Ik stream Poker, Retro Games & Good Vibes op Twitch.tv/Questje :-)
Hoezo staat de DMA aan?Op zondag 02 december 2001 16:56 schreef terw_dan het volgende:
Staat de DMA aan en zijn de juiste drivers geinstalleerd?
Ik heb de Via 4in1 drivers geinstalled, en ook de Ultra100 IDE controller drivers. maar die laatste staat bij apparaatbeheer bij SCSI-controllers. Maar ik heb helemaal geen SCSI. Wel RAID maar dat gebruik ik niet.
maar eh die foutmelding van Ultra100bios heeft niks met drivers (voor Windows) te maken want hij is Windows nog niet in als ie dat zegt (BIOS dus)...
2. Welk benchmark programma gebruik je? (als je zegt SiSoft Sandra en hij zit op de Ultra controller dan kan ik je verzekeren dat dit een foutieve melding is, mij 10K SCSI drive haalt dat soort cijfers ook)
Oftewel, omschrijf het probleem iets duidelijker en ook de configuratie.
There are two theories to arguing with women. Neither one works.
Ok, de IBM 40 GB - 7200 rpm zit aangesloten als primary master op mijn ASUS A7v133 moederbord (met RAID maar dat gebruik ik dus niet), zie ook signature.Oftewel, omschrijf het probleem iets duidelijker en ook de configuratie.
Het is mijn enige HDD, en voor die snelheid gebruikte ik CPUcool. Maar door gewoon een grote map de kopieren en het zelf uit te rekenen kwam ik dus ook op +/- 3 MB p/s uit, dus dat klopt wel!
SiSoft Sandra zegt me niks
Bij de eigenschappen van mijn HDD in windows (apparaatbeheer) staat DMA trouwens uit... Moet ik dit aanzetten? Wil ik eerst weten wat het is/wat het doet please
zeker aanzetten: het had dacht ik niet veel met snelheid te maken maar met de CPU belasting die de HD geeft bij lees/schrijfacties; de belasting voor je proc is veel lager bij lezen/schrijven als DMA aanstaat. (Direct Memory Access staat het geloof ik voorOp zondag 02 december 2001 17:34 schreef QuestGamer het volgende:
[..]
Wil ik eerst weten wat het is/wat het doet please
Verwijderd
Trouwens Bios revision 1007 is niet het leukste bios voor je Ultra ATA100, detecting duurt dan nl. heeel lang.
En dat hij rete traag is, staat er in apparaatbeheer geen uitroepteken bij je Ultra ATA100, zo ja, dan is het logisch; zorg altijd dat je Ultra ATA100 controller goed geinstalleerd is in Windows.
- Nee ik krijg altijd dezelfde melding, Ctrl+alt+del helpt niets.Op zondag 02 december 2001 18:05 schreef Neobazz het volgende:
Heb het ook weleens dat mijn A7V133 de Ultra ATA100 controller niet ziet. Gewoon ctrl+alt+del en hij ziet hem wel weer bij mij.
Trouwens Bios revision 1007 is niet het leukste bios voor je Ultra ATA100, detecting duurt dan nl. heeel lang.
En dat hij rete traag is, staat er in apparaatbeheer geen uitroepteken bij je Ultra ATA100, zo ja, dan is het logisch; zorg altijd dat je Ultra ATA100 controller goed geinstalleerd is in Windows.
- Revision 1007 moet ik wel hebben, anders herkent ie mijn Athlon XP niet, of is er al een nieuwere uit?
- Tuurlijk staat er geen uitroeptekentje in het apparaatbeheer, anders postte ik hier mijn probleem niet
Heb DMA aangezet trouwens, merk geen verschil eigenlijk
\o/
Dat heb ik al aangezet! Lost het dus niet op...Op zondag 02 december 2001 19:40 schreef oXygeN het volgende:
zet dat DMA nou gewoon ff aan
Of heb je een ouwe cd speler aan dezelfde kabel hangen die je performance naar beneden trekt?
Heb ff gekeken, maar 1 van de connectors is blauwOp zondag 02 december 2001 21:17 schreef sjuk het volgende:
Heb je wel de meegeleverde ATA66/100 kabel gebruikt (met die blauwe connectors) en goed aangesloten?
Zou andersom aansluiten helpen?
Raar hoor
Met DMA aan en de ide-kabel andersom
Maar ja het hoort meer dan 25 MB p/s te zijn, dus heeft iemand nog een tip? Ik krijg nog steeds die foutmelding van Ultra100 bios is not installed because there are no drivers attached
Probeer in de bios van je RAID geval eens RAID uit te schakelen. Dan slaat ie em over bij het booten.Op zondag 02 december 2001 22:30 schreef QuestGamer het volgende:
Ik krijg nog steeds die foutmelding van Ultra100 bios is not installed because there are no drives attached
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Verwijderd
Zit ie wel aangesloten op de Primary Master van de Ultra ATA 100 IDE?? Je hebt 2 Primary Masters, 1 gewone IDE en 1 ATA100 (zie handleiding of ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUS/mb/socka/kt133a/a7v133/a7v133-102.pdf)Ok, de IBM 40 GB - 7200 rpm zit aangesloten als primary master op mijn ASUS A7v133 moederbord (met RAID maar dat gebruik ik dus niet)
In de bios kan je niks doen bij de a7v133 je kan uitsluitend met een jumper kiezen voor ATA100 of raid.Op zondag 02 december 2001 23:46 schreef Shove_it999 het volgende:
[..]
Probeer in de bios van je RAID geval eens RAID uit te schakelen. Dan slaat ie em over bij het booten.
Dus nu ie begint te blaten:
"Ultra100 bios is not installed because there are no drives attached" betekend uiteraard dat ie gewoon op ATA100 staat.
De blauwe connector moet trouwens op je mobo. Weet je zeker dat je master/slave zooi goed staat?
Verwijderd
Ten tweede lijkt het erop dat de schijf niet aangelosten zit op de promise ultra 100 maar op een andere ide connector. Hoeveel ide aansluitingen heb je op je mobo 2 of 4 ? Wat voor een kleur hebben ze, standaard ide aansluiting en zwart en de snellere uitvoeringen blauw of soms grijs.
Controleer dit even als je wilt, dan kunnen we meer zeggen.
Ik heb 4 IDE-aansluitingen op mijn mobo. 2 ATA100 en 2 RAIDs. Ik heb mijn HDD op de Primary ata100 gezet en de cdrom op de Secundary. Raid gebruik ik dus niet.Op maandag 03 december 2001 12:34 schreef ItsMeAgain het volgende:
Controleer dit even als je wilt, dan kunnen we meer zeggen.
De primary's zijn trouwens blauw, de sec's gewoon zwart geloof ik.
Kabel is wel goed, heb de meegeleverde gebruikt met idd de blauwe connector in het mobo en de zwarte in mijn HDD...
De jumper staat ook op ATA100 idd.
Maar ik snap nog steeds niet wat die foutmelding van mijn "Ultra100 BIOS" (?) te betekenen heeft
Ik kan dat in het BIOS wel uitzetten dat ie er naar gaat zoeken maar ja dan lijkt het alleen maar of het probleem er niet is terwijl het er wel is...
Duidelijk genoeg?
Nee gezien de melding die je kreeg staat ie niet op raid en heb je dus gewoon 4x ATA100.Op maandag 03 december 2001 19:07 schreef QuestGamer het volgende:
Ik heb 4 IDE-aansluitingen op mijn mobo. 2 ATA100 en 2 RAIDs.
Ja dat klopt want raid staat uit.Ik heb mijn HDD op de Primary ata100 gezet en de cdrom op de Secundary. Raid gebruik ik dus niet.
Nou ik denk dat je het een beetje verkeerd begrijpt.De primary's zijn trouwens blauw, de sec's gewoon zwart geloof ik.
Kabel is wel goed, heb de meegeleverde gebruikt met idd de blauwe connector in het mobo en de zwarte in mijn HDD...
De jumper staat ook op ATA100 idd.
Maar ik snap nog steeds niet wat die foutmelding van mijn "Ultra100 BIOS" (?) te betekenen heeft
Raid is optioneel op dat bord, en staat dus bij jou UIT, anders kreeg je een hele andere melding. Dit betekend dat de 2 RAID poorten nu dus geen RAID doen maar gewoon 2 extra IDE poorten zijn.
Maar die 2 extra poorten zitten nog steeds aan die aparte Promise controller. Vandaar dat ie gaat zoeken naar drives en niks vind want er zit niks aan.
Wat je nu moet doen is die disk lekker in zn eentje in een van die poorten steken zodat de Promise controller em gelijk vind.
Blauw op het moederbord en het zwarte uiteinde van de kabel in de disk en de disk op master zetten.
Voor die disk hoef je dus geen bios instellingen te doen want het is een aparte controller. Hij pakt em gelijk op UDMA en het werkt meteen.
(dat zie je wel in de melding als je boot)
Wel ff in windows de nieuwste 4in1 installen en de nieuwste ATA100 drivers.
De cd speler kan je gewoon aan de gewone ide poorten laten hangen.
Zoals het hier boven staat is de absolute juiste manier en als het zo niet werkt zou ik het echt niet weten.
Ok thanks voor je uitleg!Op dinsdag 04 december 2001 02:22 schreef sjuk het volgende:
Nou ik denk dat je het een beetje verkeerd begrijpt.
...
Zoals het hier boven staat is de absolute juiste manier en als het zo niet werkt zou ik het echt niet weten.
Ik snapte wel dat RAID optioneel is en dat ik dat dus uit heb staan hoor, maar goed ik zal proberen wat jij zegt en dus mijn HDD op de andere controller aansluiten!
Ik hoop dat het werkt
Ik heb mijn IBM HDD van het primaire ata100-slot naar het primaire ata100 (of raid als dat aan staat)-slot eronder. Nu herkent mijn mobo-BIOS de hdd niet meer en krijg ik dus DISK BOOT FAILURE.
Maar ik krijg de foutmelding van de udma100-conector nu niet meer, die vindt de HDD juist wel! Kies ik dan in het BIOS voor booten van SCSI-device lukt het, boot ie gewoon normaal.
Ik wist niet dat ik SCSI had?
Wie heeft een verklaring.
Snelheid heb ik nog niet echt goed getest, maar volgens mij komt het al aardig in de buurt
I play my enemies like a game of chess...
OkOp dinsdag 04 december 2001 20:02 schreef Angelfire het volgende:
Die Promise controler is geen SCSI, maar voor sommige systemen en OS-en lijkt het er verdacht veel op. Gewoon negeren.
Toch raar dat ook mijn BIOS zegt dat het een SCSI-device is.
Maar goed het werkt nu goed dus ik klaag niet.
"Detecting..." duurt wel heel lang trouwens