Toon posts:

Mission 701/702 frequenties

Pagina: 1
Acties:
  • 291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb een vraag, bij de Mission 701 luidspreker staat bij frequentiebereik 50-20,000 hz... betekent die 50 HZ niet ontzettend weinig bass?

Of heb ik dat verkeerd?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:07

Exirion

Gadgetfetisjist

->[AV] :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik heb die 701 gehad, en schokkend veel laag kwam er niet uit, maar genoeg voor zo'n kleine speaker.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee, 50Hz is redelijk laag. Verder kan je het toch gewoon horen? :?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ewasx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11-2025
Ik heb van die mission apparaten (maar volgens mij die 702) maar bij mij komt er extreem veel bas uit, veel te veel. Bij het luisteren naar die dingen in de winkel was het helemaal niet zo erg. Zal wel een beetje met mijn opstelling te maken hebben ofzo.

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 00:03

Engineer

Software

30 Hz is het laagst hoorbare

50 kan iedere oen (Zonder stopcontact jah :P)

Verwijderd

mijn mission's 700 klinken super heb nog nooit zo'n fijne speakers gehad en voor zulke kleine speakers komt er ook nog flink wat bas uit mits dat ze wat hoger dan de grond staan dit scheelt een hoop maar heb er ook nog een 100 watt bas kist by dus kom niks te kort maar koop nooit geen andere speakers meer er zit ook niet voor niks 5 jaar garantie op het zijn gewoon top speakers

• JT
  • Laatst online: 18-06 07:10

JT

VETAK y0

Um....25 hz hoor ik ook nog. En 50 hz is voor een hoop muziek laag genoeg.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Bij die 50Hz (maar 1 woord, maar één hoofdletter :) ) staat waarschijnlijk -3dB. Dat wil zeggen dat de speaker die 50Hz 3dB (spl) zachter weergeeft dan de referentie as.

De referentie as loopt rond 80dBspl geloof ik. Dus bij 1 Watt geleverd vermogen geeft de speaker 50Hz ongeveer weer op 77dBspl (80-3).

Dat is redelijk zacht. Let ook, je moet niet denken dat de speaker pas onder de 50Hz de lage tonen zachter gaat weergeven. Dat gebeurt al een stukje vroeger. Ik schat dat vanaf 65Hz of iets dergelijks de speaker lage tonen zachter gaat weergeven, dat noemt men de resonante frequentie zoniet geef ff het woord, heb geen zin helemaal hierover offtopic te gaan.

Een speaker met een bass-reflex systeem heeft over het algemeen een lagere resonante frequentie dan een speaker met een gesloten systeem (gaat dus minder snel lage tonen zachter weergeven). Maar na die resonante frequentie vallen de lage frequenties heel snel af. Bij een gesloten systeem ligt die frequentie hoger maar vallen de tonen ERNA minder traag af.

Je moet wel kijken op welk niveau die 50Hz is gemeten. Op -10dB geeft de speaker het dus maar heel zacht weer (lees: 50Hz @ -10dB) en bij -3dB best zacht (tov van de rest van alle tonen), maar nog wel redelijk hoorbaar.

Dan nog over lage tonen in muziek. 50Hz is HEEEL erg laag in muziek, bij veel trance/club nummer vinden mensen het een erg zware bass geven, als je dan meet op hoeveel Hz die ongeveer zit, is dat hoger dan je denkt. Vaak zit die waarde tussen de 60 en 70Hz. Er zitten altijd nog enkele procenten erg lage tonen in muziek (tot 40-50Hz). Let wel NORMALE muziek. Orgel muziek ed. versta ik niet onder hedendaagse wereldse muziek die nou veel mensen luisteren.
Als je speakers tot 50Hz @ -3dB komen zou je kunnen zeggen dat ze laag zat komen. Ligt er ook puur aan naar welke muziek je luisterd.

Het voordeel van speakers met een groter frequentiebereik (bijv. 30-20.000Hz @ -3dB) is dat ze bijv. 50Hz tonen evenhard weergeven als 70Hz tonen. ECHTER: Speakers met een frequentiebereik van 50Hz tot 20.000Hz geven die 50Hz OOK nog wel weer, MAAR zachter dan bv. 80Hz tonen (dus niet linear).

Al die getallen zeggen eigenlijk weinig, je kunt pas echt goed zien hoe laag een speaker komt als je een netjes grafiekje krijgt met de input op de speaker, de afstand tot de speaker, en de decibell waardes bij alle frequenties (in Hz, sinusgolven).

Ook de plek waar je gaat zitten in je kamer heeft invloed op hoe goed je lage tonen kunt horen (uit ervaring kan ik zeggen dat dit bij bassreflex systemen grotere invloed heeft dan bij gesloten systemen). Als je bijv. heel dicht bij de muur gaat zitten (of zelfs in de hoek) zul je (afhankelijk van je kamerhoogte) de subbass beter horen. Sommige mensen vinden dit prettig (houden wel van een krikkie subbass, dus de allerlaagste tonen opgekrikt), sommige vinden het pure verpesting van het signaal. Deze methode heeft imo. meer effect dan de plaatsing van je speakers zelf (beide hebben merkbaar effect, maar je eigen zitplaats het meeste imo). Je kunt natuurlijk ook je speaker bijschaven met analoge en digitale equalizers.

Ik wil dus zeggen dat die 50Hz echt weinig zegt, en je uit een grafiekje veel nauwkeuriger kunt aflezen wat de kwantiteit van een speaker is (mits er genoeg gegevens opstaan). Uiteindelijk komt een goede speakerkeuze toch neer op luisteren in de winkel en evt. speakers in je eigen luisterruimte uitproberen (goede winkels geven die mogelijkheid). Verder kun je zelf nog schaven aan je speaker door een andere luisterplaats in je kamer aan te nemen of een equalizer te gebruiken.

Snappie het? (voor de diehards, als je nog foutje ziet, merk gerust op!, zo'n lulverhaal kan gewoon niet 100% goedzijn ;) )

• hervaz
  • Laatst online: 24-11-2025
Het ligt nogal aan de muziek, voor klassiek is het meer dan zat bv.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op maandag 03 december 2001 19:25 schreef Yokozuna het volgende:
...
Dat is redelijk zacht. Let ook, je moet niet denken dat de speaker pas onder de 50Hz de lage tonen zachter gaat weergeven. Dat gebeurt al een stukje vroeger. Ik schat dat vanaf 65Hz of iets dergelijks de speaker lage tonen zachter gaat weergeven, dat noemt men de resonante frequentie.

Een speaker met een bass-reflex systeem heeft over het algemeen een lagere resonante frequentie dan een speaker met een gesloten systeem (gaat dus minder snel lage tonen zachter weergeven). Maar na die resonante frequentie vallen de lage frequenties heel snel af. Bij een gesloten systeem ligt die frequentie hoger maar vallen de tonen ERNA minder traag af.
...

Snappie het? (voor de diehards, als je nog foutje ziet, merk gerust op, ik bedoel: ik kan er ook nog wat van leren)
Ben geen "diehard", maar zie een kans om spijkers op laag water te zoeken (en een oeverloze discussie te starten :) )

Geeft een voorwerp (bv een speaker) bij zijn "eigenresonantie" niet juist meer "geluid". Resoneren betekent toch een "grotere amplitude". En er was ook nog iets als de Q van een gesloten speaker. Q van 0,7 was ideaal, Q > 0,7: hogere resonantie frequentie met hogere amplitude (meer "boem"), Q < 0,7: lagere resonatie frequentie met minder amplitude (bast valt geleidelijker af, minder "geboem").

Je verhaal mbt tot het afvallen gaat wel op (dacht ik) onder de resonantie freq. Had een basrefelex niet 2 resonantie freq?
Just my 2ct

edit: typo

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Yokozuna
Juist over die term zat ik te twijfelen :P. Zal es ff opzoeken hoe die duitsers het noemen.
Resoneren betekent toch een "grotere amplitude".
Dat dacht ik dus ook, vandaar mijn twijfels.

Wist je trouwens dat mijn drumstel wel meer dan 5 eigenfrequenties heeft? :)

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Aan de andere kant zie je de resonantie freq heel goed als piek in de weerstand/freq curve. Hogere weerstand betekent minder "geluid"?

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Yokozuna
Nouja, dit wijkt een beetje af van mijn hele verhaal. Misschien kunnen we hier nog een keertje over discussieren in een nieuwe topic. Ik zal er wel een keertje een aanmaken.

Ik heb zelf de Mission 705 gehoord. Das het grootste monster uit die reeks. Ik werd echt overdonderd door de bass, die speaker lijkt alle 50-70Hz tonen wel 6dBspl ofzo harder weer te geven. Monsterlijk :) En hij kosste nog minder dan een rug. Misschien ga ik die ooit weleens kopen.
ik heb de 702 ook gehoord. Die presteerde me ook een bak laag zeg (bij de muur werd het iig al HELEMAAL effectief opgekrikt) voor zo'n 6.5 woofertje in een speaker van die prijsklasse erg goed. Treble en mid waren niets bijzonders, wel acceptabel.
Um....25 hz hoor ik ook nog
Tjah, dat neemt niet weg dat die in NORMALE muziek niet voorkomen, of iig verwaarloosbaar.
Pagina: 1