Negatief scannen met een flatbed ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.458 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21737

Topicstarter
Ik heb een flatbed scanner en nu wil ik wat negatieven (van vroeger) inscannen en misschien zelfs uitprinten.

Omdat goede negatief-scanners nogal prijzig zijn zocht ik naar een alternatief, en ik heb heel wat info gevonden over het 'hoe & met wat'.

Ik zou natuurlijk het wiel opnieuw kunnen uitvinden, maar ik ben benieuwd wat andere tweakers voor resultaat hebben bereikt, en vooral 'hoe & waarmee'.

Let wel! ik heb het hier NIET over negatief-scanners.
Maar over een alternatieve (liefst goedkope) manier om negatieven met een normale flatbed in te scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36457

Kun je niet gewoon de negatieven inscannen en dan met een fotobewerking een negatief maken van de ingescande negatief??? Ik weet t niet, ik zeg maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Was dat maar waar, je moet met extra licht scannen en met verschillende layers in Photoshop de oranje kleur van je gescande negatief verwijderen.
Door het samenvoegen van vier layers (3 van de foto en 1 van een blanco stukje negatief, kom je een heel eind.
Al met al is het best moeilijk om de juiste kleuren te reproduceren zodat je foto er een beetje natuurgetrouw uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-07 23:45
hoef je maar 1x te doen, daarna photoshop script commando van maken, en batchgewijs laten draaien.

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yep, goeie tip . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb zelf een Canon Canoscan D660u. Kost zo'n 350 gulden, en kan naast A4tjes ook prima negatieven scannen. Kost zo'n 325-350 gulden geloof ik.

Nou heb jij al een flatbed. Enige wat ik kan aanraden om de hoogste resolutie te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30265

Ik denk niet dat dat kan met een gewone flatbed. Ik heb het zelf ook geprobeerd en de lamp is veel te fel, er is dus niks van de negatieven te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19056

HP heeft van die slideadapters voor scanners kost je iets van 80 piek, mooi resultaat (ook btw wel zelf te maken) gaat vooral om manipluren van sterkte van de lamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Wat dacht je ervan om ff naar de plaatselijke 1 hour shop te gaan en die foto's voor een paar pieken na te bestellen?
Kan je ze daarna prachtig op je flatbed inscannen.
Negatief scanner zijn zowiezo gewoon duur.
Er is een goedkope op de markt en dat is de PrimeFilm van ScanAce maar dat is echt een enorm kutapparaat vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat van die lichtsterkte klopt als een bus, en dat de scanner van binnen uit licht geeft is idd ook een nadeel.
Maar daar is een oplossing voor te bedenken.

1. een externe, (regelbare en fluoriserende) lamp moet het negatief van boven af verlichten.

2. De interne verlichting van de scanner is denk ik wel uit te zetten zodat je met met de externe lamp (alleen van boven af verlicht) kunt scannen en zo een veel hoger contrast krijgt.

Ik zit er over te denken een klein doosje te knutselen met bovenin een lampje en aan de onderkant een adapter (uitgesneden vierkantje ten grootte van 1 negatief).
En dat op de scanner te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:35
Ik heb een Philips scanner die ook negatieven kan inscannen. Het is de MicroTec V600 in een philips jasje. Zit achterop iets wat lijkt op een gamepoort.
Ik heb eens met zo'n echte Microtec + negatiefscan unit gewerkt en het werkt best wel relaxed. Ik heb het niet uitgeprint, alleen om ff te testen. Ik weet niet of ik ook last had van veel oranje kleuren.

* _JGC_ heeft deze scanner pas en heeft em eens eerder bij iemand geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parlor_Inventor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01-2023

Parlor_Inventor

I doubt, therefore I might be

Een diaduplicator aan een digitale camera zetten, vervolgens in photoshop (of psp of gimp of whatever) het resultaat uitelkaartrekken in drie of vier kleurlayers en dan klooien totdat je het goede resultaat hebt. Als je het door hebt kun je een macro'tje of een scriptje maken die het basiswerk doet, waarbij je later nog maar heel weinig zelf aan hoeft te passen aangaande de kleurbalans.....

Maar waarom moeilijk doen? Laat de foto's gewoon op 13x18 afdrukken (70 cent/afdruk ofzo) en scan ze in op een betere flatbed scanner.

...And the world goes on racing, like the world always will...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 04 december 2001 11:47 schreef Parlor_Inventor het volgende:
Een diaduplicator aan een digitale camera zetten, vervolgens in photoshop (of psp of gimp of whatever) het resultaat uitelkaartrekken in drie of vier kleurlayers en dan klooien totdat je het goede resultaat hebt. Als je het door hebt kun je een macro'tje of een scriptje maken die het basiswerk doet, waarbij je later nog maar heel weinig zelf aan hoeft te passen aangaande de kleurbalans.....
Dát is nog eens een goed idee zeg :)
Maar waarom moeilijk doen? Laat de foto's gewoon op 13x18 afdrukken (70 cent/afdruk ofzo) en scan ze in op een betere flatbed scanner.
Dat kan wel, maar is niet leuk . .
En een beetje klooien vindt ik leuker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakeend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-07 12:31

kwaakeend

Stadseend neemt snelgracht

De combi digitale camera en voorzet-stuk werkt helaas errug beroerd.

Voor kwaliteit scans ontkom je niet aan een negatief scanner (zag laatst een Nikon 8-) voor fl.1250 2e hands) of inderdaad de fotowinkel om de hoek met een printding-machine :9~

En ajb: geef geen geld uit aan dat PrimeFilm ding.. prul! |:(

Maar als je inderdaad lekker wilt experimenteren: gewoon doen! Als je werkt merk je pas wat een luxe dat is.. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 11:59 schreef kwaakeend het volgende:
De combi digitale camera en voorzet-stuk werkt helaas errug beroerd.

En ajb: geef geen geld uit aan dat PrimeFilm ding.. prul! |:(
Wat jammer nou, ik heb dat ding toevallig gisteren besteld :P
Ik zag dat ie toch 4.2 miljoen pixel produceert, das toch net zo goed als de gemiddelde hedendaagse Digitale Camera ?
Kan ik die MegaPixels vergelijken met die van een Digitale Camera of praat ik hier over 2 verschillende dingen :?

Ik vindt dat dingetje niet eens zo'n gek idee, lekker betaalbaar en 4,2 miljoen pixels.

En bovendien, als dat dingetje niet aan mijn verwachtingen gaat voldoen, dan gaat ie gewoon retour naar de winkel :)

En dan weten we dat ook weer :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Op woensdag 05 december 2001 13:52 schreef Braadkip het volgende:

[..]

Wat jammer nou, ik heb dat ding toevallig gisteren besteld :P
Ik zag dat ie toch 4.2 miljoen pixel produceert, das toch net zo goed als de gemiddelde hedendaagse Digitale Camera ?
Kan ik die MegaPixels vergelijken met die van een Digitale Camera of praat ik hier over 2 verschillende dingen :?

Ik vindt dat dingetje niet eens zo'n gek idee, lekker betaalbaar en 4,2 miljoen pixels.

En bovendien, als dat dingetje niet aan mijn verwachtingen gaat voldoen, dan gaat ie gewoon retour naar de winkel :)

En dan weten we dat ook weer :7
Ik werk zelf in een fotozaak en heb die primefilm mee naar huis genomen om te testen.
idd een prul.
Het handmatig invoeren is niet zo erg maar de kwakiteit is gewoon ruk. Je kan maar uit 4 verschillende merken films kiezen zodat ie het anders filtert. Maar een mooie kleur zal je nooit van het apparaat zelf krijgen.
Het grote verschil met de duurdere bijvoorbeeld Nikon scanners is dat de primefilm het negatief maar 1 keer inscant. daardoor zie je ook elk krasje en stofje.
De Nikon scant het negatief 3 keer in en gaat dan zelf retoucheren. Ziet er werkelijk altijd prachtig uit.
En dat 4,2 megapixel gedoe wil dus echt niks zeggen.
Net als met een digi camera, die kan ook wel 4,2 Megapixel zijn maar als je er gewoon een kutlens op hebt zitten ziet het er nog altijd niet mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
You got point . . :)

Ik zou 'm vandaag binnen krijgen, als ik 'm morgen nog niet heb dan ga ik verder kijken voor een wat betere 2e hands denk ik . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakeend

kwaakeend

Bedacht me nog dat er enige tijd geleden een artikel in het Focus (foto magazine) gestaan heeft (beschikbaar in veel bibliotheken :)) over dig. camera + voorzetstuk.

Zie ook: www.focusmedia.nl (http://www.focusmedia.nl/tests/index.html?hardware)

Die PrimeFilm is er ergens ook getest.. en inderdaad: terugsturen, zonde van je geld. Als je eenmaal het resultaat van een echte negatiefscanner hebt gezien.. stuur anders even een mailje, stuur ik je wel een voorbeeld.. up to 30mb als je wilt ;) (en nee, ik heb geen aandelen :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 06 december 2001 12:45 schreef kwaakeend het volgende:
Bedacht me nog dat er enige tijd geleden een artikel in het Focus (foto magazine) gestaan heeft (beschikbaar in veel bibliotheken :)) over dig. camera + voorzetstuk.

Zie ook: www.focusmedia.nl (http://www.focusmedia.nl/tests/index.html?hardware)

Die PrimeFilm is er ergens ook getest.. en inderdaad: terugsturen, zonde van je geld. Als je eenmaal het resultaat van een echte negatiefscanner hebt gezien.. stuur anders even een mailje, stuur ik je wel een voorbeeld.. up to 30mb als je wilt ;) (en nee, ik heb geen aandelen :D)
Ik krijg 1 dezer dagen een WERKEND e-mailadres van Chello en dan wil ik heel graag zo'n 30MB scannetje van je.

Toppie!

Ik denk dat ik maar even verder kijk dan mijn snavel lang is, dwz: ik heb dat scannertje afbesteld.

(Ik was weer eens wat te impulsief met bestellen |:( . . . heb ik wel vaker last van :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakeend

kwaakeend

Ik ben volgende week een leuk :? project aan het afronden :Z , en ben dus niet veel online.. stuur even een mailtje!
Meteen eens even die emailbox van je testen >:) ;)
Pagina: 1