Linux partitie verwijderen: riskant voor data?

Pagina: 1
Acties:

• Cyberjunkie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-07 00:53
Hallo mensen, in de afgelopen week heb ik jullie al eens lastig gevallen met een vraagje over buurmans computer waar ik Linux op heb gezet naast zijn bestaande Win98 installatie. Nu het vervolg: het terugkrijgen van de schijfruimte op de linux partities.
De search is er duidelijk over, gebruik Partition Magic of een linux bootflop met fdisk daarop.

Nou was het verwijderen van lilo uit de MBR zogenaamd ook een koud kunstje dat niet mis kan gaan, maar in werkelijkheid bleek dat een zenuwslopende bezigheid omdat, alle goeie informatie ten spijt, net in mijn geval een cruciale stap overgeslagen werd. (partitie actief maken). Gevolg: ik heb anderhalf uur gestresst gezocht naar hulp en niemand wist raad. Als zoiets simpels al mis kan gaan, wat moet dat fdisk dan wel voor'n nachtmerrie worden?

Kortom: ik durf het eigenlijk niet aan... straks gaat het weer mis en dan heb ik het gedaan.

mijn vraag is nu: wat kan er mis gaan zolang ik NIET aan de C:\ partitie kom? loopt de data op c:\ in enig opzicht gevaar? Kan ik het eerst met fdisk onder DOS proberen, of maak ik de kans op brokken dan groter?

Verwijderd

gewoon met fdisk die linux partitie (Non-Dos partitie) eraf pleuren, een nieuwe partitie aanmaken, rebooten(!) en dan formateren die nieuw aangemaakte partitie

edit:
ik begrijp uit je verhaal dat linux er dus weer afgaat, toch. Als dat het geval is had je die lilo kunnen laten overschrijven met fdisk /mbr

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
Hmm, ik neem aan dat je gewoon een niet-dospartitie (zoals dat zo mooi heet in Fdisk) wilt verwijderen, en er een gewone fat32 partitie van wilt maken.
Eigenlijk kan er vrij weinig misgaan als je gewoon dat doet en niet aan de c:\ komt. Daarna gewoon de bestaande partitie formateren (dus NIET c:\) en dan zou het goed moeten zijn.
Maarre als je zo gestresst bent erdoor, en je bang bent dat je big troubles krijgt als het misgaat, laat het dan een ander doen. Zit je niet met zoveel shit e.d. :)

Verwijderd

Met fdisk zal dat niet lukken vrees ik. Met een Linux install cd wel. Of pm . Als je de goede partitie weggooit is er geen gevaar voor je overige data normaal gesproken.
En {toevoeging] voor je formatteert eerst je pc rebooten om de nieuwe partitie tabel in te lezen !!

Verwijderd

Op zondag 02 december 2001 18:36 schreef janjanjansen het volgende:
Met fdisk zal dat niet lukken vrees ik.
Hoezo niet :?

Verwijderd

met (win)DO(w)S fdisk heb ik nog nooit een Non-Dos partitie kunnen verwijderen, daar had ik altijd een andere tool voor nodig.

Verwijderd

ik gebruik altijd win98se opstartdisk en fdisk die er op staat. Die pleurt bij mij alles eraf, behalve NTFS vreemd genoeg

Verwijderd

Op zondag 02 december 2001 18:39 schreef janjanjansen het volgende:
met (win)DO(w)S fdisk heb ik nog nooit een Non-Dos partitie kunnen verwijderen, daar had ik altijd een andere tool voor nodig.
Zo'n patitie wordt gezien als een NON-DOS partitie door windos/dos fdisk.
Ze zijn dan ook gewoon te verwijderen. Tenminste ik meen me te herinneren dat ik het meerdere keren gedaan heb op verschillende systemen :P (of mijn geheugen is slecht >:) )

Verwijderd

Goed , ik overdrijf enigszins :) Maar het gebruik van fdisk van ms werkt lang niet altijd. Met een Linux bootdisk/cdrom en dan (c)fdisk werkt in ieder geval. recente pm bootdisk werkt ook perfect voor verwijderen.

• Cyberjunkie
Bedankt tot zover! Ik ga het misschien aandurven, maar ik vraag me nog even af hoe dat precies gaat met onderstaande partitietabel:

Partitie status type systeem gebruik
1 non-dos 7%
2 non-dos
c:3 A pri dos FAT32 25%

Als ik 1 en 2 verwijder, en daarna nieuwe fat32 partities aan ga maken, wordt de C:\ dan niet heel onlogisch ergens het midden van de schijf? Is dat erg (ik ben flexibel met de afmetingen)?
Wordt partitie 3 dan 1 genoemd?
Welk type moet ik de andere partities maken, ext dos?
Moet ik ook nog logische dos stations aanmaken, of gaat dat vanzelf?
Ik hoop dat ik dit allemaal mag vragen... De buurman vraagt me omdat ik normaal best handig ben met computers, maar ik voel me nu wel een beetje een 0...

edit:
wat jammer dat de mooie partitietabel opmaak nu foetsie is...

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 02 december 2001 18:43 schreef nelske het volgende:
Zo'n patitie wordt gezien als een NON-DOS partitie door windos/dos fdisk.
Ze zijn dan ook gewoon te verwijderen. Tenminste ik meen me te herinneren dat ik het meerdere keren gedaan heb op verschillende systemen :P (of mijn geheugen is slecht >:) )
Hmm, ik heb het hier zelf ook wel eens moeten doen, al is het lang geleden. Toen kon ik in ieder geval geen non-dos partities wegkrijgen. Je kreeg dan een extended partitie die hij niet weg wilde gooien omdat er nog iets in stond, maar hij liet niets zien dat er in stond. Ik weet het niet precies meer, maar zoiets was het. Alhoewel: misschien is mijn geheugen wel slecht >:) .
Wat ik zelf zou doen: start de installatie van die linux-distro nog een keer, ga door tot je aan de partitie-instellingen bent gekomen, verwijder daar al je linux-partities en zorg dat dat opgeslagen is, vervolgens rebooten en je hebt je windows weer terug. Houdt hierbij wel met twee dingen rekening: zorg dat je fdisk /mbr kunt draaien (dus zorg voor een windows-bootdisk waar zowel format als fdisk op staan!) en zorg dat er een actieve partitie staat (kan eventueel ook via die bootdisk).

Overigens, het probleem dat die NTFS-partities niet weg te krijgen zijn ben ik ook eerder tegengekomen bij een vriend (een van de grootste linux-bashers die je kunt bedenken). Hij kreeg die partitie zelf met geen mogelijkheid weg, waarna ik hem met gebruik van een floppy-based linux distro heb verwijderd...sindsdien geen kwaad woord meer over linux gehoord >:) .

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op zondag 02 december 2001 20:07 schreef odysseus het volgende:
Overigens, het probleem dat die NTFS-partities niet weg te krijgen zijn ben ik ook eerder tegengekomen bij een vriend (een van de grootste linux-bashers die je kunt bedenken). Hij kreeg die partitie zelf met geen mogelijkheid weg, waarna ik hem met gebruik van een floppy-based linux distro heb verwijderd...sindsdien geen kwaad woord meer over linux gehoord >:) .
die haal ik gewoon weg met win2k of xp :Y)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 02 december 2001 20:02 schreef Cyberjunkie het volgende:
Als ik 1 en 2 verwijder, en daarna nieuwe fat32 partities aan ga maken, wordt de C:\ dan niet heel onlogisch ergens het midden van de schijf?
Daar zit een probleem: je eerste partitie zal dan de nieuwe C: worden (de derde wordt dus niet de eerste omdat die er al eerder was of zo), waardoor er allerlei programma's die bijvoorbeeld naar C:\windows\foo\bar.exe zoeken het niet meer kunnen vinden. Ik _denk_ dat je dat op kunt lossen door na het verwijderen van de ext2-partities een extended partitie aan te maken en daarin je nieuwe partities te plaatsen (dat kan de fdisk op je bootdisk voor je doen). Ik vermoed namelijk dat partities in een extended partitie pas worden genummerd na de primaire partities. Helemaal zeker ben ik daar echter niet van (ik ben een heleboel DOS- en Windows-dingen vergeten).
Ik hoop dat ik dit allemaal mag vragen...
Tuurlijk...zolang het niet in de search te vinden is mag je hier bijna alles vragen ;)
De buurman vraagt me omdat ik normaal best handig ben met computers, maar ik voel me nu wel een beetje een 0...
Ken het gevoel, werd laatst ook gevraagd om een printer ergens te installeren, bleek dat het een Mac was toen ik daar aankwam. Ik had nog nooit zo'n ding van dichtbij gezien...
edit:
Je kunt de opmaak behouden door die tabel tussen [code]-tags te zetten. Spaties en tabs en dergelijke blijven dan staan en ook worden regels niet zomaar afgekapt.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op zondag 02 december 2001 20:02 schreef Cyberjunkie het volgende:
Bedankt tot zover! Ik ga het misschien aandurven, maar ik vraag me nog even af hoe dat precies gaat met onderstaande partitietabel:

Partitie status type systeem gebruik
1 non-dos 7%
2 non-dos
c:3 A pri dos FAT32 25%

Als ik 1 en 2 verwijder, en daarna nieuwe fat32 partities aan ga maken, wordt de C:\ dan niet heel onlogisch ergens het midden van de schijf? Is dat erg (ik ben flexibel met de afmetingen)?
Welk type moet ik de andere partities maken, ext dos?
Moet ik ook nog logische dos stations aanmaken, of gaat dat vanzelf?
Ik hoop dat ik dit allemaal mag vragen... De buurman vraagt me omdat ik normaal best handig ben met computers, maar ik voel me nu wel een beetje een 0...

edit:
er stond toch eerst windhoos op, later is die linux er toch bij gekomen. Dus dan staat de c: gewoon vooraan laten we maar zeggen :P ofwel, c: is de primaire partitie de rest wordt een uitgebreide partitie met (een) loka(a)l(e) station(s)

edit:
dus met fdisk die partities verwijderen >> een uitgebreide partitie aanmaken >> vervolgens op die uitgebreide partitie een of meerdere lokale stations aanmaken >> rebooten!!! >> die partities formatteren >> klaar ;)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 02 december 2001 20:11 schreef Oracle het volgende:
die haal ik gewoon weg met win2k of xp :Y)
Maar helaas wil XP (er stond zo'n illegale beta op) bij mijn weten niet zichzelf met partitie en al verwijderen...jouw manier werkt denk ik alleen als je D: of zo wilt verwijderen, niet voor de actieve boot-partitie waar XP zelf op staat. En toen die jongen het vanuit een win98-bootdisk probeerde, merkte hij dat fdisk niets met die partities kon. En als je eenmaal van FAT naar NTFS bent gegaan, kun je niet meer terug ook, dus vandaar die oplossing met een linux-distro.

Verwijderd

Op zondag 02 december 2001 20:22 schreef odysseus het volgende:
*knip*.
Ik bedoel ik boot dan met een win2k of xp cd-rom en hatseflatse gaan met die banaan :P

edit:
ouwe machientjes trekken dat natuurlijk niet ;(

• Cyberjunkie
Allemaal weer bedankt! Het is gelukt!
Pagina: 1