[cm] Rheobus met voltmeter

Pagina: 1
Acties:

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 10:22
* Dala heeft een voltmeter (analoog) gevonden die bijna percies in een 51/2inch slot past,
nu wil ik die dus bij mijn rheobus(Wat is een Rheobus?) gaan doen om af te meten hoeveel volt op elke Fan staat (een mutiple switch ertussen)

maar hoe doe ik dat nou, want al ik er 12v op zet geeft ie zonder fan 12 aan, maar als de fan eropkomt word het alweer 2 v minder, wiet weet een schema om dit af te meten??

alvast bedankt :)

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
je moet hem parallel zetten met je fan

en je moet wel een goeie rheostats (gewoon potmeters toch?) anders krijg je een vies verbrand geurtje te ruiken.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 08:57

DaRoot

Some say...

De fan zal dan waarschijnlijk zodanig stroom wegtrekken, dat de spanning die dan over de potmeter (de variabele weerstand dus) valt, iets groter wordt. De potmeter zal dus waarschijnlijk nooit een weerstand van 0 ohm bereiken. Het lijkt me sterk dat je voeding door 1 fan 2 volt naar beneden klapt.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Dala
Op maandag 03 december 2001 15:51 schreef Clithopias het volgende:
je moet hem parallel zetten met je fan

en je moet wel een goeie rheostats (gewoon potmeters toch?) anders krijg je een vies verbrand geurtje te ruiken.
ik had het zo gedaan:
code:
1
2
3
------|---------|
   voltmeter   Fan
------|---------|

zal het daar misschien aan ligggen?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Zoals jij hem aangesloten hebt, zit hij precies goed..

Je meet dus ook het voltage over de fan (en dan ga ik er wel vanuit dat die meter dus goed is!)

Dus misschien zakt ze spanning in door die overmaatste potmeter..

• Dala
Op maandag 03 december 2001 16:01 schreef Twynn het volgende:
Zoals jij hem aangesloten hebt, zit hij precies goed..

Je meet dus ook het voltage over de fan (en dan ga ik er wel vanuit dat die meter dus goed is!)

Dus misschien zakt ze spanning in door die overmaatste potmeter..
nou ook zonder die potmeter gebeurt dat

Verwijderd

Ehm, dan moet je toch nog eens je bedrading nalopen. Of haal die pot er eens tussenuit (sluit 'm kort): dan moet er wel 12V overheen staan.

• Dala
Op maandag 03 december 2001 17:49 schreef DaBit het volgende:
Ehm, dan moet je toch nog eens je bedrading nalopen. Of haal die pot er eens tussenuit (sluit 'm kort): dan moet er wel 12V overheen staan.
heb ik gedaan, nou eigenlijk hbe ik he aan mijn 12v accu oplader gehangen, die deed percies het zelfde?
Pagina: 1