Op zondag 02 december 2001 22:57 schreef EdwinW het volgende:
[..]
Psies. Ik zie alleen maar screenshots van die grote kisten (uitzonderingen nagelaten). Zo nu en dan lees ik er bij dat de hele vlucht van A tot Z uitgevoerd wordt met de A/P (misschien het opstijgen dan nog het echte handwerk). Ben nog steeds niet boven het niveau van de Cessna uitgekomen. Nog op de houwtje-touwtje manier proberen te navigeren en zonder ILS het geheel op de runway te zetten. Verder beetje stedentripjes maken (vandaag o.a. rondje Las Vegas; extra scenery gedownload; herkende bijna alle hotels).
Btw, een leuke uitdaging om op Saba (Nederl. Antillen) te landen (STOL). Helaas is het eiland niet zo mooi weergegeven. Islandhoppen in de Caribbean is erg grappig. Met bv. een Dash 8 van eiland naar eiland vliegen. Allemaal op zeer korte afstand van elkaar. Landingen oefenen totdat je er bij neer valt ... nou ja, niet al te letterlijk; kist moet nog wast langer mee dan alleen vandaag

.
Ik vlieg sinds ongeveer 1992/93 met Flight Simulator. Begonnen met versie 4. Eigenlijk heb ik het hele vliegen geleerd met een boek erbij ("Leren vliegen met flightsimulator 4"), in een Cessna uiteraard. Eerst alles met de hand en VFR. Korte vluchtjes uiteraard zodat je veel starts en landingen kan oefenen. Ook het "level" vliegen zonder autopilot is best een uitdaging (kwestie van het goed uittrimmen van het vliegtuig). Later gebruik je steeds meer "hulpmiddelen" zoals VOR, NBD, ILS en ook de autopilot ja, ze zijn er niet voor niks tenslotte.
Tegenwoordig vlieg ik inderdaad vaak de "grote" kisten. En omdat ik het leuk vind de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen vlieg ik de 747-400 (van PSS) grotendeels op de autopilot, met behulp van de FMC (Flight Management Computer). Dit gaat in het echt namelijk ook zo. En nu denk je misschien: "nou wat saai, alleen de autopilot het vliegtuig laten vliegen", maar het leuke is dat je daarvoor (bij de PSS 747-400) eerst de FMC moet gaan programmeren en dat is nog best weer een uitdaging
Ook is het niet zo dat het vliegtuig automatisch ALLES zelf doet, er blijven nog best veel handelingen over die je moet doen. Hoogtes instellen, snelheid instellen, flaps bedienen, brandstofverdeling tussen de tanks managen, enz.
En ja soms kan je geen "autolanding" doen (zoals op St. Maarten, hoi Rateltje

) en ben je weer aangewezen op je skillz en dat houdt het spannend...

Landing "met de hand" op St. Maarten Princess Juliana Airport.
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.