hoe blijven gasreuzen bij elkaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 433 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:43
kan iemand mij vertellen hoe zulke planeten hun vorm behouden (diffundeert het gas niet gewoon over het heelal)? ik heb vandaag opnamen van jupiter gezien, en zag daarbij dat die stormen allerlei kanten opgaan... in hoeverre draaien deze planeten om hun as?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Today's magic word is... GRAVITY! :P

Zwaartekracht dus.

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 02 december 2001 20:38 schreef Major_Kusanagi het volgende:
kan iemand mij vertellen hoe zulke planeten hun vorm behouden (diffundeert het gas niet gewoon over het heelal)? ik heb vandaag opnamen van jupiter gezien, en zag daarbij dat die stormen allerlei kanten opgaan... in hoeverre draaien deze planeten om hun as?
Alle deeltjes zijn onderhevig aan de zwaartekracht. Zoals je waarschijnlijk wel weet is er een ontsnappingssnelheid van meer dan 29000 km/u op aarde, een atoom uit de atmosfeer haalt die snelheid nooit, omdat de lucht te ijl is voor vele botsingen (druk) en te koud voor hevige trillende bewegingen. Dat is bij alle planeten met een bepaalde massa, temperatuur en druk.

Mercurius is te dicht bij de zon, en dus te heet. Vandaar dat er weleens moleculen uit de atmosfeer geslingerd worden. Er is nu totaal geen atmosfeer meer over.

Hoe verder van de zon, hoe meer kans op een atmosfeer dus. Wel moet de massa van een planeet groot genoeg zijn. Een gasreus is natuurlijk relatief veel lichter dan een planeet van steen en ijzer. Toch is de zwaartekracht meer dan genoeg voor een atmosfeer. Sterker nog: de planeet is theoretisch alléén maar atmosfeer.

Jupiter en Saturnus hebben dacht ik allebei een dag van ongeveer 10 aardse uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
je hebt natuurlijk de gravitatiekracht van de gasdeeltjes onderling...

zou je dan door een heleboel gas bijelkaar te brengen een planeet kunnen maken?

trouwens, bestaan de ringen van saturnus niet uit steen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 02 december 2001 20:51 schreef Major_Kusanagi het volgende:
je hebt natuurlijk de gravitatiekracht van de gasdeeltjes onderling...
De onderlinge zwaartekracht tussen een object en alle deeltjes in een ander object is opgeteld gelijk aan een kracht richting het massamiddelpunt van dat object.
zou je dan door een heleboel gas bijelkaar te brengen een planeet kunnen maken?
Inderdaad, in principe kun je zelfs een nieuwe zon creëren
trouwens, bestaan de ringen van saturnus niet uit steen?
Steen, ijs, ruimtepuin, van alles en nog wat.
Een aantal manen draait zelfs mee in die ringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik me niet vergis hebben gasreuzen normaliter wel een kern die bestaat uit vast materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op zondag 02 december 2001 21:10 schreef Links234 het volgende:
Als ik me niet vergis hebben gasreuzen normaliter wel een kern die bestaat uit vast materiaal.
Tuurlijk... Ze vangen heel veel rotzooi op, en dat spul moet toch ergens blijven, niet dan? Maar die kern is verwaarloosbaar tov de atmosfeer.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Was het niet zo dat een gasvormige planeet bestaat uit een gasvormige kern die beweegt? En de laag gas daarboven beweegt de andere kant op waardoor het bij elkaar bleef.

Zoiets meende ik op discovery meegepikt te hebben. Correct me if i'm wrong :P

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Op maandag 03 december 2001 00:18 schreef NukeZz het volgende:
Was het niet zo dat een gasvormige planeet bestaat uit een gasvormige kern die beweegt? En de laag gas daarboven beweegt de andere kant op waardoor het bij elkaar bleef.

Zoiets meende ik op discovery meegepikt te hebben. Correct me if i'm wrong :P
Lijkt mij niet. Er zullen ongetwijfeld allerlei rare stromingen zijn in het gas daar, net als bij de aarde, maar dat is niet de reden dat ie bij elkaar blijft. Dat is gewoon domweg zwaartekracht.

En ik kan ook niet geloven dat de kern tegengesteld draait aan de rest van de planeet - zoiets kost energie, ik zie niet hoe de energie wordt opgewekt.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

De kern van een gasreus kan goed uit gas bestaan, het is dan evengoed onder een heel andere toestand dan je gewend bent. De druk midden in een gasreus is wel zo ontiechelijk hoog, dat het gas toch wel ff anders lijkt te reageren dan your average athmosfeer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het woord dat je zocht is `gemiddeld(e)` ;)
jaja, flauw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op maandag 03 december 2001 06:47 schreef DarkX het volgende:
De kern van een gasreus kan goed uit gas bestaan, het is dan evengoed onder een heel andere toestand dan je gewend bent. De druk midden in een gasreus is wel zo ontiechelijk hoog, dat het gas toch wel ff anders lijkt te reageren dan your average athmosfeer :)
Onder hoge druk wordt spul juist verder samengeperst, dus heb je juist eerder vloeistoffen en vaste stoffen dan normaal. Maar het kan ook plasma zijn, als een mini-zon, zegmaar.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Op maandag 03 december 2001 07:47 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:

[..]

Onder hoge druk wordt spul juist verder samengeperst, dus heb je juist eerder vloeistoffen en vaste stoffen dan normaal. Maar het kan ook plasma zijn, als een mini-zon, zegmaar.
Hmmm, dat zou je idd verwachten, maar het zijn toch echt gassen onder zeer hoge druk, geen vloeistoffen oid. Misschien lijken het meer vloeistoffen dan 'normale' gassen, dat is verder moeilijk te zeggen (door mij iig), maar het zijn toch echt gassen qua beweeglijkheid en weer ik welke definitie er psies geld.

ach, ik lul soms half engels... boeie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
jupiter fungeert toch ook als zon voor z'n manen? (ik meende dat er behoorlijk intense straling vanaf kwam)

maar als saturnus gasvormig is, waar komen die ringen dan vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 03 december 2001 14:52 schreef Major_Kusanagi het volgende:
maar als saturnus gasvormig is, waar komen die ringen dan vandaan?
Saturnus heeft een zwartekracht veld. Al dat gas heeft nogal wat massa hoor. En er zweeft genoeg puin door het zonnestelsel. Dat zal dan gewoon rondjes kunnen gaan draaien rond de planeet. Hij dient als stofzuiger.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:13

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Ehem, Jupiter is geen zon. Als hij 50 maal groter was geweest dan pas zou de druk hoog genoeg zijn op de kern waardoor de waterstof en helium atomen gaan fuseren. Dan is ie pas een zon en er kan nooit plasma in een kern van een planeet voorkomen want daar is het gewoon veel te koud voor. Het moet minstens 200.000.000 graden Celsius warm zijn.

En dat van die ringen komt om dat ruimtepuin in de zwaartekracht van Saturnus wordt getrokken. Ook Jupiter, Uranus en Neptunus hebben ringen alleen die zjin een stuk minder duidelijk zichtbaar. Dit komt dus gewoon omdat die planeten veel groter zijn daan de Aarde bijvoorbeeld.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 03 december 2001 16:28 schreef AxzZzel het volgende:
Dit komt dus gewoon omdat die planeten veel groter zijn daan de Aarde bijvoorbeeld.
De aarde heeft als 'nadeel' dat we een relatief grote maan hebben. Die veegt heel veel puin weg uit de omloopbanen rond de aarde. Dat zorgt er (gelukkig) voor dat we relatief weinig puin in de buurt hebben. Het valt dus ook wat minder vaak naar beneden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

De ringen van saturnus zijn ontstaan doordat een maantje te dicht bij de planeet is gekomen.Door de getijdenkrachten is die maan aan stukken gereten en de brokstukken vormen nu de ring, de grootste stukken zijn inmiddels verzwolgen door saturnus.
Verder bestaat de kern van Jupiter misschien uit een klein stukje rots, maar zeker bestaat het ook uit gas dat zo dicht op elkaar geperst is, dat het zich als een metaal gaat gedragen.
Arthur Clarke heeft ooit geopperd dat de organische stoffen die in jupiter gevormd worden, uiteindelijk naar de kern vallen en uitkristalliseren in een diamant die groter is dan de aarde ;)
Maar dat is zuiver speculatie :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is aangetoont dat de ringen van Saturnus, Jupiter Uranus en Neptunus niet permanent zijn maar over enkele miljoenen jaren weer terugvallen naar de planeet. De ringen zijn gemaakt van puin dat waarschijnlijk is opgeworpen door een botsing met een ENORME komeet/maan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een tabelletje met gegevens (uit de Binas ofcourse..)
Op zondag 02 december 2001 20:57 schreef Cheatah het volgende:
[..]
Inderdaad, in principe kun je zelfs een nieuwe zon creëren
Sterker nog.. Men denkt dat sterren op deze manier ontstaan. (gaat onder de naam 'viriaaltheorema').
Op zondag 02 december 2001 21:10 schreef Links234 het volgende:
Als de randcondities goed zijn.. dan kan dat ja.. het hoeft niet.
Op maandag 03 december 2001 17:54 schreef marcelvdpol het volgende:
Het is aangetoont dat de ringen van Saturnus, Jupiter Uranus en Neptunus niet permanent zijn maar over enkele miljoenen jaren weer terugvallen naar de planeet. De ringen zijn gemaakt van puin dat waarschijnlijk is opgeworpen door een botsing met een ENORME komeet/maan.
zo ken ik er nog wel een :)
De maan zal uiteindelijk ook uit zijn huidige baan vliegen. (maar wanneer weet niemand ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meer over Jupiter en de andere planeten:
www.nineplanets.org

Op deze site hebben ze het over een vaste kern met een gewicht van zo'n 10-15 aardes (waarschijnlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 04 december 2001 12:45 schreef Coopah het volgende:
Op deze site hebben ze het over een vaste kern met een gewicht van zo'n 10-15 aardes (waarschijnlijk).
Hmmm...een kleine kern dus...dat is tussen de 3 en 5% van de massa van Jupiter (318 maal de aarde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxzZzeL
  • Laatst online: 13:13

AxzZzeL

maakt oogsnoep

[beetje offtopic]

De maan Triton van Neptunus, wordt in een spiraal naar Neptunus toegetrokken. Hierdoor zal over zo'n 150 miljoen jaar de maan op Neptunus komen en zal er een gewldige inslag plaatsvinden waardoor de meeste brokstukken van de maan ringen van Neptunus gaan vormen.

[/beetje offtopic]

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Nou heeft iedereen het over zwaartekracht en dat daarom het gas bijeen blijft, maar als ook de kern uit gas bestaat dan zou je er als ware dwars doorheen kunnen vallen. Dus dan is er geen vaste kern. Dan kan er toch geen azwaartekracht zijn als er geen (vaste) massa is?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

ELK deeltje oefent zwaartekracht uit, dus als je hele zooi deeltjes bij elkaar mikt oefenen ze samen zwaartekracht uit. Wat zegt dat ze daarvoor vast moeten zijn? Zwaartekracht is geen magnetisme ofzo, er zit niet een magneetje in een planeet die dingen aantrekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 15:10 schreef NukeZz het volgende:
Nou heeft iedereen het over zwaartekracht en dat daarom het gas bijeen blijft, maar als ook de kern uit gas bestaat dan zou je er als ware dwars doorheen kunnen vallen. Dus dan is er geen vaste kern. Dan kan er toch geen azwaartekracht zijn als er geen (vaste) massa is?
Als je een gat in de aarde zou boren dwars door de kern heen, en je springt daarin, dan blijf je versnellen tot je bij de kern bent (als je geen last had van luchtwrijving en opborrelende magma onder hoge druk) en als je bij de kern bent aangekomen, dan schiet je door, maar remt wel af omdat de kern je terugtrekt. De zwaartekracht is trouwens rechtevenredig met de hoeveelheid massa die dichter bij de kern zit dan jij. (de zwaartekracht op een berg is sterker, dan wanneer je in een dal ernaast staat ;))

De kern van gasreusen zit waarschijnlijk vol met allerlei rommel. Wat dat precies is, is nog onbekend, maar uit studies naar de massa van gasreuzen is gebleken dat de dichtheid te groot is om alleen gas te zijn. Dus een vaste kern, of een kern van vloeistof is zeer waarschijnlijk.

[ot]
De aarde had in een ver verleden ook ringen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 23-07 12:09
Op zondag 02 december 2001 20:46 schreef Cheatah het volgende:

Alle deeltjes zijn onderhevig aan de zwaartekracht. Zoals je waarschijnlijk wel weet is er een ontsnappingssnelheid van meer dan 29000 km/u op aarde, een atoom uit de atmosfeer haalt die snelheid nooit, omdat de lucht te ijl is voor vele botsingen (druk) en te koud voor hevige trillende bewegingen. Dat is bij alle planeten met een bepaalde massa, temperatuur en druk.
Om precies te zijn, de ontsnappings snelheid van de aarde is 40320km/u. De aarde roteert met een snelheid van 1669km/u. zoals je ziet is de gravitatie gracht dus VEELS te groot om de atmosfeer te laten ontsnappen.
Mercurius is te dicht bij de zon, en dus te heet. Vandaar dat er weleens moleculen uit de atmosfeer geslingerd worden. Er is nu totaal geen atmosfeer meer over.
Mercurius is ook veels te klein voor een atmosfeer. Pluto staat zover van de zon af dat de zon niet meer is dan een heldere ster, en toch heeft pluto geen atmosfeer, simpel weg omdat hij te klein is.
Hoe verder van de zon, hoe meer kans op een atmosfeer dus. Wel moet de massa van een planeet groot genoeg zijn. Een gasreus is natuurlijk relatief veel lichter dan een planeet van steen en ijzer. Toch is de zwaartekracht meer dan genoeg voor een atmosfeer. Sterker nog: de planeet is theoretisch alléén maar atmosfeer.
De reden hiervan is dat de zwwrdere elementen tijden de vorming van het zonnestelsel naar binnen zijn getrokken terwijl de lichtere aan de buitenzijde bleef zweven.
Jupiter en Saturnus hebben dacht ik allebei een dag van ongeveer 10 aardse uren.
Jupiter draait in 0.4 dagen om zijn as, ongeveer 9,5 uur, Saturnus doet er ongeveer 10,5 uur over.
Als je een gat in de aarde zou boren dwars door de kern heen, en je springt daarin, dan blijf je versnellen tot je bij de kern bent (als je geen last had van luchtwrijving en opborrelende magma onder hoge druk) en als je bij de kern bent aangekomen, dan schiet je door, maar remt wel af omdat de kern je terugtrekt. De zwaartekracht is trouwens rechtevenredig met de hoeveelheid massa die dichter bij de kern zit dan jij. (de zwaartekracht op een berg is sterker, dan wanneer je in een dal ernaast staat )
De kern van gasreusen zit waarschijnlijk vol met allerlei rommel. Wat dat precies is, is nog onbekend, maar uit studies naar de massa van gasreuzen is gebleken dat de dichtheid te groot is om alleen gas te zijn. Dus een vaste kern, of een kern van vloeistof is zeer waarschijnlijk.
De kernen van de gasreuzen bestaan uitbevroren gassen, ze zijn wel degelijk vast. Maar dat heeft niets met de gravitatie kracht te maken. Een waterdruppel ter groote van de arde zal een ronde vorm aannemen, en eveneen een zwaartekrachtveld op wekken, naar zijn massa.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Rey_Nema schreef:
[..]

Moet je zo schreeuwen?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
Op dinsdag 04 december 2001 18:49 schreef Fused het volgende:
Rey_Nema schreef:
[..]

Moet je zo schreeuwen?
SCHREEUWEN DOE JE MET HOOFDLETTERS HOOR!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Op dinsdag 04 december 2001 18:45 schreef Rey_Nema het volgende:

De reden hiervan is dat de zwwrdere elementen tijden de vorming van het zonnestelsel naar binnen zijn getrokken terwijl de lichtere aan de buitenzijde bleef zweven.
erm... de kracht die een gravitatieveld op een deeltje uitoefent wordt wel groter, maar daar verandert de 2e wet van newton toch niet door?

worden nevels dan eigenlijk ook sterren/planeten? de gravitatieversnelling van de deeltjes is misschien wel heel klein, maar na een lange tijd heeft het vast wel effect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
Op dinsdag 04 december 2001 22:10 schreef Major_Kusanagi het volgende:

[..]

erm... de kracht die een gravitatieveld op een deeltje uitoefent wordt wel groter, maar daar verandert de 2e wet van newton toch niet door?

worden nevels dan eigenlijk ook sterren/planeten? de gravitatieversnelling van de deeltjes is misschien wel heel klein, maar na een lange tijd heeft het vast wel effect...
Als jupiter 3 of 4 maal zo zwaar was geweest had hij genoeg gravitatie kracht kunnen opwekken om de druk en temperatuur op te bouwen om kernfusie te starten. Jupiter was dan een mini-ster geworden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op dinsdag 04 december 2001 18:45 schreef Rey_Nema het volgende:
[..]
De kernen van de gasreuzen bestaan uitbevroren gassen, ze zijn wel degelijk vast.
Niemand weet waar de kernen van gasreuzen uit bestaan, uit het feit dat bijvoorbeeld Jupiter meer energie uitstraalt dan het van de zon ontvangt, kan je afleiden dat de kern behoorlijk warm moet zijn, waarschijnlijk dus geen bevroren gassen, eerder een hete stroperige klont metallisch waterstof o.i.d.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 19:49 schreef blobber het volgende:

Niemand weet waar de kernen van gasreuzen uit bestaan, uit het feit dat bijvoorbeeld Jupiter meer energie uitstraalt dan het van de zon ontvangt, kan je afleiden dat de kern behoorlijk warm moet zijn, waarschijnlijk dus geen bevroren gassen, eerder een hete stroperige klont metallisch waterstof o.i.d.
Heb je hier een bron van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op woensdag 05 december 2001 19:51 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Heb je hier een bron van?
Yep, probeer deze:

http://www.seds.org/billa/tnp/jupiter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:10

JJJ

Op maandag 03 december 2001 16:28 schreef AxzZzel het volgende:
Ehem, Jupiter is geen zon. Als hij 50 maal groter was geweest dan pas zou de druk hoog genoeg zijn op de kern waardoor de waterstof en helium atomen gaan fuseren. Dan is ie pas een zon ...
Dat klopt dus totaal niet, want dat zou betekenen dat onze zon ook veel te klein is om een zon te zijn. Laten we zeggen dat de grootte van de zon 1 is, dan is de grootte van Jupiter ongeveer 0,75.

Dus 0,75 x 50 = 37,5 == 1 (onze zon).

Dat klopt dus niet wat je beweert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 26 december 2001 21:34 schreef JJJ het volgende:
Dat klopt dus totaal niet, want dat zou betekenen dat onze zon ook veel te klein is om een zon te zijn. Laten we zeggen dat de grootte van de zon 1 is, dan is de grootte van Jupiter ongeveer 0,75.
Het lijkt me dat de zon vele malen groter is dan jupiter.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op woensdag 26 december 2001 21:34 schreef JJJ het volgende:

[..]

Dus 0,75 x 50 = 37,5 == 1 (onze zon).

Dat klopt dus niet wat je beweert.
Diameter Jupiter = 142,984 km (equatorial)
Diameter Zon = 1,390,000 km (equatorial)
Diameter Zon/Diameter Jupiter = 9,72
Volume Zon/ Volume Jupiter = 918 (aanname dat het perfecte bollen zijn ;) )

Massa Jupiter = 1.900e27 kg
Massa Zon = 1.989e30 kg
Massa Zon/Massa Jupiter = 1046

Jupiter is dus kwa volume 9,72 keer kleiner dan de zon

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:10

JJJ

Op donderdag 27 december 2001 00:03 schreef blobber het volgende:

[..]

Massa Zon = 1.989e30 kg

Ik had uit een encyclopedie een plaatje bekeken, waarin Jupiter ongeveer 25% kleiner was. Maar ok, jij hebt gelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 00:03 schreef blobber het volgende:

[..]

Massa Zon = 1.989e30 kg

Als je het volume van de Zon en Jupiter vergelijkt dan is de verhouding toch 9,72^3:1 oftewel 918:1? Op grond van het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:58
Op vrijdag 28 december 2001 01:33 schreef Proost het volgende:

[..]

Als je het volume van de Zon en Jupiter vergelijkt dan is de verhouding toch 9,72^3:1 oftewel 918:1? Op grond van het bovenstaande.
zij bedoelen de grote van een 2d rondje, jij over een 3d rondje(bol)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 28 december 2001 02:27 schreef bolleh het volgende:

[..]

zij bedoelen de grote van een 2d rondje, jij over een 3d rondje(bol)
Dat denk ik niet. In het stuk van blobber staat toch:
Volume is toch 3D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Je hebt helemaal gelijk hoor!
Jupiter is kwa volume 9,72^3=918 maal zo klein.

Maar ik keek natuurlijk ff of jullie opletten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hans Kazan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 30 december 2001 03:44 schreef Qul het volgende:
Hans Kazan...
Nee, de grote evil wizard nou goed ?
Dit is niet echt een forum om zulk soort berichten te plaatsen. Doe dat maar in HK, daar is het voor. Dit is een serieus topic van iemand die zich afvraagt hoe de gasreuzen bij elkaar blijven en dan worden er ook serieuze antwoorden verwacht.
Pagina: 1