Toon posts:

ntfs vern**kt met grub. hoe te fixen?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Met Grub (bootloader, zoals LILO) heb ik per ongeluk het volgende gedaan:

grub-install '(hd0,1)'

Dat moest zijn:

grub-install '(hd1,0)'

Op /dev/hda1 en /dev/hda2 heb ik nl. m'n WinXP partities staan. Linux staat op /dev/hdc1 en volgende.
Nu is mijn D:-schijf verkloot (/dev/hda2).

Hoe kan ik het repareren ??

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
opstarten met Win XP cd in rescue console. fixboot en fixmbr intikken.
En als dat niet werkt zal ik ff zoeken, want ik heb maandje geleden ook een vern**kte ntfs gehad, en heb wel 10 progs geprobeerd, en met 1 prog lukte het om mijn data te redden. En dat kwam alleen maar doordat lilo zich in mbr zette...

• banaan-X
  • Niet online
Nou hier is dat programma te downloaden: http://www.winternals.com/products/repairandrecovery/erdcommander2000.asp

ik weet niet of dit een hele versie is, maar anders kun je denk ik mij wel vinden ;) Maar probeer eerst eens je mbr / boot te fixen met die 2 commando's.

Verwijderd

Probeer ook eens op te starten met een Win98(SE) bootflop, en dan fdisk /mbr.

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zoiets heb ik vroeger ook wel eens gedaan. Ik had toen een FAT partitie als etx2 gemount, en dat was het einde van mijn FAT partitie, alle gegevens waren verloren. Maar bedenk dit: het was een fantastisch leermoment. |:(

• banaan-X
  • Niet online
Op zondag 02 december 2001 21:37 schreef strlen het volgende:
Probeer ook eens op te starten met een Win98(SE) bootflop, en dan fdisk /mbr.
daar ga je geen ntfs partities mee booten hoor...
Op zondag 02 december 2001 21:38 schreef wouzer het volgende:
Zoiets heb ik vroeger ook wel eens gedaan. Ik had toen een FAT partitie als etx2 gemount, en dat was het einde van mijn FAT partitie, alle gegevens waren verloren. Maar bedenk dit: het was een fantastisch leermoment. |:(
Zo heb ik eens de Windows Verkenner gestart in wine... |:( Alle bestanden stonden ineens ergens anders :(

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
Op zondag 02 december 2001 22:09 schreef banaan-X het volgende:

[..]

daar ga je geen ntfs partities mee booten hoor...
[..]
volgens mij toch wel hoor..
en helpt het niet om linux te booten met de daarvoorbestemde diskette die je als het goed is hebt aangemaakt bij installatie. Daarna kun grub.conf toch weer aanpassen ?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zondag 02 december 2001 21:38 schreef wouzer het volgende:
I.d.d.

/dev/hda3 leegmaken? Eh.. Jaaah, zal wel <klik>
Rustig verder installeren, en dan DOS weer proberen te booten :-)
Ik had geen andere keus, dan in Linux blijven hangen <grijns>

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• banaan-X
  • Niet online
Op zondag 02 december 2001 22:11 schreef CYBERSTALKERT het volgende:

[..]

volgens mij toch wel hoor..
en helpt het niet om linux te booten met de daarvoorbestemde diskette die je als het goed is hebt aangemaakt bij installatie. Daarna kun grub.conf toch weer aanpassen ?
Win98SE kan geen ntfs lezen. (en de bootloader van win98 kan geen ntfs booten). Maar als je WinXP op een FAT-partitie hebt gezet is er natuurlijk niet zoveel aan de hand.

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
Op zondag 02 december 2001 23:03 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Win98SE kan geen ntfs lezen. (en de bootloader van win98 kan geen ntfs booten). Maar als je WinXP op een FAT-partitie hebt gezet is er natuurlijk niet zoveel aan de hand.
hmm dat is nieuw voor mij .. wanneer ik een bootloader probleem heb kan ik altijd mijn masterbootrecord overschrijven met fdisk /mbr.. ook al is mijn bootpartitie van het type NTFS.

• banaan-X
  • Niet online
Op zondag 02 december 2001 23:41 schreef CYBERSTALKERT het volgende:

[..]

hmm dat is nieuw voor mij .. wanneer ik een bootloader probleem heb kan ik altijd mijn masterbootrecord overschrijven met fdisk /mbr.. ook al is mijn bootpartitie van het type NTFS.
Dat zou kunnen, de boatloader van win2k staat bij mij op de c: (FAT). Dus als alleen de mbr stuk is zou het (als jij het zegt) wel kunnen. Maar als de ntfs-loader op c: nou kapot is moet je toch echt fixboot (en fixmbr) doen met de rescue console.

Verwijderd

aha! sortgelijk probleem heb ik afgelopen weekend ook gehad. Mijn hele XP partitie was verrot...

x HD aankoppelen; nieuwe XP install
x Met PQMagic gechecked: /dev/hdg1 was helemaal vol (?) en het label was /G/?' of zoiets. Niet te benaderen... :(

Oplossing:

x begin volgende partitie opzoeken met pqmagic. sector nummer opschrijven (dit kan ongeveer 10 sectoren verschillen)
x einde kapotte partitie is nu bekend.
x dskprobe.exe lanceren en deze handleiding volgen:

http://support.microsoft.com/directory/article.asp?ID=kb;en-us;Q153973

Na het volgen van deze handleiding was mijn HD weer benaderbaar maar hij bootte nog niet. Toen heb ik de bootsector van de nieuwe XP install over de kapotte heen gecopieerd met diskprobe en werken weer :P

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 03 december 2001 10:44 schreef pixeleer het volgende:
aha! sortgelijk probleem heb ik afgelopen weekend ook gehad. Mijn hele XP partitie was verrot...

x HD aankoppelen; nieuwe XP install
x Met PQMagic gechecked: /dev/hdg1 was helemaal vol (?) en het label was /G/?' of zoiets. Niet te benaderen... :(

Oplossing:

x begin volgende partitie opzoeken met pqmagic. sector nummer opschrijven (dit kan ongeveer 10 sectoren verschillen)
x einde kapotte partitie is nu bekend.
x dskprobe.exe lanceren en deze handleiding volgen:

http://support.microsoft.com/directory/article.asp?ID=kb;en-us;Q153973

Na het volgen van deze handleiding was mijn HD weer benaderbaar maar hij bootte nog niet. Toen heb ik de bootsector van de nieuwe XP install over de kapotte heen gecopieerd met diskprobe en werken weer :P
Zo!, jij hebt je wel vermaakt dit weekend! :+ ;)
Tja, zo heb ik dus ook een dinsdag en woensdag me vermaakt met een vage ntfs partitie, en ik kon er gelukkig bij met ERD Commander. :)

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 10:46 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Zo!, jij hebt je wel vermaakt dit weekend! :+ ;)
ach ja, je bent van de straat he ;)

Verwijderd

enkele vraagjes:
dat ERD commander is 400$, dat ga ik dus niet kopen en de trialversie heeft ondersteuning voor het recoveren van partities.

Ik zal even mijn probleem uitleggen; ik heb ook mijn NTFS partitie verkl**t met grub; of althans iets wat erop lijkt.

afgelopen weekend 2x maal XP geinstalled, (heb het weer even nodig voor werk..) maar goed. ik schijn niet om te kunnen gaan met smartdrv dus dat duurt ongeveer 2 uur per install. daarna de hele zooi wat tunen en daarna gentoo1.4 geinstalled.

ik had al eerder 1.2 en 1.3 (om te proberen) vaak geinstalled; niks geen probleem.
Nu las ik echter in de install text van de gentoo cd dat je cfdisk kon gebruiken ipv fdisk, dat was makkelijker....

anywees, boel geinstalled, grub op hd0,0 en booten maar.
toe had ik unrecognized partition table: cfdisk had de tabellen vernaggeld.

(dit was vrijdagnacht om 04.30)

dus!

nog eens installeren, de hele zooi. Oftwel zaterdag middag tijdens wat huishoudelijke klussen de winxp cd erweer ingegooid. installen, tunen enz.
Nu weer gentoo erachteraan maar met fdisk.
Kreeg ik het opeens niet voorelkaar om naast
hda1 (ntfs) en hda2 en hda5 (logisch in extended dos) een hda3, 4 en 6 aan te maken.

mocht niet, van fdisk.
van cfdisk ook niet. (ik denk ik probeer het gewoon nog eens; jaja ik ben een durfal)

dus!
mandrake 8.2 cd erin. met de diskwizzard in "expert" mode; en jawel hoor, ik kon nu wel de beoogde partities aanmaken.

Daarna gereboot (had op internet gelezen dat dat was aan te raden na een partitieverandering). (moest toch want de cd van gentoo moest er weer in)
Even testen, en ja hoor, XP werkte nog steeds.

Nuja, gentoo weer netjes gecompiled, en weer grub installeren.

booten en wat denk je?

File System unknow, 0X07 (o.i.d.)

met commandline options van grub
- rootnoverify
-makeactive
- ja, noem ze maar op, ik heb ze allemaal geprobeerd (niet allemaal, das niet waar)

maar ik kom mijn zuur - net voor de 2e keer - geinstalleerde xp schijf niet meer op.

gentoo booten is geen probleem, dus grub staat goed.

heeft iemand een idee hoe ik mijn c:\ (NTFS) schijf weer kan benaderen?
fdisk /mbr? ja dan ben ik grub kwijt, moet ik weer met cd booten en opnieuw grub aanmaken, maar heb ik dan de garantie dat ik xp kan booten?

Ik heb een corporate version van XP (van de netwerk schijf, mocht ik thuis gebruiken zei men...), non bootable, dus dat rescue gebeuren kan ook niet.

Ik heb zelf XP prof, kan ik een XP Home ed. gebruiken om de bootboel te repairen?

en heeft iemand dan een tip hoe ik wel dubbel kan booten?
Ik dacht dat ik na 7 linux/win installs een redelijke expert was, maar ik durf nu grub natuurlijk niet meer te gebruiken.

XOSL lijkt me niks, een partitie voor je bootmanager... bovendien heb ik geen FAT meer om het daarachter te zetten.

tips, opmerkingen?
Pagina: 1