Toon posts:

[linux] is mijn computer te snel ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een computer met een msi 6880pro2 met een amd athlon xp 1800+ en 512 DDR geheugen. Ik heb hierop geprobeert red hat linux 7 te installeren, de installatie ging eigenlijk wel goed maar als ik nu wil booten zie ik allen maar een 'l'staan en dan doet hij niks.

Doe ik wat fout of is redhat7(of kernel) niet goed ??

Verwijderd

Die "L" betekent een probleem met de bootloader LILO. De oorzaak is niet makkelijk te achterhalen maar "man lilo" en de rest van de LILO docu's kunnen je aardig goed sturen in de richting waar je moet zoeken.

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 06:20
Lilo (de bootloader) werkt niet goed. Dit komt waarschijnlijk door het feit dat RedHat een relatief oude versie van die package meelevert die geen partitie kan booten die meer dan 1024 cilinders van het MBR ligt. Hier staat een en ander duidelijk uitgelegd. Is de site van SuSe maar het is ook op RH 7 van toepassing.

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06 08:07
meestal is het makkelijk te verhelpen door Lilo een keer opnieuw te runnen.. Probeer redhat maar eens op te starten met de bootdiskette die je als het goed is hebt gemaakt tijdens installatie. Wanneer hij opgestart is moet je maar eens als root: lilo -L intypen en dan rebooten zonder diskette. Grote kans dat ie het nu wel doet.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-08 14:29

chromeeh

the Gnome

Pcies.... BTW RedHat 7.2 is uit, dus waarom nog werken met 7.1 :D

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 15:20

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Bij RH7.2 wordt GRUB (GRand Unified Bootloader) geleverd. Lost het 1024 cil. probleem van LILO op en ziet er ook nog eens leuk uit :)

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Verwijderd

Is mijn computer te snel?
Je computer is nooit te snel :)

Grub is inderdaad erg goed... Installeer dus RH7.2

• Stalkert
  • Laatst online: 12-06 08:07
Op maandag 03 december 2001 11:20 schreef razor_harm het volgende:

[..]

Je computer is nooit te snel :)

wel eens een nintendo emulator gebruikt ? ;)

Verwijderd

Wel eens ultima IV op een ADM XP gespeelt?

Draait lekker.

Ja, ik heb zelf ook gehad dat lilo automatisch niet goed ingesteld werd. Opstarten met bootdiskkette en alles controleren.

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 11:27 schreef CYBERSTALKERT het volgende:

[..]

wel eens een nintendo emulator gebruikt ? ;)
Ja. En wat is jouw intentie met jouw argument? Volgens mij ben JIJ dan te langzaam :) Computer is NOOIT TE snel :D

Verwijderd

Cluepon Time.

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 10:19 schreef TimmeStein het volgende:
Bij RH7.2 wordt GRUB (GRand Unified Bootloader) geleverd. Lost het 1024 cil. probleem van LILO op en ziet er ook nog eens leuk uit :)
Linux Loader Heeft toch ook geen last meer van 1024 cyl grens?
LiLo kan er ook leuk uitzien...volgens mij...

Ik heb nog niet met GRUB gewerkt...is 't goed?
Hoe ziet 't er uit? [Screenshot? / foto?]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:42
Op maandag 03 december 2001 16:13 schreef compukid het volgende:

[..]

Linux Loader Heeft toch ook geen last meer van 1024 cyl grens?
LiLo kan er ook leuk uitzien...volgens mij...

Ik heb nog niet met GRUB gewerkt...is 't goed?
Hoe ziet 't er uit? [Screenshot? / foto?]
Inderdaad, lilo heeft al (jaren) geen problemen meer met de 1024 cilinder grens. kan grafisch bootscherm, text menu bootscherm, wat je maar wil.. gewoon even de laatste versie installen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Grub roelt :)

Waarom?
omdat het tabcompletion op zijn command-line heeft
omdat het ext2, vfat en nog wat (UFS?) kan lezen, en je daarom dus op de boot prompt alsnog je kernel op je filesystem kan zoeken, en je hierom niet elke keer na het installen van een nieuwe kernel grub hoeft te runnen.

Verwijderd

Red hat had nog wel een oude lilo volgens mij, die dit probleem nog wel heeft met de 1024 cilinder. En dus moet de /boot directory onder de 8 gig grens staan. Oftewijl je zal linux onder de 8 gigabyte grens moeten installeren.

Verwijderd

En dat is weer eenvoudig te verhelpen met een update van Lilo.

• Tader
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-08-2024

Tader

mx01.hotmail.com:~#

Op maandag 03 december 2001 11:20 schreef razor_harm het volgende:

[..]

Welja... Je wil grub hebben dus installeer je maar een hele nieuwe distributie... :?

``U wilt IE 6 hebben? Installeer dan Windows XP want daar zit het standaard al in...''

• elgringo
  • Laatst online: 21:04
Op maandag 03 december 2001 13:16 schreef waxem het volgende:
Cluepon Time.
en dit betekent?

if broken it is, fix it you should

Pagina: 1