Wat is dit voor ding ? [pic]

Pagina: 1
Acties:

• basvcds
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-01-2024

basvcds

Multimonitormannetje

Topicstarter
Ik heb zojuist mijn ouwe boxen opengetrokken om de speakers te vervangen, en toen kwam ik dit dingetje tegen.. het zit tussen de speaker en de tweater :

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/EATADHRDHHE

En nou ben ik er eentje kwijt...:( Zou iemand mij kunnen vertellen wat het is, wat het doet, en of ik het ergens zou kunnen kopen of dat er onderdelen zijn met dezelfde functie ?
thx, Bass

www.baskoole.com

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 11:57

Sick Nick

Drop the top!

Als ie tussen de speaker en de tweeter zit zal het wel een filter zijn om de hoge tonen alleen door te laten.

• WILDEAAP
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-08-2021

WILDEAAP

De aap heet Wil...

Misschien weerstandje ofzo? Te verkrijgen bij: zon winkel met allemaal van dat soort prutsdingetjes.

De vos loopt door het bos.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
Er staat "PTC" op oftewel het lijkt erop dat het een PTC is >:)
Als het ook echt een PTC is, dan is dat een thermische weerstand.
Je hebt 2 soorten Thermische weerstanden, een PTC en een NTC.
Bij een PTC neemt de weerstand toe wanneer de temp ook toe neemt. Bij een NTC is dat precies andersom.
(P staat voor Positive, N voor Negative... TC staat voor Temperature Coeficient)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Op het plaatje afgaande en het feit dat 'ie tussen je tweeter en je woofer zit, zeg ik dat het een condensator is.
Ik zou nl niet weten wat een thermische weerstand daar moet doen.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

lol
neej dat is zekersteweten geen condensator..
deze worden NOOIT gebruik voor scheidings filters.. dan heb je echt wel hele dikke elko's (wel zonder +/- pool)

dit is een idd een thermische beveiliging. zo te zien zijn et dan geen hoog vermogens speakers...
deze dingen gingen tot 20 Watt dacht ik.

dit is gewoon een beveiliging tegen overbelasting

ps.. wat daar staat op et plaatje is een PTC : positive thermal cnogwat.. iig een positieve temperatuurs weerstand...lijk me heel erg sterk dat dat uit een box kan komen, als et alleen om de vorm gat is het wat dat heirboven staat van me :9

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik lees op hifi fora nog wel eens dat je die beter eruit kan halen??

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:34

mr_petit

opperprutser

Het antwoord is al gegeven: een ptc

Dit dingetje is een beveiliging voor je tweeter: Indien er voor lange tijd veel vermogen naar je tweeter gestuurd wordt, dan zal deze ptc z'n weerstand verhogen, en zodoende je tweeter ontlasten.

Je ziet er ook vaak een lampje tussen zitten: bij hogere vermogens gaat het lampje branden, en een lampje dat brand heeft een hogere weerstand als een niet brandend lampje. Werkt perfect!

"man is not truly one, but truly two,"

• basvcds
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-01-2024

basvcds

Multimonitormannetje

Topicstarter
zou ik hem er uit kunnen laten als ik mn nieuwe speaker dr in heb gezet, of is er veel gevaar dat ik het zaakje zou kunnen opblazen ? Hij moet wel lekker hard kunnen he :P

www.baskoole.com

Verwijderd

condensator.. heb je in allerlei vormen en maten

toch niet zo zeker van eigenlijk :P
Pagina: 1