• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 15:40
Lees het volgende verhaal eens:
Er ligt een zwarte man te slapen in de schaduw van een reusachtige mangoboom. Een blanke man komt voorbij, ziet hem liggen en maakt hem wakker: "Sta op, slaapkop, je verluiert heel je leven. Klim liever in de mangoboom en pluk zijn vruchten."
"Waarom zou ik zijn vruchten plukken, blanke man? De mangoboom laat dagelijks voldoende vruchten vallen. Die verzamel ik voor mij en mijn familie. De rest zou toch maar bederven in mijn schuur."
"Je moet ze ook niet bewaren, in je schuur. Je moet ze vervoeren naar de markt en ze voor veel geld verkopen."
"Ik begrijp het, blanke man: het geld kan ik wel bewaren, dat bederft niet."
"Nee, domor, je moet het niet bewaren. Geld moet rollen."
"Goed blanke man. Ik zal er een groot feest van geven voor heel het dorp. En jij mag ook komen."
"Nee, nee, nee! Geen gefeest! Dat is weggegooid geld. Je moet het nuttig besteden. "
"Hoe dan, blanke man?"
"Luister, van het geld dat je verdient op de markt moet je eerst een, dan twee en tenslotte alle mangobomen hier op het dorpsplein kopen."
"Maar die mangobomen zijn van niemand. Iedereen mag de vruchten ervan eten."
"Dat is het nu juist. Nu zijn ze van iedereen, dan zullen ze alleen van jou zijn. Niemand behalve jij mag dan nog an de vruchten komen. Wie nog een mango wil eten mooet hem bij jou kopenop de markt. Ik zie het al voor me: je wordt een rijk man en dan..."
"Ja, blanke man?"
"Dan koop je langzamerhand steeds meer mangobomen in de omgeving, tot je op een goede dag eigenaar bent van ale mangobomen in het land."
"Wat moet ik met alle mangobomen in het land, blanke man? De vruchten zullen als een enorme rottende berg ons dorp bedeken, want niemand kan zoveel mango's eten."
"Stil, luister: natuurlijk laat je niet al die mango's opeten door je dorpsgenoten. Je begint een conservenfabriekje waar je mango's worden verwerkt en ingeblikt. De blikken voer je uit naar de rijke landen in het Noorden, waar de mango een lekkernij is. Je kleine fabriekje groeit uit tot en enorm bedrijf. Een groot aantal van je landgenoten zal dan werken in jouw onderneming. Maar jij, jij werkt niet meer!"
"Wat doe ik dan, blanke man?"
"Jij zult hier, op deze zefde plek waar alles begon, een villa hebben gebouwd met een tuin die heel het vroegere dorpsplein omvat. Tussen twee mangobomen zul je je hangmat knopen en in hun schaduw zul je rusten."
"Maar ik rust nu al in hun schaduw, blanke man."
Ik kan mij hier aardig in vinden, alleen, we zitten nu eenmaal in een consumtiemaatschappij, hoe kunnen wij hier in deze maatschappij een beetje mee omgaan?

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Probeer te bepalen wat jou gelukkig maakt..we zijn erg gewent te consumeren, dat maakt ons gelukkig.
Om te consumeren zijn producten nodig..dat kost geld...voor geld moet je werken.
Kun je gelukkig zijn zonder overdreven consumptie dan kun je je leven daarop afstemmen door minder te werken.
Wat voor keuze je ook maakt, waarschijnlijk zul je jezelf ook geestelijk ontwikkelen en behoefte krijgen aan `producten`die je niet kunt kopen.
Als je dan leeft naar je principes en daardoor hopelijk tevreden/gelukkig bent, zullen ook die producten te behalen zijn en deze zijn overal voor niets verkrijgbaar ;)

Zo, zie mij zeveren hehe

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 04:47 schreef THEF_Pino het volgende:
Ik kan mij hier aardig in vinden, alleen, we zitten nu eenmaal in een consumtiemaatschappij, hoe kunnen wij hier in deze maatschappij een beetje mee omgaan?
De zwarte man bevredigt zijn 'behoefte' terwijl
de blanke man zijn 'begeerte' najaagt.... :) .

Ik probeer zo 'zwart' mogelijk te zijn.... ;) ;
maar je vraagt hoe wé ermee om kunnen gaan... :? .

Het draait in het leven om het maken van keuzes,
aan jou welke kant jij kiest, de 'witte of de zwarte'... ;) .

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 04:47 schreef THEF_Pino het volgende:
Lees het volgende verhaal eens:
[..]

Stokpaardje, het wordt 'consumtiemaatschappij' tegenwoordig. Het wordt al helemaal vaak gebruikt door theisten om de wereld af te kraken. Want oh wee, je zou maar eens plezier hebben en leuke dingen doen met je geld. Dat is er namelijk van jongs af aan ingeramd, die gerefformeerde stelling dat plezier zondig is. Momento mori, is het niet?

Leg me eens uit wat er nu eigenlijk zo verrot is aan onze 'consumptiemaatschappij'?

Ben erg benieuwd, vroeger, toen de pater nog zijn scepter zwaaide over verzuild Nederland en iedere goede gristen nog Zondags als den dag des heerensch hoog in het vaandal had, tja, toen had de helft van de mensen niet te vreten, medische hulp was er alleen voor de rijken en scholing kon je ook al vergeten.

MAAR HET WAS TENMINSTE GEEN CONSUMPTIEMAATSCHAPPIJ HE?

}:O

Verwijderd

idd, dat continue gelul over de consumptiemaatschappij, okee, ik ben er niet helemaal blij mee, maar tot nu toe werkt het voor mij.
Dit is net zo een vergelijking als die van de gemiddelde bewoner van het westen met de 'natuurlijke' indianen.
Daarbij, het is een compleet fabeltje, geen enkel mangoboom geeft zoveel mango's en daarbij is er gezien de situatie in afrika waarschijnlijk al een mijn onder begraven en liggen omdat er wordt geruzied van wie die mangoboom is.
Het hele concept 'bezit' is niet het werk van de consumptiemaatschappij. Dat is een menselijk kwaad.

en zoals links1234 al zei:
als we allemaal onder een boom gaan liggen en mango's plukken dan hadden we beter een luiaard kunnen zijn, stil, langzaam, inactief en gedoemd uit te sterven als de mango boom dood is.
We zijn daarentegen mensen en zonder die typisch menselijke drang naar vooruitgang, verbetering en verandering kun je maar beter in een hoekje gaan zitten en proberen te devolueren.

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 15:40
Klopt helemaal, maar ik zei ook, een beetje :) Mensen die genoeg hebben om normaal te leven, waarom gaan die zich doodwerken in een 80 urige werkweek?

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Verwijderd

Garland Green: What if I told you insane was working fifty hours a week in some office for fifty years at the end of which they tell you to piss off; ending up in some retirement village hoping to die before suffering the indignity of trying to make it to the toilet on time? Wouldnt you consider that to be insane?

(con air)

Verwijderd

Mooi verhaal, ik kan me er ook behoorlijk in vinden. Het gaat m.i. niet helemaal op, want als het kind van die zwarte man ineens een blindedarmontsteking krijgt staat ie ook niet te lachen dat ze dood gaat, dan valt een land waar geld 'een beetje rolt' en daardoor sociale voorzieningen mogelijk maakt toch te prefereren.

Maar veruit de meeste mensen maken zich inderdaad veel te druk om allerlei zaken die er geen zak toe doen.. zoals of ze wel genoeg poen verdienen, of hun auto wel groot genoeg is c.q. hard genoeg glimt, of hun nieuwe pak wel genoeg status uistraalt, en meer van die shit. Opgerot, gewoon een beetje werk doen wat je leuk vindt om je eten en dak mee te verdienen, en verder luieren in de schaduw! Veel gezonder!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Op maandag 03 december 2001 08:34 schreef koekoeksjong het volgende:

[..]

De zwarte man bevredigt zijn 'behoefte' terwijl
de blanke man zijn 'begeerte' najaagt.... :) .

Ik probeer zo 'zwart' mogelijk te zijn.... ;) ;
maar je vraagt hoe wé ermee om kunnen gaan... :? .

Het draait in het leven om het maken van keuzes,
aan jou welke kant jij kiest, de 'witte of de zwarte'... ;) .
Als halfbloed hebbik het dan redelijk makkelijk voor het zeggen :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Garland Green: What if I told you insane was working fifty hours a week in some office for fifty years at the end of which they tell you to piss off; ending up in some retirement village hoping to die before suffering the indignity of trying to make it to the toilet on time? Wouldnt you consider that to be insane?

Exactly. Je moet gewoon veel eerder naar jezelf luisteren. Je bent niet verplicht om hetzelfde pad door het leven te volgen als alle andere mensen. Volg gewoon het pad waar je zelf het gelukkigst mee bent.
Pagina: 1