Windows monster bak

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 09:10
ok ik heb een leuke stageopdracht gekregen, ik moet voor het bedrijf waar ik werk een "dos bak" bouwen.

Ik zeg dos bak want zo noemen ze dat hier, ze gebruiken hier mac's... toch moeten ze alles kunnen testen op een windows pc. (HEHE!!)
Voor als ik straks weg ben en mijn computer dus ook (athlon) willen ze dat ik een goede test bak voor ze maak..

Ik zat te denken aan een dual XP 1600MHz die ik niet over ga klokken ( ! ) 1024 MB DDR geheugen, een 18Gb 1500rp/m schijf en een ATA 100 100GB schijf.. en win XP

Hier moet de setup aan voldoen:

hij moet snel zijn in photoshop
Stil zijn
Alles kunnen wat die macs kunnen > firewire enz..
Stabiel zijn

Die collega's van mij hier wisten niet dat je ook snel kan photoshoppen met een windows pc, en bovendien dachten ze dat hij lang niet zo stabiel zou zijn als een mac..
Goed, Ik heb ze even uit hun droom geholpen >:)

Het is dus van belang dat de test bak aleen het goede van de pc''s mee krijgt en niet de nadelen (lawaai enz)

Hebben jullie nog aanmerkingen op deze setup?

• procyon
Ik zat hier aan te denken:Specs:

Sys 1 (3466MHz)

Dual Athlon 1733MHz
1GB DDR RAM 266MHz
Boot schijf: 18,2 GB 15.000 rpm Ultra SCSI
Opslag schijf: 80GB 7200rpm ATA-100

Optische opslag: Pioneer 16x DVD speler
3Dkaart GeForce2 32MB
Bigtower Behuizing met
temp gestuurde koeling

ongeveer 6000,-

Of

Specs:

Sys 2(3466MHz)

Dual Athlon 1733Mhz
1GB DDR RAM 266MHz
Bootschijf 80Gb 7200rpm ATA-100

3Dkaart GeForce2 32MB
Bigtower Behuizing met
temp gestuurde koeling

Ongeveer 4000,-

Ik ga uit van een 1733MHz XP omdat ik denk dat die dan wel te koop is (maart 2002)

Verwijderd

Als ie stil moet zijn moet je vooral een 15000rpm hd erin stoppen |:( Ook zo'n snelle processor is slim, hoeft nl ook bijna niet gekoeld te worden...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 09:49
En bedenk er wel even bij dat de XP officieel niet is bedoelt voor smp.. (multiprocessor dus).

Er zijn geruchten dat AMD de SMP functies uit de xp-procs wil slopen, dus daar zul je tegen die tijd nog even op moeten letten..

Anders zouden het MP procs moeten worden...

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 20:54

jedel

Kevlar

geen G-force kaart nemen
de 2d kwaliteit is niet geweldig
en asl je er mee gaat fotosoepen lijk me dat (met een grrot schem) wel belangrijk
dus je kan beter een ati of een geforce ti nemen
(matrox kan ook maar die zuigen in 3d)

en gewoon ide raid ata 100 nemen (raid 5 of 10 of zo lekker snel lekker veilig)

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 11:21 schreef Procyon for life het volgende:
Ik zat hier aan te denken:Specs:

Sys 1 (3466MHz)

Dual Athlon 1733MHz
1GB DDR RAM 266MHz
Boot schijf: 18,2 GB 15.000 rpm Ultra SCSI
Opslag schijf: 80GB 7200rpm ATA-100

3Dkaart GeForce2 32MB
Bigtower Behuizing met
temp gestuurde koeling

ongeveer 6000,-

Of

Specs:

Sys 2(3466MHz)

Dual Athlon 1733Mhz
1GB DDR RAM 266MHz
Bootschijf 80Gb 7200rpm ATA-100

3Dkaart GeForce2 32MB
Bigtower Behuizing met
temp gestuurde koeling

Ongeveer 4000,-

Ik ga uit van een 1733MHz XP omdat ik denk dat die dan wel te koop is (maart 2002)
het is niet zo dat als je twee amd 1733mhz cpu's erin hebt hangen dat je de kloksnelheid kunt optellen, hoor.
zo werkt dat niet. het zelfde als bij speakers: 4x100w is ook niet 400w

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Op maandag 03 december 2001 10:44 schreef Procyon for life het volgende:
Ik zat te denken aan een dual XP 1600MHz die ik niet over ga klokken ( ! ) 1024 MB DDR geheugen, een 18Gb 1500rp/m schijf en een ATA 100 100GB schijf.. en win XP

Hier moet de setup aan voldoen:

hij moet snel zijn in photoshop
Stil zijn
Alles kunnen wat die macs kunnen > firewire enz..
Stabiel zijn
Ja, Ik zou voor een Intel gaan IVM Photosoep. en als je een enorm budget heb voor SCSI en Rambus geheugen.

Voor een Dual Systeem ook weer Intel met intel chipset. (via geeft nog wel eens problemen, GEEN FLAME AUB) Ben je er zeker van dat aan je eisen wordt voldaan.

Wellicht is het handig om een merk PC neer te zetten ivm service en garantie, scheelt een hele hoop ellende.

Meh ...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op maandag 03 december 2001 11:38 schreef Twarp het volgende:
Wellicht is het handig om een merk PC neer te zetten ivm service en garantie, scheelt een hele hoop ellende.
Dell Precision Workstation 530

http://www.euro.dell.com/countries/nl/nld/bsd/products/model_precn_3_precn_530.htm

Professional Graphics:
3DLabs® WildcatTM II 5110 (128MB SDRAM)
ATI® Fire GL2 (64MB DDR)

Performance Monitors: Optional:
Dell P1110 21" (19.8" viewable) Ultrascan Monitor
Dell P991 19" (17.9" viewable) Ultrascan Monitor

Zoiets....

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• procyon
Op maandag 03 december 2001 11:25 schreef X-hero het volgende:
Als ie stil moet zijn moet je vooral een 15000rpm hd erin stoppen |:( Ook zo'n snelle processor is slim, hoeft nl ook bijna niet gekoeld te worden...
Wat wil je anders? een pII300? Ik moet performance hebben, en daarbij het geluid zo goed mogelijk reduceren
Op maandag 03 december 2001 11:37 schreef TAGAEON het volgende:
het is niet zo dat als je twee amd 1733mhz cpu's erin hebt hangen dat je de kloksnelheid kunt optellen, hoor.
zo werkt dat niet. het zelfde als bij speakers: 4x100w is ook niet 400w
Nee je hebt gelijk, maar met sommige applicaties is het wel zo... denk aan filters in Photoshop en afbeeldingen 1 graad kantelen enz
Op maandag 03 december 2001 11:27 schreef Twynn het volgende:
En bedenk er wel even bij dat de XP officieel niet is bedoelt voor smp.. (multiprocessor dus).

Er zijn geruchten dat AMD de SMP functies uit de xp-procs wil slopen, dus daar zul je tegen die tijd nog even op moeten letten..

Anders zouden het MP procs moeten worden...
Ik zal er op letten thanx voor de tip!
Op maandag 03 december 2001 11:34 schreef jedel het volgende:
geen G-force kaart nemen
de 2d kwaliteit is niet geweldig
en asl je er mee gaat fotosoepen lijk me dat (met een grrot schem) wel belangrijk
dus je kan beter een ati of een geforce ti nemen
(matrox kan ook maar die zuigen in 3d)

en gewoon ide raid ata 100 nemen (raid 5 of 10 of zo lekker snel lekker veilig)
Geen GeForce? hmm ik werk er ook mee en ben er best tevreden over, ok ik doe er zo'n Ati 7500 in.

Ja, Ik zou voor een Intel gaan IVM Photosoep. en als je een enorm budget heb voor SCSI en Rambus geheugen.

Voor een Dual Systeem ook weer Intel met intel chipset. (via geeft nog wel eens problemen, GEEN FLAME AUB) Ben je er zeker van dat aan je eisen wordt voldaan.

Hmm, het enige voordeel van de Pentium chippies is dat ze SSE kunnen gebruiken in Photpshop, ondertussen hebben de XP's dit ook..

Bovendien heeft de Tyan geloof ik een AMD chipset, geen via

Een merk pc is ook beter maar hier leer ik weer wat van..

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:49

cool0

Ik zou gaan voor een P4. Stabiel :) stil :) en hdd's is scsi toch beter voor een machine. En een mac wint het in photoshop hoor :) zijn nog steeds sneller.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• procyon
Op maandag 03 december 2001 11:47 schreef BackSlash32 het volgende:

[..]

Dell Precision Workstation 530

http://www.euro.dell.com/countries/nl/nld/bsd/products/model_precn_3_precn_530.htm

Professional Graphics:
3DLabs® WildcatTM II 5110 (128MB SDRAM)
ATI® Fire GL2 (64MB DDR)

Performance Monitors: Optional:
Dell P1110 21" (19.8" viewable) Ultrascan Monitor
Dell P991 19" (17.9" viewable) Ultrascan Monitor

Zoiets....
Hmm een dual xenon 2GHz zou in theorie even snel moeten zijn als een dual 1733MHz

Toch betaal je daar z''n 10.000 voor ivm de 4000,- voor het Athlon systeem

Dat is te veel

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Stop er een Adaptec-IDE-RAID-kaartje in met vier stille ATA100-IDE-disken. Heb je wel de snelheid, niet de herrie.

Bloed, zweet & koffie

• procyon
Op maandag 03 december 2001 11:53 schreef cool0 het volgende:
Ik zou gaan voor een P4. Stabiel :) stil :) en hdd's is scsi toch beter voor een machine. En een mac wint het in photoshop hoor :) zijn nog steeds sneller.
Nee, dat is niet waar, mijn Athlon 1,13MHz wint het van:

een Dual G4 450MHz 1GB ram
een enkel 867MHz G4 1GB ram

Het enige waar deze sneller in zijn, zijn de filters maar dit komt door de 256Kb cache VS de 2MB cache van die G4's

met all het andere (o.a. renderen in bryce) smoked de athlon de G4.. Vooral 3d geweld.

[topic=308391]

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op maandag 03 december 2001 11:59 schreef Procyon for life het volgende:

[..]

Het enige waar deze sneller in zijn, zijn de filters maar dit komt door de 256Kb cache VS de 2MB cache van die G4's

met all het andere (o.a. renderen in bryce) smoked de athlon de G4.. Vooral 3d geweld.

[topic=308391]
hij heeft het over een P4 en geen G4 :?!

• procyon
Op maandag 03 december 2001 12:11 schreef Ruben_Pruim het volgende:
hij heeft het over een P4 en geen G4 :?!
Op maandag 03 december 2001 11:53 schreef cool0 het volgende:
Ruben_pruim, hij had het over MAC's en daar zitten G4 processors in..

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 13:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Waarom zit iedereen altijd over die 15.000 rpm SCSI schijven te lullen? Dat heeft echt alleen nut als je een dikke fileserver wil bouwen |:(

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• lexkam
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01-2013
Op maandag 03 december 2001 11:59 schreef Procyon for life het volgende:

[..]

[topic=308391]
Hmmm.... heb hier op het werk een G4 (mono 733MHz) met 1.5GB RAM en die haalt ±6.5 K/sec met de koe, dat is een stuk sneller als m'n TB 1000@1130 thuis die maar zo'n 3,9 haalt! Photoshop loopt echt lekkerder op een G4 als een PC (met vergelijkbare MHzen)

• procyon
Op maandag 03 december 2001 12:24 schreef lexkam het volgende:

[..]

Hmmm.... heb hier op het werk een G4 (mono 733MHz) met 1.5GB RAM en die haalt ±6.5 K/sec met de koe, dat is een stuk sneller als m'n TB 1000@1130 thuis die maar zo'n 3,9 haalt! Photoshop loopt echt lekkerder op een G4 als een PC (met vergelijkbare MHzen)
Kijk daar ga je al, je vergelijkt appels met peren..
Pc en mac op dezelfde snelheid vergelijken >:)
800Mhz pc kost 1500,- en een 800MHz mac >6000,-

Niet echt fair dus vind je niet?

Rc5 is idd wel snel ja maar heb je ogr wel eens geprobeerd op een G4?

Dan is de Athlon weer veel sneller :+
Op maandag 03 december 2001 12:15 schreef Demoniac het volgende:
Waarom zit iedereen altijd over die 15.000 rpm SCSI schijven te lullen? Dat heeft echt alleen nut als je een dikke fileserver wil bouwen |:(
Nou als je met photpshop bestanden werkt van 1,5 GB is het toch wel fijn als je hardeschijf 70MB/s leest ipv 30MB/s

• procyon
Maargoed we zijn weer offtopic, wie heeft er nog een aanmerking op bovenstaande configs?

• Bram
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Bram

..........

Ik zou hem iig wel zelf bouwen!! En niet eentje bestellen, staat toch net effe iets beter.

Maar goed, ik zou het gewoon op 1 processor houden. Een AMD 1900 XP, en dan 2 ide schijven aan een raid controller.(raid 0 ) Met 768 MB ddr van een goede kwaliteit. Dan heb je toch een top systeempje. Dat ben je iig stukken sneller dan een intel 2 ghz. Ook in photoshop!!!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op maandag 03 december 2001 11:50 schreef Procyon for life het volgende:
Maar met sommige applicaties is het wel zo... denk aan filters in Photoshop en afbeeldingen 1 graad kantelen enz
Nee, dan nog niet, want je hebt ook nog zoiets als overhead + meestal wordt er dan 1 CPU gebruikt voor de plugin terwijl de andere vrij blijft voor de applicatie zelf...

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

xp1600+ is ideaal, omdat deze de 'koelste' xp-proc. is en dus niet zo'n zware koeler nodig heeft...

verder is 512 MB meer dan genoeg als je alleen wil photoshoppen...
matrox videokaart, 2 x 40 Gb IBM-60 RAID

samen: rond de Fl. 3000,-

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op maandag 03 december 2001 18:17 schreef Moody het volgende:
verder is 512 MB meer dan genoeg als je alleen wil photoshoppen...
Voor lo-res geneuzel wel.. maar niet als je highres beeldbewerking doet.. dan is het meer, hoe meer hoe beter.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Abbadon
  • Laatst online: 16-08 23:05

[..]

Hmm, hiero een test waaruit blijkt dat de Athlon zelfs iets beter scoort in PhotoShop. En dat is dan een Athlon, geen XP/MP met de SSE instructies (kun je nagaan hoe die het doen).

Anyway, heb hier ook een dual XP en PhotoShop vrij regelmatig, maar ik kom eerder ram tekort dan cpu power (zo goed is Adobe's SMP implementatie nou ook weer niet). Het is wel lekker als je naast PS nog allerlei andere zaken doet. Snelle SCSI disken zijn ook erg fijn als je met veel grote bestanden werkt (we hebben het tenslotte over een 'Windows monster bak')
Overigens maakt m'n bak wél vrij veel lawaai, dus kies de koelers met zorg uit, zeker als je er twee nodig hebt.
En ram kun je met PS nooit genoeg hebben :) 512 is hier echt te weinig als ik met wat groter spul werk (m'n portemonnee zal binnenkort wel weer 'AU' roepen)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ik zou eerder voor een p4 op een Intelbordje gaan (gb850 ofzo) en dan met 512 of meer mb rdram en een snelle ibm ide schijf, en dan de vga kaart zo'n speciale matrox ofzo

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan het alleen maar met Abbadon eens zijn.

Ziet ernaar uit dat we ondertussen hiernaar neigen:

2x AthlonMP 1400 (of het snelste wat er op dat moment is- geen XP simpelweg omdat dit gaat om een non-OC volledig in-spec geval. En SMP met XP is niet in-spec), met Silverado koelers (koel maar toch niet te hard)

Tyan Tiger MP mobo (al dan niet met SCSI).

ATi Radeon 8500 (evt 7500, maar op zo'n sys maken die 200,- niet veel uit) want: 1) 2D kwaliteit is ERG goed 2) hydravision optie (heeft de GF3 niet) 3) kun je ook de appeltjes trakteren op een flinke Wolfenstein sessie als je zin hebt. Als dat niet nodig is zou ik gezien de toepassingen eerder aan een Matrox G550 dan een nVidia geval denken- 2D kwaliteit is hier essentieel.

Flinke monitor. 21" CRT of 18" TFT. Soort fotosoepwerk en hoeveelheid beschikbare ruimte lijken me doorslaggevend in keuze. Misschien 2 icm die hydravision...

Minimaal 1GB registered DDR, liever meer. 4 sloten, dus 2GB moet te doen zijn.

HDD:
1) SCSI: 15000 RPM - luidruchtig, maar snel. Misschien in een dempende bay m. koeler plaatsen...
2) IDE: RAID 0, of 1,0 - dus 2 of 4 schijven, en dan liefts Maxtor D740 gevallen. En een controller kaart- Promise ofzo (voor workstations is de performance van een software oplossing als dit icm brute (snelle) CPU kracht hoger dan CPU ontlastende maar langzame i960 hw oplossingen die voor servers geschikter zijn).

Removeable opslag:
DVD+RW drive. De soort bestanden waar je met serieus fotosoepen mee te maken krijgt zijn te groot voor CDs. Dus heb je het zware werk nodig. DVD+RW is itt DVD-RAM ook in 'gewone' spelers te lezen, dus preferabel.

En dan nog een soundkaart (Audigy ofzo voor mijn part), en leuke keyb/mouse combo (Logitech Cordless desktop optical komt gelijk in me op). Kunnen ze eens leren wat een PC allemaal kan.

Oslik blyat! Oslik!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:01

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op maandag 03 december 2001 12:15 schreef Demoniac het volgende:
Een hogere snelheid is altijd nuttig. Ik heb hier ook 15K SCSI in m'n (dual Athlon XP) workstation en het is echt :9~ :9 O+ :9 :9~ snel 8-) .

De Seagate Cheetah X15-36LP is trouwens best wel redelijk stil als-ie idle is. Seeken veroorzaakt wel een hoop herrie, maar daar heb je niet zoveel last van omdat-ie zo snel seekt dat-ie nooit lang hoeft te seeken :) . Ik heb de indruk dat m'n Barracuda 18XL (7200rpm SCSI) meer herrie maakt. Ik heb meer last van de fans van m'n kast dan van de SCSI HDD's (die ik 3 meter verderop in een hoekje van de kamer in een losse SCSI tower heb gezet).

4 IDE HDD's maken ook een hoop herrie. Barracuda IV's zijn wel erg stil, maar zijn ook erg warm. De prestaties zijn ook niet helemaal top door de relatief hoge toegangstijden (in vergelijking met andere 7200rpm IDE HDD's).

Dat Intel stabieler is of sneller in Photoshop is geen argument. Mijn dual XP valt nooit om. Ik hoor weinig/geen klachten van mensen met een instabiel 760MP systeem. Snel is het ook en dankzij SSE support zeker ook in Photoshop.

Kickass setup:

- Dual Athlon MP 1800+
- Tyan Tiger MP
- 4x256MB ECC Registered SDRAM
- Adaptec 29160 of Tekram DC-390U3W (beide 64-bit PCI, weet niet of die Tekram al WinXP support heeft)
- 36,7GB Seagate Cheetah X15-36LP of Fujitsu MAM (beide 15K rpm, Seagate is net iets sneller)
- 80GB IDE drive (Seagate Barracuda IV is iig stil)
- Pioneer SCSI DVD
- Yamaha SCSI CDRW
- ATi Radeon 8500
- Eof toffe kast die een goede geluidsisolatie heeft (koeling en geluidsisolatie gaan meestal niet samen). Ultiem kewl is natuurlijk zo'n Alienware kast 8-) (maar die is niet echt stil).

In ieder geval een goed initiatie om die arrogante Appelgebruikers eens een poepie te laten ruiken :) .
Pagina: 1