Single SCSI VS raid 1+0 IDE. (gaan we weer :))

Pagina: 1
Acties:

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 17:43
Ik weet dat er al vele topics zijn geweest over het SCSI VS IDE verhaal :Y) maar ik wil bij deze toch nog een topic openen omdat ik het idee heb dat er aardig wat veranderd is.

Mijn situatie + vraag:
Ik wilde eerst gaan upgraden naar een Tekram U160 controler (600 piek) + een Maxtor Atlas 10K III :9~ 36,7 gig (1100 piek).
en in dat geval ook mijn cd speler upgraden naar een scsi variand.
Dit vooral vanwege het multitasken en de hogere betrouwbaarheid van een SCSI HD.

Maar nu zit ik er toch over te denken om het maar bij een ide systeem te houden (oa door de prijs.)
En dan een RAID 1+0 setup te gaan draaien (dmv een onboard raid controler) met 4* Maxtor 40gig D740X 7200rpm (1100 piek, dus goedkoper als je de controler mee rekend, en meer opslag)
Dan heb ik in ieder geval minimaal de betrouwbaarheid (misschien nog wel betrouwbaarder) van scsi omdat de eventueel snellere uitval van een ide had word opgevangen door de mirror.
En ik denk dat bij zo een setup in veel situaties de snelheid ook wel te vergelijken is met een scsi setup.

Alleen het grootste struikelpunt blijft dan nog het multitasken... ik kan mij namelijk best wel vaak ergeren als ik moet wachten op mijn cd speler of dat mijn halve pc hangt omdat ik aan het kopieren ben IE + Outlook + Lightwave tegelijk open (dit in win2k pro met 320mb)

Wie heeft het doorslaggevende argument ?

Verwijderd

je reactietijd bij IDE(raid) wordt niet sneller.
SCSI heeft in het algemeen kortere reactietijd, en de disconnect feature, waardoor je systeem veel sneller reageert.

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-04 22:46

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

SCSI wordt normaal voor servers gebruikt dus die HD's die zijn meestal goed spul. Verder is het zo dat met scsi de rest van het systeem niet zo belast wordt met data.

* reddog33hummer is een scsi fan

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:59
Ik heb hiero een IDE stripe met twee Maxtor DM+45's (@ FastTrak100) en in m'n andere bak twee losse Maxtor Atlas 10K III's (@ Tekram U2W). De Atlassen zijn per stuk duidelijk rapper en meer 'snappy' dan de IDE stripe (zowel in de praktijk als met de HDTach test). Alleen moet je je afvragen of het de meerprijs waard is; zelf vond ik van wel, maar da's naast het snelheidsvoordeel (ik doe ook vrij veel dingen naast elkaar) ook omdat m'n bak één van m'n hobby's is :) (als het geen hobby was had ik het niet gedaan)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Wild pigeon
Op maandag 03 december 2001 18:58 schreef abbadon het volgende:
Ik heb hiero een IDE stripe met twee Maxtor DM+45's (@ FastTrak100) en in m'n andere bak twee losse Maxtor Atlas 10K III's (@ Tekram U2W). De Atlassen zijn per stuk duidelijk rapper en meer 'snappy' dan de IDE stripe (zowel in de praktijk als met de HDTach test). Alleen moet je je afvragen of het de meerprijs waard is; zelf vond ik van wel, maar da's naast het snelheidsvoordeel (ik doe ook vrij veel dingen naast elkaar) ook omdat m'n bak één van m'n hobby's is :) (als het geen hobby was had ik het niet gedaan)
Dat is nou een antwoord waar ik wat aan heb :) !

Nog meer mensen die deze ervaring delen ?

PS: Vinden jullie dat scsi cd-rom spelers/writers ook het geld waard zijn ?

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-04 16:00

SiGNe

Ook hoi!

SCSI heeft ook als voordeel dat de processor niet belast wordt als er van en naar de schijven geschreven wordt.

Ik heb zelf een mixed systeem met 2x6,4GB IDE 1x20GB IDE en 1x9,1GB UW-SCSI en Plextor 4x12 SCSI brander (Morgen heb ik als het goed is m'n Plextor 12x10x32 SCSI brander binnen)
Ik brand altijd van m'n SCSI harde schijf naar m'n brander en ik kan daarnaast nog alles doen zonder dat ik een onderzetter aan het maken ben.
Zo heb ik zelfs een keer een cd gebrand tijdens het rippen van een DVD naar DivX.
Voordeel is ook dat je geen IDE kanaal kwijt bent aan je brander en dus weer een extra (IDE) harde schijf kan aansluiten.

Niet?
[Specs]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:50

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je zou op StorageReview eens de resultaten uit de Promise SuperTrak SX6000 en 3ware Escalade 7410 reviews met de resultaten van de Atlas 10K III uit de benchmark database kunnen vergelijken. Wat ik kan herinneren is dat IDE RAID (met een high-end controller) nog veel moeite heeft om een enkele SCSI schijf bij te houden. De transfer rates zijn natuurlijk wel lekker hoog, maar omdat de toegangstijden van IDE RAID bout blijven presteren de SCSI schijven beter als er veel random van schijf gelezen wordt.

• Wild pigeon
Ik denk dat ik voor SCSI ga..... *D

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
IDE doet tegenwoordig nix onder voor SCSI. het enige nadeel wat IDE heeft is dat je nog geen 10K en 15K RPM disks hebt.

Ik merk echt geen verschil tussen processorgebruik bij het lezen van mn plex SCSI-CD of mn lite-on IDE fikker.

Overigens kan ik wel zeggen dat mn Seagate Barracuda ATA III en IV in RAID-0 jaloers zijn op de U-SCSI disk in mn server (maar een 4,5'je, maar wel lekker rap)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:50

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

IDE doet tegenwoordig nix onder voor SCSI. het enige nadeel wat IDE heeft is dat je nog geen 10K en 15K RPM disks hebt.
Qua snelheid merk je waarschijnlijk weinig verschil als je een identieke 7200rpm schijf met een SCSI en IDE interface zou uitrusten, maar SCSI heeft nog steeds erg veel praktische voordelen. Het kan aan mij liggen, maar ik heb altijd ruzie met te korte IDE kabels in fulltowers.

Zollang IDE schijven niet op 10.000 en 15.000 toeren draaien (vooral dat laatste zie ik niet snel gebeuren) zijn IDE schijven wat betreft prestaties niet vergelijkbaar met SCSI schijven.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb ruzie met lange SCSI kabels in een miditower :)

Probleem met add-in SCSI kaarten is dat je kabels zo leuk over je videokaart en processor heen gaat leiden als je een korte versie hebt.

Heb zelf een lange versie voor 8 devices (ja, een controller is ook een device), die heb ik geround en van onder uit m'n systeem helemaal naar boven vastgezet, zodat ie nix meer in de weg zit :)

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:09
In jou geval zal ik voor SCSI gaan omdat je geen hardwarematige kwaliteits IDE RAID controller koopt.

Maar als het voor bijv. puur veel data uitlezen, schrijven, verplaatsen etc. is ga dan voor een Promise/3Ware controller. Ga je gegarandeert veel harder.

Alleen beetje applicaties draaien & fikken is toch met SCSI lekkerder.

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

• Wild pigeon
Thanks iedereen!

Het word een SCSI setup

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Dat was je waarschijnlijk toch al van plan ....

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Pagina: 1