Toon posts:

[OC] Unlocken XP met een soldeerbout

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In een ander topic heb ik hier al van een iemand antwoord op gehad, maar ik vraag het voor de zekerheid even in het algemeen.

Zoals jullie waarschijnlijk is opgevallen krijg ik mijn XP niet geunlocked door traditioneel met plakband en zilverlijm aan de gang te gaan. Da's een nogal frustrerende zaak, want ik wil gewoon die 12.5x multiplier aan de gang hebben.

Nu, aangezien ik elektroboer ben en geen kitspuitende bouwvakker, en ik wat meer vertrouwen heb ik een soldeerverbinding dan in die rare zilverlijm, wilde ik eens een poging gaan doen om gewoon draadjes over die bruggen te stoken. In vergelijking met sommige SMD elektronica heb je op die XP zeeen van ruimte om te solderen, en je hoeft ook die gaatjes niet dicht te gooien om te voorkomen dat er zilverlijm inloopt.

Maar ik ben bang voor 2 dingen:
- Als die gouden vlakjes dun genoeg zijn, dan legeren ze gewoon met het tin, en ben je je gouden vlakjes kwijt. Hoe zit dat bij de XP? Zijn ze dik genoeg om te kunnen solderen?
- De package is tegenwoordig van een 'organisch materiaal' ipv oud & vertrouwd keramiek. Kan dat spul tegen 250+ graden?

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 14:08

Rick2001

9950X delidded en direct die

Ik betwijfel ten zeerste of iemand hier deze methode al heeft toegepast op een Athlon XP.
Je zou de eerste zijn met deze, misschien wel doorbraak. ;)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Je hebt vast de guide op Toms Hardware wel gezien, dat lijkt me toch goed te doen. Waarom zulke risico's nemen met een soldeerbout? Het lijkt mij dat de temperaturen van een gewone soldeerbout te hoog zijn voor de xp. Misschien kun je eens een proefje nemen door de bout tegen de zijkant van de proc te houden. Kijken wat er gebeurt.
Ik heb inmiddels je andere topic ook gelezen, dus bovenstaande is al achterhaald. Ik zou eerst de boel eens doormeten. En je proc in een ander mobo proberen.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 23:07
Ik zou toch eerst je processor op een ander moederbord testen voordat je gaat solderen.
Ik heb op een forum wel gelezen dat iemand het gedaan had maar ik denk dat die maar wat zat te lullen. Op een thunderbird kan het wel dacht ik, maar met een XP lijkt het mij gevaarlijker.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Verwijderd

Topicstarter
Gevaarlijk is het zowiezo. Maar als ik oppas, dan is het ergste wat er kan gebeuren het beschadigen van die L1 bruggen. Dat heeft als gevolg dat ik niet meer met het mobo de multiplier in kan stellen. En dan ben ik net zover als ik nu ben :(

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:00
Mail anders ff één of andere computerboer of zij nog een kapotte XP in voorraad hebben om daarbij te controleren of de XP proc de temperatuur aan kan.

Taal fouten inbegrepen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Computerboeren sturen kapotte procs ook terug naar de groothandel...

• The-Source
Het was maar een suggestie.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:18
Op maandag 03 december 2001 15:47 schreef klaasbram het volgende:
Het was maar een suggestie.
en dan nog... op een kapotte cpu proberen kun je niet proberen of het nu werkt >:)

https://wren.co/join/Devian

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10-2024

cool0

NIET DOEN! soldeerbout is veels te heet waardoor alles in de cpu te warm word hebben het hier een keer met een hdd geprobeerd wat te solderen de ic daarop werd ook te heet en hdd was helemaal kaduk :)

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Ik denk dat het idd niet zal lukken, want voordat je iets op de bruggen kan hechten met een soldeerboutje moet het minimaal een graadje of honderd zijn... Daar kan een xp niet echt tegen denk ik zo :P

• The-Source
Op maandag 03 december 2001 15:50 schreef skinhead het volgende:

[..]

en dan nog... op een kapotte cpu proberen kun je niet proberen of het nu werkt >:)
Nou een kapotte is mooi om te testen of het niet te heet is.

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Op maandag 03 december 2001 15:52 schreef cool0 het volgende:
NIET DOEN! soldeerbout is veels te heet waardoor alles in de cpu te warm word hebben het hier een keer met een hdd geprobeerd wat te solderen de ic daarop werd ook te heet en hdd was helemaal kaduk :)
ik heb weleens op een HD een SMD diode vervangen, ging perfect, HD werkt nog steeds... :)

• Demo
  • Laatst online: 14-05 12:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Over unlocken met een soldeerbout mag je het hier niet meer hebben, 't is geen Die-Hard Overclocking forum meer ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid: solderen kan ik wel. De truuk met gevoelige onderdelen zit 'm meestal in snel solderen. Daarom ben ik ook niet zo'n fan van kleine, dunne puntjes. De warmteoverdracht gaat gewoon te langzaam, waardoor het component te warm word, en overlijd. De standaardpunt op de meeste elektronica soldeerbouten is klein genoeg om fijne SMD elektronica veilig mee te solderen. Mits je weet wat je doet, uiteraard.

Voor de XP zou de procedure als volgt zijn: men neme een enkel adertje uit een stukje flatcable, wat alvast voorvertint wordt. Vervolgens doe je wat vloeimiddel op de gouden pads, je legt de reeds vertinde draad erop, en tikt het zaakje kort aan met de bout. Het vloeimiddel+reeds aanwezige tin verzekert zo een snelle, goede verbinding. Het restant van de draad snij je weg met een scherp mesje. Ik ben overigens geen fan van alleen een soldeerbrug.

Als het substraat tegen een korte verhitting kan (iets korter dan een seconde is waarschijnlijk voldoende), en de goudvlakjes legeren niet weg, dan is er geen probleem.

Laat ik de legeer-vraag eens anders stellen: op de TBird gaat het wel goed, dat solderen. Zijn de gouden vlakjes van de XP dunner dan die op de TBird?

Demoniac:
Oei, 10 punten onder de gordel ;)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Een normaal mens zou ik het niet aanraden, maar bij jou ligt dat anders.

Het lijkt me niet dat de boel nu dunner is. Enige nieuwe "feature" is de sloot in het midden.

Mij valt overigens ook iedere keer op dat die L1 bruggen en andere bruggen best wel een eind uit elkaar liggen, met een stomp potlood lukt het nog (behalve natuurlijk de XP)

Persoonlijk zou ik zeggen: Go for it. Het substraat zou er tegen moeten kunnen, zelfs als het gewoon epoxy met bijv vlas (geen glas) is, dan nog moet kortstondig 200 graden geen probleem zijn. Zelf hebben ze er ook al heel wat aan moeten rommelen, voor het "processor" genoemd mag worden.

GO Dabit, GO !!

Verwijderd

moet lukken denk ik.

good luck

• Demo

Demo

Als je die draadjes er op gesoldeerd hebt (en foto's gemaakt hebt natuurlijk!!!), ga je ze dan ook nog 'borgen' met blanke lak oid?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• Devian
  • Laatst online: 10:18
Op maandag 03 december 2001 15:54 schreef klaasbram het volgende:

[..]

Nou een kapotte is mooi om te testen of het niet te heet is.
Je kunt pas zien als het te heet is geweest als je de pc opstart ( d8 ik zo )

https://wren.co/join/Devian

• Demo

Demo

Op maandag 03 december 2001 21:01 schreef skinhead het volgende:

[..]

Je kunt pas zien als het te heet is geweest als je de pc opstart ( d8 ik zo )
Als het kunststof van de behuizing begint te smelten/roken/branden/stinken, dan weet je ook dat het niet kan... :P

Verwijderd

Ik heb zelf al 2 dagen geleden de bout erop geleg.
Is zo'n 25watt weller boutje met een klote punt...ik wilde alleen de puntjes vertinnen. Dat is zeker weten gelukt, alleen had ik de pecht dat ik de eerste keer mijn lijm tussen 2 lijnen van puntjes wilde wegkrassenen...toen ineens die gouden laat erdoorheen zichtbaar werd...

Tja...nu werd dat ook meegesoldeerd en mijn proc deed het niet meer!...ik heb dus met een ZEER scherp mesje de boel nog los kunnen krijgen, maar doordat ik de eerste keer dus met dat mesje heb gesneden kan ikhem noooooit meer overclocken!!!!

Maar het is ZEKER mogelijk die pinnen te solderen!

Verwijderd

Topicstarter
Mooi. Dan ga ik dus gewoon dat ding dichtsolderen. Dat zie ik al meer zitten dan dat geklungel met lijm (Gezegde onder bouwvakkers: Waar het verstand ophoud, daar begint de kitspuit)

Uiteraard zal ik wel wat foto's maken.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:19
Op dinsdag 04 december 2001 12:35 schreef DaBit het volgende:
Mooi. Dan ga ik dus gewoon dat ding dichtsolderen. Dat zie ik al meer zitten dan dat geklungel met lijm (Gezegde onder bouwvakkers: Waar het verstand ophoud, daar begint de kitspuit)

Uiteraard zal ik wel wat foto's maken.
Kit heerscht, daarmee kan je het net laten lijken alsof het zo hoort wat je gedaan hebt :P

BTW: ik ken die L1 bruggen niet, maar is het niet mogelijk om er alleen een druppie soldeer op te laten vallen? Dan is het maar heel kort heet en heb je toch een goed contoct (vooropgesteld dat je het van te voren goed hebt schoongemaakt en evt iets soldeervet erop hebt gedaan)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, de afstand tussen de bruggen is te groot om snel een soldeerbrugje te leggen. Gewoon een dun draadje gebruiken in combinatie met wat extra vloeimiddel op de pads, dan weet je zeker dat je snel en doeltreffend die verbindingen kunt leggen.

• DaManiac
  • Laatst online: 10-05 23:24
gebruik wel dunne draadjes want de weerstand mag niet te hoog worden!!

Voorde rest: Tinnen en pics posten!!! :)

Verwijderd

Ik heb wel eens geprobeerd op mijn Duron te solderen, het gevolg is dat enkele eilandjes verdwenen zijn, mijn Duron 750 gaat niet hoger meer dan 850 en mijn voltage krijg ik niet meer op 1.85 volt hij draaid op 1.59.

Ik had het trouwens daarna met zilverlijm geprobeerd. De zilverlijm was best oud dus ik moest het verdunnen met Ether. Nou is er helemaal nauwelijks nog iets van die eilandjes over :(

• Robber
  • Laatst online: 13-05 21:37
Heb mee zitten lezen.

En HEEL VEEL Suc6!!!

en als het lukt: FOTO'S!!!!

McLaren \o/

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:20
Op dinsdag 04 december 2001 12:57 schreef DaManiac het volgende:

Dunne draadjes en een lage weestand?

Hoe dikker de draad, hoe lager de weerstand.
Enne: als potlood kan, waarom dan geen flatcable draadjes?

Verwijderd

Topicstarter
foto's komen van 't weekend wel ofzo. Eerst Sinterklaas. Met gedichten en surprises enzo.

Verwijderd

zucht... hoe denk je dat ze die IC's erop gekregen hebben dan??

• Demo

Demo

Op dinsdag 04 december 2001 13:56 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

zucht... hoe denk je dat ze die IC's erop gekregen hebben dan??
Niet met een soldeerbout... :)
Wordt in een soort oven gedaan, geloof ik.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:49
Ja, maar die oven is ook warm genoeg om soldeer te laten smelten...

• Demo

Demo

Op dinsdag 04 december 2001 19:39 schreef hielko het volgende:
Ja, maar die oven is ook warm genoeg om soldeer te laten smelten...
Ja... uuh... ik ben ook geen SMD soldeerder :P

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 13:15 schreef _JGC_ het volgende:

[..]

Dunne draadjes en een lage weestand?

Hoe dikker de draad, hoe lager de weerstand.
Enne: als potlood kan, waarom dan geen flatcable draadjes?
Heb geen ervaringen met unlocken, maar wel mijn soldeerdiploma :)

Ik zou alleen geen flatkabeldraadjes kiezen. Ga voor spoeldraad! (draad waarvan een spoeltje in een ontvanger is gemaakt. Gebruikte dit vroeger op mijn werk om b.v. onderbroken printsporen te repareren. Voordeel is zeer dun en geisoleerd d.m.v. een soort coating. Deze kan je er heel makkelijk met een mesje afkrabben en dan hou je een mooi "brugdraadje" over. En ach weerstand van de draad, is no problemo. Weet niet of je wat aan mijn info hebt maar in elk geval suc6

• P5ycho
  • Laatst online: 08:45

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
Wazig! Ze zeggen daar dat het soldeer niet pakt op de gouden pads. Vreemd..

Verwijderd

Als het je gelukt is en je hebt plaatjes gemaakt, mag ik die dan publiceren op mijn website?

En succes. Moet wel lukken. >:)

Verwijderd

Topicstarter
Dat mag wel, mits mijn naam eronder staat. Kijk ook even of je plaatjes wilt gebruiken van http://dabit.trybit.com, en mail er dan even over (dabit@trybit.com)

offtopic:
je intro laad niet onder Linux/Netscape met flash 5.0
Zal wel een MIME type probleem zijn. Niet echt naar gekeken.

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-03 09:04
Ikzelf heb ook al zo 4 procs geunlocked. 2 Durons en 2 Athlons. Werkte perfect gewoon solderen. Et is niet zo moeilijk als et lijkt vind ik. Het is van die 4 keer niet 1 keer fout gegaan. En al had ik een xp had ik em nu ook gesoldeerd. Maar kep er effe geen geld voor. 1 ding stabiele hand is wel nodig maarja ik begrijp uit je post dat je die wel hebt.

https://www.afrikareisopmaat.nl

• hightower
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2024
Dan doe je volgens mij iets niet goed, want ik heb een keer perongeluk een paar pinnetjes van de IDE gesloopt. Ik heb je eraf gehaalt, netje recht gebogen en weer vast gesoldeerd. Doet het weer foutloos op ATA-100 in RAID0.
Dus moet best kunnen. En wat die proc betreft, probeer eens een kapotte geunlockte proc van einsteyn(zo het die shop toch?) te krijgen. Dan kun je testen. Die lui sturen zo'n ding vast neit terug :o

specs: Sun Workstation Server Router Laptop

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 12:26 schreef Magic_Mirage het volgende:
Ikzelf heb ook al zo 4 procs geunlocked. 2 Durons en 2 Athlons. Werkte perfect gewoon solderen. Et is niet zo moeilijk als et lijkt vind ik. Het is van die 4 keer niet 1 keer fout gegaan. En al had ik een xp had ik em nu ook gesoldeerd. Maar kep er effe geen geld voor. 1 ding stabiele hand is wel nodig maarja ik begrijp uit je post dat je die wel hebt.
Het blijkt maar weer dat je echt nog nooit een xp van dichtbij hebt gezien, want dat is even wat anders als een athlon of duron!!!

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 10:18 schreef DaBit het volgende:
Wazig! Ze zeggen daar dat het soldeer niet pakt op de gouden pads. Vreemd..
Het pakte bij mij wel dabit, maar niet alleen de pads dat was het probleem!!! PS zou je wel vloeimiddel gebruiken bij zulke kleine koperen pads ivm corrosie!!!!

PS ik heb een lombe rotbout, maar heb wel mijn GF2 GTS gecastreerd (filter eraf en omleiding erop)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 december 2001 12:45 schreef igor het volgende:

[..]

Het pakte bij mij wel dabit, maar niet alleen de pads dat was het probleem!!! PS zou je wel vloeimiddel gebruiken bij zulke kleine koperen pads ivm corrosie!!!!
Ik ga echt geen S39 op mijn proc gooien hoor!
Het vloeimiddel dat ik gebruik is ongeveer hetzelfde als wat er binnenin elektronicasoldeer zit. Alleen kun je dan wat vloeimiddel aanbrengen, de draad erop leggen, even met de bout verhitten, en dan zit je verbinding. Je hoeft dan geen tin meer toe te voegen als je al aan het solderen bent. Voor extreem fijn soldeerwerk werkt deze methode een stuk beter, want je hoeft ook maar heel kort te verhitten.
PS ik heb een lombe rotbout, maar heb wel mijn GF2 GTS gecastreerd (filter eraf en omleiding erop)
Ik heb ook een lompe bout (de schacht van de soldeerpunt is 6mm dacht ik), maar ik kan er zo'n beetje alles mee solderen. Het enige probleem dat ik met die bout heb is dat-ie niet goed uitgebalanceerd is.
De Engelsen hebben daar trouwens een mooi spreekwoord over:
It's a poor workman who blames his tools

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 14:10 schreef DaBit het volgende:

[..]

Ik ga echt geen S39 op mijn proc gooien hoor!
Het vloeimiddel dat ik gebruik is ongeveer hetzelfde als wat er binnenin elektronicasoldeer zit. Alleen kun je dan wat vloeimiddel aanbrengen, de draad erop leggen, even met de bout verhitten, en dan zit je verbinding. Je hoeft dan geen tin meer toe te voegen als je al aan het solderen bent. Voor extreem fijn soldeerwerk werkt deze methode een stuk beter, want je hoeft ook maar heel kort te verhitten.
[..]

Ik heb ook een lompe bout (de schacht van de soldeerpunt is 6mm dacht ik), maar ik kan er zo'n beetje alles mee solderen. Het enige probleem dat ik met die bout heb is dat-ie niet goed uitgebalanceerd is.
De Engelsen hebben daar trouwens een mooi spreekwoord over:
It's a poor workman who blames his tools
Hahahhaaaha.....yep!!!

6mm ja ik heb dezelfde...alleen puntje moet even geslepen worden..dan kan ie weer 1soldeer actie mee >:)

Laat ff weten hoe het gegaan is...

Verwijderd

Topicstarter
van 't weekend op z'n vroegst. De rest van de week zit alweer vol.

Verwijderd

Hey dabit...

je komt niet echt onwijs hoog he....??? is dat juist door die fsb die je zo hoog hebt staan???
enneeeh...je temps???

Verwijderd

Laatmaar hier stond niet veel nuttigs geloof ik.

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 15:49 schreef Sidewinder het volgende:
Laatmaar hier stond niet veel nuttigs geloof ik.
En zo maak je het niet interessanter

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Op dinsdag 04 december 2001 19:44 schreef Demoniac het volgende:
Ja... uuh... ik ben ook geen SMD soldeerder :P
Nou, daar wil ik wel even op inhaken en een stukkie over schrijven...

Ik neem als voorbeeldje even dat printplaatje van een HD. Die wordt met een of ander CAD programma ontworpen en vervolgens gefabriceerd (Tegenwoordig min. 4 layers+). De top en bottom-layer zijn dan dus uitge-etst uit koper. Vervolgens wordt er een dun laagje nikkel aangebracht, gevolgd door goud (goud hecht niet zo mooi op koper).

Vervolgens worden ze naar een fabrikant gebracht (bijvoorbeeld Kitron ASA -sorry voor de spam, maar je moet toch wat-. Daar aangekomen wordt er met een masker soldeerpast op aangebracht; Dat wordt gedaan met een stalen plaat waarin gaatjes zijn gemaakt die precies op de soldeereilandjes vallen. Er wordt een kwak soldeer neergegooit en gaat vervolgens een soort wisser (ruitenwisser of zo'n vloertrekker) overheen. Als vervolgens de plaat wordt verwijderd, ligt er op elk eilandje een beetje pasta ter dikte van de plaat. (Ik geloof dat t-shirts ook zo bedrukt worden). Die soldeerpasta bestaat trouwens uit 75% flux en 25% tinballetjes (groote <0,3mm) (o.i.d.).

Daarna gaat de printplaat in een pick-and-place machine. D'r heeft ooit eens een artikeltje op de voorpagina gestaan over zo'n machine. Die pakt een componentje en plaatst hem. (tot wel 90.000 componenten per uur!). Doordat de soldeerpasta wat kleverig is, blijven de componenten zitten.

Als laatste gaat de printplaat in een oven (goed gezegd Demoniac!). Daar wordt het bordje eerst 'langzaam' opgewarmd tot ongeveer 140C. Nu werkt ook de flux in de soldeerpasta. Vervolgens gaat de printplaat via een lopende band naar een volgende sectie waar de temperatuur ongeveer 240~260C is. Dit heeft als gevolg dat de componenten en pasta een temperatuur van ongeveer 200 graden bereiken. Doordat de pasta smelt bij 183C krijg je mooie solderingen. Vervolgens wordt het printplaatje snel afgekoeld en KLAAR!

(8>
Nog even wat extra gebral: Solderen op goud is wel goed mogelijk. Voor een supermooie verbinding moet je eigenlijk het kopervlak vertinnen en vervolgens met Wick (van dat tapeachtige spul) alles verwijderen. Nu is het padje mooi vertint en klaar voor soldering.

Organisch materiaal voor de drager ou in pricipe niets uit moeten maken voor je solderingen. Het grote nadeel van organisch t.o.v. keramisch is dat keramisch veel beter warmte geleid. MAAR bij solderen is dat een voordeel omdat je niet zo lang hoeft te stoken om een klein plekje warm te krijgen.

Nog meer weten? Je vraagt maar raak!

Verwijderd

des te dunner een draad, des te hoger de weerstand :D

edit: damn, was ook al gezegd :(

interessant stukje trouwes AcouSE!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Uh, je moet toch wat... trouwens over organische en keramische substraten ga ik ook nog eens een stukje brallen, da's ook best leuk. Alleen nog even het juiste topic afwachten.

Verwijderd

Topicstarter
AcouSE:

Yup, nog een vraag: Bij welke temperatuur beginnen er dingen te beschadigen in de buurt van die gouden pads? Ik ken namelijk dat hele organische materiaal niet. Het is erg klein, dus de temperatuur zal erg snel toenemen. Opzich een voordeel: je kunt lekker snel solderen, en dus hoef je weinig warmte toe te voegen, wat de kans op problemen minimaliseert.

Ik ben overigens benieuwd naar jouw stukje over die substraten...

[zeikmode]
De soldeerballetjes in pasta zijn wel wat kleiner dan 0.3mm hoor. Denk eerder aan 60-150um doorsnee, afhankelijk van de graad.
[/zeikmode]

• Matroxcool
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-05 18:04

Het lijkt me juist dat de weerstand hoger word wanneer je dunne draadjes gebruikt :?

• Hielko
  • Laatst online: 08:49
Op donderdag 06 december 2001 18:08 schreef Matroxcool het volgende:

[..]

Het lijkt me juist dat de weerstand hoger word wanneer je dunne draadjes gebruikt :?
Draadjes van 1 molecuul dik geleiden beter dan draadjes van een paar moleculen dik :P

<small>Dat meen ik me tenminste... weet het niet zeker</small>

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op donderdag 06 december 2001 18:20 schreef hielko het volgende:

[..]

Draadjes van 1 molecuul dik geleiden beter dan draadjes van een paar moleculen dik :P

<small>Dat meen ik me tenminste... weet het niet zeker</small>
Waarom zouden ze anders van die dikke kabels in hoogspanningsleidingen gebruiken. Weerstand neemt af bij grotere opp.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, en zelfs een draadje van enkele tientallen micron dik heeft een weerstand van <1 Ohm over die korte afstand. Lekker boeien dus...

• BOOTZ
  • Laatst online: 17-03 09:38
ik heb sinds gisteren een xp, die l1 bruggen zijn wel erg klein.
je moet wel een hele fijne soldeerbout hebben wil je niet alle bruggen in 1 keer aan mekaar vast maken...

suc6 iig en post je ervaringen nog even :)

Maak je eigen poll

Verwijderd

Topicstarter
Zo klein is mijn soldeerbout niet (60W, temperatuurgestabiliseerd). Godzijdank.

• Twynn
  • Laatst online: 14-05 10:48
Op vrijdag 07 december 2001 15:40 schreef BOOTZ het volgende:
je moet wel een hele fijne soldeerbout hebben wil je niet alle bruggen in 1 keer aan mekaar vast maken...
Valt op zich wel mee.. Zorgen dat er geen tin aan je soldeerbout zit, en wat flux gebruiken.. Dan is het niet zo'n probleem..

Verwijderd

Als ik dat zo hoor, met die moleculen en die draadjes, ben ik blij dat ik meer verstand heb van verzekeren...
( ;) Ik heb net m'n reisverzekering even geregeld met de Postbank.. ;) )

Dabit,
misschien een idee ?
Als je een soort koper raampje maakt, waar je de draadjes over heen soldeert, kun je dat raampje makkelijk over/op de CPU leggen zodat het draadje over de brug ligt, en dan solderen. Daarna losknippen van het raampje.
Je kunt het raampje waarschijnlijk wel vastplakken o.i.d. op de goede plek.

Voordeel is dat je dan niet vijf handen tekort komt, zoals ik meestal doe met dat soort dingen .. ;)

Verwijderd

Ha daar ben ik weer.
Solderen kan je makkelijk doen, snel solderen.
had mijn xp, ben naar de winkel gerent, kleinste soldeerpuntje gepakt, nog iets kleiner geslepen met de dremel, 2mm soldeer gepakt, en solderen, werkte perfect. Heb die xp alweer doorverkocht omdat ik geld nodig had voor het systeem hieronder :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb een poging gedaan. Resultaat: mislukt. Dat ligt niet aan het solderen, maar aan het feit dat 1 van de gouden padjes te ver heen was om er een draad op te kunnen bakken. Een resultaat van al die vorige lijmpogingen.

Helaas pindakaas: ik heb nu dus ook een nooit-meer-te-unlocken XP. Nouja, dan maar FSB overklokken. We pakken de soldeerbout wel weer bij de volgende XP.

Overigens: Het klopt dat het soldeer bijna niet pakt op die pads. Vraag me niet waarom. Ik had akelig veel moeite met het netjes vertinnen van die gouden pads. Wat overigens bij 9 van de 10 pads wel goed ging, alleen nummer 10 was te dood om er nog iets mee te kunnen.

Ik zou natuurlijk nog met de L6 en L7 bruggen kunnen spelen...... :)

• Tentacle1
  • Laatst online: 13-03-2025

Tentacle1

60% Puur Sap!

Op zaterdag 08 december 2001 18:00 schreef DaBit het volgende:
Bla bla bla bla bla... :P

Overigens: Het klopt dat het soldeer bijna niet pakt op die pads. Vraag me niet waarom. Ik had akelig veel moeite met het netjes vertinnen van die gouden pads. Wat overigens bij 9 van de 10 pads wel goed ging, alleen nummer 10 was te dood om er nog iets mee te kunnen.

Bla :)
Dat komt waarschijnlijk omdat de gouden contacten zijn geisoleerd met epoxyhars. (Het spul waarmee het koperdraad van spoelen is geisoleerd). Wat je kan doen is eerst dat laagje eraf krabben (1 keer een mesje erovereen lijkt me genoeg) en dan proberen te solderen. Najah, hebbie nu weinig meer aan, maar voor de volgende keer alvast :Y)

System specs

Verwijderd

Als je dunne draadjes gebruikt is de weerstand altijd hoger dan bij dikke graad als ik me niet vergis!!! :?

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Op donderdag 06 december 2001 15:33 schreef DaBit het volgende:
AcouSE:

Yup, nog een vraag: Bij welke temperatuur beginnen er dingen te beschadigen in de buurt van die gouden pads? Ik ken namelijk dat hele organische materiaal niet. Het is erg klein, dus de temperatuur zal erg snel toenemen. Opzich een voordeel: je kunt lekker snel solderen, en dus hoef je weinig warmte toe te voegen, wat de kans op problemen minimaliseert.

Ik ben overigens benieuwd naar jouw stukje over die substraten...

[zeikmode]
De soldeerballetjes in pasta zijn wel wat kleiner dan 0.3mm hoor. Denk eerder aan 60-150um doorsnee, afhankelijk van de graad.
[/zeikmode]
Allereerst: Gecondoleerd met je un-unlockbare XP, jammer dat het niet gelukt is.

Je hebt gelijk over die balletjes. Ik schreef dat verhaaltje ff uit m'n hoofd, en heb wat dingen door de war gehaald (heb overdag met flipchips gewerkt, ook balletjes daaronder). ISO-STD-type 4 heeft de volgende fomaten:
max 1% > 35um
min 90% 35-20 um
max 10% < 20 um

Op je eerste vraag: voor zover ik weet kun je gewoon solderen, zonder risico op beschadiging van het substraat. Ik moet wel toegeven dat ik alleen maar zeker weet dat 24 uur bij 150C permanente beschadegingen oplevert (en helaas is dat uit ervaring, bijna 100.000 piek schade - was niet mijn fout, ik was alleen diegene die het ondekte, en het is altijd de boodschapper die in eerste instantie de schuld krijgt :( )

Verwijderd

Ik heb ook een XP liggen (een 1600+ maar dat mag de pret niet drukken :P ), nog steeds geen koeler en toch wil ik iets doen :)

Unlocken met een soldeerbout zie ik wel zitten >:) . Ik heb ruime ervaring met SMD (de)solderen en zelf SMD PCB's maken...

Ik was het zo van plan:

eerst de L1-pads vertinnen. Uit deze thread zie ik, dat vertinnen moeilijk was. Ik ga daarom proberen om met een 0.4mm of 0.6mm printboortje met de hand heeeeel ligjes deze pads "op de schuren" (hopen dat mijn boortje niet hapt).

Daarna vertinnen die hap.

Dan draadjes uit een koperdraadje vissen, deze buigen zodat ik mini-brugjes krijg met een "platte krul" aan beide uiteinden. Deze platte krullen vertinnen.

Deze brugjes als laatste op de vertinde L1 pads leggen en heeel kort doorstoken aan beide zijden zodat het geheel vast komt te zitten.

als laatste: checken of de koeler de brugjes niet raakt, anders moet ik alsnog met allerlei secondelijm in de weer :r

Alleen zit ik met het dillema: Mijn XP is nog "maagdelijk", stel dattie DOA is... oeps dan heb ik een probleempie!

Pix post ik natuurlijk sowieso of het nu lukt of niet... *D

Iemand nog tips over deze aanpak?
Pagina: 1