'IT' (Ginger) eindelijk onthuld

Pagina: 1
Acties:

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Eindelijk is het dan zo ver.. het mysterieuze apparaat is onthuld.. en het is eigenlijk best wel stoer.

Hier een uitgebreid artikel erover (zeker wel interessant om te lezen): http://www.time.com/time/business/article/0,8599,186660-1,00.html
En een klein flash-presentatietje: http://www.time.com/time/2001/segway/index.html

Volgens mij heeft dit ding, nadat de prijs wat gezakt is best wel kans om een hit te worden. Het is gewoon ideaal voor de afstanden die net iets te ver zijn om te lopen maar waarbij je geen fiets mee kan nemen. Hij ziet er ook vrij compact uit dus dan kun je hem ook makkelijk meenemen.

Wat denken jullie ervan? Als iemand trouwens nog andere links heeft (filmpjes!) mag je die ook wel posten.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 16:08
Cool ding..

ik denk alleen dat het net zo gaat als de electrische step: leuk, maar geen hit.

ik zie mezelf ook niet rondrijden op zo'n ding, waar laat je hem bijvoorbeeld? hoe zet je hem op slot?

En een fiets is nog altijd goedkoper, gezonder, en (waarschijnlijk) sneller (alleen zijn amerikanen te lui om te fietsen, dus daar zou het misschien nog wel kunnen lukken)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Nou tja tis inderdaad een leuke uitvinding maar of het zal aanslaan :? dunno.

Verwijderd

in de bedrijfsmarkt is het heel goed... denk maar aan postbodes etc. Maar of het ook werkt voor de 'consumermarket' weet nie :(

• Wirf
Op maandag 03 december 2001 13:02 schreef Xtentic het volgende:
offtopic:
Hee Xtentic, jou icoon zegt dat mn IP 127.0.0.1 is....
(hack me! hack me!)

Verwijderd

Het apparaatje waar Jeff Bezos zo ontzettend verrukt over was.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 23:51

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Cool ding! Hebbuh! :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

En dit moet ik geloven?

Can you say 'hoax' :?

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Diadem

Diadem

fossiel

oooeeps.
Ik zie dat ik dit topic perongeluk heb dichtgedaan. Was helemaal niet de bedoeling, bovenstaande message van mij was puur mijn mening over die uitvinding, geen mening over het topic op zich.

open dus maar weer.
en sorry voor dit foutje.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:58
Ik sluit me bij Diadem aan. Volgens mij is dit een vette hoax.
Als de beweringen op de site kloppen hebben ze een perpetuum mobile gemaakt.
Daarnaast vraag ik mij ook af waarom je niet gewoon voorover valt, ik zie niet in waarom dat niet zou gebeuren als dat ding gaat rijden.

edit:

ik heb het hele verhaaltje eens doorgelezen, en dit staat echt vol met tegenstrijdighedenen onwaarheden. Het wordt er niet echt geloofwaardiger op.

Engineering

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 03 december 2001 13:00 schreef Wirf het volgende:
Cool ding..
ik zie mezelf ook niet rondrijden op zo'n ding, waar laat je hem bijvoorbeeld? hoe zet je hem op slot?
Als je het artikel gelezen had zou je weten dat hij electronisch beveiligd is. Je kan hem misschien wel meenemen, maar je hebt er niets aan. Bovendien denk je toch niet dat ze 100 miljoen uitgeven en niet nadenken over het op slot zetten he?
En een fiets is nog altijd goedkoper, gezonder, en (waarschijnlijk) sneller (alleen zijn amerikanen te lui om te fietsen, dus daar zou het misschien nog wel kunnen lukken)
Een fiets is ook goedkoper dan een scooter, maar daar rijden ook genoeg gekken op rond.

De snelheid? Er zijn niet veel mensen die een uur lang 20 fietsen hoor. De meesten halen de 15 niet eens. En kom nu niet aan met het verhaal dat je wel eens 30 hebt gefietst, want dat lukt je wel, maar dat houd je geen 10 minuten vol als je niet erg goed bent. Probeer voor de gein maar eens een niet opgevoerde snorfiets een half uur bij te houden.

En in de stad wordt je snelheid bepaald door verkeerslichten, oversteekplaatsen en trams.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 04 december 2001 08:16 schreef Tupolev het volgende:
Als de beweringen op de site kloppen hebben ze een perpetuum mobile gemaakt.
Perpetuum mobile? Met accus er in die je op moet laden? Lijkt me geen goede dan. Waar lees je dat trouwens?
Daarnaast vraag ik mij ook af waarom je niet gewoon
voorover valt, ik zie niet in waarom dat niet zou gebeuren als dat ding gaat rijden.
Je valt niet voorover omdat het ding zijn snelheid aanpast aan wat jij doet. Zodra je voorover gaat hangen corigeert hij door harder te gaan rijden. En zelf zorg je ook nog voor wat evenwicht. Je durft niet te ver voorover te leunen. Als je wilt stoppen 'deins' je ahw terug, dat merkt hij en hij laat de snelheid zakken omdat je anders je evenwicht zou verliezen. In principe probeer je (vanzelf) rechtop te staan. Als je dat niet doet val je ook al om als je op je voeten staan. Het lijkt een beetje op de omschrijving van lopen als: Het is een voorovervallende beweging die doorlopend wordt gecorrigeerd door een (wisselend) been uit te steken.

Je hebt daar minimale bewegingen voor nodig. Ik moest even denken aan de vloerwrijvers die schoonmaakdiensten gebruiken. Met van die draaiende schijven op de grond. Als je ze niet kent dan vlieg je de hele gang door achter dat machien aan. Maar zodra je het gevoel voor evenwicht hebt kan je met twee vingers dat hele ding de gang door sturen

De ontwikkeling zit niet in de motor of de batterij, maar in de sensoren en de electronica om evenwicht te bewaren. Moderne gevechtsvliegtuigen hebben dat ook. Sommige types kunnen niet door mensen worden bestuurd omdat die niet in staat zijn het toestel in een stabiel evenwicht te houden. Die worden echt door computers bestuurd. Mensen geven alleen aan waar ze heen willen. Dat is heel wat anders dan de oude types waarbij mensen direct vleugels, flappen en hoogteroeren aanstuurden.

• Tupolev
Op dinsdag 04 december 2001 09:35 schreef Ortep het volgende:

[..]

Perpetuum mobile? Met accus er in die je op moet laden? Lijkt me geen goede dan. Waar lees je dat trouwens?
[..]
Dit staat op de site van Time.
Not only does it have no brakes, it also has no engine, no throttle, no gearshift and no steering wheel. And it can carry the average rider for a full day, nonstop, on only five cents' worth of electricity
Need i say more.
Pulling off this trick requires an unholy amount of computer power. In every Segway there are 10 microprocessors cranking out three PCs' worth of juice. Also a cluster of aviation-grade gyros, an accelerometer, a bevy of sensors, two batteries and software so sophisticated it puts Microsoft to shame
En dat voor 5 centen aan stroom, alleen dat feit alleen al verdient een nobelprijs.
If a Segway hits you, it's like being hit by another pedestrian." By traveling at three or four times walking speed, and thus turning what would have been a 30-minute walk into a 10-minute ride,
Bij mijn weten is F nog altijd m*a, en niet gelijk aan massa

Als deze stukjes het nog niet duidelijk maken dan weet ik het ook niet meer.

Engineering

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:18

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Erg grappig ding, maar hij weegt 36 kg!! Dat noem ik niet echt draagbaar hoor...

maar goed ik ben benieuwd, maar ik denk niet dat het zo'n succes wordt. Ik zie echt niet over een jaartje of 2 iedereen zoevend voorbij komen hoor :Z

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 04 december 2001 09:47 schreef Tupolev het volgende:
Dit staat op de site van Time.
Dat slaat op verbrandingsmotor.
En dat voor 5 centen aan stroom, alleen dat feit alleen al verdient een nobelprijs.
Niet echt, 5 dollar cent is iets van 12.5 Nederlandse centen. En de Amerikaanse KWh prijs is minder dan een derde van de Nederlandse. Dan praat je hier dus over meer dan een KWh. Ongetwijfeld gemeten op een fraaie gladde asfalt weg. Overdrijven is een vak van adverteerders, maar echt onmogelijk is het niet.

Het artikel in de Times klopt inderdaan niet echt, want zelf zeggen ze hele andere dingen zoals: Maximaal 20 km/h en dat een uur lang. Dat is een heel ander verhaal dan de hele dag. Maar ja, voor sommige mensen is dat weer wel de hele dag. Maar dan met tussenpozen zo van 10 keer 5 minuten. Het is maar hoe je het leest

Dit haal ik van de ABC site:
Tilt sensors monitor the rider's center of gravity more than 100 times a second, and are able to signal both the direction and the speed to the device's electric motor and wheels.
Hier wordt dus gewoon een motor genoemd. GEEN perpetuum mobile
Kamen says the Segway can take its rider up to 15 miles on a six-hour charge from a regular wall socket.
Dit kan (In Nederland) oplopen tot 20 KWh. Dat zal wel minder zijn, maar dat is het maximum wat je in 6 uur uit een stopkontakt kan trekken.
The transporter, which can go up to 12 miles an hour, looks more like a lawn mower than a scooter and has no brakes. It is designed to mimic the human body's ability to maintain its balance; riders control the speed and direction of the device simply by shifting their weight and using a manual turning mechanism on one of the handlebars.
Het sturen gaat dus precies zoals op een motor of op een fiets. Daar gebruik je ook je stuur niet echt je doet het door balans te verschuiven. Anders zou je nooit zonder handen kunnen fietsen.

• FCA
  • Laatst online: 23-01 15:33

FCA

Elektronisch beveiligd?
Dikke pret voor alle junks in Utrecht dus.
Of anders wel iemand die rondrijdt met z'n busje en er IT's in gaat gooien, en dan thuis een slimme jongen die dingen laat resetten ofzo. Of baldadige jongeren die het over de brug in de gracht gaan gooien. Geen optie voor de grote steden helaas.
Niet dat ie ooit mijn fiets zou vervangen.
Als ik een kwartier stevig moet fietsen om op de uni te komen, doet zo'n ding er minstens een half uur over. Verder is zo'n ding toch heel wat duurder, en kwetsbaarder dan een gewoon studentenbarrel.
Leuk bedacht hoor, maar hadden ze hun tijd niet aan iets nuttigers kunnen besteden?

Verandert z'n sig te weinig.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 04 december 2001 12:25 schreef FCA het volgende:
Of baldadige jongeren die het over de brug in de gracht gaan gooien. Geen optie voor de grote steden helaas.
Dat is niet anders dan met een fiets of een scooter hoor. En wat dacht je van een oog er aan gelast en dan aan een lantarenpaal met een goed slot?
Niet dat ie ooit mijn fiets zou vervangen.
Als ik een kwartier stevig moet fietsen om op de uni te komen, doet zo'n ding er minstens een half uur over.
Fiets jij meer dan 40 km/h? en hou je dat vol ook? Knap hoor, vooral omdat je dat blijkbaar op een oud studentenbarrel doet zoals je even verderop zegt. Als ze jou een goede fiets geven zie ik je volgend jaar terug in de Tour.
Verder is zo'n ding toch heel wat duurder, en kwetsbaarder dan een gewoon studentenbarrel.
Leuk bedacht hoor, maar hadden ze hun tijd niet aan iets nuttigers kunnen besteden?
Auto's, motoren en scooters zijn ook duurder dan een studenten barrel. Zelfs de meeste fietsen zijn duurder. Maar toch hebben we er miljoenen van

Er zijn iets meer mensen op de wereld dan alleen een paar studenten. Sterker nog, studenten zijn veruit in de minderheid. Mag een ander iets niet hebben omdat jij er niets aan hebt?

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 23:51

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Inderdaad, je moet wel het verschil tussen het Engelse woord "motor" en "engine" kennen... Een "engine" is een verbrandingsmotor, een "motor" is een electromotor ofzo. Hij heeft dus inderdaad geen "engine", maar wel een "motor".

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Het is geen hoax alleen overdrijft de Time erg.

Hier staat iets betere informatie:
http://www.howstuffworks.com/ginger.htm

• Diadem

Diadem

fossiel

Toch heeft FCA wel gelijk. In nederland ben je je fiets al kwijt als je er minder dan 3 sloten aanhangt. En als ie niet gestolen wordt dan wordt de verlichting er toch minstens afgesloopt, of wat spaken eruit getrapt.

Bovendien is een fiets gewoon sneller, zeker op de korte afstanden. En op lange afstanden wil ik zo'n ding niet gebruiken, te weinig comfortabel (je moet staan!), te langzaam. Nee, dan pak ik liever een ligfiets...

• Tupolev
Op dinsdag 04 december 2001 13:32 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
Inderdaad, je moet wel het verschil tussen het Engelse woord "motor" en "engine" kennen... Een "engine" is een verbrandingsmotor, een "motor" is een electromotor ofzo. Hij heeft dus inderdaad geen "engine", maar wel een "motor".
Dit klopt niet, zoek maar op in een technisch woordenboek.

Nadat ik het stukje bij How Stuff Works heb doorgelezen, blijkt het inderdaad heel anders in elkaar te zitten.
Ik snap nu echter totaal niet waarom er zo'n ophef over zo'n onnozele gadget wordt gemaakt.

Engineering

• Mart!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-10-2025
Onnozele gadget? Ik weet het niet, in het begin misschien. Het zal echter zeer weinig mensen lukken om een apparaat op 2 wielen te maken, dat een mens in evenwicht houdt (kijk naar de ontwikkelkosten). Hier komt heel wat (fuzzy?) logic bij kijken. En dat het geen toekomst heeft? Waar zeiden ze dat nog meer van; auto's, de computers, ga maar door.

Het zou best wat kunnen worden, de prijs wordt vast een stuk lager (dat is met alles zo, behalve CD's) en het heeft veel voordelen. Mensen zijn lui, de ruimte in steden is beperkt en zo kan ik nog wel meer bedenken.

Erg makkelijk om direct te spreken over 'onnozele gadget'. Zo noem je je mobieltje toch ook niet meer?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 04 december 2001 16:14 schreef Tupolev het volgende:

Dit klopt niet, zoek maar op in een technisch woordenboek.
Het kan best in het woordenboek zo staan. Maar blijkbaar gebruikt de time het op een bepaalde manier die meerdere mensen onmiddelijk begrepen. Er staan wel meer dingen in een woordenboek die in de praktijk van alle dag toch een andere lading hebben.

Een ameikaan zal nooit zeggen een diesel motor, maar wel een diesel engine. Hij zal het wel over een electro motor hebben en niet over een electric engine.
Ik snap nu echter totaal niet waarom er zo'n ophef over zo'n onnozele gadget wordt gemaakt.
Het is een enorme doorbraak in besturingstechniek. Het is haast niet voor te stellen hoe goed de zaak in balans moet zijn. Probeer jij maar eens een 'dinges' te maken op twee wielen die zichzelf in evenwicht houdt. Dan mag je ze van mij naast of achter elkaar zetten.

En nu heb ik het er nog niet over dat er dan een mens op gaat zitten/staan die allerlei bewegingen maakt die ook nog eens moet worden gecompenseerd.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 04 december 2001 15:51 schreef Diadem het volgende:
Toch heeft FCA wel gelijk. In nederland ben je je fiets al kwijt als je er minder dan 3 sloten aanhangt. En als ie niet gestolen wordt dan wordt de verlichting er toch minstens afgesloopt, of wat spaken eruit getrapt.
Dat is dus geen extra nadelige eigenschap van dit ding. Bovendien ziet hij er minder kwetsbaar uit dan een fiets. Maar of dat zo is moeten we nog zien.
Bovendien is een fiets gewoon sneller, zeker op de korte afstanden. En op lange afstanden wil ik zo'n ding niet gebruiken, te weinig comfortabel (je moet staan!), te langzaam. Nee, dan pak ik liever een ligfiets...
Ik denk dat alleen een ligfiets wat sneller is dan dit ding. Maar die is helemaal onhandig te parkeren.

Ik hoor alsmaar mensen die zeggen dat ze VEEL sneller zijn dan 20 km/h. Dat lukt dus bijna niemand op de fiets. Ja...5 minuten of zo maar geen half uur. Sportfanaten, de zgn wielenlikkers op een 56 versnelling derailleur doen het, maar dat zijn de uitzonderingen. Maar op een doodnormale fiets mag je blij zijn als je gedurende enige tijd 15 gaat. En in de stad haal je dat al niet eens, want daar zijn voetgangers auto's verkeerslichten enz...

Oh ja...ik vergat dat fietsers nooit rekening met andere weggebruikers houden :)

Verwijderd

Sorry, maar ik wacht op de 120 Pk versie...

• Tupolev
Op dinsdag 04 december 2001 16:56 schreef Ortep het volgende:
Probeer jij maar eens een 'dinges' te maken op twee wielen die zichzelf in evenwicht houdt. Dan mag je ze van mij naast of achter elkaar zetten.

En nu heb ik het er nog niet over dat er dan een mens op gaat zitten/staan die allerlei bewegingen maakt die ook nog eens moet worden gecompenseerd.
Ik heb al een fiets, en die hoeft niet zes uur in het stopcontact. En voor in de stad is dit toch het meest ideale vervoersmiddel.

Engineering

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01 16:00
Wel een gaaf ding, maar zal wel onbetaalbaar zijn ..

• Wirf
Op dinsdag 04 december 2001 21:48 schreef GenetiX het volgende:
Wel een gaaf ding, maar zal wel onbetaalbaar zijn ..
kost nu nog $3000 (dus eehh... 7000-8000 piek?)

Verwijderd

Leuk voor kinderen en nooit opgegroeide volwassenen met geld over, maar ik denk dat het nooit de fiets kan vervangen of een serieus alternatief ervoor kan worden...
Pagina: 1