Sinds ik m'n systeempje weer eens ge-apt get update / upgrade heb en ik een nieuwe kernel heb gecompiled (2.4.14 deze keer) heb ik gezeik met m'n printer. Ik heb de optie parport_pc laten meecompilen, en die herkent tijdens het booten keurig mijn printer:
parport0: PC-style at 0x378 [PCSPP,TRISTATE,EPP]
parport0: cpp_daisy: aa5500ff(88)
parport0: assign_addrs: aa5500ff(88)
parport0: Printer, Hewlett-Packard HP LaserJet 6L
Probeer ik vervolgens te printen, dan gebeurt er helemaal niets.
Doe ik echo 'blaaat' > /dev/parport0, dan krijg ik
bash: /dev/parport0: No such device
ik kijk in /dev/.... inderdaad, geen parport0. Wel een lp0 en een par0, maar ook als ik daar heen echo krijg ik dezelfde error:
bash: /dev/lp0: No such device
bash: /dev/par0: No such device
Dus ik spitten in de printing-HOWTO, kom ik op een gegeven moment op deze url terecht:
http://people.redhat.com/twaugh/parport/html/x916.html
Daarin staat dat als die /dev/parport devices niet bestatan, je ze kunt aanmaken met mknod. Dus ik het volgende gedaan:
mknod /dev/parport0 c 99 0
Nu staat parport0 wel in /dev/, maar nog steeds kan ik er niets naartoe echo'en (zelfde error - no such device)
I welcome your suggestions...
parport0: PC-style at 0x378 [PCSPP,TRISTATE,EPP]
parport0: cpp_daisy: aa5500ff(88)
parport0: assign_addrs: aa5500ff(88)
parport0: Printer, Hewlett-Packard HP LaserJet 6L
Probeer ik vervolgens te printen, dan gebeurt er helemaal niets.
Doe ik echo 'blaaat' > /dev/parport0, dan krijg ik
bash: /dev/parport0: No such device
ik kijk in /dev/.... inderdaad, geen parport0. Wel een lp0 en een par0, maar ook als ik daar heen echo krijg ik dezelfde error:
bash: /dev/lp0: No such device
bash: /dev/par0: No such device
Dus ik spitten in de printing-HOWTO, kom ik op een gegeven moment op deze url terecht:
http://people.redhat.com/twaugh/parport/html/x916.html
Daarin staat dat als die /dev/parport devices niet bestatan, je ze kunt aanmaken met mknod. Dus ik het volgende gedaan:
mknod /dev/parport0 c 99 0
Nu staat parport0 wel in /dev/, maar nog steeds kan ik er niets naartoe echo'en (zelfde error - no such device)
I welcome your suggestions...
"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"