Toon posts:

[lfs] rpm based systeem bouwen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou eens mijn eigen distro gaan bouwen met linux from scratch.
Debian gebruikt namelijk nog altijd de 2.2.x kernel, en ik wil graag iptables gebruiken. Tot nu toe gebruikte ik altijd Redhat. Redhat wil ik liever niet, omdat er zoveel onzin mee geinstalleerd wordt waar ik niks aan heb.

Ik zou echter wel gebruik willen maken van het rpm-systeem.

Is er iemand hier die zoiets ooit voor elkaar heeft gekregen, en moet ik dan nog ergens op letten?

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 13:49
met RedHat kan je toch ook zelf kiezen welke RPMs geinstalleerd worden en welke niet ?
FF custom installtie doen.

--edit
750e post :)

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 december 2001 18:58 schreef a casema user het volgende:
met RedHat kan je toch ook zelf kiezen welke RPMs geinstalleerd worden en welke niet ?
FF custom installtie doen.
Dat klopt... Maar ik wil graag LFS proberen omdat ik daar zeer veel goede geluiden over hoor...

Verwijderd

wat wil je met rpm dan? de grap van LFS is juist dat je je hele systeem vanaf sourcecode opzet... alle software zelf gecompiled en geoptimaliseerd voor jouw pc.
De meeste rpm's zijn speciaal bedoeld voor een bepaalde distro (suse, mandrake, rathead - hoewel ze vaak wel uitwisselbaar zijn) en van de opensource rpm's is de sourcecode gewoon beschikbaar.
Voor de enkele binary-only rpm (commerciele zut) kun je een tool als alien (of gewoon midnight commander) gebruiken om de inhoud eruit te halen (dependencies wordt dan niet naar gekeken, maar daar zou je toch niets aan hebben aangezien je base systeem niet rpm-based is)

Verwijderd

Je neemt toch een lfs(linux from scratch) systeem om alles zelf te kunnen regelen en installeren. Lijkt me een beetje een raar idee om dan rpm te gaan gebruiken...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 december 2001 19:11 schreef Crookie het volgende:
Je neemt toch een lfs(linux from scratch) systeem om alles zelf te kunnen regelen en installeren. Lijkt me een beetje een raar idee om dan rpm te gaan gebruiken...
Ik wil het ook niet gebruiken als standaard software installatie pakket. Maar ik wil het kunnen gebruiken :)

Ik heb namelijk wel eens Slackware geinstalleerd (Slackware heeft ook RPM), maar is zelf niet RPM-based. Dus, de dependencies kloppen dan niet... Dus, heb je er niet zoveel aan...

Verwijderd

maar om de depencies voor elkaar te hebben moet je toch alles met rpm installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 december 2001 19:18 schreef Crookie het volgende:
maar om de depencies voor elkaar te hebben moet je toch alles met rpm installeren.
Dat vroeg ik me dus af... Ach, dan maar geen RPM... :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:42
je kunt ook gewoon een 2.4 kernel op debian zetten hoor :?

heb ik ook

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

LFS levert een heel erg kaal systeem op. Geen aansturing van allerlei hardware (muis, sound etc), je zult allerlei dingen zelf moeten uitvogelen. Ik vond dat te veel werk en ben met een kale Slackware begonnen. Die aanpak bevalt mij veel beter. LFS is naar mijn smaak gewoon te kaal en heeft net zoveel software geinstalleerd dat je kunt booten en kunt compileren. Als je dan eens kijkt naar de grote hoeveelheden utils die in een standaard distro zitten en waar die allemaal vandaan worden geplukt, gebruik ik wel lekker een distro en die installeer ik dan wel kaal. LFS is behoorlijk veel te veel werk...

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 18:53 schreef razor_harm het volgende:
Ik wou eens mijn eigen distro gaan bouwen met linux from scratch.
Goed bezig! LFS is very powerfulll....als je er iets verstand van hebt...[quote]

Debian gebruikt namelijk nog altijd de 2.2.x kernel, en ik wil graag iptables gebruiken.
[/qoute]
Debian Woody heet toch een nieuwe kernel? en anders kan je 'm downloaden van kernel.org. Het zal niet lang meer duren voordat woody stable wordt...
Tot nu toe gebruikte ik altijd Redhat. Redhat wil ik liever niet, omdat er zoveel onzin mee geinstalleerd wordt waar ik niks aan heb.
Kan je natuurlijk zelf kiezen....maar je krijgt idd pas full controll over je sys met LFS.
Ik zou echter wel gebruik willen maken van het rpm-systeem.
't is makkelijk...maar wat dacht je van apt get?
Is er iemand hier die zoiets ooit voor elkaar heeft gekregen, en moet ik dan nog ergens op letten?
Er zijn vast veel mensen die 't voor elkaar hebben gekregen. en wat je verder moet doen...RTFM....SEARCH...USENET...MAN...etc,etc,etc...

suc7!!!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Ik wil het ook niet gebruiken als standaard software installatie pakket. Maar ik wil het kunnen gebruiken :)

Ik heb namelijk wel eens Slackware geinstalleerd (Slackware heeft ook RPM), maar is zelf niet RPM-based. Dus, de dependencies kloppen dan niet... Dus, heb je er niet zoveel aan...
Gewoon RPMS's maken van de software. Dit systeem is ook LFS, maar dan volledig RPM gebaseerd. De packages zijn PGP gesigned ivm automatisch updaten.

Op zich prima te doen, en net zo krachtig als LFS. Alleen wel wat meer werk.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:04

jep

LFS viel mij kwa moeilijkheid en hoeveelheid werk reuze mee. Mijn hele laptop werkt, alle hardware is supported (tot aan usb hardware aan toe) en ik kan bijna alles meteen compileren.

Mozilla is het enige waarbij ik even dacht .. *arg*...

Als je die deps eenmaal hebt kun je ook weer verder, en heb je daar geen last meer van :)

Het duurt even, maar het is erg nuttig! Het is snel, super stabiel en je ziet toch even goed hoe je systeem in elkaar zit.
Pagina: 1