Toon posts:

[Slackware] domme vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ehh ben heel erg Redhat gewend, waar kan ik mijn ifcfg-eth0 en eth1 instellingen wijzigen?

klopt het dat slackware 8 niet standaard een rtl8139 ziet ?

Grtz

Verwijderd

voor je netwerkmodule:

http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Ethernet-HOWTO.html

voor het verder configureren van je netwerk:

http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Net-HOWTO/index.html

Verwijderd

Topicstarter
nou me eth1 ( realtek8139 ) heeft die bij install helemaal niet aangemaakt, zit deze driver standaard in Slackware? en hoe install ik hem het snelst .... ik heb de n00b onder de n00bs bij Slackware.. hehe

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op maandag 03 december 2001 20:55 schreef Sanders het volgende:
nou me eth1 ( realtek8139 ) heeft die bij install helemaal niet aangemaakt, zit deze driver standaard in Slackware? en hoe install ik hem het snelst .... ik heb de n00b onder de n00bs bij Slackware.. hehe
Slackware is niet een distributie die uitblinkt van eenvoud, en dit geldt ook voor het herkennen van hardware.
Kerneltje compilen maar..

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 20:55 schreef Sanders het volgende:
modprobe 8139too is de module (uit m'n hoofd, kan ook too8139 zijn)

Verwijderd

Topicstarter
ondanks dat ik toch veel zelf heb gestoeid wel bedankt voor de steun !

hij werkt nu ( masquarading )

samba enzo komt later wel ;)

Slackware vind ik nu al roelen... veel beter dan RH

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Go SLACKWARE!!!

(Creating custom Slack8.0 for Barebone Celly500 only supporting remote-control as input... Use it for DivX/Mp3 and DVD's!!!!)

Verwijderd

Je netwerkkaart drivers roep je aan in /etc/rc.d/rc.netdevice, als die er niet is in /etc/rc.d/rc.modules. De configuratie van je kaart staat in /etc/rc.d/rc.inet1 . Je hardware configureer je in /etc/rc.d/rc.modules . En je X configureer je met xf86config. Je windowsmanager met xwmconfig en je muis met mouseconfig. Zo moeilijk is het toch niet? :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 december 2001 00:07 schreef janjanjansen het volgende:
Je netwerkkaart drivers roep je aan in /etc/rc.d/rc.netdevice, als die er niet is in /etc/rc.d/rc.modules. De configuratie van je kaart staat in /etc/rc.d/rc.inet1 . Je hardware configureer je in /etc/rc.d/rc.modules . En je X configureer je met xf86config. Je windowsmanager met xwmconfig en je muis met mouseconfig. Zo moeilijk is het toch niet? :)
ja, als je het weet is het niet moeilijk :7

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

http://www.slackware.com/book.php ofzo .. De on-line tutorial

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• NiPeng
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

Dit is precies het topic wat ik zocht, ik ben vandaag weer eens bezig geweest met het opnieuw installeren van Slackware 8.0. Ik heb hier een cd met daarop dus standaard de kernel 2.2.19(?) en er staat ook de kernel 2.4.5 op.

Die laatste heb ik dus gebruik om een bootdisk te maken en vervolgens heb ik geinstalleerd met daarin de drivers voor 2.4.5 voor IDE en HTTP, MYSQL, enz.... X-window staat er niet op en ik heb iptables aangevinkt(stond al aan) en ipchains uitgevinkt.

Vervolgens start ik hem opnieuw op en gebruik ik mijn firewall van mijn vorige slackware 8.0 installatie... (Deze slackware werkte toen ook niet goed, maar een vriend had mijn kernel opnieuw gecompiled met daarin allerlei modules incl. iptables) Hij zegt nu dat ik of iptables niet goed heb geinstalleerd, of dat ik moet upgraden omdat de kernel het niet snapt of zoiets.

Waardoor kan dit nu komen, kheb inmiddels de juiste kernel erop gezet (geeft hij ook aan -> 2.4.5). Ook snap ik niet wat ik nu moet doen om alles werkende te krijgen... opnieuw compilen heb ik geen zin in -> plus weet nie hoe... ook geen tijd voor. Is het misschien het beste dat ik gewoon de nieuwste slackware download waar maar 1 kernel opstaat met alleen iptables (of bestaat die nog nie)?

Owja, ik heb de search gebruikt en toen vond ik mijn eigen topic alleen.... Google ook gezocht. Weet iemand de oplossing voor dit probleem?

sysspecs:
pentium 75 - 40 MB RAM - 6,4 GB HD - 2 rtl8139 NIC's - S3virge DX video.

Alvast bedankt!!!

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

Verwijderd

In een goede installatie van Slackware met de op de installatie cd aanwezige 2.4.5 kernel heb je alle modules al die je nodig hebt. Ook iptables is als package aanwezig. Wat echter niet voor je wordt geregeld is het laden van de iptables modules tijdens het opstarten. Die kun je het beste even in je firewall script aanroepen met
code:
1
/sbin/modprobe ip_tables

Dat dien je te herhalen voor alle iptables modules die je wilt gebruiken. Let in je script ook op de locatie van iptables, deze staan meen ik standaard in /usr/sbin .

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

JA!!! Mijn dank ik ZEER! groot. Ik hbe het voor elkaar, eindelijk.... het ligt idd aan die modprobe dingen.... wel vaag dat men dat er niet in heeft gedaan! :S

ou ja ik blij :)

ERRUG bedankt!

Verwijderd

Mooi zo. Ze staan er niet standaard in omdat Slackware 8.0 default kernel 2.2.19 installeert en de modules daarvoor staan onder in de file /etc/rc.d/rc.modules (ipchains modules)

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Nu heb ik wel internet alleen zodra ik reboot werkt rc.inet1 niet meer goed! Tijdens het booten en aanroepen van dat script zegt hij namelijk hetvolgende:

eth0: media is unconnected, link down, or incompatible connection.

Het vreemde is dat alles gewoon is aangesloten, linux herkent ook de netwerkkaarten maar hij geeft nu een time-out van de dhcp-server. :( Mijn vorige installatie had hier dus ook al last van en toen heb ik rc.inet1 telkens opnieuw aangeroepen zodra ik kon inloggen. Nu werkt dat ook net zo... zodra ik het voor de 2e keer ga aanroepen dan heeft hij binnen 1 seconden zijn ip al gevonden en is eth0 goed geconfigged :?

weet je daar ook misschien een oplossing voor?

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Slackware is niet een distributie die uitblinkt van eenvoud
Dat vind ik dus wel. Slackware is heel erg eenvoudig, alleen niet zo gebruikersvriendelijk als de meeste Windows/Mandrake/RedHat/etc users gewend zijn. Maar relatief eenvoudig is het wel vind ik...

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 11:00 schreef freaky20 het volgende:
Nu heb ik wel internet alleen zodra ik reboot werkt rc.inet1 niet meer goed! Tijdens het booten en aanroepen van dat script zegt hij namelijk hetvolgende:

eth0: media is unconnected, link down, or incompatible connection.

Het vreemde is dat alles gewoon is aangesloten, linux herkent ook de netwerkkaarten maar hij geeft nu een time-out van de dhcp-server. :( Mijn vorige installatie had hier dus ook al last van en toen heb ik rc.inet1 telkens opnieuw aangeroepen zodra ik kon inloggen. Nu werkt dat ook net zo... zodra ik het voor de 2e keer ga aanroepen dan heeft hij binnen 1 seconden zijn ip al gevonden en is eth0 goed geconfigged :?

weet je daar ook misschien een oplossing voor?
Je hebt je eth0 op dhcp staan. En dat werkt niet, terwijl dat wel zou moeten werken. Waarschijnlijk zal het liggen aan de dhcp client of je moet opties meegeven (zoals hostname en / of mac adres). Standaard heeft Slackware 8 dhcpcd , deze werkt bij mij bij @home niet. Daarvoor het ik dhclient (onderdeel van dhcp package van isc) geinstalleerd en die werkt wel.
Dus probeer eerst eens dhcpcd die standaard in het rc.inet1 script wordt aangeroepen te voorzien van een optie hostname. Je vindt de syntax met man dhcpcd.
Als dat niet werkt kun je dhclient halen op ftp://ftp.isc.org/isc/dhcp/dhcp-latest.tar.gz .
Na compileren en install dien je een file aan te maken genaamd /etc/dhclient.conf met daarin je hostname en/of macadres. Als je even zoekt op dhclient.conf zul je wel een aantal voorbeelden op GoT kunnen vinden. Pas vervolgens je rc.inet1 aan zodat niet dhcpcd wordt aangeroepen maar dhclient.
Succes.

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Nou dat zal ik idd effe proberen.

Nu ben ik verdomme weer een probleem tegen gekomen. Ik wil dus ikonboard gaan installeren en ik selecteer dus mySQL als Database... op een of andere manier (na het invullen van inlog voor mysql en databasenaam) krijg ik een fout die te maken heeft met postgresql:
code:
1
2
3
4
5
Handy Error Message Meanings 
"Can't locate DBD..." means that you do not have the needed files to run mySQL/pgSQL for perl 
"Can't locate DBI..." means that you do not have the needed files to run mySQL/pgSQL for perl 
"Can't locate method TIE_HASH.. means that your servers DB_File installation is botched, contact your webhost 
"Can't locate 'functions.pm'... means you you will have to edit the installer script

mmm wel vaag want ik heb niet postgresql geselecteerd maar juist mySQL!

Als niemand het weet, kan ik ook DBM database installeren op een slackware 8.0 systeem?

Verwijderd

Die laatste vraag zou ik in een aparte topic zetten.
Pagina: 1