+5vsb probleem met Antec voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 11:03

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
Ik heb sinds vrijdag een nieuwe kast en daarmee dus ook een nieuwe voeding. Ik had een AOpen HQ08 en nu heb ik een Antec SX1030BEC, beiden hebben een 300W voeding. Mijn moederbord, Asus A7V266-E, heeft de optie om de PC aan te zetten via 't toetsenbord en in de kast van AOpen heeft dit ook altijd goed gewerkt. Maar nu komt 't, in mijn nieuwe kast werkt 't af en toe. Als 't niet werkt dan wil het wel eens helpen om 't toetsenbord eruit te halen en weer opnieuw aan te sluiten (het is een USB-keyboard maar met verloop stuk aangesloten op de PS/2-poort).

Ik heb gekeken in de handleinding van mijn mobo wat de randvoorwaarden zijn om de PC met het toetsenbord aan 't kunnen zetten. Je moet een jumperblok instellen, dat staat goed, en je voeding moet minstens 300mA kunnen leveren op de +5VSB. Die voeding in de AOpen kast voldeed want daar had ik geen problemen mee maar als ik kijk naar de specs van mijn nieuwe voeding zou 't toch ook geen probleem mogen zijn.

V | Max. load | Min. Load | Load Reg. | Ripple V (p-p) |

+5V | 30A | 2A | +/- 5% | 50mV |
-5V | 0.5A | 0A | +/- 10% | 100mV |
+12V | 15A | 0.8A | +/- 5% | 120mV |
-12V | 0.8A | 0A | +/- 10% | 120mV |
+3.3V | 20A | 0.2A | +/- 5% | 50mV |
+5VSB | 2A | 0A | +/- 5% | 50mV |

Heeft er iemand enig idee waarom het me nou niet lukt om gewoon altijd mijn PC aan te zetten via 't keyboard?

PS: Hoe post ik een tabel?

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
Echt helemaal niemand die er iets over te zeggen heeft? Ook niet iemand met 't zelfde probleem?

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Ik heb de SX1030B, met de A7V266-E

Ik wil wel even voor je testen, maar wat is de bedoeling? Dat de computer aangaat door op de spatiebalk te drukken? Weird...

Momentje :)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• mr_a
Ik heb het net even geprobeerd en bij mij werkt het prima!

Ik heb ook een 300W Antec voeding model PP-303X, met "Smart Fan".

Het zou ook geen probleem mogen zijn want mijn voeding kan maar liefs 2 A (2000 mA) volcontinue output op "+5SB" leveren, plus nog eens 30A volcontinu op de standaard +5V.

Dat het overigens een goede voeding is blijkt uit het feit dat de sustained waarden gelijk zijn aan de genoemde piekwaarden. Dat betekent dat je deze voeding gewoon echt voluit kan belasten...

Heb je het ook in je BIOS aangezet? Dat moet ook nl.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
Tja, ik heb de jumper op het moederbord goed staan en in het bios staat aan dat het keyboard het systeem kan opstarten. Ik heb zowel de optie met de spatiebalk als Ctrl+Esc geprobeerd en geen van beiden werken echt. Het vreemde is dat het soms wel werkt en soms ook niet. Het laatste wat ik nog kan bedenken is dat de PS/2 aansluiting niet helemaal goed zit. Het zit met een verloopstukje van USB->PS/2 vast en misschien is dat wel zo zwaar dat 'ie em er een stukje uit trekt. Dus dat ga ik nog ff proberen. In ieder geval bedankt dat je ff hebt getest, ben ik erg blij mee!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:44
Op maandag 03 december 2001 10:58 schreef Lorn het volgende:

Heeft er iemand enig idee waarom het me nou niet lukt om gewoon altijd mijn PC aan te zetten via 't keyboard?

PS: Hoe post ik een tabel?
Vleemd .. zou met die psu makkelijk moeten lukken

ow ja .. tabel

(code) blaat (/code)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
V     | Max. load | Min. Load | Load Reg. | Ripple V (p-p) |

+5V   | 30A  | 2A     | +/- 5%    | 50mV         |
-5V   | 0.5A    | 0A      | +/- 10%   | 100mV       |
+12V  | 15A  | 0.8A | +/- 5%    | 120mV     |
-12V  | 0.8A    | 0A      | +/- 10%   | 120mV       |
+3.3V | 20A  | 0.2A | +/- 5%    | 50mV       |
+5VSB | 2A    | 0A    | +/- 5%    | 50mV         |

Repareren doe je zo.

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
Bedankt voor de tabel, weer wat geleerd :) Nou, vanochtend wou 'ie dus weer niet opstarten met 't keyboard en ik wou dat ik kon zeggen dat dat mijn grootste probleem is. Helaas heeft WinXP Pro het nog niet langer dan een dag uitgehouden op mijn nieuwe PC :( Vannacht om 01.17 ging 't weer mis. Ik wou voor 't slapen nog ff wat nieuws lezen en toen ik een plaatje opende sloeg m'n systeem vast. Na een seconde of 5 herstarte m'n PC spontaan en kon ik Windows niet meer opstarten want 't bestand c:\windows\system32\config\system was beschadigd. Opmerkelijk was ook dat mijn primary master een error gaf bij de reboot, het klonk net zoals wanneer je je PC voor de eerste keer aanzet. Dat is al de vierde keer in vijf dagen dat ik Windows opnieuw moet installeren en steeds na van die vreemde vastlopers. Heb nu maar 't BIOS geflashed met 't 1005 Beta4 BIOS, hopelijk dat dat helpt.

• mr_a
AthlonXP 1700+, Asus A7V266-E, Crucial 768MB PC2100, Cooler Master DP5-6I31A, Maxtor 10GB ATA33, Maxtor 30GB ATA66, Maxtor 30GB ATA100, Plextor 121032S, Pioneer U-303, SB Live! 1024, DTT2500, Iiyama VM Pro 450, Hercules Prophet II 64MB, Antec SX1030BEC
Ik weet niet welke HD je als primary master hebt, maar in feite heb je zelf al geconcludeerd dat die zo dood als een pier is (bijna dan). Tip: installeer op een andere HD en breng de kapotte schijf terug na de winkelier, nadat je het probleem uitgelegd heb. Doe anders eventueel wat tests met norton utils om het probleem te kunnen reproduceren.

Verder: gebruik je een USB keyboard met een PS/2 adapter, of zie ik dat verkeerd? Volgens mij beinvloed een USB muis met een PS/2 adapter je toetsenbord enzo niet dus dat zou niet uit mogen maken iig. Als je dat zeker wilt weten: zelfredzaamheid (probeer het eens uit ;))

Succes met je probleempjes ;)

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
Daar is 'ie weer. Het lijkt erop dat alle problemen zijn opgelost. Ik heb de laatste keer alleen een paar dingen tegelijk gedaan (was er ziek van elke keer opnieuw WXP te moeten installeren) dus wat nou precies de oplossing was weet ik niet. Ik heb de volgende dingen gedaan:

- BIOS geflashed van 1004B naar 1005 Beta4;
- Suspend-to-RAM uitgezet in 't BIOS;
- Plug and Play OS uitgezet in 't BIOS

Ook 't "Wake up on PS/2 KB/Mouse" probleem lijkt opgelost, en wel dankzij het gebruik van een halve wasknijper. De wasknijper zit nu tussen de twee USB-stekkers en de stekkers van 't keyboard en mouse. Hierdoor word de stekker van 't keyboard better in 't PS/2 slot gehouden. Ik heb nu iig voor 't eerst 's ochtends mijn PC kunnen aanzetten met 't keyboard. Je kunt je natuurlijk wel voorstellen dat ik erg :D ben.

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
Nou, ben inmiddels weer iets minder blij. Kon vanochtend weer mijn PC niet aanzetten met 't keyboard. Toch jammer want die voeding van de AOpen HQ08 had hier geen enkel probleem mee.

• mr_a
moet je nou ook nog dagelijks windows opnieuw installeren omdat hij helemaal kapot is? zo ja dan zou ik toch serieus gaan twijfelen aan een of meerdere componenten in je systeem.

Mijn ASUS a7v266e is NOG NOOIT zomaar vastgelopen ofzo. Tenminste, wel met onvoldoende koeling op meer dan 1650 MHz, want dan wordt het AMDtje een beetje te warm maar anders niet. W2K pro.

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
Ik hoef niet meer dagelijks mijn WXP opnieuw te installeren. De installatie van 5 december heeft vanacht om 05.10 uur de geest gegeven nadat een WinAmp plug-in heeft geprobeerd om het systeem te laten hibernaten. Ik had een BSOD met de melding dat nv4_disp de veroorzaker was van 't probleem. Toen ik een reboot deed bleek c:\windows\system32\config\system beschadigd, daarvan had ik een backup en dat werkte. Toen bleek ook c:\windows\system32\config\software beschadigd en dat was 't einde van het verhaal. Heb dus net weer WXP geinstalleerd.

Alle onderdelen op mobo, CPU, geheugen en SCSI-kaart na komen uit mijn oude systeem en hebben altijd perfect gewerkt. Als er dus iets mis zou zijn hardware matig dan zou 't moeten zitten in de nieuwe onderdelen denk ik. SCSI-kaart zal 't wel niet zijn denk ik, dus dan blijven mobo, CPU en geheugen over. Maar ik wacht eerst maar even af hoelang deze installatie het volhoud denk ik.
Pagina: 1