NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty
Bijna alle 8cm fans hebben op de printplaat de mogelijkheid om een 3e draad aan te sluiten. Bij sommige 8cm fans is die 3e aansluiting ook inderdaad voor RPM weergave. Je zou kunnen proberen een 3e draad op je 8cm fan te solderen en deze aan te sluiten op de CPU-fan aansluiting.
Verwijderd
ik heb hetzelfde moederbord en een AMD XP 1700+, ik heb er gewoon een standaart koeler op aangesloten, en die (blauwe denk ik) draad voor de rpm gewoon aangesloten, de zwarte draad aangesloten op rode kabel van de voeding en rode op de gele, nu draaid die op 7 V ipv 12 V en hoor je hem NIET (hier toch), ik heb ook wat (7Op maandag 03 december 2001 03:09 schreef RolandWitvoet het volgende:
Ik heb mijn lawaaierige vulcano2-fan vervangen door een lekkere stille 8cm fan. Helaas heeft die nieuwe fan maar 2 draadjes. Ik kan dan ook niet meer via software/bios zien hoe snel de fan draait.
Probleem is echter dat nu het bios mij telkens vertelt dat de cpu-fan niet zou draaien, dit alles onder het genot van een sirene uit de pc-speaker. Even een "y" antwoorden op de vraag of het systeem moet worden uitgezet verhelpt het probleem, maar telkens als ik opstart begint het weer opnieuw.
Ik heb in het bios van mijn MSI K7T266 Pro2 geen optie kunnen vinden om dit alarm uit te schakelen of het monitoren van de fanspeed uit te zetten (dat kon op mijn Asus P5A-B wel).
Hoe werkt die rpm-bepaling? is er een manier om die te faken? Als het een kwestie is van een juiste spanning op het gele draadje zetten dan kan ik het misschien nog wel omzeilen maar heeft er iemand ideeën?
(gewoon ZWART <-> ROOD & ROOD <-> GEEL)
Met de koeler die er opzat (en nu op 7 V draaid) had ik een temp. van 56°, en nu met 7 Case-fans (GERUISLOOS door de 7 V !!!) haal ik 35° !!! Ik heb zelfs eens geprobeerd mijn CPU-fan uit te schakelen, en ik kom nog steeds aan 42° ZONDER CPU-FAN !!!!
Volledig geruisloos, met 7 Case-fans + CPU-fan allemaal aangesloten op 7 V is dus beter dan 1 CPU-fan op 12V die VEEL lawaai maakt en nog altijd op 54° komt !!
IS ECHT WEL DE MOEITE WAARD !!!
Verwijderd
Op maandag 03 december 2001 05:06 schreef Selfdefence het volgende:
Bijna alle 8cm fans hebben op de printplaat de mogelijkheid om een 3e draad aan te sluiten. Bij sommige 8cm fans is die 3e aansluiting ook inderdaad voor RPM weergave. Je zou kunnen proberen een 3e draad op je 8cm fan te solderen en deze aan te sluiten op de CPU-fan aansluiting.
Verwijderd
Als je meer fans in het systeem hebt, een intake of outtake fan, of een (extra) fan op de video kaart, kun je die ook op die header aansluiten.
Blaat.
Hier stond onzin!!
Hier stond onzin!!
Verwijderd
euh nee, hij heeft het gewoon goed. De zwarte draad van de fan(de min) op de +5v(DEZE IS ROOD) en de rode draad van de fan op de +12v( DEZE IS GEEL ) van de voeding.Op maandag 03 december 2001 15:30 schreef memendo het volgende:
[..]
Ja zo draai je dus plus en min om dan staat op de plus (rood) 5v en op de min (zwart) 12v.
Als je het goed wilt doen moet het Rood op rood laten en zwart op geel zijn. De meeste fans(99%) kunnen er namelijk niet tegen als je plus en min omdraait .
normaal doe je ook al de rode fan draad op de +12v van de voeding, en zwart op de zwarte 0v van de voeding.
De stroom richting verandert niet op het moment dat je alleen de zwarte fan draad op de +5v zet i.p.v. de 0v.
ff uitzetten. zal wel in je BIOS staan. heb ik ook. Bij mij staat het onder PC health Status.
Aaarrggg een van mijn zeldzame offdaysOp maandag 03 december 2001 19:45 schreef The Rapier het volgende:
[..]
euh nee, hij heeft het gewoon goed. De zwarte draad van de fan(de min) op de +5v(DEZE IS ROOD) en de rode draad van de fan op de +12v( DEZE IS GEEL ) van de voeding.
normaal doe je ook al de rode fan draad op de +12v van de voeding, en zwart op de zwarte 0v van de voeding.
De stroom richting verandert niet op het moment dat je alleen de zwarte fan draad op de +5v zet i.p.v. de 0v.
Die 5 volt, is dat geen i/o-poort om de fanspeed mee te meten? Is dat een echt 5V voedingsspaning? Ik krijg namelijk het idee dat in de gesuggereerde situatie een i/o-poort wordt misbruikt om spanning te leveren voor de fan. (natuurlijk meet je op een i/o-poort wel 5 vool omdat het ttl componentjes zijn, maar die zijn niet bedoeld om vermogen te leveren)
Inmiddels kan ik het alarm gelukkig in het bios uitschakelen (lang leven flashbaar bios en beschikbare updates).
Inmiddels kan ik het alarm gelukkig in het bios uitschakelen (lang leven flashbaar bios en beschikbare updates).
NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty
Je hebt al veel onzin uit lopen kramen , maar dit slaat werkelijk alles!!!!Op maandag 03 december 2001 21:25 schreef memendo het volgende:
[..]
Aaarrggg een van mijn zeldzame offdaysdamm dit is de grootste onzin die ik hier verkondigd heb.
Verwijderd
Op een 3 polige connector van het moederbord met fanspeed aansluiting, heb je inderdaad de nul(massa), 12 Volt, en een sensorpoort. Geen 5 Volt voeding dus maar een I/O poort.Op dinsdag 04 december 2001 01:26 schreef RolandWitvoet het volgende:
Die 5 volt, is dat geen i/o-poort om de fanspeed mee te meten? Is dat een echt 5V voedingsspaning? Ik krijg namelijk het idee dat in de gesuggereerde situatie een i/o-poort wordt misbruikt om spanning te leveren voor de fan. (natuurlijk meet je op een i/o-poort wel 5 vool omdat het ttl componentjes zijn, maar die zijn niet bedoeld om vermogen te leveren)
Yep
Pagina: 1