Toon posts:

SCSI met controller booten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb een oude k6-400 en nog een scsi-setje, een aha-1515 scsi-adapter en een Seagate Barracuda 2.

volgoede moed alles aangesloten, boot-flop erin, maar hij gaf een fout melding dat C: niet te vinden was, de DOS drivers gedownload van de 1515, daar staat dan een low-level format prg-tje op, maar niet iets waardoor ik hem kon aanspreken.

Hoe doe je dit??

ps. er zit geen andere HDD in het systeem

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

Twarp

just grin...

Is die 1515 wel bootable? Ofwel zit er een Bios chip op?

Meh ...

Verwijderd

Topicstarter
moet je die scsi-kabel ook nog "anders" aansluiten als IDE of maakt dat nix uit?? dus maakt het uit of je de lange of korte zijde op de hdd/adapter zet?? en welk ID moet je die hdd geven.

met scsi met ik zo groen als gras, uitleg een beetje elementair graag

Verwijderd

Topicstarter
ik zou niet weten ,waar ik dat an zou kunnen zien.

deze link brengt je op de support-page van Adaptec

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

Twarp

just grin...

Tja je moet hem terminaten op het eind van de kabel dat kan vaak via de drive maar er zijn ook terminators voor te krijgen. Bios chip ziet er uit als een Bios chip van een mamaplank of als een vierkant blokje/chipje. Ik heb het vermoeden dat je dit niet gaat lukken want het kaartje is zelfs volgens Adaptec ultra low-end, en wordt eigenlijk alleen maar gebruikt naast IDE schijven als SCSI interface voor rand app. en backup doeleinden.

Meh ...

Verwijderd

Topicstarter
dta zou den erg jammer zijn, want dan moet ik toch een ide schijf uit m'n andere systeem gaan halen

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Als je de Install Guide download, zie je op pagina 1 op het plaatje dat dicht bij de board-connector een chip U5 moet zitten, dat is de BIOS.

De schijf moet je SCSI-id 0 geven.

Verder moet je op de controller de juiste jumpers hebben staan (zie pagina 8) :
- BIOS moet je enablen, zodat de controller de SCSI-schijven op SCSI-id 0 en 1 als PC-harddisk 80 en 81 naar de PC voordoet;
- BIOS-adres, dat moet op de default van DC000 staan om te kunnen booten;
- IRQ en interrupt moeten op dezelfde instelling staan;
- de controller moet SCSI-id 7 hebben.
Volg als het maar enigzins mogelijk is de default-instellingen op pagina 2.

Het is een ISA-controller, dus je moet ook in de BIOS van je PC de interrupt- en poort-adressen die je op je controller hebt ingesteld vrijmaken voor gebruik door ISA.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
wow, dat is nogal wat waarmee het fout kan gaan...
naja, ik ga het gewoon proberen en kijk wel wanneer ik weer moet posten :)

thx allemaal voor de reacties :Y)

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 12:11 schreef lc_SOS__BackStabber het volgende:
moet je die scsi-kabel ook nog "anders" aansluiten als IDE of maakt dat nix uit?? dus maakt het uit of je de lange of korte zijde op de hdd/adapter zet??
Maakt niets uit, als je maar zorgt dat pin 1 in van de connector op de controller ook op pin 1 van de harddisk zit. Meestal staat er wel een 1 op de print gedrukt waaraan je het kunt controleren.
Maar het is wel zo netjes om het 'volgens de regels' aan te sluiten, oftewel het lange deel aan de controller :)

Verwijderd

Topicstarter
ok, kaart wordt herkend en de schijf ook, en meldt "Installed drive as C:".

tot zo ver alles goed, maar dan zegt ie "invalid partion table", moet ik hieruit afleiden dat ik Fdisk moet gebruiken(of de variant voor SCSI). Bij de dos drivers, die ik gedownload heb, zit een progje "afdisk.exe", als ik die run dan zegt ie "no adaptec controller found" , er zit ook nog een andere progje bij "scsifmt.exe" ,geeft zich zelf aan als low-level formatter.

wat moet ik nu doen ??

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Doordat de BIOS de SCSI-disk nu eruit laat zien als een IDE-disk, moet je hem ook gewoon met FDISK gaan mishandelen.
FDISK is een partitie-tabel-manager, dus die maakt de partitie-tabel wel aan indien nodig (schijfje uit een UNIX-bak ?)
Low-level formatting is veel enger, en gebruik je in principe alleen als de schijf nieuw is of problemen heeft.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 11:42

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

O+

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 december 2001 14:20 schreef mvdejong het volgende:
Low-level formatting is veel enger, en gebruik je in principe alleen als de schijf nieuw is of problemen heeft.
dat vermoeden had ik al :)

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:26
He Japie.. Werkt ie al.
En als ie t doet heb ik toch het bange vermoeden dat het een supertrage schijf is gezien de lagen stof die erop ligt...

Maar ja. Het gaat om de kick om m aan de gang te krijgen he! Heb ik nog wel een uitdaging voor je.. (mp3 bak)

Groetjes van your worst RTCW nightmare @WIN
Pagina: 1