Linux in netwerk configureren

Pagina: 1
Acties:

• mol99
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 18:36
Ik wil graag Linux gaan draaien op een oude computer. Ik weet zo'n beetje niets van Linux af maar ik wil het graag leren. Ik zat te denken aan het volgende scenario.

De computer wil ik in mijn slaapkamer neerzetten en daar Linux op installeren. Ik heb alleen erg weinig ruimte in mijn slaapkamer dus ik wil dat de pc daar maximaal een week staat. Lang genoeg om Linux Red Had te installeren. Dan wil ik de computer op aan m'n netwerk hangen en in een andere ruimte wegmoffelen zonder toetsenbord, muis en monitor.

Dan wil ik via de pc die in m'n slaapkamer staat en waar windows XP op draait in loggen op m'n Linux computer en deze verder configureren. Ik wil hier een mail, ftp, dns en webserver op gaan draaien. Gewoon om er mee te spelen niet omdat het echt super belangrijk is. Ik wil gewoon veel leren over Linux want ik vind het wel interessant.

Nu heb ik een aantal vragen over het bovengenoemde scenario:
1. Is het mogelijk om vanaf een windows computer in to loggen op Linux via een netwerk. Ik wil zowel in kunnen loggen met een GUI als met command line.
In het begin zal ik vooral de GUI nodig hebben en ik vraag me af of dit niet traag wordt via het netwerk. Het is een 100 M/bit netwerk.
2. Kan ik het inloggen in Linux via een netwerk vergelijk met inloggen op windows via een Terminal Client, het princip in ieder geval.
3. Geeft het geen problemen als ik mijn toetsenbord en muis uit de kast trek. Met Windows is het zo dat als je opstart je een keybord error krijgt. Zal ik dat met Linux ook krijgen en zo ja hoe kan ik dat dan het best oplossen?

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Wat wil je doen met Linux? Als je een firewall wilt maken, lijkt smoothwall me een leuke distro, die ook nog eens erg makkelijk te installeren is. De configuratie is volledig web-based, dus dat kan prima vanaf je windhoos bak.

Nog even je puntjes:
1. Kan prima. Moet je wel X voor Windows installeren, maar het Linux-deel van het verhaal is erg makkelijk. 100Mbit (dedicated?) is ruim voldoende, 10Mbit gaat zelfs al wel.
Echter, smoothwall hefet dit niet (maar dat heb je ook niet nodig dankzij de webinterface).
2. Uiteraard kan dat, pas een jaar of 10 ofzo. Onder Windows raad ik Putty aan.
3. Als je in je BIOS aangeeft dat-ie niet moet gaan zeuren als je geen toetsenbord en monitor hebt aangesloten, kan je je toetsenbord en monitor afkoppelen. Let op: PS/2 is niet hot-pluggable, dus terugstoppen gaat niet zomaar.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

Op maandag 03 december 2001 14:23 schreef ajvdvegt het volgende:
Wat wil je doen met Linux? Als je een firewall wilt maken, lijkt smoothwall me een leuke distro, die ook nog eens erg makkelijk te installeren is. De configuratie is volledig web-based, dus dat kan prima vanaf je windhoos bak.

Nog even je puntjes:
1. Kan prima. Moet je wel X voor Windows installeren, maar het Linux-deel van het verhaal is erg makkelijk. 100Mbit (dedicated?) is ruim voldoende, 10Mbit gaat zelfs al wel.
Echter, smoothwall hefet dit niet (maar dat heb je ook niet nodig dankzij de webinterface).
3. Als je in je BIOS aangeeft dat-ie niet moet gaan zeuren als je geen toetsenbord en monitor hebt aangesloten, kan je je toetsenbord en monitor afkoppelen. Let op: PS/2 is niet hot-pluggable, dus terugstoppen gaat niet zomaar.
add bij punt 3, in sommige gevallen wel..

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 14:23 schreef ajvdvegt het volgende:
Nog even je puntjes:
Ik heb nog nooit problemen gehad met m'n ps/2 muisje.
Dus wat Robbertb zegt: niet altijd.
Wil je met de gui werken, install dan ff VNCserver op je linuxdoos en de VNCclient op je Windowsbak.
Voor consolewerk idd PuTTY
Je 'firewall' kun je ook met iptables/ipchains doen en dat dan via webmin (webtool, totale config van je systeem) doen.
Heb ik zelf erg goeie ervaring mee. (uitgeklede versies van Webmin worden wel eens binnen bedrijven gebruikt voor het grafisch beheren van dhcp oid.)
suc6&have fun! en als je nog iets nieuws vind wat wel lekker werkt: posten die zooi! ;)

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik wil graag Linux gaan draaien op een oude computer.
Wat jij wil kan in principe. Of het in de praktijk werkt hangt af van je definitie van "oude computer". Als je er een GUI op wil gaan draaien dan is het niet zo fijn als je dat op een langzame 386 met 8Mb intern geheugen probeert te doen. Maar het kan meestal wel :)

• mol99
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 18:36
Het is niet zo'n hele oude pc. Het gaat om een Compaq Pentium 150 met 64 MB intern geheugen.

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Pagina: 1