60 GB HDD: IBM, Maxtor of Seagate?

Pagina: 1
Acties:
  • 80 views sinds 30-01-2008

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-04 20:41

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
De kerst komt er weer aan en dus is het weer tijd voor een upgrade ;)

Dit jaar is er een nieuwe HDD nodig, de oude 6 GB Quantum Fireball EX is de pineut, die wil ik vervangen door een 60 GB HDD.

Nu heb ik 3 drives op het oog:

- IBM IC35L060, (= 60 GXP): 339 DM = 382 NLG
- Seagate Barracuda IV: 435 NLG
- Maxtor Diamond Plus: 400 NLG

De IBM kan ik in Aachen zelf gaan halen, bij de andere 2 komen nog de rembourskosten erbij. De IBM is dus een stuk goedkoper, maar ik heb hier het eea gelezen over problemen met IBM drives. Graag wat onderbouwde meningen van gebruikers van deze HDDs om een goede keuze te kunnen maken.

Voor de hardware waar de drive in terecht komt zie sig.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-04 22:02
Maxtor D740X 60Gb. 7200Rpm. Ultra133

Snel, stil en betrouwbaar. Over IBM hoef ik niet veel te zeggen ( :) ), ze zijn wel snel maar erg onbetrouwbaar en Seagate, tja, daar heb ik geen ervaring mee dusseh...
Ik heb in 1 week iets van 5 Maxtor's ingebouwd bij mezelf en kennissen en voor mij is het op dit moment echt het enige goede merk.

https://www.strava.com/athletes/10490675

Verwijderd

Ik heb deze --> - IBM IC35L060, (= 60 GXP): 339 DM = 382 NLG <-- nu al weer een paar maanden en tot nu toe geen problemen.
Echt een tophardeschijf en veel sneller dan mijn oude quantum fireball cx.
Hij wordt alleen wat warmer dan de quantum maar dat is nu wel algemeen bekend over deze schijven, dit zal op zich geen problemen geven
Dus ik zou voor die IBM gaan :)

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Ik ben op het moment ook aan het kijken naar een nieuwe 60 gig hd , en ik moet zeggen dat Maxtor ook mij het beste lijkt, en dan met name de 740x serie.

IBM hoef ik echt niet, die doet me denken aan m'n oude Quantum Bigfoot 4.3 gig qua uitvalpercentage ...

Seagate is meestal ietje duurder dan Maxtor , geen kwaliteitsverschil denk ik (specs van Seagate ken ik niet echt).

Maxtor is qua prijs en kwaliteit volgens mij echt het beste.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Op maandag 03 december 2001 10:27 schreef GoldieLox het volgende:
Maxtor D740X 60Gb. 7200Rpm. Ultra133

Snel, stil en betrouwbaar. Over IBM hoef ik niet veel te zeggen ( :) ), ze zijn wel snel maar erg onbetrouwbaar en Seagate, tja, daar heb ik geen ervaring mee dusseh...
Ik heb in 1 week iets van 5 Maxtor's ingebouwd bij mezelf en kennissen en voor mij is het op dit moment echt het enige goede merk.
Betrouwbaarheid is voor mij echt #1. Beter superbetrouwbaar dan supersnel.
Op maandag 03 december 2001 10:30 schreef typer72 het volgende:
Ik heb deze --> - IBM IC35L060, (= 60 GXP): 339 DM = 382 NLG <-- nu al weer een paar maanden en tot nu toe geen problemen.
Hij wordt alleen wat warmer dan de quantum maar dat is nu wel algemeen bekend over deze schijven, dit zal op zich geen problemen geven
Warmte hoeft geen probleem te zijn. De drive gaat in een big tower en komt boven en onder vrij in de drive bay
Op maandag 03 december 2001 10:31 schreef speed24 het volgende:
Ik ben op het moment ook aan het kijken naar een nieuwe 60 gig hd , en ik moet zeggen dat Maxtor ook mij het beste lijkt, en dan met name de 740x serie.

IBM hoef ik echt niet, die doet me denken aan m'n oude Quantum Bigfoot 4.3 gig qua uitvalpercentage ...

Seagate is meestal ietje duurder dan Maxtor , geen kwaliteitsverschil denk ik (specs van Seagate ken ik niet echt).

Maxtor is qua prijs en kwaliteit volgens mij echt het beste.
2 - 1 voor Maxtor tot nu toe ;)

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Op maandag 03 december 2001 10:27 schreef GoldieLox het volgende:
Over IBM hoef ik niet veel te zeggen ( :) ), ze zijn wel snel maar erg onbetrouwbaar en Seagate, tja, daar heb ik geen ervaring mee dusseh...
Veel mensen hebben de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt..

Er is een serie slechte schijven geweest en vervolgens roept iedereen die het forum leest dat IBM onbetrouwbaar is.. Ik heb 6 IBM harde schijven ofzo en die doen het allemaal nog prima, de meesten zijn alleen aan de kleine kant..

Ik heb nu een Maxtor 80 Gb en een IBM 45 Gb, allebei prima harde schijven..

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
heb sinds vorige week een D740X 80GB bijgestoken, ik moet zeggen zeer snel EN stil, dus ideaal :)

je weet waarschijnlijk wel dat Maxtor Quantum heeft overgenomen? de D740X is eigenlijk een Quantum schijf die verkocht wordt door Maxtor

Verwijderd

Ik heb zelf een IBM Deskstar 60GXP, 40Gb, IDE, 7200rpm U-ATA100 gekocht. Tot nu toe werkt hij goed, snel en stil.
(Ik heb ook een Quantum (nu Maxtor) en Western Digital harddisk die ook naar behoren werken).

In mijn omgeving ken ik nog 3 mensen met een IBM harddisk variërend van 20 GB - 60 GB. Allemaal zijn ze er tevreden over. Inderdaad heb je kunnen lezen dat er een probleem was met een bepaalde serie IBM's. Waar het om gaat is dat dit bij ELKE fabrikant kan gebeuren, het belangrijkste is daarbij hoe de fabrikant met de service omgaat. Als je op de IBM site kijkt komt mij de RMA service goed over... ook de berichten die uit de GoT haal zijn redelijk okkey over de RMA service.

Je kan die IBM goedkoop kopen! Er moet een wel een hele goede reden zijn waarom die andere HD's het duurdere bedrag waard zijn..... voor het geval er zo luttele opmerkingen komen van Maxtor en Seagate gebruikers ;)

Ohja, afgelopen maand zijn er harddisk tests geweest in Computer Totaal en PCM, lees die eens!
Kijk eventueel ook op http://www.storagereview.com/

Sterkte :7

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 10:30 schreef typer72 het volgende:
HD cooler is misschien een optie :)

• Speed24
  • Niet online
Op maandag 03 december 2001 10:40 schreef catfish het volgende:
heb sinds vorige week een D740X 80GB bijgestoken, ik moet zeggen zeer snel EN stil, dus ideaal :)

je weet waarschijnlijk wel dat Maxtor Quantum heeft overgenomen? de D740X is eigenlijk een Quantum schijf die verkocht wordt door Maxtor
Het binnenwerk is van Maxtor , de buitenkant is van een Quantum :)
Maxtor heeft nu trouwens ook de Fireball AS serie, dat lijkt me wel een echte Quantum schijf btw

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Op maandag 03 december 2001 10:36 schreef TripleM het volgende:

[..]

Veel mensen hebben de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt..

Er is een serie slechte schijven geweest en vervolgens roept iedereen die het forum leest dat IBM onbetrouwbaar is..
Idd, om welke serie IBM drives gaat het eigenlijk bij de brakke exemplaren?
Ik heb 6 IBM harde schijven ofzo en die doen het allemaal nog prima, de meesten zijn alleen aan de kleine kant..
Dat is een algemeen en nooit uit te bannen probleem >:)
Ohja, afgelopen maand zijn er harddisk tests geweest in Computer Totaal en PCM, lees die eens!
Kijk eventueel ook op http://www.storagereview.com/
De tests op zowel PCM en storagereview heb ik al gelezen, maar helaas zeggen zulke tests niets over de lange-termijn betrouwbaarheid van een drive.

• JC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

JC

- minimalistic -

Misschien wel aardig om te zien dat IBM 60 gxp in zowel PCM en Computer-totaal deze maand allebei een nummer 1 notering kreeg qua performance.

Denk er nu zelf ook over om deze hd te halen. Ik heb goede ervaringen met IBM-hd's.

• Newy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-04 17:51

Newy

is het nog steeds Zat

Van alle schijven die ik ooit gekocht heb,
zijn alleen de IBM's stuk gegaan...

• Speed24
  • Niet online
Op maandag 03 december 2001 10:47 schreef Newy het volgende:
Van alle schijven die ik ooit gekocht heb,
zijn alleen de IBM's stuk gegaan...
Hmm, nooit een Quantum Bigfoot gehad zeker ? ;)

Maar idd, een van de Maxtors (10 en 20 gig) is er bij mij nog niet overleden , een hele oude Seagate (430mb :) ) ook nog niet , alleen m'n Quantum Bigfoot (4.3 gig, 5,25" ) wel :(
Gelukkig doet m'n vervangende Quantum Fireball SE het nog wel :)

//Edit: Maandagmorgen, dat zorgt voor de verwisseling Bigfoot en Fireball, foutje , goed opgemerkt Vassago (alleen dat quoten kan beter, met [.quote] [./quote] zonder punten :) )

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-04 22:46

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

We hebben op werk nog een IBM 20 MB die nog steeds werkt (24/7). IBM schijven zijn normaal geen probleem en met garantie heb je ook nooit te klagen. Jammer van die ene serie. Ik hou het op IBM.

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 10:47 schreef JC het volgende:
Misschien wel aardig om te zien dat IBM 60 gxp in zowel PCM en Computer-totaal deze maand allebei een nummer 1 notering kreeg qua performance.

Denk er nu zelf ook over om deze hd te halen. Ik heb goede ervaringen met IBM-hd's.
Zoals uit bovenstaand bericht weer blijkt, pak er gewoon even de tests bij uit beide bladen en vergelijk gewoon op basis van de feiten. Ik ben inderdaad van mening dat veel mensen hier IBM's gekocht hebben in het verleden wat relatief meer onderwerpen over IBM uitval oplevert. Als je echter naar de testresultaten kijkt, zie je gewoon dat de IBM zeer goed uit de strijd komt. Oftewel reden te meer de IBM te kopen, gebaseerd op actuele testresultaten!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:30
"alleen m'n Quantum Fireball (4.3 gig, 5,25" ) "

Bigfoot bedoel je dus.

En dat die kapot gaan is normaal.

Verwijderd

Ik heb zelf twee IBM 60GXP 60 GB in raid staan en dat draait al een aantal goed en zonder problemen.
Het probleem waar veel mensen op duiden is de 75GXP seria van IBM die schijven waren echt rot, heb er daar ook twee van gehad en die vielen na 3 maanden uit helemaal dood. De nieuwe serie heeft deze problemen niet meer en zijn daarbij ook nog retesnel dus ik zou voor de IBM gaan :)

Verwijderd

Heb ook een 60 Gig IBM 60GXP...nog geen enkel probleempje ermee. Weet wel dan ie snel is!

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Maxtor schijven roeleren, ik heb geen probs gehad met deze Maxtor 20gieg 7200rpm

It seemed like a good idea at the time

Verwijderd

Ik heb nu ook 2 IBM-schijven van 60 Gb. Ik heb 2 keer de IC35L060 en dat zijn superstille schijven en hardstikke snel, dus ik hoef niet te klagen. *D

Mij werd afgeraden om IBM te nemen, omdat sommigen gelezen hadden dat het slecht was :'(, maar dat zijn maar een paar series :( en deze serie is dus echt niet slecht :9~

• Speed24
  • Niet online
Als je op storagereview kijkt zul je zien dat de 740x serie van Maxtor behoorlijk snel is, alleen 2 Western Digital Caviars en een Seagate Barricuda IV komen vaker boven de Maxtor uit , de IBM 60GXP is toch wat langzamer ...

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 10:57 schreef vassago het volgende:
"alleen m'n Quantum Fireball (4.3 gig, 5,25" ) "

Bigfoot bedoel je dus.

En dat die kapot gaan is normaal.
Mijn 2,1 GB Quantum Bigfoot werkt nog perfect in mijn Linux server... jammer dat Maxtor Quantum heeft opgekocht :(

Verwijderd

Formateren is met een maxtor niet nodig, met het tooltje MAXBlast, komt van maxtor en werkt alleen,met maxtorzer handig, volledige HDD geformateerd in secs ongeacht grote, je weet wel wat ik zou nemen dus

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:13

Exirion

Gadgetfetisjist

Zoals je ziet: niemand is het met elkaar eens ;) (goh, wat een verrassing)
Dit soort topics zijn altijd kansloos. Als er 1 harddisk de beste was, dan zou iedereen dezelfde gebruiken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.