Toon posts:

[ECS K7S5A] SDR/DDR performance verschil ?

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan dit bordje aan te schaffen in combinatie met een XP1600+.

Zoals met zo'n beetje alle mobo's momenteel is het van alles wat: veel mensen probleemloos en vrolijk draaien.
Maar ik heb al in de search gelezen over de probleempjes die zich met dit bordje voordoen en op OCWorkbench gelezen over verschillende problemen m.b.t. data corruptie door iets met weerstanden (en revisies / versies).

Persoonlijk denk ik dat dit bord toch wel goed is (een defecte kan ik zo omruilen bij de leverancier). Als je wat toe hebt te lichten over nog niet genoemde pro's / probs, dan mag dat ook.

Waar het mij om gaat is het prestatieverschil van dit bordje met SDRAM vs DDR geheugen. Ik heb gezocht, maar nergens staat iets over de prestaties met SDRAM tegenover DDR geheugen. De reden dat ik dit vraag, is dus omdat ik 512 MB SDRAM zo kan overzetten en dus geen geld hoef uit te geven aan nieuw DDR geheugen. (ff zuinig aan met geld zo voor de feestdagen :) )

Ik wil voor alsnog met SDRAM gaan draaien, maar als DDR echt veel verbetering biedt, wil ik na het nieuwjaar overgaan op DDR. Alle info over de prestaties met SDRAM en DDR zijn dus welkom :)

Verwijderd

Het bordje draait perfect, ik gebruik sdram en in de benchmarks verschilt het nauwelijks met mijn a7v...

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je kan tuurlijk ook je sdram verkopen en ddr-ram kopen. Ddr-ram is geen eens zoveel duurder. Dat is wat ik zou doen. www.ibazar.nl ofzo om van je geheugen af te komen.

Verwijderd

Topicstarter
wwillem: ik zeg in mijn post expliciet al dat ik eerst op SDRAM ga werken. DDR kost ongeveer de helft extra, dus met verkoop van (bijna nieuw) 2e hands SDRAM en koop van DDR ram moet ik toch al snel weer 150 a 200 piek extra dokken (2x 256 SDRAM weg en 2x 256 DDR PC2100) terug.

Als dit veel sneller is, ga ik dat zeker doen, maar dat wordt na het nieuwjaar. Of het veel scheelt in snelheid hoop ik dus hier te horen van mede-tweakers :)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op maandag 03 december 2001 12:33 schreef MadCat het volgende:
wwillem: ik zeg in mijn post expliciet al dat ik eerst op SDRAM ga werken. DDR kost ongeveer de helft extra, dus met verkoop van (bijna nieuw) 2e hands SDRAM en koop van DDR ram moet ik toch al snel weer 150 a 200 piek extra dokken (2x 256 SDRAM weg en 2x 256 DDR PC2100) terug.

Als dit veel sneller is, ga ik dat zeker doen, maar dat wordt na het nieuwjaar. Of het veel scheelt in snelheid hoop ik dus hier te horen van mede-tweakers :)
Scheelt je +/- 10 %.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:27

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op maandag 03 december 2001 13:01 schreef wwillem het volgende:

[..]

Scheelt je +/- 10 %.
Het scheelde bij een vriend van me met een MX400 met SDRAM had ie 2400 3dmarks en met DDR 3100 3dmarks (2001). Lees ook dit voor je dit waardeloze moederbord koopt:
[topic=313051/1/50]

Ik voorzie problemen namelijk :)

Ow en hier:
[topic=338917/1]

En de meneer hieronder heeft ook een leuke link gepost :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Milo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025
Het scheelde bij een vriend van me met een MX400 met SDRAM had ie 2400 3dmarks en met DDR 3100 3dmarks (2001).
Da's dus 3100/2400*100-100=29% Lijkt me best sterk, bij mij met m'n gf2MXje scheelt het 2x niks. Bovendien boeit 3dmark niet zo heel erg.
Lees ook dit voor je dit waardeloze moederbord koopt:
hmpf. Beetje snel oordelen, vind je niet? Er lopen inmiddels al 3 van deze bordjes in huis, en er hebben zich slechts 2 problemen voorgedaan:

1) Bios flashen van floppy => bord dood (bekend probleem, wist m'n huisgenoot niet) Bios overgezet, van HD geflashed, klaar.
2) Onboard sound doet wat vaag in m'n XP installatie. Maar, die is zowieso brak, dus ik denk dat een re-install dat wel verhelpt.

Voor de rest draaien die dingen hardstikke stabiel, en met de juiste tools kan je zelfs nog best leuk overklokken. En dat voor nog geen 200,-

Lao Tzu: "As soon as you have made a thought, laugh at it."

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Lees je wel? Ze gaan vroeg of laat toch wel dood :)
Trek de stekker er es uit, en laat em zo 2 dagen staan.. dan gaat ie niet meer aan namelijk :)

Zo heb ik er al 2 versleten, 2 vrienden van me ook, en ook bij Gistron verslijt het personeel ze zo zelf ook. Ze zijn niet 100% dus. MAgoed, jij je zin, het zijn fantastische bordjes, tot je dus net zoiets doet dat ie stuk gaat. Ik wil de stroom eraf kunnen laten.

En dat verschil in 3dmarks boeit niet, maarjah, dat verschil heeft ie in elk spel. Hij moet trouwens als ie zijn pc aan zet 30s tot 2m. wachten voor ie aangaat, ook lekker dus. Ik was er ook helemaal weg van, maar nadat de problemen begonnen op te stapelen werk ik er niet meer mee.

Verwijderd

Topicstarter
de meningen zijn verdeeld lees ik, maar welk ander bord heeft dan minder problemen dan deze en kost ook niet belachelijk veel en heeft bij voorkeur nog wat overklok opties. Van de MSI K7T266A begreep ik dat ie niet kan OC'en via FSB.. daarbij kost dat bord toch ff dik 200 piek meer + ik moet verplicht overstappen op DDR, dus mijn uitgave wordt toch ff flink wat hoger... (wat moet dat moet, maar ja..). De A7V266-E = schreeuwend duur en verder heb ik niet zoveel interessants nog gezien eigenlijk (?)..

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op maandag 03 december 2001 14:06 schreef MadCat het volgende:
de meningen zijn verdeeld lees ik, maar welk ander bord heeft dan minder problemen dan deze en kost ook niet belachelijk veel en heeft bij voorkeur nog wat overklok opties. Van de MSI K7T266A begreep ik dat ie niet kan OC'en via FSB.. daarbij kost dat bord toch ff dik 200 piek meer + ik moet verplicht overstappen op DDR, dus mijn uitgave wordt toch ff flink wat hoger... (wat moet dat moet, maar ja..). De A7V266-E = schreeuwend duur en verder heb ik niet zoveel interessants nog gezien eigenlijk (?)..
Zelfde probleem had ik dus, heb nu een MSI met kt266a besteld zonder raid of usb 2.0, die is 150,- duurder. Anders had ik nu 512Mb DDR gehad. Magoed, eerst maar es dat pokkeding aan de gang nu, want ik wordt het spuugzat :P

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 december 2001 14:07 schreef nigelator het volgende:
[..]
Zelfde probleem had ik dus, heb nu een MSI met kt266a besteld zonder raid of usb 2.0, die is 150,- duurder. Anders had ik nu 512Mb DDR gehad. Magoed, eerst maar es dat pokkeding aan de gang nu, want ik wordt het spuugzat :P
hoezo, geeft dat MSI bord ook veel problemen dan ?

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op maandag 03 december 2001 14:11 schreef MadCat het volgende:

[..]

hoezo, geeft dat MSI bord ook veel problemen dan ?
Dat hoop ik niet, die komt dus ipv mijn twee ECS pogingen. Die gast bij Gistron leek het gezien zijn eigen ervaring beter om een ander bord te nemen :)

Verwijderd

Topicstarter
kan een moderator misschien de titel aanpassen van dit topic in : [K7S5A] SDR/DDR verschil & ja of nee kopen ?

want het verschil van SDRAM is me ongeveer duidelijk nu, maar nog niet of het nu wel zo'n goeie koop is :)

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op maandag 03 december 2001 14:23 schreef MadCat het volgende:
kan een moderator misschien de titel aanpassen van dit topic in : [K7S5A] SDR/DDR verschil & ja of nee kopen ?

want het verschil van SDRAM is me ongeveer duidelijk nu, maar nog niet of het nu wel zo'n goeie koop is :)
Jah het is een goeie koop, nee ik heb er geen vertrouwen (meer) in. Eerst wel.. maar na alle problemen.. :(

Verwijderd

Die ECS draait WEEEERRREEELLLDDDSSS. Mijn 1800+ roeleert de a7v266 eruit wat performance betreft. Hij is errug goed en gaat niet stuk.

Oh ja: Ik heb daarnet de laatste bios van 29/11 erop gezet, net als een vriend van mij gedaan heeft. Dit hebben we ALLEBIJ van FLOPPY gedaan, dus neem opmerkingen niet te letterlijk van bepaalde mensen. Het KAN gebeuren, maar dat het HOEFT te gebeuren, neeeee absoluut niet!

Het bord heeft net zoveel features als mijn a7v had, misschien wel meer (zeker weten). Hij heeft LAN, sound, eveneens een temp sensor enz enz enz

• Vrieskist
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-04 09:28
Even een ouwe koe uit de sloot vissen :)

Zit er nou weinig verschil tussen ddr en sdr? Ik heb K7S5A mobo + Xp1800+ en Radeon 8500 64mb DDR. Dus kan ik beter mijn sdram (pc133, cas3) bewaren of zal ik maar ddr (pc2100, cas2 :P) gaan aanschaffen?

Verwijderd

wel ik heb het zelfde probleem als jij

en het antwoord is ja
je kan beter ddr hebben dan sdr

sdr pc133 2-2-2 is 1g doorvoer
1600ddr 2-2 is 1,6g doorvoer
2100ddr 2-2 is 2,1g door voer

mst spellen en met dvd rippen merk je dit dus wel

jij heb een amd xp dus de 2100ddr moet jij kopen

ik zelf koop ook de 2100ddr allen ik heb een duron 1300

wat is jouw 3d mark 2001 scoor???
omdat ik het zelfde systeem heb alleen ik heb een duron

6880 punten
systeem

duron 1300@1455
ati 8500pro niet over geklokt
384mb sdr pc112 2-2-2 ultra (pc133 officeel)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb dit bord met een Duron 900 en 2x256MB PC133 RAM. Tegen de tijd dat ik meer RAM nodig hebt, koop ik wel een Athlon XP 1800+ en wat DDR RAM. Ik heb zelf nu geen zin om het te vervangen voor dat kleine verschil, al helemaal niet omdat ik qua aantal dan ook niet vooruit ga.

Wat betreft prestatieverschil op dit bord tussen SDR en DDR: Het zit tussen de 5% en 10%, niet echt een reden om je grote hoeveelheid SDRAM om te ruilen voor DDR RAM.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-08 21:45

psy

Dunkt mij ook, ik gebruik ook nog SDram, ik besteed mijn geld dadelijk eerst eigenlijk liever aan de GF 4200. Nu de geheugenprijzen weer aan het dalen zijn kan ik altijd nog overgaan op liefst DDR 2700 geheugen (tja in de toekomst kijken kan geen kwaad)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Vrieskist
Op vrijdag 10 mei 2002 18:33 schreef suijkerbuijk het volgende:
wel ik heb het zelfde probleem als jij

en het antwoord is ja
je kan beter ddr hebben dan sdr

sdr pc133 2-2-2 is 1g doorvoer
1600ddr 2-2 is 1,6g doorvoer
2100ddr 2-2 is 2,1g door voer

mst spellen en met dvd rippen merk je dit dus wel

jij heb een amd xp dus de 2100ddr moet jij kopen

ik zelf koop ook de 2100ddr allen ik heb een duron 1300

wat is jouw 3d mark 2001 scoor???
omdat ik het zelfde systeem heb alleen ik heb een duron

6880 punten
systeem

duron 1300@1455
ati 8500pro niet over geklokt
384mb sdr pc112 2-2-2 ultra (pc133 officeel)
Ik heb een score van 7900 ... helemaal nix overgeklokt... Ik denk dat ik dan met ddr wel boven de 8000 grens kan komen, of zal het niet zoveel schelen?

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 13:27 schreef Vrieskist het volgende:

[..]

Ik heb een score van 7900 ... helemaal nix overgeklokt... Ik denk dat ik dan met ddr wel boven de 8000 grens kan komen, of zal het niet zoveel schelen?
Ongeveer 10% dus boven de 8000 zul je wel komen... :)

edit: als je pech hebt net niet natuurlijk :(

• Vrieskist
Op zaterdag 11 mei 2002 13:34 schreef Juustem het volgende:

[..]

Ongeveer 10% dus boven de 8000 zul je wel komen... :)

edit: als je pech hebt net niet natuurlijk :(
heb 7909 om precies te zijn :) Misschien na een clean install en de nieuwste drivers kom ik er wel boven :)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
En de ecs k7s6a heb die dezelfde problemen als de k7s5a ?
Want die wil ik namelijk aan gaan schaffen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
http://www.ocworkbench.com en dan het forum bekijken, heel erg populair bord. Gistron kan een foute levering hebben gehad, komt vaker voor met meer hardware.

• plankie
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Jullie zeggen allemaal dat er maar weinig verschil te behalen valt. Ik vraag me af (misschien dat jullie dat toevallig weten) of dit verschil ook bij video-bewerking zo klein is of misschien juist groter.

Ik heb de ECS K7S5A met 2x128 MB PC-133 SDRAM CL3 draaien nu, ik denk erover om dit geheugen te vervangen door 1x256 MB DDR-SDRAM CL2 PC2100 geheugen, heeft dit zin denken jullie?
Pagina: 1