Toon posts:

Koeling algehele computer (met thermo pics)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Wat zijn allemaal componenten van je pc die gekoeld moeten worden of daar veel baat bij hebben?
Ik zat namelijk te denken aan een mobo, hieronder zie je thermische foto's van een asus cusl2 (niet het mijne) die ik ooit ergens gezien heb. Zoals je kan zien zijn er best wat hete plekken:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/osmosis/GOT/foto1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/osmosis/GOT/foto2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/osmosis/GOT/foto3.jpg

Zou de levensduur niet flink verkort worden als er weinig airflow op een mobo staat?
Als mensen waterkoeling hebben, blijft er meestal weinig airflow voor de kast over, simpel omdat er weinig of soms zelf geen fans meer in zitten.

Heeft dit geen gevolgen voor bijv mobo (zeker als ze flink overclocked zijn...), uitbreidingskaarten en harddisks?

Mijn vragen:

- Wie heeft ervaring met onderdelen/componenten (geen proc of videokaart, das bekent) die te weinig koeling hadden en dus sneuvelden?
- Waar kwam dit door?
- Heeft iemand onderbouwde ideeën hierover?

Dit ivm mijn idee om waterkoeling in te bouwen voor mijn proc en videokaart...

Verwijderd

Volgens mij kan er nix kapot gaan, ik heb er nog nooit iemand over horen klagen tenminste.

Verwijderd

Bij warmte verlopen reacties veel sneller. En slijtage is nog altijd een soort reactie, dus hoe koeler, hoe langer je pc mee gaat.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:10
Klopt zeker. Ook al wil ik waterkoeling; er komen zeker weten fans in en niet alleen voor de pic's hoor !

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 december 2001 19:12 schreef CaseBuster het volgende:
Volgens mij kan er nix kapot gaan, ik heb er nog nooit iemand over horen klagen tenminste.
Nee ik ook niet, maar ikzelf denk dat er best eens wat gesloopt wordt....
Ik zou mijn eigen mobo (op 157 Mhz fsb) niet alleen door een koeler van een voeding willen laten koelen... zeker niet als ik het mobo voltage op 3,6 zet..

Ik denk dat ie dan niet erg lang mee gaat...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 december 2001 19:54 schreef Bredend het volgende:
Klopt zeker. Ook al wil ik waterkoeling; er komen zeker weten fans in en niet alleen voor de pic's hoor !
Precies wat ik zou doen.. maar dan krijg je je pc niet stiller dan met luchtkoeling, iig zal het niet veel uitmaken...

Verwijderd

nouw ik denk ook niet dat het de levens duur zal verkorten. maar ik heb wel gelezen dat mijn soyo plankje kan kromtrekken als ie te heet word:(. Maargoed dat ik een hele goeie airflow in me kast heb :9~

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

[beetje offtopic]
hmm, zo'n infracamera is eigenlijk best wel handig, kun je pas echt goed zien of je koeling een beetje werkt :)
[/beetje offtopic]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Verwijderd

hogere temp zal wel meer slijltage geven, maar ik denk dat je dan moet denken:
Levensduur@30° = 20 jaar ?
levensduur@45° = 18 jaar

Verwijderd

Als je waterkoeling hebt, heb je toch ook een radiator nodig ofzo. Dan kunnen dr toch ook nog wel een paar 80mm fans op 7 volt bij?! Ik heb er gewoon wat 80mm fans uit oude voedingen inzitten. Geen geweldige airflow, maar mijn kast is nog nooit boven de 21 graden uit gekomen. Is nog lekker stil ook. Alsof dit dat nog zou horen naast mn vaporateur, en 7200 toeren schijven...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 december 2001 21:20 schreef 2Dutch2 het volgende:
[beetje offtopic]
hmm, zo'n infracamera is eigenlijk best wel handig, kun je pas echt goed zien of je koeling een beetje werkt :)
[/beetje offtopic]
Haha, idd ik was ook best blij met deze vondst. Die hete plekje op de foto komen namelijk precies overeen met de hete plekjes op mijn mobo :) (zelfde mobo natuurlijk)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 december 2001 21:21 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
Als je waterkoeling hebt, heb je toch ook een radiator nodig ofzo. Dan kunnen dr toch ook nog wel een paar 80mm fans op 7 volt bij?! Ik heb er gewoon wat 80mm fans uit oude voedingen inzitten. Geen geweldige airflow, maar mijn kast is nog nooit boven de 21 graden uit gekomen. Is nog lekker stil ook. Alsof dit dat nog zou horen naast mn vaporateur, en 7200 toeren schijven...
Dan klopt je sensor niet, of je hebt je comp op een heel koele plaats staan, mijne is nu met veel airflow 22 graden, maar 's zomers wordt ie echt wel een stuk hoger...
Ik zou me radiator idd laten koelen door me outtake fans..

Verwijderd

Ik heb geen radiator, alleen een vapotateur. Mn harde schijven hangen bovenin, voor 2 80mm fans. Mijn PSU van 400Watt is gemod voor meer airflow. Alle gaten voor fans zijn uitgezaagd en voorzien van grilletjes. video, chipset en CPU zijn watergekoeld.
Waarom zou ik heb fout hebben dan. Dan zou zowel mijn mobo als digidoc het fout hebben...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 december 2001 21:39 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
Ik heb geen radiator, alleen een vapotateur. Mn harde schijven hangen bovenin, voor 2 80mm fans. Mijn PSU van 400Watt is gemod voor meer airflow. Alle gaten voor fans zijn uitgezaagd en voorzien van grilletjes. video, chipset en CPU zijn watergekoeld.
Waarom zou ik heb fout hebben dan. Dan zou zowel mijn mobo als digidoc het fout hebben...
Ik zeg toch niet dat je het fout hebt... alleen 's zomers is je kamer vast warmer dan die 21 graden, je mobo is namelijk minimaal gelijk aan je kamertemp..
Je airflow is toch redelijk goed?

Verwijderd

wat heb je nou aan een pc die 30 jaar meegaat? na 5 jaar gooi je hem toch weg

Verwijderd

Ik denk dat t meer belangrijk is voor je processor. Die zal niet zo erug snel kapot gaan, maar als je m flink opfokt, of zelfs je voltage flink omhoog gooit kun je verw88 dat ie veel minder lang mee gaat. Stukken minder dan de rest van het systeem, op de HDD na mischien.
Beetje extra koeling, heb je over jaren mischien nog een leuke server voor counterstrike....

Verwijderd

Ik heb geen extra fans in m'n kast zitten (wel waterkoeling), en dat werkt prima. Behalve voor die fijne 7200RPM disken die staan te swappen: die worden wel warm.
Pagina: 1