Toon posts:

Linux en FreeBSD toekomst ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis FreeBSD 4.4, Slackware 8.0, Mandrake 8.1, Redhat 7.2, en Debian 3.0.

Ik heb ze allemaal ff geinstalleerd en FreesBSD en Slackware vind ik het lekkerste lopen.

Alleen RH en MD ondersteunen wat meer Hardware en nieuwe extra's.

Ik wil dan ook een goeie server neerzetten en weet dat FreeBSD en Slackware daar een goede dist. voor is.
Maar ondat slackware mijn scsi kaart niet ondersteund heb ik voor MD8.1 gekozen.(deze beginnen meer op M$ te lijken).
dat vind ik trouwens van't meeste linux tegewoordig. er komen zoveel kernel uit op korte termijnen en met bug's etc..etc..

maar mijn vraag: wat is jullie mening over het toekomst van Linux VS. FreeBSD.
Ik wil als ik een server neerzet dat ik dan ook up2date kan blijven, met linux zie ik dit veel eerder gebeuren.

Op internet vindt ik meer HOWTO's over Linux dan BSD.
meer forum etc.etc.etc.

Ik wil hierbij deze *nix varianten niet beledigen maar voor mijzelf op een rij zetten voordat ik met een dist. in zee ga.

groetjes, R.K.M.

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:00

MAZZA

Barbie is er weer!

Qua support van hardware zou ik persoonlijk voor linux gaan. Helaas gaat de support bij de BSD varianten niet zo snel als bij linux. Voor 'consumer use' is dat ook logisch lijkt mij. Een Unix is ook niet echt voor thuisgebruik. Er is dan ook weinig reden om elk stuk hardware te gaan ondersteunen.

Linux gaat meer en meer de thuisgebruiker kant op. Daar is dus wel reden om meer hardware te gaan supporten.

Verwijderd

Topicstarter
B.T.W. op de site van FreeBSD staat dat er uit het laatste Tetst blijkt dat linux steeds dichterbij FreeBSD komt qua stabiliteit en performance.

is dit wel degelijk waar,

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

De toekomst van GNU/Linux en FreeBSD tov van elkaar?
Nouja, om te beginnen nemen deze 2 OSsen wel leukigheidjes van elkaar over (waar license-technisch mogelijk... Dat is wel af en toe een nadeel van de GPL), dus ze zullen wel redelijk in elkaars buurt blijven, dwz: gave Free Unices, voornamelijk georienteerd op i386 (atm), met goede performance en stabiliteit.

GNU/Linux is iets meer 'playground', dat wil zeggen dat hier (meestal) eerder nieuwigheden en experimenten in komen, en dat het op bijvoorbeeld dingen als SMP performance en hardware support wat voorligt.

FreeBSD is wat 'ruiger', netter en strakker, wat bijvoorbeeld te merken is aan de redelijk nette opzet waarmee het in elkaar zit, en wat extremere optimalisatie geintjes zoals binary cached /etc/passwd enzo.

Voor beide systemen is het een en het ander te zeggen... Het wat experimentelere, nieuwere karakter van GNU/Linux en het feit dat het nieuwe hardware en dingen als 3D accel vaak eerder ondersteunt dan FreeBSD maakt het wat geschikter voor de desktop dan FreeBSD, terwijl de netheid en de iets betere performance (die overigens vaak overdreven wordt) van FreeBSD geschikt lijkt voor servertaken.

Dit is overigens geen vaste regel; GNU/Linux kan prima servertje spelen en FreeBSD kan een hele fijne desktop zijn... Het is voor een groot deel een kwestie van smaak.

Ook kunnen FreeBSD en GNU/Linux prima samenwerken (daar kunnen de zealots van beiden OSsen nog wat van leren), zodat de keuze zeker niet zwart-wit hoeft te zijn.

Mijn eurocent :)

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Linux heeft meer hardware ondersteuning dat is een puur feit en daarom ook beter voor een Desktop systeem. Bij een server is over het algemeen de hardware wat minder exotisch en dus is FreeBSD hier geschikt voor.

Inderdaad er zijn meer howto's voor Linux dan voor FreeBSD, echter heb ik dit nooit als nadeel ondervonden.
Neem bv de Bind howto, als je deze exact zou volgen op een FreeBSD systeem dan zou het denk niet direct werken, echter als je de howto aandachtig leest kun je hem ook heel goed toepassen op een FreeBSD systeem het gaat immers om de configuratie files. Als je heel het FreeBSD handboek goed gelezen hebt dan ben je al een heel eind op weg met je kennis.
Fussed over by perfectionist academics and then torture-tested by generations of brutal college students, BSD is perhaps the most robust, secure, and reliable of operating systems. It is common for a BSD-based operating system to run for years without maintenance or rebooting. And because it was developed at public expense, BSD was made completely free to all comersincluding software developers who wanted to build it into commercial products. Networking code from BSD is at the heart of nearly every modern operating system, including Linux, OS/2, and even every version of Windows since Windows 95.

If the BSDs are so good, why aren't they making the headlines, as Linux is? The most important reason is cultural. Many Linux developers see themselves as software revolutionaries. But members of the academic community, where the BSDs have their roots, tended to focus more on results rather than getting the word out. The BSDs also have a dedicated following among system administrators and ISPs, who often prefer to treat their favorite BSD as a secret weapon rather than publicizing the fact that they are using the OS.
uit http://www.bsdfreaks.nl/main.php?page=messages&ItemID=58
bron pcmag

Nu ik met FreeBSD gewend ben wil ik nie meer anders, alles is goed en strak geregeld en dat werkt erg prettig.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

De toekomst van beide systemen?? Ik persoonlijk denk dat BSD langzamerhand zal verdwijnen en dat Linux de plaats in zal nemen. Momenteel liggen de verschillende BSD distro's op verschillende punten nog wel voor op Linux, maar hoe lang dat nog duurt durf ik niet te zeggen. Feit is dat grote compuer bedrijven (IBM, SGI, Oracle, HP, etc..) masaal hun steun geven aan dit systeem en niet aan BSD. Daarom denk ik dat Linux de komende tijd flink zal verbeteren op de gebieden waar BSD nu nog beter is (maar dat worden er steeds minder).
Wat ik iig vind is dat beide systemen gewoon geweldig zijn, waarbij ik Linux voor mij beter/fijner vind. Het ergste stoor ik me aan BSD zealots die vaak lopen te kankeren op Linux en dan vaak RedHat maar zien als "de Linux". Ik vraag me dan vaak af of die mensen wel eens ooit zoiets als Slackware, Debian, LFS, etc... hebben gezien. Linux zealots zijn er trouwens ook zat, maar dat zijn meestal maar wat newbies die niet eens weten waar ze het over hebben.
Feit is ook dat beide systemen erg veel op elkaar lijken. Eigenlijk is het hele systeem rond GNU software opgebouwd net als Linux en de rest van de software is ook vaak hetzelfde. Het enige dat echt verschilt is de kernel en wat basistools voor firewall enzo...

Conclusie: beide zijn geweldig, maar ik denk dat Linux BSD zal verdringen...

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Ik gebruik al tijden FreeBSD en binnenkort ook voor desktop gebruik. Of BSD linux kan inhalen is natuurlijk maar de vraag.

[ Voor 180% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2007 21:35 ]

Verwijderd

Hier mijn eigenlijke message:

Ik denk niet dat Linux op den duur BSD zal gaan vervangen, aangezien zij een andere doelgroep hebben. Linux zie ik als een speels platform welke duidelijk andere doelstellingen heeft als BSD. Linux is meer een gebruiksplatform, of desktop, terwijl BSD meer als server OS geschikt is.

Je zou kunnen zeggen dat *nix op het moment gebruiksvriendelijk is voor computer kenners, en *nix-kenners in het bijzonder. Redhat is van alle unices het meest georiënteerd op de gemiddelde computergebruiker. Ik zie een taak schoon voor Linux om ook aan de wensen van deze gemiddelde computergebruiker tegemoed te komen. Ik zie dan ook dat in de toekomst bepaalde distributies van Linux volledig grafisch geschild zijn en dezelfde eye candy vertonen zoals merkbaar in Windows XP, met echter wel Linux' eigen karakter.

Ik denk dat je je stelling moet verbreden: wat is de toekomst van BSD en Linux, in plaats van ten opzichte van elkaar.

De toekomst van BSD lijkt mij het meegroeien met de servermarkt, oriënterend op zaken als SMP-ondersteuning en optimalisatie, beveiliging, stabiliteit en performance. En zodra software een nieuwe dimentie krijgt, warmee ik doel op het .net-project van Microsoft en GNU's tegenhanger, zal BSD daar goed op in kunnen springen door hier goede solutions voor te bieden.

Verder vind ik het wel leuk om te vermelden dat Microsoft's Hotmail ook grotendeels draait op FreeBSD systemen (No flame intended), wat m.i. ook bevestigt dat BSD "serverkoning" genoemd kan worden.

Verwijderd

Allereerst zou ik niet een BSD vs Linux is beter discussie willen starten. Dat ben ik met mijn bovenbuurman eens.
Een aantal dingen is al gezegd in deze discussie. Wat ik van belang vind is het volgende:
-ontwikkeling Linux is revolutional, BSD evolutianal
-ondersteuning van Linux door partijen als IBM, HP en Compaq
-de aanwezigheid van expertise op het gebied van Linux en de mogelijkheid om dit als bedrijf uit te besteden is beter (ik denk onder andere aan RedHat Certification )

Door de verschillende wijze van ontwikkelen zal BSD een beter getest en dus veiliger OS opleveren, echter wil je bleeding edge technology dan kan dat bij Linux weer beter. Maar ook in Linux kun je conservatieve en bewezen veilige keuzes maken.
Op de servermarkt is Linux bezig aan een behoorlijke opmars, van BSD weet ik dat niet. Maar ze zijn beide goed, ze zijn beide gratis en ze zijn redelijk compatible met elkaar. Er is veel software beschikbaar dat draait op beide platforms. Verder is het testen van de package (de gehele distro met progsels en zo) een taak van de distro's. Die stellen een pakket met software samen en moeten dus in ieder geval al testen of die software met elkaar werkt.
Echter voorzie ik voor Linux meer groei dan voor BSD. Ik denk dat support van oa HP IBM en Compaq voor Linux de groei van BSD erg zal bemoeilijken in de zakelijke markt.

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst, ik wil geen Linux VS FreeBSD welke beter is, maar wat een beter toekomst heeft/bied.

Wat ik uit deze forum lees is dat FreeBSD op dit moment toch een betere keuze is voor een server hoewel Linux ook geen slecht idee is.

voor een desktop is Linux een betere keuze.
Linux bied ook veel eerder een hardware/software en driver ondersteuning dan FreeBSD.

THNX allemaal Ik weet al in welke richting ik nu uit kan.

groetjes RKM

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Op maandag 03 december 2001 10:12 schreef snakeeye het volgende:
Wat ik uit deze forum lees is dat FreeBSD op dit moment toch een betere keuze is voor een server hoewel Linux ook geen slecht idee is.
voor een desktop is Linux een betere keuze.
Linux bied ook veel eerder een hardware/software en driver ondersteuning dan FreeBSD.
Ik denk dat het verschil hem er ook in zit wat je gewend bent.
Neem bv kees als admin bij tweakers, hij heeft waarschijnlijk een heel tijdje op zijn eigen pc'tjes Linux gedraait en omdat je zo gewend bent aan die werkwijze zul je niet snel omschakelen naar FreeBSD. Ik ben met FreeBSD begonnen op aan raden van iemand anders had toen nog bijna geen Linux kennis (ja ls wist ik uit te voeren) en zodoende ben ik er ook bij gebleven. Op mijn dekstop draai ik ook Linux, maar daar is het nie zo belangrijk als het verkeerd gaat. Daar kan ik dus aan het kloten, heb wel een heel tijd FreeBSD gedraait maar was niet echt prettig voor een desktop, maar wel weer heel veel geleerd.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Op maandag 03 december 2001 02:49 schreef CiPHER het volgende:
Ik denk niet dat Linux op den duur BSD zal gaan vervangen, aangezien zij een andere doelgroep hebben. Linux zie ik als een speels platform welke duidelijk andere doelstellingen heeft als BSD. Linux is meer een gebruiksplatform, of desktop, terwijl BSD meer als server OS geschikt is.
Dat valt maar zeer te betwijfelen. FreeBSD is erg goed als server OS op een single proc zware x86 server (dus zoiets als Pentium3 1 Ghz, 1 GB Ram, SCSI RAID etc...). Maar Linux is op andere terreinen erg goed. Met name de SMP support is momenteel een stuk beter. Ook de beschikbaarheid van bepaalde bestandssystemen zijn een pre (denk aan XFS, ReiserFS, etc...), hoewel UFS ook zeker niet slecht is (integendeel). Linux heeft daarnaast ook nog bijvoorbeeld goede clustering support, een goede LVM. Daarnaast ondersteund het ook een hele berg platforms.
Ik denk dan ook dat BSD slechts op beperkte schaal erg geschikt is.
Op maandag 03 december 2001 02:49 schreef CiPHER het volgende:
Verder vind ik het wel leuk om te vermelden dat Microsoft's Hotmail ook grotendeels draait op FreeBSD systemen (No flame intended), wat m.i. ook bevestigt dat BSD "serverkoning" genoemd kan worden.
hehe, ja dat klopt, maar vergeet niet dat hun DNS geregeld wordt via Linux servers ;)
Ach beide zijn goede systemen, maar hebben zo hun sterke en zwakke kanten. Die DNS servers hadden net zo goed op FreeBSD kunnen draaien, net zo goed als dat de Hotmail servers op Linux hadden kunnen draaien. Het is ook maar gewoon wat je gewend bent, hoewel beide systemen elkaar niet bijster veel ontlopen.

[deze advertentieruimte is te koop]

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op maandag 03 december 2001 01:29 schreef RG© het volgende:
De toekomst van beide systemen?? Ik persoonlijk denk dat BSD langzamerhand zal verdwijnen en dat Linux de plaats in zal nemen.
Hmm, ik denk van niet. Linux wordt gewoon super veel gehyped.

BSD is overgens vele jaren ouder dan Linux en zal, zeker gezien de grote groep die-hard BSD gebruikers, zeker niet verdwijnen.
Pagina: 1