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ehm beetje iri .werkt de wijzig dit bericht button niet ?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op maandag 10 december 2001 13:41 schreef kamphuis het volgende:
ehm beetje iri .werkt de wijzig dit bericht button niet ?
Na 24 uur niet meer....
Pagina: 1