Dromen die jaren later uitkomen?

Pagina: 1
Acties:
  • 461 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
**Search gebruikt**

Ok ik fietste zonet naar huis en ik maakte het volgende mee.

Ik fiets naar huis van een friend weg. Het regende, en nog voor 12u dus de straatlampen branden nog.
Op een gegeven moment (ong. nog 5min van huis af) kom ik bij een kleine wegsplitsing (aan mijn linkerhand) waar lantarenpalen stonden met ronde bollen. En er hing een hele apparte sfeer. En dat gevoel van die sfeer die daar hing had ik eerder gehad herrinerde ik mij. Toen herrinerde ik mij oppeens een droom van een aantal jaren geleden (ik denk dat ik een jaar of negen zou zijn geweest, ben nu 18). In die droom liep ik rond in een soort persiche stad, maar dan met paarse en groene huizen (en een mooi paleis :P) en in die stad stonden prezies dezelfde lampen met diezelfde bollen. En er hing prezies dezelfde apparte sfeer.

Kan het dat dromen misschien jaren later uitkomen, ook al ziet het er iets anders uit?

Ps: Die sfeer die ik voelde is een beetje moeilijk te omschrijven, maar het was wel een goed, bevredigend gevoel. Niet bedreigt dus.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Wat dacht je van toeval? Gewoon domme toeval dat de aparte vorm lampen waar jij toen over droomde echt blijkt te bestaan?

Dat je aan die droom terdacht toen je die lampen zag vind ik niet verbazend.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
[topic=213969/1/85]

(misschien werkt de search niet optimaal) *D

Maar dit zou heel goed een voorspellende droom kunnen zijn, ik heb er zelf ook een aantal gehad zoals je in bovenstaand topic kunt lezen.

:z sweet dreams :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP83
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 11:53
Déja-vu :Z

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsyFlash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-12-2024
Op maandag 03 december 2001 16:41 schreef Mr.Blonde het volgende:
Déja-vu :Z

:P
Ja ik weet niet of het door dromen komt, maar soms weet je gewoon dat je iets al hebt gedaan of een stukje al geleefd hebt.. Maar net als je er over na gaat denken .. is het weg.

Of je er dan al over gedroomd hebt, of misschien het gewoon een hersen spinsel is.. het is in ieder geval vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 19:12

Qwerty-273

Meukposter

Heb ik ook wel eens. Alleen weet ik niet of ik dit gedroomd heb of dat het al een keer eerder is voor gevallen of dat ik op dat moment goewoon de juiste afloop van te voren heb voorspeld.

Bv. het tegen komen van een bekend op een bepaald punt, zelfde kleding e.d. zelfde dingen worden besproken zoals ik me op dat moment herinner.

Al heb ik af en toe nog wel eens rare gedachten gehad (jaartje of 7 was ik toen) dat ik kon zweven, kan het gevoel oproepen in mij hoofd, maar of dat meer een hersen spinsel is of gewoon iets raars }) dat is maar de vraag.

Wat is het toch heerlijk om jong te zijn geen verpesting van je bewustzijn en lekker totaal de wetten en regels op leef eigenscahppen dan inje eigen wereldje opstellen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:25
is dat niet hetzelfde idee als het feit dat mensen overal gezichten in herkennen?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 958

Nee, ik denk niet dat dit toeval is. Dit heeft te maken met bepaalde associaties en gevoelens die ze oproepen in je hersenen. Het zien van de lantarenpaal was een trigger die je hersenen de rest van je gedachten liet bepalen op dezelfde manier als in je droom. Je droom is immers ook maar gewoon je gedachten de vrije loop laten en zien wat eruit komt.

Foutje van je hersenen dus :). Maar volstrekt ongevaarlijk en eigenlijk wel grappig. Ik heb het ook wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Diadem schreef:
Wat dacht je van toeval? Gewoon domme toeval dat de aparte vorm lampen waar jij toen over droomde echt blijkt te bestaan?

Dat je aan die droom terdacht toen je die lampen zag vind ik niet verbazend.
Je hebt die droom nooit gehad, maar hebt die net bij de situatie gefantaseerd? Mensen blijken in verhoren nogal eens dingen te verzinnen en hoewel ze zelf voor waar beschouwen blijken ze aantoonbaar onjuist.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsyFlash
Op woensdag 05 december 2001 14:27 schreef Fused het volgende:

[..]

Je hebt die droom nooit gehad, maar hebt die net bij de situatie gefantaseerd? Mensen blijken in verhoren nogal eens dingen te verzinnen en hoewel ze zelf voor waar beschouwen blijken ze aantoonbaar onjuist.
beweer je nu dat hij heel het verhaal verzonnen heeft? lijkt me een beetje voorbarig om te zeggen, aangezien er geen enkele reden is voor hem om dat te doen.

Of bedoel je dat mensen onbewust bepaalde zaken verzinnen, zodat het voor hun idee overeen komt met de waarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-03 02:22

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

Ik wil niet vervelend zijn hoor, maar niet iedereen die iets byzonders heeft meegemaakt is gestoord of liegt, niemand kan tegenbwijzen brengen en niemand kan bewijzen voor brengen.
als je iets byzonders maar een keer meegamaakt hebt hoeft het niet meteen puur toeval te zijn, maar omdat je het maar een keer heb meegemaakt is de hoveelheid informatie om de gebeurtenis te controleren te weinig om een goede conclusie uit te trekken, postief of negatief.
Maar als je meerd byzondere dingen meemaakt en ze vertonnen dezelfde patroon, dan doen of je hersens iets raars of aalles is een groot complot, of het is werkelijk geen toeval en echt iets byzonders. Het is dus de kunst om de goeie conclusie te trekken.

8 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Op woensdag 05 december 2001 14:44 schreef PsyFlash het volgende:
beweer je nu dat hij heel het verhaal verzonnen heeft? lijkt me een beetje voorbarig om te zeggen, aangezien er geen enkele reden is voor hem om dat te doen.

Of bedoel je dat mensen onbewust bepaalde zaken verzinnen, zodat het voor hun idee overeen komt met de waarheid?
Dat laatste. Ik opper dat als mogelijkheid; ik beweer niets.

Hoe vaak zegt iemand niet: "Heej, dat wilde ik net zeggen", als iemand een goede opmerking maakt? Ik merk soms dat ik twijfel (aan mezelf) of die gedachte nu echt optrad voordat de persoon het zei of dat ik misschien razendsnel, terwijl die persoon het zegt, bedacht dat het een goede opmerking was, waarvan de grondslag al wel in m'n gedachten was, maar die ik nog niet tot opmerking had geformuleerd.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsyFlash
Of dat je hersennen dan
Op donderdag 06 december 2001 10:56 schreef Fused het volgende:

[..]

Hoe vaak zegt iemand niet: "Heej, dat wilde ik net zeggen", als iemand een goede opmerking maakt? Ik merk soms dat ik twijfel (aan mezelf) of die gedachte nu echt optrad voordat de persoon het zei of dat ik misschien razendsnel, terwijl die persoon het zegt, bedacht dat het een goede opmerking was, waarvan de grondslag al wel in m'n gedachten was, maar die ik nog niet tot opmerking had geformuleerd.
Of dat je hersennen dan gaan verzinnen, wat er achter de eerste woorden moeten komen. Ja, het zal waarschijnlijk wel ergens staan, maar ik weet het niet. Maar je denkt dat dejavu ideeën daar ook vandaan komen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Nee hoor ik vind dat niet belachelijk.
Ik heb het zelf ook wel eens. Ik droom over iets specifieks en weken later heb ik echt zo van : Deja vu :)
Best wel lachuh eingelijk, want als je het kan beheersen dan hoef je nooit meer bang te zijn voor de dingen die zouden moeten komen !

dikzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29310

Op donderdag 06 december 2001 10:56 schreef Fused het volgende:

[..]

Als je met iemand veel optrekt lijkt het wel of je gedachte samen trekken tot 1 lijn. Vaak krijg je dan dit soort situaties, ik had vroeger een vriendin waar ik elke dag bijna mee optrok op een gegeven moment wist je gewoon wat die ander ging doen of zeggen. Niet altijd natuurlijk anders is de vriendschap ook geen ruk meer aan natuurlijk, maar in heel veel zaken ben je gelijk getrokken.

Ik denk wel dat dit iets puur fysieks is. Ik zie het dan een beetje kinderlijk, de stroompjes in je hersenen volgen dezelfde paden. Dus bijna dezelfde gedachte stromen.

In hoeverre een voorspellende droom waar kan zijn als het maar 1 keer gebeurd zie ik dat statistisch nog als toeval, gebeurd het je heel veel en soms weken van te voren en de dromen die je krijgt slaan ook op mensen die je "nog" niet kent, dan is volgens mij meer aan de hand en dat valt nog niet te verklaren en nog niet uit te leggen of tenminste voor sommige wel en sommige niet omdat het niet wetenschappelijk is in sommige hun ogen, maar dan kan je het wel categoriseren onder paranormaal. Toch?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMartinH
Op donderdag 06 december 2001 23:12 schreef NewAgePerformance het volgende:

[..]

Als je met iemand veel optrekt lijkt het wel of je gedachte samen trekken tot 1 lijn. Vaak krijg je dan dit soort situaties, ik had vroeger een vriendin waar ik elke dag bijna mee optrok op een gegeven moment wist je gewoon wat die ander ging doen of zeggen. Niet altijd natuurlijk anders is de vriendschap ook geen ruk meer aan natuurlijk, maar in heel veel zaken ben je gelijk getrokken.

Ik denk wel dat dit iets puur fysieks is. Ik zie het dan een beetje kinderlijk, de stroompjes in je hersenen volgen dezelfde paden. Dus bijna dezelfde gedachte stromen.

...
offtopic:
Kan het niet zijn dat je (onbewust) een telepatische band met diegene schept omdat je veel met elkaar omgaat?

Toen ik nog veel met een vriend van mij omging hadden wij ook heelm vaak dat we hetzelfde dachten of zeiden. Ik heb eens aan mijn moeder gevraagt hoe dit kon en ze antwoordde me dat dat onbewust via telepathie wel mogelijk was.

Vroeger (heel erg vroeger) communiceerden mensen toch ook via telepathie?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 06 december 2001 23:20 schreef NukeZz het volgende:

[..]

offtopic:
Kan het niet zijn dat je (onbewust) een telepatische band met diegene schept omdat je veel met elkaar omgaat?

Toen ik nog veel met een vriend van mij omging hadden wij ook heelm vaak dat we hetzelfde dachten of zeiden. Ik heb eens aan mijn moeder gevraagt hoe dit kon en ze antwoordde me dat dat onbewust via telepathie wel mogelijk was.

Vroeger (heel erg vroeger) communiceerden mensen toch ook via telepathie?
Ja in principe geloof ik daar dus wel in maar ik dacht laten we het eens wetenschappelijk proberen te verklaren. Ik geloof zelf ook dat het door een bepaald soort telepathie gebeurd, soort van energie patronen (energie is dan fictief te zien) die je naar elkaar overbrengt. Dus de gedachte van ziel naar ziel laten gaan en die zo weer opneemt in je hersenen. Zo dat er altijd hersen activiteit is als je telepathies bezig bent.

Het enigste wat ik niet begrijp is hoe mensen vroeger dan communiceerden? Of tenminste waar haal je die informatie vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Laatst online: 26-09-2024

disjfa

be

ik heb dat zo vaak, dat ik iets doe en denk van dat heb ik al gedaan. laatst weer, nieuwe vriendin en ik zit daar met die ouders (die heeel anders tegen mij doen dan normale ouders....) en jawel, weer had ik t al gedaan.

ik heb zelf t gevoel dat t leven zo makkelijk in elkaar zit en dus al is opgeschreven in tibet (of daar ergens, en is geen leugen). en dus als je droomt dat je al over verdere dingen droomt, want t staat toch vast.

het enige nadeel is dat juist die dromen meestal gebannen word uit de hersenen zodat we ze niet meer weten. alleen als t gebeurd merk je t. en dat is op zich een iritant gevoel, maar wel lekker... (wazig uit te leggen)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsyFlash
Op donderdag 06 december 2001 23:25 schreef NewAgePerformance het volgende:

[..]

Ja in principe geloof ik daar dus wel in maar ik dacht laten we het eens wetenschappelijk proberen te verklaren. Ik geloof zelf ook dat het door een bepaald soort telepathie gebeurd, soort van energie patronen (energie is dan fictief te zien) die je naar elkaar overbrengt. Dus de gedachte van ziel naar ziel laten gaan en die zo weer opneemt in je hersenen. Zo dat er altijd hersen activiteit is als je telepathies bezig bent.

Het enigste wat ik niet begrijp is hoe mensen vroeger dan communiceerden? Of tenminste waar haal je die informatie vandaan?
Inderdaad kan de wetenschappelijke kijk hier interessant zijn. Die theorie over telepathie heb ik meer gehoord.

Dit hier is in iedergeval wel een leuke.

Hierin wordt beweerd dat telepathie voorkomt bij mensen die mentaal erg in de war zijn, wat meestal door een traumatische ervaring is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMartinH
Op vrijdag 07 december 2001 00:59 schreef disjfa het volgende:
ik heb dat zo vaak, dat ik iets doe en denk van dat heb ik al gedaan. laatst weer, nieuwe vriendin en ik zit daar met die ouders (die heeel anders tegen mij doen dan normale ouders....) en jawel, weer had ik t al gedaan.

ik heb zelf t gevoel dat t leven zo makkelijk in elkaar zit en dus al is opgeschreven in tibet (of daar ergens, en is geen leugen). en dus als je droomt dat je al over verdere dingen droomt, want t staat toch vast.

het enige nadeel is dat juist die dromen meestal gebannen word uit de hersenen zodat we ze niet meer weten. alleen als t gebeurd merk je t. en dat is op zich een iritant gevoel, maar wel lekker... (wazig uit te leggen)
:?
Jij wil zeggen dat ons leven al is vastgelegd in Tibet?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 07 december 2001 08:47 schreef PsyFlash het volgende:

[..]

Inderdaad kan de wetenschappelijke kijk hier interessant zijn. Die theorie over telepathie heb ik meer gehoord.

Dit hier is in iedergeval wel een leuke.

Hierin wordt beweerd dat telepathie voorkomt bij mensen die mentaal erg in de war zijn, wat meestal door een traumatische ervaring is gebeurd.
:D arme ik :D

Nou het zou kunnen kloppen als ik nou eens mentaal in de war was dan zou het helemaal kloppen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24194

toeval ? volgens mij bestaat dat niet echt. Het valt je toe !

Naar mijn weten bestaan er verschillende soorten dromen:

1. verwerkende dromen. omtrent ervaringen die eerder zijn opgedaan en nog niet (helemaal) zijn verwerkt

1b) dromen zijn bedrog ? Lijkt me niet. Ze kunnen je wat vertellen over je huidige gemoedstoestand.

1c) als je er in geloofd: zou het een beeld / fragment kunnen zijn uit een eerder leven dat je hebt gehad of uit je huidige jeugd.

2) voorspellende dromen: wat er in een latere fase in je leven kan gaan gebeuren

misschien zijn er nog wel vele meerdere soorten dromen (Dit is wat er in ieder geval nu in mij opkomt). Als ik 's-morgens wakker word, dan overdenk ik heel even mijn droom en probeer ik het daarna naast mij neer te leggen, of ik doe dat meteen als ik het mij niet eens (of nauwelijks) meer kan herinneren. Grote kans dat een bepaald soort droom gewoon terugkomt

Ik heb het ook weleens dat ik me ergens bevind en dat dan de beelden uit een bepaalde droom weer naar boven komen.

Dit is hoe ik er over denk en voel. Dit kan echter voor een ieder van ons weer anders zijn. Maar het maakt het er ,vind ik, wel leuk op om andermans bevindingen en mening te horen.

Trouwens, er zijn vast wel interessante naslagwerken over dit soort onderwerpen te vinden.

Tark
Pagina: 1