reciever en sub woofer aansluiten.

Pagina: 1
Acties:
  • 257 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mradem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Ik heb sinds gister een Yamaha V520 reciever en de Magnat metric 5.1 speakerset binen. Nu vroeg ik aan die verkoper hoe ik die op elkaar aan kon sluiten en toen gaf hij mij een cinch kabel met aan weers zijden een gouden plugje.
Nu ik deze op elkaar wilden aansluiten zag ik dat er aan de achterkant van de reciever 1 ingang was voor de subwoofer maar dat er aan de achterkant van de subwoofer een rode en een witte ingang zit (l & R). Maar ik heb maar 1 plugje.

Ik heb ze in beide geprobeerd en dan doet hij het goed, maar ik vraag me af of het geen kwaat kan als hij in bijv de rode zit ipv de witte ingang.

Ben hier nml nog niet helemaal in thuis. Dit is pas de eerste keer dat ik een reciever heb met flink wat in en uitgangen en knopjes etc. Als jullie mog tips hebben over andere dingen dan hoor ik het graag. Bijv over het aansluiten van dvd speler.

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:50

Opa

Nu Multifocaal!

DVD speler sluit je digitaal aan op de receiver. (optisch of coaxiaal maakt niet echt uit). De receiver maakt er dan een mooi signaal van dat de 6 speakerts begrijpen. Als je de interne decoder van een DVDspeler zou gebruiken heb je meer kabels nodig (zes verbindingen), heb je vaak geen DTS decoder en mis je de LFE (low frequency enhancement) eigenschappen van het sub kanaal.

Op de TV aansluiten (beeld) kan op verschillende manieren. Dit zijn ze in volgorde van kwaliteit:

1. s-video met de Hosiden plug (4 pins miniDIN)
1. s-video door de SCART kabel heen.

3. RGB door de SCART kabel heen.

4. Composite met de (gele) RCA plug.
4. Composite door de SCART kabel heen.

Als je de SCART gebruikt moet je in het setup menu van de DVD opgeven welk signaal je wilt gebruiken.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

en dvd naar tv is nog mooier via component input , maar dit komt niet veel voor.

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-08 13:04
RGB staat toch boven s-video????

Verwijderd

Ik heb ze in beide geprobeerd en dan doet hij het goed, maar ik vraag me af of het geen kwaat kan als hij in bijv de rode zit ipv de witte ingang.
Het maakt geen ruk uit of je l of r gebruikt. 't Is namelijk maar 1 versterker. Mocht ie niet hard genoeg gaan, kan je altijd proberen om er een splitter tussen te zetten, dat kan, hoeft niet altijd, extra dB's opleveren.

• Jag
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Een splitter heeft absoluut geen zin. Die twee inputs zijn voor het geval dat je die sub op een stereo versterker aansluit. Dan wil je zowel links als rechts op die sub aansluit, zodat ie het laag van beide kanalen weergeeft. Het signaal van links en rechts wordt samengevoegd tot één signaal omdat er ook maar één versterker is zoals Flippit al zei.
Bij een 5.1 versterker hoef je maar een van beide aansluitingen te gebruiken, het samenvoegen van de signalen is al gebeurd in de receiver. Of je rood (rechts) of wit (links) gebruikt maakt geen hol uit.

• mradem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Bedankt voor de reacties. Alles doet het nu prima en het klinkt erg mooi. Mijn dvd speler heb ik nu dmv ook een cinchkabel van dvd speler digital output naar reciever digital input.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Op mijn subwoofer zitten er ook 2 tulp connectors.
Die ene is de ingang, voor naar de versterker,
die andere is een uitgang, voor als je
nog een tweede subwoofer wilt aansluiten,
een soort doorlussing dus.
Je kan er dus gewoon 1 gebruiken.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Jag

Jag

Op maandag 03 december 2001 14:39 schreef cjdijk het volgende:
Op mijn subwoofer zitten er ook 2 tulp connectors.
Die ene is de ingang, voor naar de versterker,
die andere is een uitgang, voor als je
nog een tweede subwoofer wilt aansluiten,
een soort doorlussing dus.
Je kan er dus gewoon 1 gebruiken.
Ja, maar dat is in dit geval helemaal niet zo.

Verwijderd

Je hebt gewoon een l&r ingang. Dit voor als je versterker ook een mogelijkheid heeft voor l&r kanaals subwoofer versterking. Dit is bijna nooit nodig. Je kan een splitter ertussen zetten en beide aansluiten of alleen rechts wat gelijk staat aan een mono aansluiting. Bijna alle subwoofers werken op mono.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Over het algemeen wordt aangeraden om hem op de witte (mono) aan te sluiten. Maar aangezien het een mono versterker (enkele eindtrap) is die in de sub zit maakt het eigenlijk niets uit.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Jag

Jag

Op maandag 03 december 2001 20:36 schreef tbusquet het volgende:
Over het algemeen wordt aangeraden om hem op de witte (mono) aan te sluiten. Maar aangezien het een mono versterker (enkele eindtrap) is die in de sub zit maakt het eigenlijk niets uit.
Nou diegene die dat aanraadt snapt de werking ervan nog niet helemaal :). Direct na die aansluiting gaan beide signalen (van rechts en links) door een summing amp die er één signaal van maakt. Dan gaat het dus niet echt veel uitmaken of je rechts of links gebruikt :).
Pagina: 1