Toon posts:

[Linux] USB muis

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat hier al heel wat topics over geweest zijn en ik heb ze (bijna) allemaal gelezen, maar ik kom er nog steeds niet uit. Wie o wie kan mij helpen? Hier is 'the case'

Ik heb vorige weekend voor het eerst Linux (Red Hat 7.2) op m'n compu gezet. Ik heb nog nooit met linux gewerkt dus ik weet er echt helemaal niks van. Waar drivers en toestanden zich bevinden, hoe je moet compileren of je kernel uitbreiden, hell, zelfs de commando's zijn nog een probleem voor me.

Op zich werkt die grafische install van Red Hat heel mooi en daar kwamen dan ook geen problemen bij, behalve dat m'n muis het niet deed (Logitech iFeel USB). Ik heb dus met een gewone PS/2 muis geïnstalleerd en later geprobeerd met docu's van het net en natuurlijk GoT om de boel zo aan te passen dat m'n USB muis werkt. Zonder succes. |:(

Mijn grootste probleem is dat ik overal wel vind WAT ik moet doen, maar niet HOE ik het moet doen. En als ik weer eens iets gevonden heb waar ik iets aan denk te hebben, is het bij mij weer net iets anders (bijv de locatie van m'n kernel, komt niet overeen met wat Red Hat zelf zegt...)

Wie kan mij stap voor stap zeggen wat ik moet doen of iig proberen?

Many tnx

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:29

chromeeh

the Gnome

Ok je wilt dus je USB muis aan de praat krijgen?
Tijdens de setup krijg je een hele zooi vragen over je hardware, een van de eerste daarvan is wat voor muis je wilt gebruiken. Deze staat op PS/2 als je er een PS/2 muis hebt aanhangen (ongeacht dat je een USB muis hebt) je moet deze alleen ff verzetten naar USB. En Tada je USB muis werkt :D

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

Do yourself a favor: gebruik een ps/2 muis en keyboard.

Dat USB crapola doet het sowieso maar matig afgaande op al wat ik in linux-fora lees. Aber ook onder andere OSen...het USB blijkt dus gewoon ku7 te zijn voor die 2 onderdelen zover ik heb begrepen.

Korte termijn oplossing: kijk in je boot up messages of je USB enabled bent (moet haast wel). Als je eenmaal binnen bent kun je't nogmaal lezen met 'dmesg |more' zonder de quotes in een terminal te typen.
Dan moet je een of andere RH Xconfigurator gebruiken denk ik om je muis protocol aan te passen.

Ik heb nooit RH gebruikt dus ik denk dat het liever heeft dat gebruikers hun "eigen" Xconf programma gebruiken. Als het commando niet weet: het zal wel iets met "x" of "X" zijn dus druk op "x" en daarna op <TAB> een paar keer om een lijst te krijgen.

Good luck.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 11:37
Hier moet het wel mee lukken denk ik.
http://www.linux-usb.org/USB-guide/book1.html

Probeer het eerst eens zonder je kernel te recompilen (misschien staat USB standaard al aan namelijk)

Verwijderd

Topicstarter
Bij die Logitech iFeel zit geen PS/2 converter, anders had ik dat echt wel gedaan... En de eerste keer had ik 'em op USB gezet, maar dat werkte dus niet. Bovendien heb ik op een aantal plaatsen gelezen dat mensen deze muis wel aan de praat gekregen hebben, dus waarom bij mij niet? :+

Die link daar was ik al eens geweest, maar daarmee is het me ook niet gelukt. Toen ik had gedaan wat daar stond (tenminste, dat denk ik) kreeg ik een vage foutmelding over 'no core pointer' bij het opstarten van x.

• Facer
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Facer

Ken net.....

Momenteel heb ik dit probleem ook met me logitech iFeel mouse wie weet hoe ik dat kan oplossen ik gebruik : Slackware krijg ik dus als ik Startx doe de error : No Core Pointer

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 03 december 2001 15:13 schreef MBMarduk het volgende:
Dat USB crapola doet het sowieso maar matig afgaande op al wat ik in linux-fora lees. Aber ook onder andere OSen...het USB blijkt dus gewoon ku7 te zijn voor die 2 onderdelen zover ik heb begrepen.
Mwa, USB werkt wel aardig hoor... Vooral muizen zijn meestal redelijk makkelijk aan de praat te krijgen en werken goed. Ikzelf heb een voorkeur voor ps/2, maar dat is eigenlijk alleen maar om niet die USB aansluitingen te verpesten voor wat ook met ps/2 kan.
Toetsenborden heb ik een ervaring mee.

Topicstarter:
Als je in een terminal (als dat nodig is als root) 'tail -f /var/log/messages' doet, wat zie je dan als je je muis erinplugt (dus erinpluggen nadat je dit getypt hebt)?

Verwijderd

Op woensdag 06 februari 2002 22:12 schreef facer het volgende:
Momenteel heb ik dit probleem ook met me logitech iFeel mouse wie weet hoe ik dat kan oplossen ik gebruik : Slackware krijg ik dus als ik Startx doe de error : No Core Pointer
En dat heb ik nou ook :(
Alleen dan met mijn intellimouse explorer....en laat mijn ps/2 poort nou net niet werken |:(
Ik werk op dit moment met een seriele muis.....

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Het is een kwestie van bovenstaande guide te volgen.

In een notedop
-Kijk of de juiste modlues zijn geladen, afhankelijk van je mobo is daar een module voor, ik gebruik uhci.o

Dan is er nog hiddev.o en usbmouse.o oid.

als die zijn geladen (insmod -v) dan kan je in je dmesg dat zien(dmesg|less of less /var/log/messages).

Zie je je muis niet dan probeer de andere usb drivers...

zo ja kijk of /dev/input/mice , dev/input/event* /dev/input/mouse*, etc bestaan

Zoniet dan aanmaken.

doe eens cat /dev/input/mice of /dev/input/mouse0

beweeg met de muis. Als er troep op je beeld komt dan werkt alles! Niet dan moet je kijken welke modules er nog niet zijn geladen.

Nu alleen nog gpm en xfree vertellen hoe ze het moeten gebruiken.

edit /etx/X11/XF86Config (onder debian XF86Config-4)

ga naar section inoutdevice of mouse ofzo.

protocol moet "IMPS/2" zijn en device = dus waar je boven resultaat mee had.

Dit werkte voor mij en mijn via bord + ifeel mouse op debian,slackware en mandrake en een varieteit aan kernels..
Pagina: 1