[kernel 2.4.14] Printen, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 16:24
Sinds ik m'n systeempje weer eens ge-apt get update / upgrade heb en ik een nieuwe kernel heb gecompiled (2.4.14 deze keer) heb ik gezeik met m'n printer. Ik heb de optie parport_pc laten meecompilen, en die herkent tijdens het booten keurig mijn printer:

parport0: PC-style at 0x378 [PCSPP,TRISTATE,EPP]
parport0: cpp_daisy: aa5500ff(88)
parport0: assign_addrs: aa5500ff(88)
parport0: Printer, Hewlett-Packard HP LaserJet 6L

Probeer ik vervolgens te printen, dan gebeurt er helemaal niets.
Doe ik echo 'blaaat' > /dev/parport0, dan krijg ik

bash: /dev/parport0: No such device

ik kijk in /dev/.... inderdaad, geen parport0. Wel een lp0 en een par0, maar ook als ik daar heen echo krijg ik dezelfde error:

bash: /dev/lp0: No such device
bash: /dev/par0: No such device

Dus ik spitten in de printing-HOWTO, kom ik op een gegeven moment op deze url terecht:

http://people.redhat.com/twaugh/parport/html/x916.html

Daarin staat dat als die /dev/parport devices niet bestatan, je ze kunt aanmaken met mknod. Dus ik het volgende gedaan:

mknod /dev/parport0 c 99 0

Nu staat parport0 wel in /dev/, maar nog steeds kan ik er niets naartoe echo'en (zelfde error - no such device)

I welcome your suggestions...

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• iGadget
ik kan trouwens wel dingen naar /dev/lp en /dev/parport cat'en en echo'en, maar de printer reageert er niet op...

Verwijderd

Welke modules heb je geladen?
Je hebt parport, parport_pc en lp nodig.

• iGadget
Hmz... misschien is dat de fout dan, ik heb parport & parport_pc meegecompiled, maar lp vind ik nergens...
modprobe: Can't locate module lp

-zucht-... dat wordt dus weer de kernel opnieuw compilen :(

• iGadget
Ok... ik heb een nieuwe kernel gecompiled (meteen maar 2.4.16 gepakt), met alle parport support die ik maar kon vinden, en idd heb ik nu alle lp / par / parport devices tot m'n beschikking... als ik nu een tekstfile cat naar /dev/lp0 komt ie ook daadwerkelijk aan in de buffer van m'n printer, dus de fysieke connectie werkt.

However... wil ik printen vanuit een willekeurig programma, dan gebeurt er (weer) niets!

Welk stappenplan kan ik nou ondernemen om uit te zoeken waar het probleem zit? Ik vind dat hele printersysteem onder linux zo wazig...

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Welk stappenplan kan ik nou ondernemen om uit te zoeken waar het probleem zit? Ik vind dat hele printersysteem onder linux zo wazig...
lpr eenwillekeurigtekstbestand

/etc/group is wel een leuk slachtoffer. Indien er niks uitkomt dient je lpd te configureren in combinatie met een printfilter.
Pagina: 1